"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka zajęć korekcyjno kompensacyjnych i dydaktyczno wyrównawczych z dziećmi z problemami w nauce czytania i pisania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-II-3291N
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka zajęć korekcyjno kompensacyjnych i dydaktyczno wyrównawczych z dziećmi z problemami w nauce czytania i pisania
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika, drugi stopień, semestr III, tryb niestacjonarny
Pedagogika, drugi stopień, semestr III, tryb niestacjonarny, PPIW
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Pochylenie się nad zagadnieniami dysleksja i ryzyko dysleksji. dokładne omówienie metod badań diagnostycznych, a także skupienie się na aspekcie praktycznym, terapeutycznym.

Pełny opis:

Badania nad dysleksją (dysgrafią, dysortografią) – koncepcje biologiczne i psychologiczne, zwolennicy i przeciwnicy, 3 godz..

2) Dysleksja – klasyfikacje medyczne (ICD-10 i DSM-IV), 3 godz.

3) Grupy objawów i typy dysleksji oraz ryzyko dysleksji, 3 godz..

4) Analiza i uwarunkowania procesów czytania i pisania, 2 godz..

5) Diagnoza pedagogiczna – ocena poziomu czytania, ocena poziomu pisania, diagnoza środowiska rodzinnego, diagnoza prognostyczna, 3 godz.

6) Wyznaczanie kierunków oddziaływań terapeutycznych i wyrównawczych na podstawie dokonanej analizy wyników diagnozy (opinia poradni) oraz analizy wytworów pisemnych dziecka, 2 godz.

7) Percepcja słuchowa w czynnościach czytania i pisania – rola, zaburzenia, metody badania, ćwiczenia na materiale bezliterowym i literowym, 2 godz.

8) Percepcja wzrokowa w czynnościach czytania i pisania – rola, zaburzenia metody badania, ćwiczenia na materiale bezliterowym i literowym, 2 godz.

9) Sprawność motoryczna, czyli motoryka ogólna i lateralizacja jako czynniki gotowości dziecka do nauki szkolnej – metody badania motoryki i lateralizacji, zaburzenia procesu lateralizacji, ćwiczenia dla dzieci o opóźnionym rozwoju ruchowym, 2 godz.

10) Dodatkowe obszary pracy z dzieckiem z trudnościami w uczeniu się, 3 godz.:

• Ćwiczenia w zakresie orientacji przestrzennej i kierunkowej.

• Ćwiczenia rozwijające myślenie.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1) Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2002.

2) Czajkowska, I., Herda, K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Wyd. WSIP, Warszawa, 2005.

3) Dąbrowska M., Moje dziecko jest dyslektykiem. Poradnik i informator dla rodziców i wychowawców. Wyd. Seventh Sea, Warszawa 2003.

4) Franczyk A., Krajewska K., Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.

5) Gąsowska T., Pietrzak-Stępkowska, Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu. Wyd. WSiP, Warszawa, 2004.

6) Górniewicz E., Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2000.

7) Grabałowska, K., Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu: poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Wyd. Dom Organizatora, Toruń 2005.

8) Jeżewska-Krasnodębska E., Skałbania B. (red. nauk.), Diagnoza i terapia w pracy logopedy i nauczyciela terapeuty. Wyd. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2017.

9) Kaja, B., Zarys terapii dziecka. Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz, 2001.

10) Opolska T., Pokonujemy trudności w czytaniu i pisaniu. Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, Warszawa, 1997.

11) Skibińska H., Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Wyd. Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. K. Wielkiego, Bydgoszcz 2001.

12) Tanajewska A., Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów klas 1-3 z trudnościami w liczeniu i zdobywaniu umiejętności matematycznych. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2015.

13) Tryzno E., Diagnoza edukacyjna dzieci 6-, 7-letnich rozpoczynających naukę. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2008.

14) Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Wyd. WSiP, Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca:

1) Barańska M., Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci 6-9 letnich. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2019.

2) Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo Edukacyjne, Warszawa 2007.

3) Cytowska B., Winczura B. (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Wyd. Impuls, Kraków 2006.

4) Demel G., Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2009.

5) Dennison P., Dennison G., Kinezjologia edukacyjna dla dzieci: podstawowy podręcznik kinezjologii edukacyjnej dla rodziców i nauczycieli, Wyd. Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii, Warszawa 2003.

6) Hinz M., Karty pracy z ćwiczeniami korekcyjno-kompensacyjnymi, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2019.

7) Janiszewska B., Ocena dojrzałości szkolnej. Arkusz oceny dojrzałości. Metody badań dojrzałości. Pomoce do badań. Wyd. Seventh Sea, Warszawa 2008.

8) Mikler-Chwastek A., Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci. Wyd. Difin, Warszawa 2013.

9) Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne. Wyd. PWN Warszawa 2016.

10) Rocławski B., Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka. Wyd. Glottispol, Gdańsk 2003.

11) Styczek I., Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego - komentarz i tablice. Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.

12) Twardowski A. (red.), Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci z Zaburzeniami Genetycznymi „GEN”, Poznań 2005.

13) Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2009.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

- w pogłębionym stopniu teorie naukowe dotyczące rozwoju człowieka, zaawansowaną metodologię i terminologię właściwą dla działań korekcyjno-kompensacyjnych podejmowanych wobec dzieci z problemami w nauce pisania i czytania - W02,

- w pogłębionym stopniu znaczenie zasad komunikacji językowej, by potrafić pomóc dzieciom z trudnościami także w tym zakresie - W06,

- wiedzę w zakresie diagnostyki i zasad konstruowania programów wykorzystywanych w pracy pedagoga, wychowawcy, opiekuna, terapeuty - W08,

- zasady analizy procesów społecznych ważnych dla realizacji zadań i celów terapii pedagogicznej - W09.

Student potrafi:

- przewidywać i organizować proces terapeutyczny z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi z zakresu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i wyrównawczych - U04,

- posługiwać się terminologią i metodami badawczymi oraz diagnostycznymi z zakresu terapii pedagogicznej - U06,

- w zaawansowanym stopniu realizować zajęcia opiekuńczo-wychowawcze oraz terapeutyczne w pracy z różnymi grupami osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - U11.

Student jest gotów do:

- zasięgnięcia opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu o diagnostycznym, bądź terapeutycznym w zakresie zajęć rewalidacyjnych - K01,

- krytycznej oceny nowych treści z zakresu terapii pedagogicznej oraz uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych - K02,

- odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej pedagoga, opiekuna, wychowawcy, terapeuty, z uwzględnieniem wrażliwości etycznej, empatii, otwartości i refleksyjności - K11.

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia – obecność, aktywność na zajęciach (dyskusja w oparciu o zadaną literaturę przedmiotu), przygotowanie konkretnego materiału zawierającego część teoretyczną i praktyczną do wykorzystania/omówienia na zajęciach (W02, W06, W08, W09, U04, U06, U11, K01, K02, K11).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Płusajska-Otto
Prowadzący grup: Agnieszka Płusajska-Otto
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Pochylenie się nad zagadnieniami dysleksja i ryzyko dysleksji. dokładne omówienie metod badań diagnostycznych, a także skupienie się na aspekcie praktycznym, terapeutycznym.

Pełny opis:

Badania nad dysleksją (dysgrafią, dysortografią) – koncepcje biologiczne i psychologiczne, zwolennicy i przeciwnicy, 3 godz..

2) Dysleksja – klasyfikacje medyczne (ICD-10 i DSM-IV), 3 godz.

3) Grupy objawów i typy dysleksji oraz ryzyko dysleksji, 3 godz..

4) Analiza i uwarunkowania procesów czytania i pisania, 2 godz..

5) Diagnoza pedagogiczna – ocena poziomu czytania, ocena poziomu pisania, diagnoza środowiska rodzinnego, diagnoza prognostyczna, 3 godz.

6) Wyznaczanie kierunków oddziaływań terapeutycznych i wyrównawczych na podstawie dokonanej analizy wyników diagnozy (opinia poradni) oraz analizy wytworów pisemnych dziecka, 2 godz.

7) Percepcja słuchowa w czynnościach czytania i pisania – rola, zaburzenia, metody badania, ćwiczenia na materiale bezliterowym i literowym, 2 godz.

8) Percepcja wzrokowa w czynnościach czytania i pisania – rola, zaburzenia metody badania, ćwiczenia na materiale bezliterowym i literowym, 2 godz.

9) Sprawność motoryczna, czyli motoryka ogólna i lateralizacja jako czynniki gotowości dziecka do nauki szkolnej – metody badania motoryki i lateralizacji, zaburzenia procesu lateralizacji, ćwiczenia dla dzieci o opóźnionym rozwoju ruchowym, 2 godz.

10) Dodatkowe obszary pracy z dzieckiem z trudnościami w uczeniu się, 3 godz.:

• Ćwiczenia w zakresie orientacji przestrzennej i kierunkowej.

• Ćwiczenia rozwijające myślenie.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1) Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2002.

2) Czajkowska, I., Herda, K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Wyd. WSIP, Warszawa, 2005.

3) Dąbrowska M., Moje dziecko jest dyslektykiem. Poradnik i informator dla rodziców i wychowawców. Wyd. Seventh Sea, Warszawa 2003.

4) Franczyk A., Krajewska K., Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.

5) Gąsowska T., Pietrzak-Stępkowska, Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu. Wyd. WSiP, Warszawa, 2004.

6) Górniewicz E., Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2000.

7) Grabałowska, K., Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu: poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Wyd. Dom Organizatora, Toruń 2005.

8) Jeżewska-Krasnodębska E., Skałbania B. (red. nauk.), Diagnoza i terapia w pracy logopedy i nauczyciela terapeuty. Wyd. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2017.

9) Kaja, B., Zarys terapii dziecka. Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz, 2001.

10) Opolska T., Pokonujemy trudności w czytaniu i pisaniu. Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, Warszawa, 1997.

11) Skibińska H., Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Wyd. Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. K. Wielkiego, Bydgoszcz 2001.

12) Tanajewska A., Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów klas 1-3 z trudnościami w liczeniu i zdobywaniu umiejętności matematycznych. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2015.

13) Tryzno E., Diagnoza edukacyjna dzieci 6-, 7-letnich rozpoczynających naukę. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2008.

14) Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Wyd. WSiP, Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca:

1) Barańska M., Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci 6-9 letnich. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2019.

2) Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo Edukacyjne, Warszawa 2007.

3) Cytowska B., Winczura B. (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Wyd. Impuls, Kraków 2006.

4) Demel G., Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2009.

5) Dennison P., Dennison G., Kinezjologia edukacyjna dla dzieci: podstawowy podręcznik kinezjologii edukacyjnej dla rodziców i nauczycieli, Wyd. Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii, Warszawa 2003.

6) Hinz M., Karty pracy z ćwiczeniami korekcyjno-kompensacyjnymi, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2019.

7) Janiszewska B., Ocena dojrzałości szkolnej. Arkusz oceny dojrzałości. Metody badań dojrzałości. Pomoce do badań. Wyd. Seventh Sea, Warszawa 2008.

8) Mikler-Chwastek A., Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci. Wyd. Difin, Warszawa 2013.

9) Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne. Wyd. PWN Warszawa 2016.

10) Rocławski B., Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka. Wyd. Glottispol, Gdańsk 2003.

11) Styczek I., Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego - komentarz i tablice. Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.

12) Twardowski A. (red.), Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci z Zaburzeniami Genetycznymi „GEN”, Poznań 2005.

13) Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2009.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Płusajska-Otto
Prowadzący grup: Agnieszka Płusajska-Otto
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Pochylenie się nad zagadnieniami dysleksja i ryzyko dysleksji. dokładne omówienie metod badań diagnostycznych, a także skupienie się na aspekcie praktycznym, terapeutycznym.

Pełny opis:

Badania nad dysleksją (dysgrafią, dysortografią) – koncepcje biologiczne i psychologiczne, zwolennicy i przeciwnicy, 3 godz..

2) Dysleksja – klasyfikacje medyczne (ICD-10 i DSM-IV), 3 godz.

3) Grupy objawów i typy dysleksji oraz ryzyko dysleksji, 3 godz..

4) Analiza i uwarunkowania procesów czytania i pisania, 2 godz..

5) Diagnoza pedagogiczna – ocena poziomu czytania, ocena poziomu pisania, diagnoza środowiska rodzinnego, diagnoza prognostyczna, 3 godz.

6) Wyznaczanie kierunków oddziaływań terapeutycznych i wyrównawczych na podstawie dokonanej analizy wyników diagnozy (opinia poradni) oraz analizy wytworów pisemnych dziecka, 2 godz.

7) Percepcja słuchowa w czynnościach czytania i pisania – rola, zaburzenia, metody badania, ćwiczenia na materiale bezliterowym i literowym, 2 godz.

8) Percepcja wzrokowa w czynnościach czytania i pisania – rola, zaburzenia metody badania, ćwiczenia na materiale bezliterowym i literowym, 2 godz.

9) Sprawność motoryczna, czyli motoryka ogólna i lateralizacja jako czynniki gotowości dziecka do nauki szkolnej – metody badania motoryki i lateralizacji, zaburzenia procesu lateralizacji, ćwiczenia dla dzieci o opóźnionym rozwoju ruchowym, 2 godz.

10) Dodatkowe obszary pracy z dzieckiem z trudnościami w uczeniu się, 3 godz.:

• Ćwiczenia w zakresie orientacji przestrzennej i kierunkowej.

• Ćwiczenia rozwijające myślenie.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1) Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2002.

2) Czajkowska, I., Herda, K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Wyd. WSIP, Warszawa, 2005.

3) Dąbrowska M., Moje dziecko jest dyslektykiem. Poradnik i informator dla rodziców i wychowawców. Wyd. Seventh Sea, Warszawa 2003.

4) Franczyk A., Krajewska K., Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.

5) Gąsowska T., Pietrzak-Stępkowska, Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu. Wyd. WSiP, Warszawa, 2004.

6) Górniewicz E., Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2000.

7) Grabałowska, K., Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu: poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Wyd. Dom Organizatora, Toruń 2005.

8) Jeżewska-Krasnodębska E., Skałbania B. (red. nauk.), Diagnoza i terapia w pracy logopedy i nauczyciela terapeuty. Wyd. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2017.

9) Kaja, B., Zarys terapii dziecka. Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz, 2001.

10) Opolska T., Pokonujemy trudności w czytaniu i pisaniu. Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, Warszawa, 1997.

11) Skibińska H., Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Wyd. Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. K. Wielkiego, Bydgoszcz 2001.

12) Tanajewska A., Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów klas 1-3 z trudnościami w liczeniu i zdobywaniu umiejętności matematycznych. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2015.

13) Tryzno E., Diagnoza edukacyjna dzieci 6-, 7-letnich rozpoczynających naukę. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2008.

14) Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Wyd. WSiP, Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca:

1) Barańska M., Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci 6-9 letnich. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2019.

2) Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo Edukacyjne, Warszawa 2007.

3) Cytowska B., Winczura B. (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Wyd. Impuls, Kraków 2006.

4) Demel G., Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2009.

5) Dennison P., Dennison G., Kinezjologia edukacyjna dla dzieci: podstawowy podręcznik kinezjologii edukacyjnej dla rodziców i nauczycieli, Wyd. Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii, Warszawa 2003.

6) Hinz M., Karty pracy z ćwiczeniami korekcyjno-kompensacyjnymi, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2019.

7) Janiszewska B., Ocena dojrzałości szkolnej. Arkusz oceny dojrzałości. Metody badań dojrzałości. Pomoce do badań. Wyd. Seventh Sea, Warszawa 2008.

8) Mikler-Chwastek A., Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci. Wyd. Difin, Warszawa 2013.

9) Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne. Wyd. PWN Warszawa 2016.

10) Rocławski B., Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka. Wyd. Glottispol, Gdańsk 2003.

11) Styczek I., Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego - komentarz i tablice. Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.

12) Twardowski A. (red.), Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci z Zaburzeniami Genetycznymi „GEN”, Poznań 2005.

13) Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2009.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)