"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy rachunkowości zarządczej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0102-FIR-1-4101S
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0411) Rachunkowość i podatki Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy rachunkowości zarządczej
Jednostka: Instytut Nauk Ekonomicznych i o Zarządzaniu
Grupy: Finanse i rachunkowość, semestr IV, tryb stacjonarny
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Rola i zadania rachunkowości zarządczej. Koszty i ich klasyfikacja. Wykorzystanie kosztów w podejmowaniu decyzji ekonomicznych (ustalanie cen, wybór wariantu produkcji, optymalne wykorzystanie czynników produkcji). Pomiar i ocena efektywności działania w przedsiębiorstwie.

Pełny opis:

Treści kształcenia (liczba godzin: studia stacjonarne/studia niestacjonarne)

1. Rozwój i rola rachunkowości zarządczej (2h/1h)

2. Kryteria klasyfikacyjne kosztów (3h/2h)

3. Klasyfikacja kosztów (3h/2h)

4. Pomiar kosztów (4h/3h)

5. Wycena produktów (4h/2h)

6. Cele wyceny kosztów (3h/2h)

7. Rachunek kalkulacyjny kosztów (3h/1h)

8. Szacowanie kosztów (3h/2h)

9. Modele rachunku kosztów (4h/2h)

10. Koszty relewantne (3h/2h)

11. Decyzje cenowe (3h/2h)

12. Budżetowanie kosztów, przychodów i wyników (3h/2h)

Pomoce naukowe i metody dydaktyczne: treści teoretyczne przekazywane są w formie wykładu z wykorzystaniem przygotowanych prezentacji multimedialnych.

Konwersatorium: praca zespołowa - przykłady praktyczne w oparciu o przygotowaną tematykę teoretyczną

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. E. Nowak, Zaawansowana rachunkowość zarządcza, CeDeWu 2017

2. E. Nowak, Rachunkowość zarządcza w przedsiębiorstwie, CeDeWu 2017

3. G.Lew, E.W. Maruszewska, P. Szczypa, Rachunkowość zarządcza - od teorii do praktyki, CeDeWu 2021

Literatura uzupełniająca:

1. Serwis magazynu, Controlling i rachunkowość zarządcza

2. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2020-2021

Efekty uczenia się:

WIEDZA ("Student zna i rozumie..."

podstawową terminologię używaną w finansach i rachunkowości oraz zastosowanie tych terminów w obrębie pokrewnych dyscyplin (FIR -_W10) różnorodne źródła informacji niezbędne do podejmowania i prowadzenia biznesu i ich specyfikę (FIR_W11)

UMIEJĘTNOŚCI ("Student potrafi...")

wykorzystać wiedzę teoretyczną i praktyczną w celu formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów, wykonywania zadań z zakresu finansów i rachunkowości pozwalających na określanie kierunku funkcjonowania organizacji (również w warunkach nieprzewidywalnych ( FIR_U09)

ocenić sytuację przedsiębiorstwa na rynku krajowym i zagranicznym, komunikować się z otoczeniem, brać udział w debacie, przedstawić różne opinie i zająć stanowisko w wyniku przeprowadzonej dyskusji w zespole ekspertów (FIR_U13)

wykorzystać metody statystyczne, ekonometryczne i informatyczne argumentując ich wykorzystanie w procesie podejmowania decyzji (FIR_U14)

KOMPETENCJE SPOLECZNE ("Student jest gotów do ..."uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych ( FIR K_03)

odpowiedniego określenia podstawowych priorytetów służących realizacji wyznaczonego przez siebie lub innych zadania (FIR K_05)

Metody i kryteria oceniania:

Efekty w zakresie wiedzy weryfikuje się poprzez sprawdzian wiedzy

Umiejętności weryfikowane są poprzez rozwiązanie problemu praktycznego

Kompetencje społeczne ocena się poprzez: ocenę aktywności studenta w trakcie zajęć oraz podczas realizacji przydzielonych z

zadań

2. Ocena końcowa: ocena na podstawie stopnia wykonania zadania praktycznego

Ocena ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 55% - ocena 2

55% i więcej - ocena 3

60% i więcej - ocena 3,5

70% i więcej - ocena 4

80% i więcej - ocena 4,5

90% i więcej - ocena 5

Skala ocen:

bardzo dobry (5)

dobry plus (4,5)

dobry (4)

dostateczny plus (3,5)

dostateczny (3)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-15 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 38 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hanna Lewandowska
Prowadzący grup: Hanna Lewandowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)