"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zastosowanie informatyki w pracy menedżera

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0102-MSEP-2-1011S
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0400) Biznes, administracja i prawo nieokreślone dalej Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zastosowanie informatyki w pracy menedżera
Jednostka: Instytut Nauk Ekonomicznych i o Zarządzaniu
Grupy: Menedżerskie studia ekonomiczno-prawne, semestr I, tryb stacjonarny
Punkty ECTS i inne: 1.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Student zostaje zapoznany z problematyką zastosowania informatyki w pracy menedżera oraz nabywa praktycznych umiejętności pozwalających na:

• wykorzystanie metod i narzędzi informatyki do wspomagania procesu podejmowania decyzji;

• specyfikację wymagań oraz zarządzanie procesem projektowania, wdrożenia i utrzymania systemów teleinformatycznych,

• swobodne referowanie treści dotyczących projektów systemów teleinformatycznych.

Do udziału w przedmiocie niezbędne są podstawowe umiejętności obsługi składowych elementów pakietu biurowego Microsoft Office: MS Word i MS PowerPoint.

Pełny opis:

Ze względu na możliwe zmiany treści kształcenia, zmiany przepisów (stosownie do sytuacji), szczegółowe treści kształcenia znajdują się w polu „Opis” - sekcja „Informacje o zajęciach w cyklu”.

Literatura:

Podstawowa:

1. Wayne L. W., Microsoft Excel 2019 – analiza i modelowanie danych biznesowych, Wyd. APN Promise, Warszawa 2019.

2. Portny S. E., Zarządzanie projektami dla bystrzaków, Helion S.A. 2019.

3. Hernandez M. J., Projektowanie baz danych dla każdego. Przewodnik krok po kroku. Wydanie IV, Helion 2022.

4. Kisielnicki J., Systemy informatyczne zarządzania, Wyd. Placet, 2013.

5. Kiełtyka L., Komunikacja w zarządzaniu, Agencja Wyd. PLACET 2002.

6. Pritchard C. L., Zarządzanie ryzykiem w projektach – Teoria i praktyka, WIG – PRWSS, Warszawa 2002.

7. Cempel C.: Teoria i inżynieria systemów - zasady i zastosowania myślenia systemowego (e-skrypt), IMS Politech. Poznańska 2005 (http://neur.am.put.poznan.pl).

Uzupełniająca:

1. Alexander M., Kusleika R., Walkenbach J., Excel 2019 PL. Biblia, Wyd. Helion 2023.

2. Alexander M., Kusleika R., Access 2019 PL. Biblia, Wyd. Helion 2019.

3. Kaczanowska K., Excel w firmie - praktyczne rozwiązania, Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, Warszawa, 2016.

4. Klonowski Z. J., Systemy informatyczne zarządzania przedsiębiorstwem. Modele rozwoju i właściwości funkcjonalne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2004.

5. A. Ligęza, Konstruowanie Baz Danych. Wprowadzenie do Baz Danych, AGH https://home.agh.edu.pl/~ligeza/wiki/lib/exe/ fetch.php?media=bazydanych:wyklad1nl.pdf (Projekt Studia podyplomowe z zakresu wytwarzania oprogramowania oraz zarządzania projektami w ramach informatycznych realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki).

Efekty uczenia się:

WIEDZA („Student zna i rozumie...”)

1 rolę nowoczesnych narzędzi teleinformatycznych przydatnych w działalności menedżerskiej (MSEP_W02)

2 trendy w rozwoju narzędzi i technologii teleinformatycznych oraz ich znacznie dla współczesnej cywilizacji (MSEP_W07)

3 znaczenie narzędzi informatycznych w rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości szczególnie w obszarze działalności menedżerskiej (MSEP_W10)

UMIEJĘTNOŚCI („Student potrafi ...”)

1 posługiwać się metodami i narzędziami informatyki, w tym zaawansowanymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi, w rozwiązywaniu, w złożonych uwarunkowaniach, innowacyjnych zadań (MSEP_U04)

2 przeprowadzić, dla potrzeb decydenta, przy pomocy narzędzi dostępnych w pakiecie biurowym, analizę dużych zbiorów danych oraz przedstawić wyniki w wymaganej formie (MSEP_U05)

3 przygotować, dla szerokiego kręgu odbiorców, specjalistyczne opracowanie (wymagane analizy, sprawozdanie - dokumentację realizowanego zadania) w postaci sformatowanego, wg obowiązujących standardów, dokumentu tekstowego o strukturze niejednorodnej (MSEP_U13)

4 planować i realizować przedsięwzięcia zespołowe (MSEP_U18)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE („Student jest gotów do ...”)

1 pełnienia funkcji lidera zespołu zadaniowego odpowiadając: za przekaz informacji, podejmowane decyzje oraz rozwiązywanie problemów interpersonalnych (MSEP_K10)

Metody i kryteria oceniania:

Efekty uczenia się weryfikowane są na podstawie oceny (liczby uzyskanych punktów) z uwzględnieniem ich struktury wagowej:

• WIEDZA (30%) – sprawdzian w formie testu znajomości podstaw funkcjonowania komputerów oraz organizacji systemów informatycznych zarządzania (SIZ).

• UMIEJĘTNOŚCI (60%) – wykonanie zadań dotyczących: specyfikacji wymagań, modelowania funkcjonalności SIZ oraz ich dokumentowania i prezentowania.

• KOMPETENCJE SPOŁECZNE (10%) – realizacja w trakcie zajęć wyznaczonych przez prowadzącego zadań zespołowych.

Ocena końcowa przedmiotu wyznaczona jest na podstawie wskaźnika procentowego z łącznej liczby uzyskanych punktów:

• poniżej 55% - niedostateczny (2);

• [55 – 60)% - dostateczny (3);

• [60 – 70)% - dostateczny plus (3,5);

• [70 – 80)% - dobry (4);

• [80 – 90)% - dobry plus (4,5);

• powyżej 90% - bardzo dobry (5).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Rybak
Prowadzący grup: Łukasz Rybak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Wymagania wstępne:

Podstawowe umiejętności w zakresie obsługi składowych elementów pakietu biurowego Microsoft Office: MS Word, MS PowerPoint


Treści kształcenia:

  1. Elementarne zagadnienia informatyki i telekomunikacji ICT (ang. Information and Communication Technology) [1 godz.]: podstawowe pojęcia – informatyka, dane, informacje; etapy procesu przetwarzania informacji; proces komunikacyjny; przeciążenie informacyjne; szum informacyjny
  2. Organizacja i zarządzanie telepracą [1 godz.]: definicja pracy zdalnej; cel telepracy; wymagania techniczne w organizowaniu pracy zdalnej; komunikacja synchroniczna i asynchroniczna; narzędzia komunikacyjne
  3. Systemy informatyczne zarządzania [1 godz.]: okoliczności powstania; klasyfikacja systemów informatycznych zarządzania; omówienie modułów systemów wspomagania decyzji, systemów ekspertowych, systemów zarządzania zasobami przedsiębiorstwa; podstawy sztucznej inteligencji, podstawy badania użyteczności systemów teleinformatycznych
  4. Multimedialna prezentacja biznesowa [4 godz.]: analiza najczęściej popełnianych błędów w kompozycji i składzie tekstu; zjawisko „change blindness“; przeciążenie informacyjne; wzorzec F; okulografia; trendy i dobre praktyki w wizualizacji informacji; osadzanie multimediów; dobór palety barw z wykorzystaniem Adobe Color
  5. Problematyka baz danych [4 godz.]: geneza baz danych; elementarne definicje; zastosowania baz danych; charakterystyka baz danych; wymagania stawiane bazom danych; przetwarzanie transakcyjne; kryteria podziału systemów baz danych; komunikacja w systemach baz danych; dostępne na rynku systemy zarządzania relacyjnymi bazami danych; użytkownicy systemów baz danych; model bazy danych; ograniczenia integralnościowe; operacje realizowane na bazie danych
  6. Modelowanie baz danych i systemów teleinformatycznych [6 godz.]: proces zbierania i analizy potrzeb klientów; formułowanie funkcjonalnego opisu fragmentu świata rzeczywistego; ekstrakcja klas obiektów i związków pomiędzy nimi; tworzenie konceptualnego modelu danych – diagramu ER (ang. Entity Relationship); transformacja modelu konceptualnego do modelu implementacyjnego; diagramy sekwencji i przypadków użycia w UML (ang. Unified Modelling Language)
  7. Tworzenie dokumentacji techniczno-projektowej w postaci sformatowanego dokumentu tekstowego [3 godz.]: tworzenie stylów; edycja nagłówka i stopki; tworzenie, formatowanie i aktualizacja spisu treści; wstawianie przypisów dolnych; zarządzanie źródłami cytatów i wstawianie bibliografii; grupowa edycja dokumentu – komentarze i śledzenie zmian
  8. Podstawy Strukturalnego Języka Zapytań SQL (ang. Structured Query Language) w analizie danych [5 godz.]: operowanie na strukturach danych z wykorzystaniem DDL (ang. Data Definition Language); realizacja elementarnych operacji na danych za pomocą DML (ang. Data Manipulation Language); operacje projekcji i selekcji przy zastosowaniu DQL (ang. Data Query Language); ograniczanie liczby wyników za pośrednictwem klauzuli LIKE; filtrowanie i sortowanie danych za pomocą instrukcji WHERE i ORDER BY; operatory porównania; operatory logiczne


Metody dydaktyczne i pomoce naukowe:

Studium przypadku, Praca z danymi, Praca z użyciem komputera, Ćwiczenia praktyczne, Metoda projektów, Praca własna studenta, Prezentacja, Praca zdalna

Literatura:

Podstawowa:

  • Frączkowski, K.: Zarządzanie projektem informatycznym, OWPW, 2003
  • Nield, T.: Pierwsze kroki z SQL. Praktyczne podejście dla początkujących, Helion 2016
  • Rybak, Ł., Dudczyk, J.: Increasing the information superiority on the modern battlefield through the use of virtual reality systems. Security and Defence Quarterly, 27 March, 2019, eISSN: 2544-994X
  • Rybak, Ł., Dudczyk, J., Jezierski, Z.: The IT sector as an important element of critical infrastructure. Infrastruktura krytyczna w systemie bezpieczeństwa państwa i społeczeństwa, Oficyna Wydawnicza PWSZ w Nysie, 2018, pp. 123-134, ISBN: 978-83-65881-05-2
  • Ullman, J. D., Widom, J.: Podstawowy kurs systemów baz danych, Helion 2011


Uzupełniająca:

  • Mendrala, D., Szeliga, M.: SQL. Praktyczny kurs, Helion 2015
  • Rockoff, L.: Język SQL. Przyjazny podręcznik, Helion 2017

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Rybak
Prowadzący grup: Łukasz Rybak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Wymagania wstępne:

Podstawowe umiejętności w zakresie obsługi składowych elementów pakietu biurowego Microsoft Office: MS Word, MS PowerPoint


Treści kształcenia:

  1. Elementarne zagadnienia informatyki i telekomunikacji ICT (ang. Information and Communication Technology) [1 godz.]: podstawowe pojęcia – informatyka, dane, informacje, system teleinformatyczny, sztuczna inteligencja AI (ang. Artificial Intelligence); etapy procesu przetwarzania informacji; proces komunikacyjny; przeciążenie informacyjne; szum informacyjny
  2. Zarządzanie projektem teleinformatycznym [3 godz.]: opracowanie karty projektu zawierającej: główne cele, założenia, planowane metody komunikacji, ogólny harmonogram prac; wyspecyfikowanie elementarnych zadań, które pozwolą na osiągnięcie określonych celów; utworzenie harmonogramu projektu w postaci diagramu Gantta
  3. Problematyka baz danych [3 godz.]: geneza baz danych; elementarne definicje; zastosowania baz danych; charakterystyka baz danych; wymagania stawiane bazom danych; przetwarzanie transakcyjne; kryteria podziału systemów baz danych; komunikacja w systemach baz danych; dostępne na rynku systemy zarządzania relacyjnymi bazami danych; użytkownicy systemów baz danych; model bazy danych; ograniczenia integralnościowe; operacje realizowane na bazie danych
  4. Modelowanie baz danych i systemów teleinformatycznych [8 godz.]: proces zbierania i analizy potrzeb klientów; formułowanie funkcjonalnego opisu fragmentu świata rzeczywistego; ekstrakcja klas obiektów i związków pomiędzy nimi; tworzenie konceptualnego modelu danych – diagramu ER (ang. Entity Relationship); transformacja modelu konceptualnego do modelu implementacyjnego; diagramy sekwencji i przypadków użycia w UML (ang. Unified Modelling Language)
  5. Multimedialna prezentacja biznesowa [6 godz.]: analiza najczęściej popełnianych błędów w kompozycji i składzie tekstu; zjawisko „change blindness“; przeciążenie informacyjne; wzorzec F; okulografia; trendy i dobre praktyki w wizualizacji informacji; osadzanie multimediów; dobór palety barw z wykorzystaniem Adobe Color
  6. Tworzenie dokumentacji techniczno-projektowej w postaci sformatowanego dokumentu tekstowego [4 godz.]: tworzenie stylów; edycja nagłówka i stopki; tworzenie, formatowanie i aktualizacja spisu treści; wstawianie przypisów dolnych; zarządzanie źródłami cytatów i wstawianie bibliografii; grupowa edycja dokumentu – komentarze i śledzenie zmian


Metody dydaktyczne i pomoce naukowe:

Studium przypadku, Praca z danymi, Praca z użyciem komputera, Ćwiczenia praktyczne, Metoda projektów, Praca własna studenta, Prezentacja, Praca zdalna

Literatura:

Podstawowa:

  • Frączkowski, K.: Zarządzanie projektem informatycznym, OWPW, 2003
  • Nield, T.: Pierwsze kroki z SQL. Praktyczne podejście dla początkujących, Helion 2016
  • Rybak, Ł., Dudczyk, J.: Increasing the information superiority on the modern battlefield through the use of virtual reality systems. Security and Defence Quarterly, 27 March, 2019, eISSN: 2544-994X
  • Rybak, Ł., Dudczyk, J., Jezierski, Z.: The IT sector as an important element of critical infrastructure. Infrastruktura krytyczna w systemie bezpieczeństwa państwa i społeczeństwa, Oficyna Wydawnicza PWSZ w Nysie, 2018, pp. 123-134, ISBN: 978-83-65881-05-2
  • Ullman, J. D., Widom, J.: Podstawowy kurs systemów baz danych, Helion 2011


Uzupełniająca:

  • Mendrala, D., Szeliga, M.: SQL. Praktyczny kurs, Helion 2015
  • Rockoff, L.: Język SQL. Przyjazny podręcznik, Helion 2017

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Rybak
Prowadzący grup: Łukasz Rybak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Wymagania wstępne:

Podstawowe umiejętności w zakresie obsługi składowych elementów pakietu biurowego Microsoft Office: MS Word, MS PowerPoint


Treści kształcenia:

  1. Elementarne zagadnienia informatyki i telekomunikacji ICT (ang. Information and Communication Technology) [1 godz.]: podstawowe pojęcia – informatyka, dane, informacje, system teleinformatyczny, sztuczna inteligencja AI (ang. Artificial Intelligence); etapy procesu przetwarzania informacji; proces komunikacyjny; przeciążenie informacyjne; szum informacyjny
  2. Zarządzanie projektem teleinformatycznym [3 godz.]: opracowanie karty projektu zawierającej: główne cele, założenia, planowane metody komunikacji, ogólny harmonogram prac; wyspecyfikowanie elementarnych zadań, które pozwolą na osiągnięcie określonych celów; utworzenie harmonogramu projektu w postaci diagramu Gantta
  3. Problematyka baz danych [4 godz.]: geneza baz danych; elementarne definicje; zastosowania baz danych; charakterystyka baz danych; wymagania stawiane bazom danych; przetwarzanie transakcyjne; kryteria podziału systemów baz danych; komunikacja w systemach baz danych; dostępne na rynku systemy zarządzania relacyjnymi bazami danych; użytkownicy systemów baz danych; model bazy danych; ograniczenia integralnościowe; operacje realizowane na bazie danych
  4. Modelowanie baz danych i systemów teleinformatycznych [13 godz.]: proces zbierania i analizy potrzeb klientów; formułowanie funkcjonalnego opisu fragmentu świata rzeczywistego; ekstrakcja klas obiektów i związków pomiędzy nimi; tworzenie konceptualnego modelu danych – diagramu ER (ang. Entity Relationship); transformacja modelu konceptualnego do modelu implementacyjnego
  5. Multimedialna prezentacja biznesowa [2 godz.]: analiza najczęściej popełnianych błędów w kompozycji i składzie tekstu; zjawisko „change blindness“; przeciążenie informacyjne; wzorzec F; okulografia; trendy i dobre praktyki w wizualizacji informacji; osadzanie multimediów; dobór palety barw z wykorzystaniem Adobe Color
  6. Tworzenie dokumentacji techniczno-projektowej w postaci sformatowanego dokumentu tekstowego [2 godz.]: tworzenie stylów; edycja nagłówka i stopki; tworzenie, formatowanie i aktualizacja spisu treści; wstawianie przypisów dolnych; zarządzanie źródłami cytatów i wstawianie bibliografii; grupowa edycja dokumentu – komentarze i śledzenie zmian


Metody dydaktyczne i pomoce naukowe:

Studium przypadku, Praca z danymi, Praca z użyciem komputera, Ćwiczenia praktyczne, Metoda projektów, Praca własna studenta, Prezentacja, Praca zdalna

Literatura:

Podstawowa:

  • Frączkowski, K.: Zarządzanie projektem informatycznym, OWPW, 2003
  • Rybak, Ł., Dudczyk, J.: Increasing the information superiority on the modern battlefield through the use of virtual reality systems. Security and Defence Quarterly, 27 March, 2019, eISSN: 2544-994X
  • Rybak, Ł., Dudczyk, J., Jezierski, Z.: The IT sector as an important element of critical infrastructure. Infrastruktura krytyczna w systemie bezpieczeństwa państwa i społeczeństwa, Oficyna Wydawnicza PWSZ w Nysie, 2018, pp. 123-134, ISBN: 978-83-65881-05-2
  • Ullman, J. D., Widom, J.: Podstawowy kurs systemów baz danych, Helion 2011


Uzupełniająca:

  • Mendrala, D., Szeliga, M.: SQL. Praktyczny kurs, Helion 2015
  • Nield, T.: Pierwsze kroki z SQL. Praktyczne podejście dla początkujących, Helion 2016
  • Rockoff, L.: Język SQL. Przyjazny podręcznik, Helion 2017

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marian Urbanek
Prowadzący grup: Marian Urbanek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marian Urbanek
Prowadzący grup: Marian Urbanek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)