"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

BHP i ergonomia pracy w przedszkolu i klasach 1-3

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-JM-1111N
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: BHP i ergonomia pracy w przedszkolu i klasach 1-3
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr I, tryb niestacjonarny
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zapoznanie z Kodeksem Pracy; zwłaszcza Działem X, regulującym sprawy bhp oraz Ustawy Prawo oświatowe,

Analiza obowiązującej podstawy programowej w zakresie treści odpowiadających wychowaniu do bezpieczeństwa

Pełny opis:

1. Podstawowe pojęcia związane z pracą i bhp; specyfika pracy na stanowisku nauczyciela/pedagoga/wychowawcy/organizatora turystyki przedszkolnej i wczesnoszkolnej; wychowanie do bezpieczeństwa w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej

2. Regulacje prawne z zakresu bhp (Kodeks Pracy; Dz. X), Ustawa Prawo oświatowe, obowiązująca podstawa programowa i inne

3. Podstawy prawa pracy; obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie bhp w szkole/placówce oświatowej

4. Analiza i ocena zagrożeń występująca na stanowisku pracy; pojęcie oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy pedagogicznej

5. Organizacja pracy i stanowiska pracy; Profilaktyka wypadkowości; znaczenie pierwszej pomocy przedmedycznej; apteczka szkolna. Czynniki szkodliwe, uciążliwe i niebezpieczne w środowisku pracy.

6. Organizacja turystyki przedszkolnej/szkolnej; odpowiedzialność nauczyciela za bezpieczeństwo dziecka/ucznia

7. Organizacja bezpiecznej edukacji w warunkach zagrożenia Covid-2019; praca w reżimie sanitarnym; regulacje wewnętrzne i oznakowania - piktogramy antycovidowe w przedszkolu/placówce oświatowej/uczelni

Wykłady ilustrowane, praca z tekstem, projekt edukacyjny, dyskusja, metoda problemowa, metody praktyczne, analiza i interpretacja wybranych aktów prawnych, obserwacje, studium przypadku, autoewaluacja, wdrażanie do samooceny, konsultacje indywidualne z prowadzącą ;

Pomoce dydaktyczne: tematyczne prezentacje multimedialne, analiza i interpretacja wybranych aktów prawnych (Kodeks Pracy, Dział X, Ustawa Prawo oświatowe, podstawa programowa, filmy edukacyjne, literatura do samokształcenia, czasopisma branżowe np. ATEST, strony www CIOP, ZUS, MEiN, Kuratorium Oświaty, apteczka szkolna, i inne.

Wykorzystanie platformy Moodle.

Literatura:

Podstawowa

1. Kodeks Pracy, aktualizacja 2021

2. Czasopismo ATEST, wybrane numery

3. Janicka –Panek T., Wprowadzenie do dydaktyki bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp), Wyd. III zm., Radom 2018

4. Rozporządzenia ws. bhp w szkołach i placówkach oświatowych; wersja aktualna

5. Rozporządzenia ws. organizacji turystyki i krajoznawstwa (…);wersja aktualna

6. Rozporządzenia ws. podstawy programowej (…);wersja obowiązująca

Uzupełniająca

1. Janicka –Panek T., Marginalizacja kształcenia technicznego w edukacji wczesnoszkolnej w Polsce, Radom 2019

2. Zieliński L., 22 zadania służby bhp. Standardy działania. Wyd. II. Warszawa 2016

3. Żołyński J. (red.), Kodeks pracy. Komentarz (z suplementem elektronicznym). Warszawa 2021

4. www CIOP, ZUS, MEN, Kuratorium Oświaty i inne

Efekty uczenia się:

podstawowe pojęcia dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy np.: praca, stosunek pracy, regulacje prawne, prawo pracy, organizacja, obowiązki pracodawcy i pracownika, stanowisko pracy, ergonomia, profilaktyka wypadkowości, zagrożenia na stanowisku pracy, ocena ryzyka zawodowego na stanowisku pracy nauczyciela/wychowawcy, środki ochrony indywidualnej i inne

różne koncepcje rozwoju człowieka: od naturalistycznych - medycznych i biologicznych po społeczno-kulturowe, w kontekście ergonomii i funkcjonowania jednostki w środowisku pracy (pedagoga, nauczyciela, wychowawcy, dietetyka w przedszkolu…itp.)

podstawy systemu bezpieczeństwa i zasady higieny pracy w przedszkolu/szkole; wie, na czym polega odpowiedzialność nauczyciela za bezpieczeństwo dziecka/ucznia oraz zna jej formalno-prawne, etyczne uwarunkowania

UMIEJĘTNOŚCI

Student potrafi:

opisuje, na podstawie doświadczenia lub/i własnej obserwacji, różne przejawy zachowań w środowisku pracy, w konkretnym zawodzie i na wybranym stanowisku (pedagog/nauczyciel/wychowawca/psycholog…) oraz podczas realizacji zadań edukacyjnych, np. organizacji turystyki szkolnej/przedszkolnej

projektuje działania, uwzględniając etapy pracy i zasady BHP, zapewniające innym bezpieczeństwo

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student jest gotów do:

pracy w zespole, przygotowując projekty z zakresu bhp

ma świadomość potrzeby ciągłego doskonalenia zawodowego z zakresu bhp i ergonomii pracy

przestrzega zasad bhp podczas zajęć instytucjonalnych i poza instytucją (przedszkolem/szkołą)

publicznego prezentowania wyników działań oraz wniosków na temat realizowanych indywidualnie lub zespołowo zadań/ projektów z zakresu bhp oraz ergonomii pracy w przedszkolu i w klasach I-III

Metody i kryteria oceniania:

WIEDZA

Aktywny udział studenta w zajęciach (lista obecności i aktywności studentów), samodzielne studiowanie przepisów z zakresu bhp, prawa pracy, prawa branżowego (Ustawa Prawo oświatowe, Ustawa Karta Nauczyciela i inne), indywidualne wykonanie karty pracy z zakresu bhp

UMIEJĘTNOŚCI

Bieżące opracowywanie przygotowywanych praz prowadzącą zadań oraz portfolio studenta, złożone z przygotowywanych/wyszukanych materiałów metodycznych do uczenia się, np. obowiązujących przepisów BHP (w szkołach/placówkach oświatowych), wybranych przepisów z zakresu prawa pracy, projektów z zakresu wychowania do bezpieczeństwa w różnych grupach wiekowych, harmonogramu i karty wycieczki oraz innych; korzystanie z wybranych informacji

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Prezentacje multimedialne przygotowane przez studentów indywidualnie lub w grupach - wspomagające wystąpienia autora/autorów na forum grupy, a dotyczące wybranych zagadnień z zakresu bhp (np. wycieczki szkolne, reżim sanitarny z powodu Covid-19 i inne) oraz ergonomii; udział w dyskusji z odbiorcami przygotowanej prezentacji/projektu, udzielanie informacji zwrotnej (udział w ewaluacji)

Ocena końcowa – zaliczenie - zostanie ustalona jako średnia arytmetyczna z uzyskanych w trakcie trwania semestru ocen cząstkowych ( z poszczególnych zadań przydzielonych studentom, kart samooceny i innych);

Ocena końcowa

1.Zadania edukacyjne - realizacja zleconych zadań) – ocena sprawozdania oraz ocena merytoryczna opracowanych treści w zleconych do opracowania i zaprezentowania projektach oraz ocena umiejętności prezentowania tych treści; w tym przekonywania, animowania dyskusji, uzasadniania własnego stanowiska, korzystania z literatury i dostępnych źródeł;

2. Postawa na zajęciach (obecność udokumentowana na liście obecności, czynny udział w zajęciach, udział w dyskusji, informacja zwrotna)

Skala ocen:

bardzo dobry (5)

dobry plus (4,5)

dobry (4)

dostateczny plus (3,5)

dostateczny (3)

niedostateczny (2)

Ocena ustalana będzie na podstawie następującej skali:

poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5.

Praktyki zawodowe:

Wskazane podczas praktyk przestrzeganie zasad bhp oraz obserwowanie procedur bhp stosowanych w przedszkolu/szkole/placówce, odpowiedzialne traktowanie zadań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych oraz organizacyjnych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Łukasz Chałański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W wyniku udziału w zajęciach student/kandydat do zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej, pozna i zastosuje jako student, osoba odbywająca praktyki pedagogiczne oraz w przyszłości – obowiązujące procedury, dot. bezpieczeństwa i zasady higieny pracy

Pełny opis:

Treści/Zagadnienia

1. Podstawowe pojęcia związane z pracą i bhp; specyfika pracy na stanowisku nauczyciela/pedagoga/wychowawcy/organizatora turystyki przedszkolnej i wczesnoszkolnej

2. Odpowiedzialność studenta (np. podczas praktyki) i nauczyciela za bezpieczeństwo dziecka/ucznia-wymogi prawne i etyczne

3. Wychowanie do bezpieczeństwa w uczelni, w przyszłej pracy zawodowej, w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej -znaczenie szkoleń bhp; procedury i instrukcje bhp, kąciki ppoż, zasady ewakuacji i pierwszej pomocy przedmedycznej (informacyjnie) i inne zagadnienia

4. Regulacje prawne z zakresu bhp, np. Kodeks Pracy; Dz. X, Ustawa Prawo oświatowe i inne, obowiązująca podstawa programowa i inne

5. Podstawy prawa pracy; obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie bhp w przedszkolu/szkole/placówce oświatowej

6. Analiza i ocena zagrożeń występująca na stanowisku pracy; pojęcie oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy pedagogicznej

7. Organizacja pracy i stanowiska pracy; ergonomia na stanowisku pracy nauczyciela

8. Profilaktyka wypadkowości; znaczenie pierwszej pomocy przedmedycznej; apteczka szkolna. Czynniki szkodliwe, uciążliwe i niebezpieczne w środowisku pracy.

9. Organizacja turystyki przedszkolnej/szkolnej; odpowiedzialność nauczyciela za bezpieczeństwo dziecka/ucznia poza terenem przedszkola/szkoły

10. Organizacja bezpiecznej edukacji w warunkach kryzysowych; praca w reżimie sanitarnym; regulacje wewnętrzne i oznakowania - piktogramy w przedszkolu/placówce oświatowej/uczelni

11. Analiza zasobów wirtualnych z zakresu BHP (www CIOP, MEiN, KO, ZUS, jst i innych)

Literatura:

Podstawowa:

1. Kodeks Pracy, aktualizacja 2021

2. Czasopismo ATEST, wybrane numery

3. Janicka –Panek T., Wprowadzenie do dydaktyki bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp), Wyd. III zm., Radom 2018

4. Rozporządzenia ws. bhp w szkołach i placówkach oświatowych; wersja aktualna

5. Rozporządzenia ws. organizacji turystyki i krajoznawstwa (…);wersja aktualna

6. Rozporządzenia ws. podstawy programowej (…);wersja obowiązująca

Uzupełniająca:

1. Zieliński L., 22 zadania służby bhp. Standardy działania. Wyd. II. Warszawa 2016

2. Żołyński J. (red.), Kodeks pracy. Komentarz (z suplementem elektronicznym). Warszawa 2023

3. www CIOP, ZUS, MEiN, Kuratorium Oświaty i inne

4. Czasopisma branżowe, np. Dyrektor Szkoły, Bliżej Przedszkola, ATEST i inne

Uwagi:

Kryteria oceniania

WIEDZA

Aktywny udział studenta w zajęciach (lista obecności i aktywności studentów), samodzielne studiowanie przepisów z zakresu bhp, prawa pracy, prawa branżowego (Ustawa Prawo oświatowe, Ustawa Karta Nauczyciela i inne), indywidualne wykonanie karty pracy z zakresu bhp

UMIEJĘTNOŚCI

Bieżące opracowywanie przygotowywanych praz prowadzącą zadań oraz portfolio studenta, złożone z przygotowywanych/wyszukanych materiałów metodycznych do uczenia się, np. obowiązujących przepisów BHP (w szkołach/placówkach oświatowych), wybranych przepisów z zakresu prawa pracy, projektów z zakresu wychowania do bezpieczeństwa w różnych grupach wiekowych, harmonogramu i karty wycieczki oraz innych; korzystanie z wybranych informacji

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Prezentacje multimedialne przygotowane przez studentów indywidualnie lub w grupach - wspomagające wystąpienia autora/autorów na forum grupy, a dotyczące wybranych zagadnień z zakresu bhp (np. wycieczki szkolne, reżim sanitarny i inne) oraz ergonomii; udział w dyskusji z odbiorcami przygotowanej prezentacji/projektu, udzielanie informacji zwrotnej (udział w ewaluacji)

Ocena końcowa – zaliczenie - zostanie ustalona jako średnia arytmetyczna z uzyskanych w trakcie trwania semestru ocen cząstkowych ( z poszczególnych zadań przydzielonych studentom, kart samooceny i innych);

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zapoznanie z Kodeksem Pracy; zwłaszcza Działem X, regulującym sprawy bhp oraz Ustawą Prawo oświatowe,

Analiza obowiązującej podstawy programowej w zakresie treści odpowiadających wychowaniu do bezpieczeństwa oraz odpowiedzialności nauczyciela za bezpieczeństwo dzieci/uczniów.

Pełny opis:

Wymagania wstępne:

zapoznanie się z Ustawą Kodeks Pracy, rozdział X, dot. BHP w celu odwołania do następujących treści (podczas zajęć):

1. Podstawowe pojęcia związane z pracą i bhp; specyfika pracy na stanowisku nauczyciela/pedagoga/wychowawcy/organizatora turystyki przedszkolnej i wczesnoszkolnej; wychowanie do bezpieczeństwa w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej

2. Regulacje prawne z zakresu bhp (Kodeks Pracy; Dz. X), Ustawa Prawo oświatowe, obowiązująca podstawa programowa i inne

3. Podstawy prawa pracy; obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie bhp w szkole/placówce oświatowej

4. Analiza i ocena zagrożeń występująca na stanowisku pracy; pojęcie oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy pedagogicznej

5. Organizacja pracy i stanowiska pracy; Profilaktyka wypadkowości; znaczenie pierwszej pomocy przedmedycznej; apteczka szkolna. Czynniki szkodliwe, uciążliwe i niebezpieczne w środowisku pracy.

6. Organizacja turystyki przedszkolnej/szkolnej; odpowiedzialność nauczyciela za bezpieczeństwo dziecka/ucznia

7. Organizacja bezpiecznej edukacji w warunkach zagrożenia ; praca w reżimie sanitarnym; regulacje wewnętrzne i oznakowania - piktogramy w przedszkolu/placówce oświatowej/uczelni

Wykłady ilustrowane, praca z tekstem, projekt edukacyjny, dyskusja, metoda problemowa, metody praktyczne, analiza i interpretacja wybranych aktów prawnych, obserwacje, studium przypadku, autoewaluacja, wdrażanie do samooceny, konsultacje indywidualne z prowadzącą ;

Pomoce dydaktyczne: tematyczne prezentacje multimedialne, analiza i interpretacja wybranych aktów prawnych (Kodeks Pracy, Dział X, Ustawa Prawo oświatowe, podstawa programowa, filmy edukacyjne, literatura do samokształcenia, czasopisma branżowe np. ATEST, strony www CIOP, ZUS, MEiN, Kuratorium Oświaty, apteczka szkolna, i inne.

Wykorzystanie platformy Moodle.

Literatura:

Podstawowa

1. Kodeks Pracy, aktualizacja 2024

2. Czasopismo ATEST, wybrane numery

3. Janicka –Panek T., Wprowadzenie do dydaktyki bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp), Wyd. III zm., Radom 2018

4. Rozporządzenia ws. bhp w szkołach i placówkach oświatowych; wersja aktualna

5. Rozporządzenia ws. organizacji turystyki i krajoznawstwa (…);wersja aktualna

6. Rozporządzenia ws. podstawy programowej (…);wersja obowiązująca

Uzupełniająca

1. Janicka –Panek T., Marginalizacja kształcenia technicznego w edukacji wczesnoszkolnej w Polsce, Radom 2019

2. Zieliński L., 22 zadania służby bhp. Standardy działania. Wyd. II. Warszawa 2016

3. Żołyński J. (red.), Kodeks pracy. Komentarz (z suplementem elektronicznym). Warszawa 2021

4. Ustawa Prawo oświatowe z 14.12.2016r. z późn. zmianami

4. www CIOP, ZUS, MEiN, Kuratorium Oświaty i inne

Uwagi:

Przewiduje się zadania dla studentów, np. polegające na samodzielnym studiowaniu wybranych przepisów prawa oświatowego i podzielenie się refleksją z uczestnikami Grupy zajęciowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (w trakcie)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest uwrażliwienie studentów pierwszego roku studiów na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy podczas zajęć w uczelni i poza nią, zapoznanie z wybranymi [przepisami Kodeksu Pracy; zwłaszcza Działem X, regulującym sprawy bhp oraz Ustawami: Karta Nauczyciela i Prawo oświatowe, wybrane zagadnienia.

Podczas zajęć będzie mieć miejsce analiza obowiązującej podstawy programowej w zakresie treści odpowiadających wychowaniu do bezpieczeństwa oraz odpowiedzialności nauczyciela za bezpieczeństwo dzieci/uczniów.

Pełny opis:

Wymagania wstępne:

zapoznanie się z Ustawą Kodeks Pracy, rozdział X, dot. BHP w celu odwołania do następujących treści (podczas zajęć):

1. Podstawowe pojęcia związane z pracą i bhp; specyfika pracy na stanowisku nauczyciela/pedagoga/wychowawcy/organizatora turystyki przedszkolnej i wczesnoszkolnej; wychowanie do bezpieczeństwa w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej

2. Regulacje prawne z zakresu bhp (Kodeks Pracy; Dz. X), Ustawa Prawo oświatowe, obowiązująca podstawa programowa i inne

3. Podstawy prawa pracy; obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie bhp w szkole/placówce oświatowej

4. Analiza i ocena zagrożeń występująca na stanowisku pracy; pojęcie oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy pedagogicznej

5. Organizacja pracy i stanowiska pracy; Profilaktyka wypadkowości; znaczenie pierwszej pomocy przedmedycznej; apteczka szkolna. Czynniki szkodliwe, uciążliwe i niebezpieczne w środowisku pracy.

6. Organizacja turystyki przedszkolnej/szkolnej; odpowiedzialność nauczyciela za bezpieczeństwo dziecka/ucznia

7. Organizacja bezpiecznej edukacji w warunkach zagrożenia; regulacje wewnętrzne i oznakowania - piktogramy w przedszkolu/placówce oświatowej/uczelni

i inne według potrzeb.

Wykłady ilustrowane, praca z tekstem, projekt edukacyjny, dyskusja, metoda problemowa, metody praktyczne, analiza i interpretacja wybranych aktów prawnych, obserwacje, studium przypadku, autoewaluacja, wdrażanie do samooceny, konsultacje indywidualne z prowadzącą ;

Pomoce dydaktyczne: tematyczne prezentacje multimedialne, analiza i interpretacja wybranych aktów prawnych (Kodeks Pracy, Dział X, Ustawa Prawo oświatowe, podstawa programowa, filmy edukacyjne, literatura do samokształcenia, czasopisma branżowe np. ATEST, strony www CIOP, ZUS, Ministerstw branżowych, Kuratorium Oświaty, apteczka szkolna, i inne.

Wykorzystanie platformy Moodle.

Literatura:

Podstawowa

1. Kodeks Pracy, aktualizacja 2024

2. Czasopismo ATEST, wybrane numery

3. Janicka –Panek T., Wprowadzenie do dydaktyki bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp), Wyd. III zm., Radom 2018

4. Janicka –Panek T., Marginalizacja kształcenia technicznego w edukacji wczesnoszkolnej w Polsce, Radom 2019

5. Rozporządzenia ws. bhp w szkołach i placówkach oświatowych; wersja aktualna

6. Rozporządzenia ws. organizacji turystyki i krajoznawstwa (…);wersja aktualna

7. Rozporządzenia ws. podstawy programowej (…);wersja obowiązująca

Uzupełniająca

8. Standardy Ochrony Małoletnich

9. Zieliński L., 22 zadania służby bhp. Standardy działania. Wyd. II. Warszawa 2016

10. Żołyński J. (red.), Kodeks pracy. Komentarz (z suplementem elektronicznym). Warszawa 2024

11. Ustawa Prawo oświatowe z 14.12.2016r. z późn. zmianami

12. www CIOP, ZUS, MEiN, Kuratorium Oświaty i inne

Uwagi:

Przewiduje się zadania dla studentów, np. polegające na samodzielnym studiowaniu wybranych przepisów z zakresu bhp oraz prawa oświatowego i podzielenie się refleksją z uczestnikami Grupy zajęciowej.

Do omawianych zagadnień planuje się wykonywanie ćwiczeń praktycznych, np. wykonanie karty wycieczki i harmonogramu.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-6 (2025-09-29)