Dydaktyka edukacji wczesnoszkolnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-JM-3100 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka edukacji wczesnoszkolnej |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zadaniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności dydaktyczno-wychowawcze uwzględniające specyfikę pracy z dzieckiem w młodszym wieku szkolnym. |
Pełny opis: |
WYKŁAD 1. Zadania nauczyciela –wychowawcy w szkole a proces nauczania –uczenia się dziecka . 2. Integracja i korelacja w kształceniu zintegrowanym. Analiza struktury procesu dydaktyczno-wychowawczego w pedagogice wczesnoszkolnej. 3. Psychologiczne koncepcje uczenia się (behawioralna i poznawcza) i ich implikacje do pracy z dzieckiem. 4. Wybrane koncepcje kształcenia i ich implikacje do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym: W. Okoń, C. Freinet. 5. Formy oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. 6. Strategie skutecznego prowadzenia klasy szkolnej według Ch. Galloway’a, J. Robertsona. ĆWICZENIA 1.Zabawy doskonalące zmysły wzroku, słuchu, dotyku, kinestetyczne, węchu. 2. Zabawy tematyczne: w krainie liczb i liter. 3. Doświadczenia w edukacji wczesnoszkolnej. 5. Gry symulacyjne i niesymulacyjne. 6. Bajki terapeutyczne i ich zastosowanie w pracy z dziećmi. 7. Projektowanie scenariuszy zajęć w szkole z wykorzystaniem wybranych koncepcji metodycznych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, Warszawa, 1989 Dymara B (red.), Dziecko w świecie zabawy : zabawa i radość w literaturze, muzyce i życiu codziennym. Kraków 2010 Kaniak-Urban CH. Każde dziecko ma swoje mocne strony. Kielce 2002 Kędzior- Niczyporuk E. (red.), O metodzie Klanzy. Teoria i praktyka. Lublin 2010 Nehring. A. , Sawicka L. Uczyć ciekawiej to znaczy jak? Nauczanie zintegrowane metodami aktywizującymi. Toruń 2002. Flanz J. Wdrażanie dzieci 7-9 letnich do samokształcenia. Toruń 2008. Stasica J. 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane metodami aktywizującymi. Kraków 2002 Bohdanowicz M. Przytulanki czyli wierszyki na dziecięce masażyki. Gdańsk 2002 Literatura uzupełniająca: Czarkowska I., Zabawy logiczne dla klas 1-3. Podręcznik. Bielsko-Biała 2018 Landreth G., Terapia zabawą. Podręcznik akademicki. Kraków 2016 Winczewska A, Winczewski P, całkiem nowe zabawy paluszkowe. Lenartowska K., Świętek W., Praca z tekstem w klasach I – III, Warszawa 1982 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA („Student zna i rozumie...”) 1. zasady projektowania działań edukacyjnych stymulujących aktywność poznawczą dziecka, style i techniki pracy z dzieckiem lub uczniem łączącej różne obszary wiedzy, 2. różnorodne innowacje pedagogiczne w obszarze dydaktyki edukacji wczesnoszkolnej, inspirujące do planowania i organizacji własnej pracy 3. rozwiązania metodyczne dotyczące wykonywania zadań, procedur, norm oraz dobrych praktyk stosowanych w dydaktyce edukacji wczesnoszkolnej. UMIEJĘTNOŚCI („Student potrafi…”) 1. posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznymi z zakresu dydaktyki edukacji wczesnoszkolnej. 2. posiada umiejętność samodzielnego projektowania, analizowania i interpretowania własnych i cudzych propozycji działań metodycznych z zakresu dydaktyki edukacji wczesnoszkolnej. 3. realizować zadania zespołowe wymagające umiejętności efektywnej współpracy w grupie, podziału ról, w tym roli kierownika zespołu oraz przyjmowania odpowiedzialności za powierzone zadania i efekty pracy zespołu podejmowanych w ramach projektowania i realizacji rozwiązań metodycznych zgodnych z dydaktyką edukacji wczesnoszkolnej . |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład konwersatoryjny, metody problemowe, praktyczne. WIEDZA (egzamin), UMIEJĘTNOŚCI (zespołowe i indywidualne projektowanie działań edukacyjnych – konspektów zajęć, gier i zabaw edukacyjnych), KOMPETENCJE SPOŁECZNE (ocena postawy i aktywności w trakcie zajęć). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT W
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Flanz | |
Prowadzący grup: | Jolanta Flanz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".