Współczesne koncepcje i metody zarządzania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0102-MSEP-2-1080 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0400) Biznes, administracja i prawo nieokreślone dalej
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne koncepcje i metody zarządzania |
Jednostka: | Instytut Nauk Ekonomicznych i o Zarządzaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy ogólnych i szczegółowych zagadnień dotyczących współczesnych koncepcji zarządzania. Sa to zagadnienia, które związane z funkcjonowaniem współczesnych organizacji z różnych sekotrów działalności- zarówno sektora publicznego, komercyjnego, jak i społecznego. W trakcie zajęć omawiane sa wybrane koncepcje i metody wraz z ich praktycznym zastosowaniem, ewolucją ich powstawania, współczesnych uwarunkowań i perspektyw dalszego rozwoju. Analiza prowadzona jest z perspektywy menadżerskiej z uwzględnieniem odniesień do innych dyscyplin oraz do praktyki zarządzania. |
Pełny opis: |
„Ze względu na możliwe zmiany treści kształcenia, zmiany przepisów (stosownie do sytuacji), szczegółowe treści kształcenia znajdują się w polu „Opis” - informacja zamieszczona jest w polu „Informacje o zajęciach w cyklu” |
Literatura: |
Literatura podstawowa* 1. Szymańska K. (red.), Kompendium metod i technik zarządzania, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2015; 2. Czerska M., Szpitter A. A., Koncepcje zarządzania. Podręcznik akademicki, CH Beck, Warszawa 2010; Literatura uzupełniająca** 1. Alvares C., Lean Customer Development. Twórz produkty, po które klienci będą ustawiać się w kolejkach, Helion, Gliwice 2015; 2. Biesok G., Jakubiec M., Współczesne koncepcje zarządzania, Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno – Humanistycznej w Bielsku – Białej, Bielsko – Biała 2019. 3. Blikle A., Doktryna jakości, rzecz o turkusowej samoorganizacji, Wyd. 2, One Press, Warszawa 2017; 4. Błaszczyk W. (red.), Metody organizacji i zarządzania. Kształtowanie relacji organizacyjnych, PWN, Warszawa 2005; 5. Byrne A., Jak zrewolucjonizować firmę dzięki Lean Management czyli jak prezesi, dyrektorzy i właściciele wykorzystują zasady lean management do transformacji swoich firm, Lean Enterpise Institute, Warszawa 2013; 6. Brzezińska E., Paszkowska – Rogacz A., Człowiek w firmie, Difin, Warszawa 2009; 7. Christensen C., Hall T., Dillon K., Duncan D.S, Nie licz na szczęście. Opowieść o innowacjach i wyborach klientów, Mt Biznes, Warszawa 2018. 8. Doerr J., Jak Google, Bono i Gates trzęsą światem dzięki metodzie OKR, Mt Biznes, Warszawa 2019. 9. Duchniewicz S. (red.), Metody organizacji i zarządzania. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Menadżerskie PTM, Warszawa 2005; 10. Glinka B., Kostera M. (red.), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu, Oficyna a Wolter Kluwer business, Warszawa 2012; 11. Gulewicz M, Jak odzyskać utraconą skuteczność. Zarządzanie sobą i produktywnością firmy, Infor, Warszawa 2019; 12. Karaszewski R., Skrzypczyńska K., Zarządzanie jakością, Dom Organizatora, Toruń 2013; 13. Kim W.Chan, Mauborgne R., Strategia błękitnego oceanu, Mt Biznes, Warszawa 2015; 14. Kim W.Chan, Mauborgne R, Przemiana błękitnego oceanu, Mt Biznes, Warszawa 2018; 15. Kim W. Chan, Mauborgne R., Strategia błękitnego oceanu. Początek, Mt Biznes, Warszawa 2018; 16. Kłos M., Outsourcing w polskich przedsiębiorstwach. Wyd. 2, CEDEWU, Warszawa 2017; 17. Kosewski M., Wartości, godność, władza, Vizja Press, Warszawa 2008; 18. Kostera M., Śliwa M., Zarządzanie w XXI wieku. Wydanie II, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2012.; 19. Kozielski R., Biznes nowych możliwości. Czterolistna koniczyna – nowy paradygmat biznesu, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2012; 20. Laloux F., Pracować inaczej. Studio Emka, Warszawa 2016; 21. Lendzion J.P, Stankiewicz- Mróz A., Wprowadzenie do organizacji i zarządzania, Oficyna wydawnicza, Kraków 2005, (rozdz. Cz. 2 i 3 s. 67- 223); 22. Liker J. K., Franz J.K., Droga Toyoty do ciągłego doskonalenia, Mt Biznes, Warszawa 2013. 23. Obłój K., Strategia organizacji, Wyd. 3. PWE, Warszawa 2013; 24. Obłój K., Praktyka strategii firmy, jak zarządzać przeszłością, radzić sobie z teraźniejszością i tworzyć przyszłość, Poltext, Warszawa 2017; 25. Ingle N.R., Design Thinking dla przedsiębiorców i małych firm. Potęga myślenia projektowego w codziennje pracy, OnePress/ Helion, Gliwice 2015; 26. Olsen D., Metoda Lean Product, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2018; 27. Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013; 28. Piwoni – Krzeszowska E., Zarządzanie wartością relacji przedsiębiorstwa z rynkowymi interesariuszami, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław 2014; 29. Pij v.d. P., Lokitz J., Solomon K., Nowoczesne projektowanie modeli biznesowych, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2018; 30. Radło M., Ciesielska D., Outsourcing w praktyce, Poltext, Warszawa 2014; 31. Ries E., Lean startup, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2017.; 32. Ries E, Droga startupu. Metoda sukcesu, Helion , Gliwice 2018; 33. Rudolf S. (red.), Perspektywy rozwoju partycypacji pracowniczej w Polsce w warunkach Unii Europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2007; 34. Skowronek I, Marketing doświadczeń,od doświadczeń klienta do wizerunku firmy Poltext, Warszawa 2012; 35. Stocki R., Prokopowicz P., Żmuda G., Pełna partycypacja w zarządzaniu. Tajemnica sukcesu największych eksperymentów menadżerskich świata, Oficyna a Wolter Kluwer business, Kraków 2008; 36. Trocki M. (red.), Metodyki i standardy zarządzania projektami, PWE, Warszawa 2017; 37. Zakrzewska – Bielawska A. (red.), Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia, Oficyna A Wolters Kluwer business, Warszawa2012. Dodatkowo – artykuły fachowe polecane przez prowadzącego z takich czasopism jak: Harvard Business Review Polska, Przegląd Organizacji, Marketing w praktyce, Forbes, Nowa sprzedaż i inne *prowadzący wskazuje fragmenty/rozdziały obowiązujące lub warte do zapoznania się przez studentów z ww. pozycji. W przypadku wskazanych pozycji prowadzący zajęcia wskazuje wybrane rozdziały fragmenty wymagane do zapoznania się lub poleca je celem poszerzenia wiedzy. W przypadku braku danej pozycji w zasobach bibliotecznych lub źródłach open source prowadzący udostępnia kserokopie/ zdjęcia w formie elektronicznej fragmentów polecanych pozycji, artykuły lub całe wydania magazynów. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza („Student zna i rozumie...”): MSEP_W01, MSEP_W03: metody i techniki zarządzania prowadzące do identyfikowania, definiowania i wyjaśniania problemów, zjawisk i procesów organizacyjnych ; MSEP_W04, MSEP_W06: wyniki badań, osiągnięcia nauki i dobre praktyki w zakresie wiedzy szczegółowej zagadnień dotyczących metod i technik projektowania skutecznych procesów, struktur, funkcji i modeli działania współczesnych organizacji, wskazując przewidywaną dynamikę i intensywność ich zmian w praktyce zarządzania MSEP_W05: cechy i czynniki oddziałujące na proces zarządzania współczesnymi organizacjami, funkcjonujące w niej relacje społeczne i modele zarządzania MSEP_W06, MSEP_W08: koncepcje i metody identyfikujące i analizujące szczegółowe uwarunkowania funkcjonowania współczesnych organizacji na tle ewolucji współczesnych nauk ekonomicznych i prawnych, w tym ich aparatu narzędziowego i stosowanych metod badawczych MSEP_W10: przejawy, formy oraz rodzaje działań związanych z tworzeniem nowych przedsiębiorstw, produktów i usług w tym nowoczesne metody projektowania, myślenia projektowego i tworzenia modeli biznesowych. UMIEJĘTNOŚCI („Student potrafi…”) MSEP _U03, MSEP _U04, MSEP _U06: identyfikować, poddawać analizie i proponować sposoby i metody rozwiązywania problemów organizacyjnych, uwzględniające zmienność oraz dynamikę warunków otoczenia, wykorzystując dostępne możliwości i źródła wiedzy, w tym także interdyscyplinarnej. MSEP_U03, MSEP_U04, MSEP_U06, MSEP_U11: podejmować samodzielnie lub zespołowo próby krytycznej oceny, syntezy i twórczej interpretacji proponowanych w teorii i praktyce zarządzania metod, technik i koncepcji zarządzania MSEP_U06, MSEP_U11: diagnozować problemy w zarządzaniu organizacją, formułować hipotezy przyczyn ich powstawania, przyjmując podejście holistyczne i interdyscyplinarne, projektując działania sanacyjne przyczyniające się jednocześnie do kumulowania kapitału wiedzy organizacyjnej w takich obszarach jak m.in. zarządzanie wiedzą, jakością, relacjami, portfelem produktów, zasobami ludzkimi MSEP_U18: nazywać, dobierać i stosować metody i techniki skutecznego kierowania jednostkami, zespołami i procesami w wybranych odcinkach odpowiedzialności, zarówno w realizacji zadań wewnętrznych, jak i w relacjach międzyorganizacyjnych. MSEP_U19: stosować zasady, metody i metodyki pracy projektowej adekwatne do rodzaju zadań oraz stosować zasady usprawniające zarządzanie projektami i pracą zespołową, wykorzystując dostępne w tym zakresie metody i techniki zarządzania. KOMPETENCJE SPOŁECZNE („Student jest gotów do…”) MSEP_K01, MSEP_K03: oceny efektów podejmowanych przez siebie oraz współpracowników działań, dokonywania ich konstruktywnej analizy jakościowej oraz wyciąga wniosków dla przyszłych działań, MSEP_K02, MSEP_K03, MSEP_K10: aktywnego identyfikowania i rozwiązywania istniejących problemów organizacyjnych, a także przejawiania postawy otwartości na nowe metody i techniki działania, w kontekście konstruktywnego wykorzystywania własnej wiedzy, umiejętności i doświadczeń, jak również wiedzy eksperckiej i dorobku teoretycznego oraz praktycznego w danej dziedzinie MSEP_K03, MSEP_K06, MSEP_K07, MSEP_K10: wykazywania inicjatywy i przejawiania postawy otwartości w kontekście poszukiwania innowacyjnych metod usprawniających działalność operacyjną organizacji, aktywnie partycypując również w inicjatywach podejmowanych przez innych członków zespołu/ organizacji, skutecznie definiując i wypełniając swoją role organizacyjne i zespołowe MSEP_K08, MSEP_K03: postępowania zgodnie z zasadami należytej staranności i zasad etycznych w wykonywaniu własnych obowiązków, jak i realizacji zadań związanych z uczestnictwem w grupie lub zespole w organizacji, wykorzystując swoje umiejętności, doświadczenie, potencjał i zaangażowanie we współpracy z innymi uczestnikami organizacji MSEP_K08: dbania o własny rozwój zawodowy w realizacji zadań na stanowisku pracy, w tym systematycznego poszerzania wiedzy i umiejętności w drodze samokształcenia lub/i uczestnictwa w kursach, szkoleniach, studiach i innych formach kształcenia |
Metody i kryteria oceniania: |
„ocena ogólna ustalana jest na podstawie średniej z ocen poszczególnych form zajęciowych” |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Konrad Rokoszewski | |
Prowadzący grup: | Konrad Rokoszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne
Wykład
|
|
Koordynatorzy: | Konrad Rokoszewski | |
Prowadzący grup: | Konrad Rokoszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".