"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Statystyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0102-FIR-1-3011N
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0411) Rachunkowość i podatki Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Statystyka
Jednostka: Instytut Nauk Ekonomicznych i o Zarządzaniu
Grupy: Finanse i rachunkowość, semestr III, tryb niestacjonarny
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje podstawy teoretyczne i zastosowania z zakresu statystyki opisowej. Celem zajęć jest przekazanie studentom podstaw wiedzy i wykształcenie umiejętności dotyczących metod i narzędzi opisu statystycznego, ich stosowania w rozwiązywaniu konkretnych zadań i problemów.

Pełny opis:

Ze względu na możliwe zmiany treści uczenia się, zmiany przepisów (stosownie do sytuacji), szczegółowe treści uczenia się znajdują się na poziomie „Zajęcia w cyklu”

Efekty uczenia się:

Znajomość metod i narzędzi opisu statystycznego w zakresie analizy struktury zbiorowości, analizy dynamiki zmian zjawisk w czasie oraz badania zależności cech i zjawisk (analiza korelacji). Umiejętność realizacji badania statystycznego, w tym pozyskiwania danych, ich przetwarzania oraz prezentacji, a także interpretacji wyników celem formułowania informacji statystycznej.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ogólna z przedmiotu ustalana jest na podstawie średniej z ocen poszczególnych form zajęciowych dla tego przedmiotu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Kaźmierska-Zatoń
Prowadzący grup: Maria Kaźmierska-Zatoń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

1. Wymagania wstępne: znajomość podstaw analizy matematycznej, podstawowe umiejętności posługiwania się programem Excel.

2. Tematy zajęć i efekty uczenia się w ramach każdej formy zajęć podane są jako informacje szczegółowe dla każdej z form zajęć.

3. Wszystkie efekty uczenia się są weryfikowane w ramach:

- zajęć bieżących (poprzez ustny test wiedzy, ocenę wykonania zadań zespołowych z indywidualną kontrolą osiągnięć, obserwację i ocenę udziału w dyskusji);

- kolokwium pisemnego w ramach ćwiczeń;

- obrony (rozmowa ze studentem) zleconej zaliczeniowej pracy projektowej wykonanej poza czasem zajęć.

Literatura:

Podstawowa:

1. Jóźwiak J., Podgórski J., „Statystyka od podstaw”, PWE, Warszawa 2006 i następne wydania (wybrane rozdziały),

2. Kończak G., Trzpiot G., „Statystyka opisowa i matematyczna z arkuszem kalkulacyjnym Excel”, Wydawnictwo UE w Katowicach, Katowice, 2018

3. Pułaska-Turyna, B., „Statystyka dla ekonomistów”, Difin, Warszawa 2011

4. Regel W., „Podstawy statystyki w Excelu”, PWN, Warszawa 2013

5. Wieczorek M., „Statystyka. Lubię to!: zbiór zadań”, Szkoła Główna Handlowa - Oficyna Wydawnicza., Warszawa 2013

6. Materiały wykładowcy przekazane studentom do zajęć bieżących.

Uzupełniająca:

1. Kassyk-Rokicka H. (red), „Statystyka: zbiór zadań”, PWE, Warszawa, 2011

2. Ostasiewicz S., Rusnak Z., Siedlecka U., „Statystyka. Elementy teorii i zadania”, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego, Wrocław 2006, (wybrane rozdziały).

3. Roczniki statystyczne, publikacje tematyczne GUS.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Kaźmierska-Zatoń
Prowadzący grup: Maria Kaźmierska-Zatoń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

1. Wymagania wstępne: znajomość podstaw analizy matematycznej, podstawowe umiejętności posługiwania się programem Excel.

2. Tematy zajęć i efekty uczenia się w ramach każdej formy zajęć podane są jako informacje szczegółowe dla każdej z form zajęć.

3. Wszystkie efekty uczenia się są weryfikowane w ramach:

- zajęć bieżących (poprzez ustny test wiedzy, ocenę wykonania zadań zespołowych z indywidualną kontrolą osiągnięć, obserwację i ocenę udziału w dyskusji);

- kolokwium pisemnego w ramach ćwiczeń;

- obrony (rozmowa ze studentem) zleconej zaliczeniowej pracy projektowej wykonanej poza czasem zajęć.

Literatura:

Podstawowa:

1. Jóźwiak J., Podgórski J., „Statystyka od podstaw”, PWE, Warszawa 2006 i następne wydania (wybrane rozdziały),

2. Kończak G., Trzpiot G., „Statystyka opisowa i matematyczna z arkuszem kalkulacyjnym Excel”, Wydawnictwo UE w Katowicach, Katowice, 2018

3. Pułaska-Turyna, B., „Statystyka dla ekonomistów”, Difin, Warszawa 2011

4. Regel W., „Podstawy statystyki w Excelu”, PWN, Warszawa 2013

5. Wieczorek M., „Statystyka. Lubię to!: zbiór zadań”, Szkoła Główna Handlowa - Oficyna Wydawnicza., Warszawa 2013

6. Materiały wykładowcy przekazane studentom do zajęć bieżących.

Uzupełniająca:

1. Kassyk-Rokicka H. (red), „Statystyka: zbiór zadań”, PWE, Warszawa, 2011

2. Ostasiewicz S., Rusnak Z., Siedlecka U., „Statystyka. Elementy teorii i zadania”, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego, Wrocław 2006, (wybrane rozdziały).

3. Roczniki statystyczne, publikacje tematyczne GUS.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 22 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Kaźmierska-Zatoń
Prowadzący grup: Maria Kaźmierska-Zatoń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

1. Wymagania wstępne: znajomość podstaw analizy matematycznej, podstawowe umiejętności posługiwania się programem Excel.

2. Tematy zajęć i efekty uczenia się w ramach każdej formy zajęć podane są jako informacje szczegółowe dla każdej z form zajęć.

3. Wszystkie efekty uczenia się są weryfikowane w ramach:

- zajęć bieżących (poprzez ustny test wiedzy, ocenę wykonania zadań zespołowych z indywidualną kontrolą osiągnięć, obserwację i ocenę udziału w dyskusji);

- pisemnego testu wiedzy;

- obrony (rozmowa ze studentem) zleconej zaliczeniowej pracy projektowej wykonanej poza czasem zajęć.

Literatura:

Podstawowa:

Jóźwiak J., Podgórski J., „Statystyka od podstaw”, PWE, Warszawa 2022,

Kończak G., Trzpiot G., „Statystyka opisowa i matematyczna z arkuszem kalkulacyjnym Excel”, Wydawnictwo UE w Katowicach, Katowice, 2018

Ręklewski M., „Statystyka opisowa: teoria i przykłady”, Wydawnictwo Państwowej Uczelni Zawodowej we Włocławku, Włocławek, 2020

Materiały wykładowcy przekazane studentom do zajęć bieżących.

Uzupełniająca:

Sobczyk M., „Statystyka”, PWN, Warszawa, 2023

Bąk J., „Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla?, Wydawnictwo W.A.B., 2020

Roczniki statystyczne, publikacje tematyczne GUS, branżowe strony internetowe zawierające dane statystyczne.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 22 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Kaźmierska-Zatoń
Prowadzący grup: Maria Kaźmierska-Zatoń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

1. Wymagania wstępne: znajomość podstaw analizy matematycznej, podstawowe umiejętności posługiwania się programem Excel.

2. Tematy zajęć i efekty uczenia się w ramach każdej formy zajęć podane są jako informacje szczegółowe dla każdej z form zajęć.

3. Wszystkie efekty uczenia się są weryfikowane w ramach:

- zajęć bieżących (poprzez ustny test wiedzy, ocenę wykonania zadań zespołowych z indywidualną kontrolą osiągnięć, obserwację i ocenę udziału w dyskusji);

- pisemnego testu wiedzy;

- obrony (rozmowa ze studentem) zleconej zaliczeniowej pracy projektowej wykonanej poza czasem zajęć.

Literatura:

Podstawowa:

Jóźwiak J., Podgórski J., „Statystyka od podstaw”, PWE, Warszawa 2022,

Kończak G., Trzpiot G., „Statystyka opisowa i matematyczna z arkuszem kalkulacyjnym Excel”, Wydawnictwo UE w Katowicach, Katowice, 2018

Kusztelak P. (red.), „Microsoft Excel w zastosowaniach statystycznych : Praktyczne przykłady analiz ekonomicznych i biznesowych”, PWE, 2021

Materiały wykładowcy przekazane studentom do zajęć bieżących.

Uzupełniająca:

Sobczyk M., „Statystyka”, PWN, Warszawa, 2023

Bąk J., „Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla?, Wydawnictwo W.A.B., 2020

Roczniki statystyczne, publikacje tematyczne GUS, branżowe strony internetowe zawierające dane statystyczne.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-3 (2024-06-10)