"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie kapitałem ludzkim i społecznym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0102-MSEP-2-2020
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0400) Biznes, administracja i prawo nieokreślone dalej Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie kapitałem ludzkim i społecznym
Jednostka: Instytut Nauk Ekonomicznych i o Zarządzaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu ukazanie studento złożoności tematyki funkcjonowania człowieka w organizacji. Perspektywa zajęć obejmuje zarówno podejście od strony pracownika, jak i rozwiązań organizacynych. W trakcie zajęć studenci poznają relacje, metody, techniki i narzędzia związaane z budowaniem i zarządzaniem kapitałem ludzkim i społecznym , ich wzajemne relacje i uwarunkowania oraz determinanty skuteczności. Całośc zagadnien odnoszona będzie do analizy studiów przypadków, które będa stanowić przedmiot analizy realnych problemów w organizajci a zarazem poszukiwania ich skutecznych rozwiazań na bazie posiadanej wiedzy, wyników badań, własnego doświadczenia, monografii i artykułów fachowych. Udział w pracach nas case study będzie również rozwijał umiejetności pracy zespołowej, gdyż wiekszość prac realizowana jest w takiej właśnie formule, co odzwierciedla w części rzeczywiste warunki i realia z jakimi przyjdzie się zetknąć studentom w rzeczywistości organizacyjnej.

Pełny opis:

(1) Wymagania wstępne

• ukończony i zaliczony przedmiot Współczesne koncepcje i metody zarządzania

• ogólna orientacja w społeczno – ekonomicznych aspektach funkcjonowania organizacji

• ukończone studia licencjackie

(2) Treści kształcenia:

1. Zmiany w otoczeniu społecznym i ekonomicznym a współczesny wymiar zarządzania zasobami ludzkimi 2 godz.

• rola kapitału ludzkiego na tle zmieniających się uwarunkowań rynku pracy we współczesnej gospodarce

• miejsce pracownika w dzisiejszym systemie pracy

• kapitał ludzki a kapitał społeczny w organizacji

• nowe trendy w zarządzaniu zasobami ludzkimi – wyniki badań

• rol, znaczenie i narzędzia budowania empowerment

• modele i koncepcje organizacji – zmiany myślenia o organizacji a konsekwencje dla kapitału ludzkiego i społecznego

• efektywne organizacje model HPO Scores

2. Procesy kadrowe w organizacji- planowanie, pozyskwianie i nabór pracowników 2 godz.

• różnice między podmiotami publicznymi i komercyjnymi.

• współczesny wymiar przywództwa w organizacji – menadżer a lider

• rola, metody i znaczenie delegowania

• employer branding

• organizacja procesu doboru pracowników

• pracownicy pokolenia x, y, z na rynku pracy

• assessment center i inne rodzaje procesów selekcji kandydatów

3. Adaptacja i rozwój pracowników w organizacji- 2 godz.

• onboarding, formy i etapy adaptacji

• szkolenia, coaching, mentoring w procesie adaptacji i rozwoju pracowników

• coachingowy styl zarządzania i jego wpływ na budowanie współpracy i jakość informacji zwrotnych

• metody budowania satysfakcji i zaangażowania pracowników,

• zarządzanie karierami pracowniczymi

• rozwój pracowników i zarządzanie kompetencjami

• rola ocen pracowniczych – tendencje, metody techniki, ocena skuteczności systemów

4. Rola, zasady , reguły skutecznej komunikacji a kapitał ludzki i społeczny – 2 godz.

• funkcje, zasady komunikacji społecznej i interpesronalnej

• dysfunkcje i ograniczenia skutecznej komunikacji

• kluczowe rozmowy menadżera

• negocjacje jako element budowania relacji

5. Rola kultury organizacyjnje w systemie zarządzania relacjami społecznymi 2 godz.

• kultura a klimat organizacyjny

• przyczyny transformacji kultur organizacyjnych

• diagnoza obecnej kultury

• zarządzanie kulturą organizacyjną w Polsce

• wpływ liderów na kulturę organizacyjną

• co zabija kulturę organizacyjną

6. Godność, wartości, władza w organizacji 2 godz.

• anomia społeczna w organizacji i jej wpływ na kupaił ludzki i społeczny

• rodzaje anomii w środowisku pracy

7. Motywowanie w organizacji – 4 godz.

• formy, rodzaje, szkoły, metody i modele motywowania

• nowe tendencje w motywowaniu pracowników – wnioski i możliwości zastosowania praktycznego

• motywowanie a przywództwo w organizacji- ewolucja funkcji i metod przywódczych

• przywództwo sytuacyjne wg. modeu SLII

• empowerment i sposby jego wzmacniania jako fundamentu kapaitłu ludzkiego

8. Praca zespołowa i rola zespołów w zarządzaniu- 4 godz.

• praca zespołowa – charakterystyka pojęcia

• formy i metody pracy zespołowej oraz zalety i wady

• budowanie zespołów – wybrane elementy

• dynamika funkcjonowania zespołów oraz prowadzenie spotkań zespołów

• procesy grupowe i ich wpływ na dysfunkcje pracy w zespole

• perspektywy pracy zespołowej na tle zmian w zarządzaniu

• zespół, zaufanie a budowanie kapitału społecznego – elementy zespołu 4.0.

10. Wybrane metody i techniki zarządzania zasobami ludzkimi – 2 godz.

• human resource w kontekscie wirtualizacji zarządzania

• zarządzanie różnorodnością w organizacji

• negocjacje w pracy organizacyjnej

• zarządzanie projektami HR

• people analytics

11. Innowacje społeczne w budowaniu potencjału i siły kapitału ludzkiego i społecznego 3 godz.

• pojęcie innowacji społecznych

• rodzaje, formy i charakterystyka innowacji społecznych

• proces przygotowywania innowacji społecznych, analiza przykładów

Zajecia prowadzone są w sposób mieszany obejmujący wprowadzenie do tematu, dyskusje nad wcześniej zadanymi do samodzielnego przygotownaia tematami oraz prace nad studiami przypadków wraz ich omawianiem.

(3) pomoce naukowe i metody dydaktyczne

• ćwiczenia praktyczne wspierane prezentacjami multimedialnymi dotyczącą podstawowych pojęć, wyników badań związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi

• karta zadań, dyskusje frontalne, dyskusje moderowane, studia przypadków, filmy dydaktyczne

• praca nad studiami przypadków

Literatura:

Podstawowa:*

1. Armstrong M., Taylor S. Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wyd. 6 (lub nowsze), Wolters Kluwer, Warszawa 2016;

2. Oleksyn T., Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacjach (wyd. 4), Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2016;

Uzupełniająca:*

1. Antczak Z., Borkowska S., Przyszłość zarządzania zasobami ludzkimi, dylematy i wyzwania, Difin, Warszawa 2014;

2. Armstrong M., Vademecum jeszcze lepszego menedżera. kluczowe techniki i umiejętności menedżerskie od A do Z, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2018;

3. Baczyńska, A. Czarczyńska, Najlpesze praktyki skuteczego menadżera, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2019;

4. Beck-Krala E., Partycypacja pracowników w zarządzaniu firmą. Nowy sposób wynagradzania i motywowania, Oficyna a Wolter Kluwer business, Kraków 2008;

5. Belbin M., Nie tylko zespół, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2010;

6. Bielińska I, Jakubczyńska Z., Efektywny zespół. Jak razem osiągnąć więcej? Strategie budowania silnego zespołu, Samo Sedno Edgar, Warszawa 2016;

7. Blanchard K. i inni, Przywództwo wyższego stopnia. Blanchard o przywództwie i tworzeniu efektywnych organizacji, PWN, warszawa2018.

8. Dzieńdziora J., Lisiński M., Współczesne problemy zarządzania zasobami ludzkimi w organizacjach, Wydawnictwo WSB, Dąbrowa Górnicza 2016;

9. Glinka B., Kostera M., Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2012;

10. Grzybek R., Przewodnik dla lidera. Budowanie zespołu w XXI wieku, MTBiznes, Warszawa 2017;

11. Hryniewicz J.T, Stosunki pracy w polskich organizacjach, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2007.

12. Jeznach A., Szef, który ma czas, Ewolucja zarządzania- dziennik budowy turkusowej firmy ,Onepress Helion, Gliwice 2017;

13. Jeznach A., Szef, który myśli bo warto i się opłaca, Onepress Heliom, Gliwice, 2018,

14. Kosewski M., Wartości, godność, władza, Vizja Press, Warszawa 2008;

15. Laloux F., Pracować inacze. Studio Emka, Warszawa 2016;

16. Leoncini P., Pięć dysfunkcji pracy zespołowej, MTBiznes, Warszawa 2011;

17. Leoncini P., Przezwyciężanie pięciu dysfunkcji pracy zespołowej. Praktyczny przewodnik dla liderów, menadżerów, moderatorów, MTBiznes, Warszawa 2012;

18. Oleksyn T., Sypniewska B. (red.),Zarządzanie zasobami ludzkimi. Refleksje teoretyczne, kwestie praktyczne, Vizja Press, Warszawa 2016;

19. Harvard Business Review. Podręcznik menedżera. 17 największych umiejętności lidera, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2019;

20. Pink, D, Drive. Kompletnie nowe spojrzenie na motywację, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2012;

21. Rock D, Ciche przywództwo. Sześć kroków do polepszenia efektywności w pracy, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2019;

22. Sułkowski Ł, Listwan T., Metody i techniki zarządzania zasobami ludzkimi, Difin, Warszawa 2016;

23. Wojtkowiak G. Skowron – Mielnik B., Zarządzanie zasobami ludzkimi na przykładach. Materiały dydaktyczne, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań 2019;

Ponadto: wybrane artykuły z czasopism Harvard Business Review, Personel Plus, Personel i Zarządzanie, My Company Polska, Forbes.

*w ramach wskazanych pozycji prowadzący zajęcia poleca wybrane rozdziały/ tematy, zagadnienia, zgodnie

z zainteresowaniami studentów oraz kontekstem poruszanych podczas zajęć zagadnień. W przypadkach trudności w dostępie do literatury prowadzący udostępnia skany wybranych fragmentów prac. Każdy student posiada również dostęp do konspektów przygotowanych przez prowadzącego.

Efekty uczenia się:

WIEDZA („Student zna i rozumie...”):

współczesne uwarunkowania zachodzące między poszczególnymi elementami organizacji i jej środowiskiem zewnętrznym w kontekście ram stanowiących podstawę wyboru metod, technik i narzędzi zarządzania kapitałem ludzkim i społecznym w organizacji , w tym kontekstu aksjologicznego dokonywanych wyborów (MSEP_W01, MSEP_W03, MSEP_W10);

główne kategorie pojęć i obszary zastosowania wiedzy z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, w powiązaniu z innymi dyscyplinami w kontekście rozumienia , wyjaśniania i tworzenia efektywnego ekosystemu dla rozwoju kapitału społecznego w organizacjach oraz na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym (MSEP_W04

MSEP_W05, MSEP_W06);

współzależności zachodzące między zarządzaniem organizacją a zmianami otoczenia społeczno – gospodarczego, w tym w skali globalnej, w powiązaniu z innymi czynnikami np. natury politycznej, prawnej, technologicznej i kulturowej (MSEP_W07);

UMIEJĘTNOŚCI ("Student potrafi..."):

znajdować praktyczne zastosowanie dla nabytej wiedzy w identyfikowaniu, interpretowaniu i rozwiązywaniu realnych problemów organizacyjnych związanych z funkcjonowaniem organizacji publicznych, prywatnych i społecznych w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi oraz kapitałem społcznym (MSEP_U01

MSEP_U06);

dokonywać syntezy nabywanej w trakcie studiów wiedzy w wymiarze interdyscyplinarnym, celem lepszego rozumienia zjawisk organizacyjnych związanych z funkcjonowaniem i zarządzaniem ludźmi w organizacji (MSEP_U09, MSEP_U12);

aktywnie współdziałać i wyrażać własne stanowisko oraz propozycje rozwiązań problemów, a także stosować techniki i metody pozwalające przekonywać do nich innych członów zespołu / organizacji/ lokalnych społeczności jako element warsztatu pracy menadżera (MSEP_U12, MSEP_U15);

przyjmować funkcje kierownicze w zarządzaniu zadaniami, projektami zarówno na poziomie operacyjnym jak i strategicznym, rozumiejąc złożone współzależności między różnymi elementami środowiska zarządzania, zwłaszcza w aspekcie planowania, organizacji pracy, motywowania i kierowania czynnikiem ludzkim (MSEP_U12, MSEP_U18);

KOMPETENCJE SPOŁECZNE („Student jest gotów do…”):

refleksyjnej krytycznej, zarazem opartej na obiektywnych przesłankach analizy odbieranych treści, zwłaszcza w kontekście możliwości zastosowania nabywanej w toku edukacji wiedzy w praktyce zarządzania różnymi typami organizacji, zwłaszcza w aspekcie zarządzania ludźmi (MSEP_K01, MSEP_K02);

podejmowania aktywnych działań mających na celu identyfikowanie i ocenianie możliwości rozwiązywania realnych problemów społecznych zarówno na poziomie organizacji, jak i w relacjach organizacji z otoczeniem, wykorzystując posiadana wiedzę, umiejętności, doświadczenie oraz cechy osobowe adekwatnie do rodzaju, skali i charakteru problemu lub zadania. (MSEP_K03, MSEP_K04, MSEP_K07);

przyjmowania postaw liderskich zarówno w stałych jak i tworzonych okazjonalnie zespołach, w różnych typach organizacji, a także przejawiania postaw zaangażowania oraz wykazywania otwartości na zdanie, opinie, stanowiska i inne formy partycypacji innych członków organizacji, stosownie do okoliczności i warunków środowiska pracy (MSEP_K08, MSEP_K10)

Metody i kryteria oceniania:

Metody weryfikacji :

• zaliczenie ustne obejmujące zagadnienia omawiane podczas zajęć, polegające na prowadzeniu dyskusji

w wybranych obszarach (W) (Wiedza)

Ocena z testu pisemnego ustalana jest według skali:

Poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

• praca nad case studies dotyczących poszczególnych (pojedynczych) lub kilku zagadnień, realizowane

w zespołach 2-3 osobowych prezentowane w ustalonej z daną grupą formie (np. prezentacja, dyskusja moderowana, inne). Dodatkowo- w zależności od stopnia zaangażowania grupy - prace dotyczące zagadnień teoretycznych bądź prace problemowe dotyczące wybranego problemu dotyczacego zarządzania kapitałem ludzkim i społecznym (w ujęciu możliwie jak najbardziej interdyscyplinarnym) np. prowadzone metodą wykładu odwróconego, połączone z indywidualną kontrolą osiągnięć w trakcie zajęć, obserwacją i oceną wykonania zadań w trakcie zajęć. (U1) (Umiejętności)

• praca semestralna – opracowanie propozycji przykładowej innowacji społecznej/ projektu organizacyjnego, wraz z koncepcją jej testowania w wybranej organizacji (U2 )

• obserwacja wykładowcy dotycząca zaangażowania w przebieg zajęć, skłonność do wyrażania własnego zdania w sposób konstruktywny, zgodny z tematyką i zakresem zajęć, ocena zaangażowania w realizacji pracy zaliczeniowej – zdolność do wyciągania konstruktywnych wniosków (K) (Kompetencje społeczne)

Skala ocen

bardzo dobry (5)

dobry plus (4,5)

dobry (4)

dostateczny plus (3,5)

dostateczny (3)

niedostateczny (2)

Kryteria ustalenia oceny końcowej:

Ocena końcowa jest „średnią ważoną” obliczoną według następującego algorytmu:

Ocena końcowa = W x 0,3 + U(1) x 0,3+ U (2) x 0,2 + K x 0,2

Skala oceny końcowej, wynika z przyjętego kryterium:

Bardzo dobry – 4,75 - 5,00

Dobry plus – 4,50 – 4,74

Dobry – 4,00 – 4,49

Dostateczny plus – 3,5 – 3,99

Dostateczny – 3,0 – 3,49

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Konrad Rokoszewski
Prowadzący grup: Konrad Rokoszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)