"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka edukacji wczesnoszkolnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-JM-3100
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka edukacji wczesnoszkolnej
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zadaniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności dydaktyczno-wychowawcze uwzględniające specyfikę pracy z dzieckiem w młodszym wieku szkolnym.

Pełny opis:

WYKŁAD

1. Zadania nauczyciela –wychowawcy w szkole a proces nauczania –uczenia się dziecka .

2. Integracja i korelacja w kształceniu zintegrowanym. Analiza struktury procesu dydaktyczno-wychowawczego w pedagogice wczesnoszkolnej.

3. Psychologiczne koncepcje uczenia się (behawioralna i poznawcza) i ich implikacje do pracy z dzieckiem.

4. Wybrane koncepcje kształcenia i ich implikacje do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym: W. Okoń, C. Freinet.

5. Formy oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów w edukacji wczesnoszkolnej.

6. Strategie skutecznego prowadzenia klasy szkolnej według Ch. Galloway’a, J. Robertsona.

ĆWICZENIA

1.Zabawy doskonalące zmysły wzroku, słuchu, dotyku, kinestetyczne, węchu.

2. Zabawy tematyczne: w krainie liczb i liter.

3. Doświadczenia w edukacji wczesnoszkolnej.

5. Gry symulacyjne i niesymulacyjne.

6. Bajki terapeutyczne i ich zastosowanie w pracy z dziećmi.

7. Projektowanie scenariuszy zajęć w szkole z wykorzystaniem wybranych koncepcji metodycznych.

Literatura:

Literatura podstawowa

Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, Warszawa, 1989

Dymara B (red.), Dziecko w świecie zabawy : zabawa i radość w literaturze, muzyce i życiu codziennym. Kraków 2010

Kaniak-Urban CH. Każde dziecko ma swoje mocne strony. Kielce 2002

Kędzior- Niczyporuk E. (red.), O metodzie Klanzy. Teoria i praktyka. Lublin 2010

Nehring. A. , Sawicka L. Uczyć ciekawiej to znaczy jak? Nauczanie zintegrowane metodami aktywizującymi. Toruń 2002.

Flanz J. Wdrażanie dzieci 7-9 letnich do samokształcenia. Toruń 2008.

Stasica J. 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane metodami aktywizującymi. Kraków 2002

Bohdanowicz M. Przytulanki czyli wierszyki na dziecięce masażyki. Gdańsk 2002

Literatura uzupełniająca:

Czarkowska I., Zabawy logiczne dla klas 1-3. Podręcznik. Bielsko-Biała 2018

Landreth G., Terapia zabawą. Podręcznik akademicki. Kraków 2016

Winczewska A, Winczewski P, całkiem nowe zabawy paluszkowe.

Lenartowska K., Świętek W., Praca z tekstem w klasach I – III, Warszawa 1982

Efekty uczenia się:

WIEDZA

(„Student zna i rozumie...”)

1. zasady projektowania działań edukacyjnych stymulujących aktywność poznawczą dziecka, style i techniki pracy z dzieckiem lub uczniem łączącej różne obszary wiedzy,

2. różnorodne innowacje pedagogiczne w obszarze dydaktyki edukacji wczesnoszkolnej, inspirujące do planowania i organizacji własnej pracy

3. rozwiązania metodyczne dotyczące wykonywania zadań, procedur, norm oraz dobrych praktyk stosowanych w dydaktyce edukacji wczesnoszkolnej.

UMIEJĘTNOŚCI

(„Student potrafi…”)

1. posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznymi z zakresu dydaktyki edukacji wczesnoszkolnej.

2. posiada umiejętność samodzielnego projektowania, analizowania i interpretowania własnych i cudzych propozycji działań metodycznych z zakresu dydaktyki edukacji wczesnoszkolnej.

3. realizować zadania zespołowe wymagające umiejętności efektywnej współpracy w grupie, podziału ról, w tym roli kierownika zespołu oraz przyjmowania odpowiedzialności za powierzone zadania i efekty pracy zespołu podejmowanych w ramach projektowania i realizacji rozwiązań metodycznych zgodnych z dydaktyką edukacji wczesnoszkolnej .

Metody i kryteria oceniania:

Wykład konwersatoryjny, metody problemowe, praktyczne.

WIEDZA (egzamin),

UMIEJĘTNOŚCI (zespołowe i indywidualne projektowanie działań edukacyjnych – konspektów zajęć, gier i zabaw edukacyjnych),

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (ocena postawy i aktywności w trakcie zajęć).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Flanz
Prowadzący grup: Jolanta Flanz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-3 (2024-06-10)