"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zastosowanie informatyki w pracy menedżera

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0102-MSEP-2-1010
Kod Erasmus / ISCED: 11.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0688) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje obejmujące technologie informacyjno-komunikacyjne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zastosowanie informatyki w pracy menedżera
Jednostka: Instytut Nauk Ekonomicznych i o Zarządzaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

(1) Wymagania wstępne:

1. Podstawowe umiejętności w zakresie obsługi składowych elementów pakietu biurowego Microsoft Office: MS Word, MS PowerPoint

(2) Treści kształcenia:

1. Elementarne zagadnienia informatyki i telekomunikacji (ang. information and communication technology, ICT) [1 godz.]: podstawowe pojęcia – informatyka, dane, informacje; etapy procesu przetwarzania informacji; proces komunikacyjny; przeciążenie informacyjne; szum informacyjny

2. Organizacja i zarządzanie telepracą [1 godz.]: definicja pracy zdalnej; cel telepracy; wymagania techniczne w organizowaniu pracy zdalnej; komunikacja synchroniczna i asynchroniczna; narzędzia komunikacyjne

3. Systemy Informatyczne Zarządzania (SIZ) [1 godz.]: okoliczności powstania; klasyfikacja Systemów Informatycznych Zarządzania; omówienie modułów Systemów Wspomagania Decyzji, Systemów Ekspertowych, Systemów Zarządzania Zasobami Przedsiębiorstwa; podstawy sztucznej inteligencji, podstawy badania użyteczności systemów teleinformatycznych

4. Multimedialna prezentacja biznesowa [4 godz.]: analiza najczęściej popełnianych błędów w kompozycji i składzie tekstu; zjawisko „change blindness“; przeciążenie informacyjne; wzorzec F; okulografia; trendy i dobre praktyki w wizualizacji informacji; osadzanie multimediów; dobór palety barw z wykorzystaniem Adobe Color

5. Problematyka baz danych [4 godz.]: geneza baz danych; elementarne definicje; zastosowania baz danych; charakterystyka baz danych; wymagania stawiane bazom danych; przetwarzanie transakcyjne; kryteria podziału systemów baz danych; komunikacja w systemach baz danych; dostępne na rynku systemy zarządzania relacyjnymi bazami danych; użytkownicy systemów baz danych; model bazy danych; ograniczenia integralnościowe; operacje realizowane na bazie danych

6. Modelowanie baz danych i systemów teleinformatycznych [6 godz.]: proces zbierania i analizy potrzeb klientów; formułowanie funkcjonalnego opisu fragmentu świata rzeczywistego; ekstrakcja klas obiektów i związków pomiędzy nimi; tworzenie konceptualnego modelu danych – diagramu ER (ang. Entity Relationship); transformacja modelu konceptualnego do modelu implementacyjnego; diagramy sekwencji i przypadków użycia w UML

7. Tworzenie dokumentacji techniczno-projektowej w postaci sformatowanego dokumentu tekstowego [3 godz.]: tworzenie stylów; edycja nagłówka i stopki; tworzenie, formatowanie i aktualizacja spisu treści; wstawianie przypisów dolnych; zarządzanie źródłami cytatów i wstawianie bibliografii; grupowa edycja dokumentu – komentarze i śledzenie zmian

8. Podstawy Strukturalnego Języka Zapytań (ang. Structured Query Language, SQL) w analizie danych [5 godz.]: operowanie na strukturach danych z wykorzystaniem DDL (ang. Data Definition Language); realizacja elementarnych operacji na danych za pomocą DML (ang. Data Manipulation Language); operacje projekcji i selekcji przy zastosowaniu DQL (ang. Data Query Language); ograniczanie liczby wyników za pośrednictwem klauzuli LIKE; filtrowanie i sortowanie danych za pomocą instrukcji WHERE i ORDER BY; operatory porównania; operatory logiczne

(3) Metody dydaktyczne i pomoce naukowe:

Studium przypadku, Praca z danymi, Praca z użyciem komputera, Ćwiczenia praktyczne, Metoda projektów, Praca własna studenta, Prezentacja, Praca zdalna

Literatura:

Podstawowa:

• Frączkowski, K.: Zarządzanie projektem informatycznym, OWPW, 2003

• Nield, T.: Pierwsze kroki z SQL. Praktyczne podejście dla początkujących, Helion 2016

• Rybak, Ł., Dudczyk, J.: Increasing the information superiority on the modern battlefield through the use of virtual reality systems. Security and Defence Quarterly, 27 March, 2019, eISSN: 2544-994X

• Rybak, Ł., Dudczyk, J., Jezierski, Z.: The IT sector as an important element of critical infrastructure. Infrastruktura krytyczna w systemie bezpieczeństwa państwa i społeczeństwa, Oficyna Wydawnicza PWSZ w Nysie, 2018, pp. 123-134, ISBN: 978-83-65881-05-2

• Ullman, J. D., Widom, J.: Podstawowy kurs systemów baz danych, Helion 2011

Uzupełniająca:

• Mendrala, D., Szeliga, M.: SQL. Praktyczny kurs, Helion 2015

• Rockoff, L.: Język SQL. Przyjazny podręcznik, Helion 2017

Efekty uczenia się:

Wiedza (Student zna i rozumie...):

1. podstawowe pojęcia i zasady w zakresie gromadzenia, przetwarzania i ochrony danych w systemach teleinformatycznych (MSEP_W07).

2. architekturę, działanie Systemów Informatycznych Zarządzania (SIZ) oraz elementarne operacje wykonywane na danych (MSEP_W10).

3. cykle życia oprogramowania, metody badania użyteczności systemów teleinformatycznych oraz proces utrzymania systemu teleinformatycznego (MSEP_W02).

Umiejętności (Student potrafi...):

1. stworzyć multimedialną prezentację biznesową z wykorzystaniem dostępnych narzędzi wchodzących w skład pakietu biurowego Microsoft Office (MS Office) (MSEP_U02).

2. przygotować dokumentację techniczno-projektową w postaci sformatowanego dokumentu tekstowego (MSEP_U13).

3. opracować model bazy danych oraz model systemu teleinformatycznego wykorzystując diagram związków encji (ang. Entity Relationship Diagram, ERD) i zunifikowany język modelowania (ang. Unified Modelling Language, UML) (MSEP_U18).

4. zrealizować elementarne operacje na bazie danych z wykorzystaniem języka SQL, dokonać ich analizy oraz przedstawić wyniki w postaci raportu (MSEP_U05).

Kompetencje (Student jest gotów...):

1. bycia członkiem zespołu projektowego zajmującego się komputeryzacją lub informatyzacją określonego fragmentu otaczającej go rzeczywistości, poprzez projektowanie, wdrażanie i utrzymanie systemów teleinformatycznych (MSEP_K10).

Metody i kryteria oceniania:

1. Ocena z przygotowania dokumentacji techniczno-projektowej z wykorzystaniem MS Word (20% oceny końcowej) (MSEP_W07, MSEP_U13)

2. Ocena z przygotowania prezentacji multimedialnej dotyczącej realizowanego projektu z wykorzystaniem MS PowerPoint (20% oceny końcowej) (MSEP_U04)

3. Ocena umiejętności dotyczących modelowania systemu teleinformatycznego dla wybranego przedsiębiorstwa (30% oceny końcowej) (MSEP_W02, MSEP_U18, MSEP_K10)

4. Ocena z wykorzystania języka SQL w procesie analizy danych z wykorzystaniem MS Access (30% oceny końcowej) (MSEP_W10, MSEP__U05)

Skala ocen jest zgodna z §36 pkt 2 Regulaminu studiów PUSB.

Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen z wyżej wymienionych zadań cząstkowych:

5.00-4.75 - bardzo dobry (5.0)

4.74-4.25 - dobry plus (4.5)

4.24-3.75 - dobry (4.0)

3.74-3.25 - dostateczny plus (3.5)

3.24-3.00 - dostateczny (3.0)

3.00> - niedostateczny (2.0)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Rybak
Prowadzący grup: Łukasz Rybak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Rybak
Prowadzący grup: Łukasz Rybak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)