Metodyka zajęć korekcyjno kompensacyjnych i dydaktyczno wyrównawczych z dziećmi z problemami w nauce czytania i pisania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-II-3291N |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka zajęć korekcyjno kompensacyjnych i dydaktyczno wyrównawczych z dziećmi z problemami w nauce czytania i pisania |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika, drugi stopień, semestr III, tryb niestacjonarny Pedagogika, drugi stopień, semestr III, tryb niestacjonarny, PPIW |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Pochylenie się nad zagadnieniami dysleksja i ryzyko dysleksji. dokładne omówienie metod badań diagnostycznych, a także skupienie się na aspekcie praktycznym, terapeutycznym. |
Pełny opis: |
Badania nad dysleksją (dysgrafią, dysortografią) – koncepcje biologiczne i psychologiczne, zwolennicy i przeciwnicy, 3 godz.. 2) Dysleksja – klasyfikacje medyczne (ICD-10 i DSM-IV), 3 godz. 3) Grupy objawów i typy dysleksji oraz ryzyko dysleksji, 3 godz.. 4) Analiza i uwarunkowania procesów czytania i pisania, 2 godz.. 5) Diagnoza pedagogiczna – ocena poziomu czytania, ocena poziomu pisania, diagnoza środowiska rodzinnego, diagnoza prognostyczna, 3 godz. 6) Wyznaczanie kierunków oddziaływań terapeutycznych i wyrównawczych na podstawie dokonanej analizy wyników diagnozy (opinia poradni) oraz analizy wytworów pisemnych dziecka, 2 godz. 7) Percepcja słuchowa w czynnościach czytania i pisania – rola, zaburzenia, metody badania, ćwiczenia na materiale bezliterowym i literowym, 2 godz. 8) Percepcja wzrokowa w czynnościach czytania i pisania – rola, zaburzenia metody badania, ćwiczenia na materiale bezliterowym i literowym, 2 godz. 9) Sprawność motoryczna, czyli motoryka ogólna i lateralizacja jako czynniki gotowości dziecka do nauki szkolnej – metody badania motoryki i lateralizacji, zaburzenia procesu lateralizacji, ćwiczenia dla dzieci o opóźnionym rozwoju ruchowym, 2 godz. 10) Dodatkowe obszary pracy z dzieckiem z trudnościami w uczeniu się, 3 godz.: • Ćwiczenia w zakresie orientacji przestrzennej i kierunkowej. • Ćwiczenia rozwijające myślenie. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1) Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2002. 2) Czajkowska, I., Herda, K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Wyd. WSIP, Warszawa, 2005. 3) Dąbrowska M., Moje dziecko jest dyslektykiem. Poradnik i informator dla rodziców i wychowawców. Wyd. Seventh Sea, Warszawa 2003. 4) Franczyk A., Krajewska K., Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010. 5) Gąsowska T., Pietrzak-Stępkowska, Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu. Wyd. WSiP, Warszawa, 2004. 6) Górniewicz E., Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2000. 7) Grabałowska, K., Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu: poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Wyd. Dom Organizatora, Toruń 2005. 8) Jeżewska-Krasnodębska E., Skałbania B. (red. nauk.), Diagnoza i terapia w pracy logopedy i nauczyciela terapeuty. Wyd. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2017. 9) Kaja, B., Zarys terapii dziecka. Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz, 2001. 10) Opolska T., Pokonujemy trudności w czytaniu i pisaniu. Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, Warszawa, 1997. 11) Skibińska H., Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Wyd. Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. K. Wielkiego, Bydgoszcz 2001. 12) Tanajewska A., Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów klas 1-3 z trudnościami w liczeniu i zdobywaniu umiejętności matematycznych. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2015. 13) Tryzno E., Diagnoza edukacyjna dzieci 6-, 7-letnich rozpoczynających naukę. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2008. 14) Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Wyd. WSiP, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: 1) Barańska M., Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci 6-9 letnich. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2019. 2) Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo Edukacyjne, Warszawa 2007. 3) Cytowska B., Winczura B. (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Wyd. Impuls, Kraków 2006. 4) Demel G., Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2009. 5) Dennison P., Dennison G., Kinezjologia edukacyjna dla dzieci: podstawowy podręcznik kinezjologii edukacyjnej dla rodziców i nauczycieli, Wyd. Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii, Warszawa 2003. 6) Hinz M., Karty pracy z ćwiczeniami korekcyjno-kompensacyjnymi, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2019. 7) Janiszewska B., Ocena dojrzałości szkolnej. Arkusz oceny dojrzałości. Metody badań dojrzałości. Pomoce do badań. Wyd. Seventh Sea, Warszawa 2008. 8) Mikler-Chwastek A., Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci. Wyd. Difin, Warszawa 2013. 9) Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne. Wyd. PWN Warszawa 2016. 10) Rocławski B., Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka. Wyd. Glottispol, Gdańsk 2003. 11) Styczek I., Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego - komentarz i tablice. Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992. 12) Twardowski A. (red.), Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci z Zaburzeniami Genetycznymi „GEN”, Poznań 2005. 13) Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2009. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: - w pogłębionym stopniu teorie naukowe dotyczące rozwoju człowieka, zaawansowaną metodologię i terminologię właściwą dla działań korekcyjno-kompensacyjnych podejmowanych wobec dzieci z problemami w nauce pisania i czytania - W02, - w pogłębionym stopniu znaczenie zasad komunikacji językowej, by potrafić pomóc dzieciom z trudnościami także w tym zakresie - W06, - wiedzę w zakresie diagnostyki i zasad konstruowania programów wykorzystywanych w pracy pedagoga, wychowawcy, opiekuna, terapeuty - W08, - zasady analizy procesów społecznych ważnych dla realizacji zadań i celów terapii pedagogicznej - W09. Student potrafi: - przewidywać i organizować proces terapeutyczny z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi z zakresu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i wyrównawczych - U04, - posługiwać się terminologią i metodami badawczymi oraz diagnostycznymi z zakresu terapii pedagogicznej - U06, - w zaawansowanym stopniu realizować zajęcia opiekuńczo-wychowawcze oraz terapeutyczne w pracy z różnymi grupami osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - U11. Student jest gotów do: - zasięgnięcia opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu o diagnostycznym, bądź terapeutycznym w zakresie zajęć rewalidacyjnych - K01, - krytycznej oceny nowych treści z zakresu terapii pedagogicznej oraz uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych - K02, - odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej pedagoga, opiekuna, wychowawcy, terapeuty, z uwzględnieniem wrażliwości etycznej, empatii, otwartości i refleksyjności - K11. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia – obecność, aktywność na zajęciach (dyskusja w oparciu o zadaną literaturę przedmiotu), przygotowanie konkretnego materiału zawierającego część teoretyczną i praktyczną do wykorzystania/omówienia na zajęciach (W02, W06, W08, W09, U04, U06, U11, K01, K02, K11). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO ĆW-P
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Płusajska-Otto | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Płusajska-Otto | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Pochylenie się nad zagadnieniami dysleksja i ryzyko dysleksji. dokładne omówienie metod badań diagnostycznych, a także skupienie się na aspekcie praktycznym, terapeutycznym. |
|
Pełny opis: |
Badania nad dysleksją (dysgrafią, dysortografią) – koncepcje biologiczne i psychologiczne, zwolennicy i przeciwnicy, 3 godz.. 2) Dysleksja – klasyfikacje medyczne (ICD-10 i DSM-IV), 3 godz. 3) Grupy objawów i typy dysleksji oraz ryzyko dysleksji, 3 godz.. 4) Analiza i uwarunkowania procesów czytania i pisania, 2 godz.. 5) Diagnoza pedagogiczna – ocena poziomu czytania, ocena poziomu pisania, diagnoza środowiska rodzinnego, diagnoza prognostyczna, 3 godz. 6) Wyznaczanie kierunków oddziaływań terapeutycznych i wyrównawczych na podstawie dokonanej analizy wyników diagnozy (opinia poradni) oraz analizy wytworów pisemnych dziecka, 2 godz. 7) Percepcja słuchowa w czynnościach czytania i pisania – rola, zaburzenia, metody badania, ćwiczenia na materiale bezliterowym i literowym, 2 godz. 8) Percepcja wzrokowa w czynnościach czytania i pisania – rola, zaburzenia metody badania, ćwiczenia na materiale bezliterowym i literowym, 2 godz. 9) Sprawność motoryczna, czyli motoryka ogólna i lateralizacja jako czynniki gotowości dziecka do nauki szkolnej – metody badania motoryki i lateralizacji, zaburzenia procesu lateralizacji, ćwiczenia dla dzieci o opóźnionym rozwoju ruchowym, 2 godz. 10) Dodatkowe obszary pracy z dzieckiem z trudnościami w uczeniu się, 3 godz.: • Ćwiczenia w zakresie orientacji przestrzennej i kierunkowej. • Ćwiczenia rozwijające myślenie. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1) Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2002. 2) Czajkowska, I., Herda, K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Wyd. WSIP, Warszawa, 2005. 3) Dąbrowska M., Moje dziecko jest dyslektykiem. Poradnik i informator dla rodziców i wychowawców. Wyd. Seventh Sea, Warszawa 2003. 4) Franczyk A., Krajewska K., Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010. 5) Gąsowska T., Pietrzak-Stępkowska, Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu. Wyd. WSiP, Warszawa, 2004. 6) Górniewicz E., Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2000. 7) Grabałowska, K., Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu: poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Wyd. Dom Organizatora, Toruń 2005. 8) Jeżewska-Krasnodębska E., Skałbania B. (red. nauk.), Diagnoza i terapia w pracy logopedy i nauczyciela terapeuty. Wyd. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2017. 9) Kaja, B., Zarys terapii dziecka. Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz, 2001. 10) Opolska T., Pokonujemy trudności w czytaniu i pisaniu. Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, Warszawa, 1997. 11) Skibińska H., Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Wyd. Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. K. Wielkiego, Bydgoszcz 2001. 12) Tanajewska A., Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów klas 1-3 z trudnościami w liczeniu i zdobywaniu umiejętności matematycznych. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2015. 13) Tryzno E., Diagnoza edukacyjna dzieci 6-, 7-letnich rozpoczynających naukę. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2008. 14) Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Wyd. WSiP, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: 1) Barańska M., Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci 6-9 letnich. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2019. 2) Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo Edukacyjne, Warszawa 2007. 3) Cytowska B., Winczura B. (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Wyd. Impuls, Kraków 2006. 4) Demel G., Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2009. 5) Dennison P., Dennison G., Kinezjologia edukacyjna dla dzieci: podstawowy podręcznik kinezjologii edukacyjnej dla rodziców i nauczycieli, Wyd. Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii, Warszawa 2003. 6) Hinz M., Karty pracy z ćwiczeniami korekcyjno-kompensacyjnymi, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2019. 7) Janiszewska B., Ocena dojrzałości szkolnej. Arkusz oceny dojrzałości. Metody badań dojrzałości. Pomoce do badań. Wyd. Seventh Sea, Warszawa 2008. 8) Mikler-Chwastek A., Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci. Wyd. Difin, Warszawa 2013. 9) Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne. Wyd. PWN Warszawa 2016. 10) Rocławski B., Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka. Wyd. Glottispol, Gdańsk 2003. 11) Styczek I., Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego - komentarz i tablice. Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992. 12) Twardowski A. (red.), Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci z Zaburzeniami Genetycznymi „GEN”, Poznań 2005. 13) Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2009. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Płusajska-Otto | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Płusajska-Otto | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Pochylenie się nad zagadnieniami dysleksja i ryzyko dysleksji. dokładne omówienie metod badań diagnostycznych, a także skupienie się na aspekcie praktycznym, terapeutycznym. |
|
Pełny opis: |
Badania nad dysleksją (dysgrafią, dysortografią) – koncepcje biologiczne i psychologiczne, zwolennicy i przeciwnicy, 3 godz.. 2) Dysleksja – klasyfikacje medyczne (ICD-10 i DSM-IV), 3 godz. 3) Grupy objawów i typy dysleksji oraz ryzyko dysleksji, 3 godz.. 4) Analiza i uwarunkowania procesów czytania i pisania, 2 godz.. 5) Diagnoza pedagogiczna – ocena poziomu czytania, ocena poziomu pisania, diagnoza środowiska rodzinnego, diagnoza prognostyczna, 3 godz. 6) Wyznaczanie kierunków oddziaływań terapeutycznych i wyrównawczych na podstawie dokonanej analizy wyników diagnozy (opinia poradni) oraz analizy wytworów pisemnych dziecka, 2 godz. 7) Percepcja słuchowa w czynnościach czytania i pisania – rola, zaburzenia, metody badania, ćwiczenia na materiale bezliterowym i literowym, 2 godz. 8) Percepcja wzrokowa w czynnościach czytania i pisania – rola, zaburzenia metody badania, ćwiczenia na materiale bezliterowym i literowym, 2 godz. 9) Sprawność motoryczna, czyli motoryka ogólna i lateralizacja jako czynniki gotowości dziecka do nauki szkolnej – metody badania motoryki i lateralizacji, zaburzenia procesu lateralizacji, ćwiczenia dla dzieci o opóźnionym rozwoju ruchowym, 2 godz. 10) Dodatkowe obszary pracy z dzieckiem z trudnościami w uczeniu się, 3 godz.: • Ćwiczenia w zakresie orientacji przestrzennej i kierunkowej. • Ćwiczenia rozwijające myślenie. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1) Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2002. 2) Czajkowska, I., Herda, K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Wyd. WSIP, Warszawa, 2005. 3) Dąbrowska M., Moje dziecko jest dyslektykiem. Poradnik i informator dla rodziców i wychowawców. Wyd. Seventh Sea, Warszawa 2003. 4) Franczyk A., Krajewska K., Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010. 5) Gąsowska T., Pietrzak-Stępkowska, Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu. Wyd. WSiP, Warszawa, 2004. 6) Górniewicz E., Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2000. 7) Grabałowska, K., Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu: poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Wyd. Dom Organizatora, Toruń 2005. 8) Jeżewska-Krasnodębska E., Skałbania B. (red. nauk.), Diagnoza i terapia w pracy logopedy i nauczyciela terapeuty. Wyd. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2017. 9) Kaja, B., Zarys terapii dziecka. Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz, 2001. 10) Opolska T., Pokonujemy trudności w czytaniu i pisaniu. Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, Warszawa, 1997. 11) Skibińska H., Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Wyd. Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. K. Wielkiego, Bydgoszcz 2001. 12) Tanajewska A., Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów klas 1-3 z trudnościami w liczeniu i zdobywaniu umiejętności matematycznych. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2015. 13) Tryzno E., Diagnoza edukacyjna dzieci 6-, 7-letnich rozpoczynających naukę. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2008. 14) Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Wyd. WSiP, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: 1) Barańska M., Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci 6-9 letnich. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2019. 2) Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo Edukacyjne, Warszawa 2007. 3) Cytowska B., Winczura B. (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Wyd. Impuls, Kraków 2006. 4) Demel G., Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2009. 5) Dennison P., Dennison G., Kinezjologia edukacyjna dla dzieci: podstawowy podręcznik kinezjologii edukacyjnej dla rodziców i nauczycieli, Wyd. Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii, Warszawa 2003. 6) Hinz M., Karty pracy z ćwiczeniami korekcyjno-kompensacyjnymi, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2019. 7) Janiszewska B., Ocena dojrzałości szkolnej. Arkusz oceny dojrzałości. Metody badań dojrzałości. Pomoce do badań. Wyd. Seventh Sea, Warszawa 2008. 8) Mikler-Chwastek A., Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci. Wyd. Difin, Warszawa 2013. 9) Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne. Wyd. PWN Warszawa 2016. 10) Rocławski B., Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka. Wyd. Glottispol, Gdańsk 2003. 11) Styczek I., Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego - komentarz i tablice. Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992. 12) Twardowski A. (red.), Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci z Zaburzeniami Genetycznymi „GEN”, Poznań 2005. 13) Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2009. |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".