Zarządzanie kapitałem ludzkim i społecznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0102-MSEP-2-2020 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0400) Biznes, administracja i prawo nieokreślone dalej
|
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie kapitałem ludzkim i społecznym |
Jednostka: | Instytut Nauk Ekonomicznych i o Zarządzaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu ukazanie studento złożoności tematyki funkcjonowania człowieka w organizacji. Perspektywa zajęć obejmuje zarówno podejście od strony pracownika, jak i rozwiązań organizacynych. W trakcie zajęć studenci poznają relacje, metody, techniki i narzędzia związaane z budowaniem i zarządzaniem kapitałem ludzkim i społecznym , ich wzajemne relacje i uwarunkowania oraz determinanty skuteczności. Całośc zagadnien odnoszona będzie do analizy studiów przypadków, które będa stanowić przedmiot analizy realnych problemów w organizajci a zarazem poszukiwania ich skutecznych rozwiazań na bazie posiadanej wiedzy, wyników badań, własnego doświadczenia, monografii i artykułów fachowych. Udział w pracach nas case study będzie również rozwijał umiejetności pracy zespołowej, gdyż wiekszość prac realizowana jest w takiej właśnie formule, co odzwierciedla w części rzeczywiste warunki i realia z jakimi przyjdzie się zetknąć studentom w rzeczywistości organizacyjnej. |
Pełny opis: |
(1) Wymagania wstępne • ukończony i zaliczony przedmiot Współczesne koncepcje i metody zarządzania • ogólna orientacja w społeczno – ekonomicznych aspektach funkcjonowania organizacji • ukończone studia licencjackie (2) Treści kształcenia: 1. Zmiany w otoczeniu społecznym i ekonomicznym a współczesny wymiar zarządzania zasobami ludzkimi 2 godz. • rola kapitału ludzkiego na tle zmieniających się uwarunkowań rynku pracy we współczesnej gospodarce • miejsce pracownika w dzisiejszym systemie pracy • kapitał ludzki a kapitał społeczny w organizacji • nowe trendy w zarządzaniu zasobami ludzkimi – wyniki badań • rol, znaczenie i narzędzia budowania empowerment • modele i koncepcje organizacji – zmiany myślenia o organizacji a konsekwencje dla kapitału ludzkiego i społecznego • efektywne organizacje model HPO Scores 2. Procesy kadrowe w organizacji- planowanie, pozyskwianie i nabór pracowników 2 godz. • różnice między podmiotami publicznymi i komercyjnymi. • współczesny wymiar przywództwa w organizacji – menadżer a lider • rola, metody i znaczenie delegowania • employer branding • organizacja procesu doboru pracowników • pracownicy pokolenia x, y, z na rynku pracy • assessment center i inne rodzaje procesów selekcji kandydatów 3. Adaptacja i rozwój pracowników w organizacji- 2 godz. • onboarding, formy i etapy adaptacji • szkolenia, coaching, mentoring w procesie adaptacji i rozwoju pracowników • coachingowy styl zarządzania i jego wpływ na budowanie współpracy i jakość informacji zwrotnych • metody budowania satysfakcji i zaangażowania pracowników, • zarządzanie karierami pracowniczymi • rozwój pracowników i zarządzanie kompetencjami • rola ocen pracowniczych – tendencje, metody techniki, ocena skuteczności systemów 4. Rola, zasady , reguły skutecznej komunikacji a kapitał ludzki i społeczny – 2 godz. • funkcje, zasady komunikacji społecznej i interpesronalnej • dysfunkcje i ograniczenia skutecznej komunikacji • kluczowe rozmowy menadżera • negocjacje jako element budowania relacji 5. Rola kultury organizacyjnje w systemie zarządzania relacjami społecznymi 2 godz. • kultura a klimat organizacyjny • przyczyny transformacji kultur organizacyjnych • diagnoza obecnej kultury • zarządzanie kulturą organizacyjną w Polsce • wpływ liderów na kulturę organizacyjną • co zabija kulturę organizacyjną 6. Godność, wartości, władza w organizacji 2 godz. • anomia społeczna w organizacji i jej wpływ na kupaił ludzki i społeczny • rodzaje anomii w środowisku pracy 7. Motywowanie w organizacji – 4 godz. • formy, rodzaje, szkoły, metody i modele motywowania • nowe tendencje w motywowaniu pracowników – wnioski i możliwości zastosowania praktycznego • motywowanie a przywództwo w organizacji- ewolucja funkcji i metod przywódczych • przywództwo sytuacyjne wg. modeu SLII • empowerment i sposby jego wzmacniania jako fundamentu kapaitłu ludzkiego 8. Praca zespołowa i rola zespołów w zarządzaniu- 4 godz. • praca zespołowa – charakterystyka pojęcia • formy i metody pracy zespołowej oraz zalety i wady • budowanie zespołów – wybrane elementy • dynamika funkcjonowania zespołów oraz prowadzenie spotkań zespołów • procesy grupowe i ich wpływ na dysfunkcje pracy w zespole • perspektywy pracy zespołowej na tle zmian w zarządzaniu • zespół, zaufanie a budowanie kapitału społecznego – elementy zespołu 4.0. 10. Wybrane metody i techniki zarządzania zasobami ludzkimi – 2 godz. • human resource w kontekscie wirtualizacji zarządzania • zarządzanie różnorodnością w organizacji • negocjacje w pracy organizacyjnej • zarządzanie projektami HR • people analytics 11. Innowacje społeczne w budowaniu potencjału i siły kapitału ludzkiego i społecznego 3 godz. • pojęcie innowacji społecznych • rodzaje, formy i charakterystyka innowacji społecznych • proces przygotowywania innowacji społecznych, analiza przykładów Zajecia prowadzone są w sposób mieszany obejmujący wprowadzenie do tematu, dyskusje nad wcześniej zadanymi do samodzielnego przygotownaia tematami oraz prace nad studiami przypadków wraz ich omawianiem. (3) pomoce naukowe i metody dydaktyczne • ćwiczenia praktyczne wspierane prezentacjami multimedialnymi dotyczącą podstawowych pojęć, wyników badań związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi • karta zadań, dyskusje frontalne, dyskusje moderowane, studia przypadków, filmy dydaktyczne • praca nad studiami przypadków |
Literatura: |
Podstawowa:* 1. Armstrong M., Taylor S. Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wyd. 6 (lub nowsze), Wolters Kluwer, Warszawa 2016; 2. Oleksyn T., Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacjach (wyd. 4), Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2016; Uzupełniająca:* 1. Antczak Z., Borkowska S., Przyszłość zarządzania zasobami ludzkimi, dylematy i wyzwania, Difin, Warszawa 2014; 2. Armstrong M., Vademecum jeszcze lepszego menedżera. kluczowe techniki i umiejętności menedżerskie od A do Z, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2018; 3. Baczyńska, A. Czarczyńska, Najlpesze praktyki skuteczego menadżera, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2019; 4. Beck-Krala E., Partycypacja pracowników w zarządzaniu firmą. Nowy sposób wynagradzania i motywowania, Oficyna a Wolter Kluwer business, Kraków 2008; 5. Belbin M., Nie tylko zespół, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2010; 6. Bielińska I, Jakubczyńska Z., Efektywny zespół. Jak razem osiągnąć więcej? Strategie budowania silnego zespołu, Samo Sedno Edgar, Warszawa 2016; 7. Blanchard K. i inni, Przywództwo wyższego stopnia. Blanchard o przywództwie i tworzeniu efektywnych organizacji, PWN, warszawa2018. 8. Dzieńdziora J., Lisiński M., Współczesne problemy zarządzania zasobami ludzkimi w organizacjach, Wydawnictwo WSB, Dąbrowa Górnicza 2016; 9. Glinka B., Kostera M., Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2012; 10. Grzybek R., Przewodnik dla lidera. Budowanie zespołu w XXI wieku, MTBiznes, Warszawa 2017; 11. Hryniewicz J.T, Stosunki pracy w polskich organizacjach, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2007. 12. Jeznach A., Szef, który ma czas, Ewolucja zarządzania- dziennik budowy turkusowej firmy ,Onepress Helion, Gliwice 2017; 13. Jeznach A., Szef, który myśli bo warto i się opłaca, Onepress Heliom, Gliwice, 2018, 14. Kosewski M., Wartości, godność, władza, Vizja Press, Warszawa 2008; 15. Laloux F., Pracować inacze. Studio Emka, Warszawa 2016; 16. Leoncini P., Pięć dysfunkcji pracy zespołowej, MTBiznes, Warszawa 2011; 17. Leoncini P., Przezwyciężanie pięciu dysfunkcji pracy zespołowej. Praktyczny przewodnik dla liderów, menadżerów, moderatorów, MTBiznes, Warszawa 2012; 18. Oleksyn T., Sypniewska B. (red.),Zarządzanie zasobami ludzkimi. Refleksje teoretyczne, kwestie praktyczne, Vizja Press, Warszawa 2016; 19. Harvard Business Review. Podręcznik menedżera. 17 największych umiejętności lidera, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2019; 20. Pink, D, Drive. Kompletnie nowe spojrzenie na motywację, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2012; 21. Rock D, Ciche przywództwo. Sześć kroków do polepszenia efektywności w pracy, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2019; 22. Sułkowski Ł, Listwan T., Metody i techniki zarządzania zasobami ludzkimi, Difin, Warszawa 2016; 23. Wojtkowiak G. Skowron – Mielnik B., Zarządzanie zasobami ludzkimi na przykładach. Materiały dydaktyczne, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań 2019; Ponadto: wybrane artykuły z czasopism Harvard Business Review, Personel Plus, Personel i Zarządzanie, My Company Polska, Forbes. *w ramach wskazanych pozycji prowadzący zajęcia poleca wybrane rozdziały/ tematy, zagadnienia, zgodnie z zainteresowaniami studentów oraz kontekstem poruszanych podczas zajęć zagadnień. W przypadkach trudności w dostępie do literatury prowadzący udostępnia skany wybranych fragmentów prac. Każdy student posiada również dostęp do konspektów przygotowanych przez prowadzącego. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA („Student zna i rozumie...”): współczesne uwarunkowania zachodzące między poszczególnymi elementami organizacji i jej środowiskiem zewnętrznym w kontekście ram stanowiących podstawę wyboru metod, technik i narzędzi zarządzania kapitałem ludzkim i społecznym w organizacji , w tym kontekstu aksjologicznego dokonywanych wyborów (MSEP_W01, MSEP_W03, MSEP_W10); główne kategorie pojęć i obszary zastosowania wiedzy z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, w powiązaniu z innymi dyscyplinami w kontekście rozumienia , wyjaśniania i tworzenia efektywnego ekosystemu dla rozwoju kapitału społecznego w organizacjach oraz na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym (MSEP_W04 MSEP_W05, MSEP_W06); współzależności zachodzące między zarządzaniem organizacją a zmianami otoczenia społeczno – gospodarczego, w tym w skali globalnej, w powiązaniu z innymi czynnikami np. natury politycznej, prawnej, technologicznej i kulturowej (MSEP_W07); UMIEJĘTNOŚCI ("Student potrafi..."): znajdować praktyczne zastosowanie dla nabytej wiedzy w identyfikowaniu, interpretowaniu i rozwiązywaniu realnych problemów organizacyjnych związanych z funkcjonowaniem organizacji publicznych, prywatnych i społecznych w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi oraz kapitałem społcznym (MSEP_U01 MSEP_U06); dokonywać syntezy nabywanej w trakcie studiów wiedzy w wymiarze interdyscyplinarnym, celem lepszego rozumienia zjawisk organizacyjnych związanych z funkcjonowaniem i zarządzaniem ludźmi w organizacji (MSEP_U09, MSEP_U12); aktywnie współdziałać i wyrażać własne stanowisko oraz propozycje rozwiązań problemów, a także stosować techniki i metody pozwalające przekonywać do nich innych członów zespołu / organizacji/ lokalnych społeczności jako element warsztatu pracy menadżera (MSEP_U12, MSEP_U15); przyjmować funkcje kierownicze w zarządzaniu zadaniami, projektami zarówno na poziomie operacyjnym jak i strategicznym, rozumiejąc złożone współzależności między różnymi elementami środowiska zarządzania, zwłaszcza w aspekcie planowania, organizacji pracy, motywowania i kierowania czynnikiem ludzkim (MSEP_U12, MSEP_U18); KOMPETENCJE SPOŁECZNE („Student jest gotów do…”): refleksyjnej krytycznej, zarazem opartej na obiektywnych przesłankach analizy odbieranych treści, zwłaszcza w kontekście możliwości zastosowania nabywanej w toku edukacji wiedzy w praktyce zarządzania różnymi typami organizacji, zwłaszcza w aspekcie zarządzania ludźmi (MSEP_K01, MSEP_K02); podejmowania aktywnych działań mających na celu identyfikowanie i ocenianie możliwości rozwiązywania realnych problemów społecznych zarówno na poziomie organizacji, jak i w relacjach organizacji z otoczeniem, wykorzystując posiadana wiedzę, umiejętności, doświadczenie oraz cechy osobowe adekwatnie do rodzaju, skali i charakteru problemu lub zadania. (MSEP_K03, MSEP_K04, MSEP_K07); przyjmowania postaw liderskich zarówno w stałych jak i tworzonych okazjonalnie zespołach, w różnych typach organizacji, a także przejawiania postaw zaangażowania oraz wykazywania otwartości na zdanie, opinie, stanowiska i inne formy partycypacji innych członków organizacji, stosownie do okoliczności i warunków środowiska pracy (MSEP_K08, MSEP_K10) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody weryfikacji : • zaliczenie ustne obejmujące zagadnienia omawiane podczas zajęć, polegające na prowadzeniu dyskusji w wybranych obszarach (W) (Wiedza) Ocena z testu pisemnego ustalana jest według skali: Poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5 • praca nad case studies dotyczących poszczególnych (pojedynczych) lub kilku zagadnień, realizowane w zespołach 2-3 osobowych prezentowane w ustalonej z daną grupą formie (np. prezentacja, dyskusja moderowana, inne). Dodatkowo- w zależności od stopnia zaangażowania grupy - prace dotyczące zagadnień teoretycznych bądź prace problemowe dotyczące wybranego problemu dotyczacego zarządzania kapitałem ludzkim i społecznym (w ujęciu możliwie jak najbardziej interdyscyplinarnym) np. prowadzone metodą wykładu odwróconego, połączone z indywidualną kontrolą osiągnięć w trakcie zajęć, obserwacją i oceną wykonania zadań w trakcie zajęć. (U1) (Umiejętności) • praca semestralna – opracowanie propozycji przykładowej innowacji społecznej/ projektu organizacyjnego, wraz z koncepcją jej testowania w wybranej organizacji (U2 ) • obserwacja wykładowcy dotycząca zaangażowania w przebieg zajęć, skłonność do wyrażania własnego zdania w sposób konstruktywny, zgodny z tematyką i zakresem zajęć, ocena zaangażowania w realizacji pracy zaliczeniowej – zdolność do wyciągania konstruktywnych wniosków (K) (Kompetencje społeczne) Skala ocen bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) Kryteria ustalenia oceny końcowej: Ocena końcowa jest „średnią ważoną” obliczoną według następującego algorytmu: Ocena końcowa = W x 0,3 + U(1) x 0,3+ U (2) x 0,2 + K x 0,2 Skala oceny końcowej, wynika z przyjętego kryterium: Bardzo dobry – 4,75 - 5,00 Dobry plus – 4,50 – 4,74 Dobry – 4,00 – 4,49 Dostateczny plus – 3,5 – 3,99 Dostateczny – 3,0 – 3,49 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Konrad Rokoszewski | |
Prowadzący grup: | Konrad Rokoszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".