Metodyka edukacji muzycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-II-3261N |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji muzycznej |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika, drugi stopień, semestr III, tryb niestacjonarny Pedagogika, drugi stopień, semestr III, tryb niestacjonarny, PPIW |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot dostarcza wiedzy w zakresie metodyki edukacji muzycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. |
Pełny opis: |
Analiza podstawy programowej w zakresie edukacji muzycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. Analiza programów nauczania w zakresie edukacji muzycznej i wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. Cele, metody, formy nauczania, środki dydaktyczne, podręczniki - podstawy edukacji muzycznej. PZO i wymagania edukacyjne, kręgi tematyczne, tematy dnia, ocena opisowa, testy diagnostyczne, sprawdziany - planowanie i organizacja pracy dydaktyczno-wychowawczej w nauczaniu muzyki. Opracowanie i realizacja planów wynikowych z edukacji muzycznej dla dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III. Monitoring realizacji podstawy programowej. Kompetencje formalne nauczyciela muzyki. Kompetencje muzyczne dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Definiowanie zdolności muzycznych dzieci. Wczesnoszkolna edukacja muzyczna w perspektywie międzynarodowej. Dokumentacja i rozwój ścieżki awansu zawodowego nauczyciela. Dostosowanie wymagań dla dzieci i uczniów z pomocy psychologiczno - pedagogicznej. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Burowska Z., :Współczesne systemy wychowania muzycznego” WSiP, Warszawa 1976, 2. Kowalska M., „ABC historii muzyki” Musica Iagellonica, Kraków 2001, 3. Janicka- Panek T. „Program nauczania dla I etapu edukacji wczesnoszkolnej „Szkoła na miarę”. Nowa Era” , Warszawa 2009, 2011, 2014 4. Janicka –Panek T. „Zanim wybierzesz program i podręcznik do nauczania zintegrowanego, Wyd. Fraszka edukacyjna”, Warszawa 2002 5. Matuszak L., „Wędruje po krainie muzyki. Podręcznik dla studentów i nauczycieli”, PWN, Włocławek 2014 6. Weiner A.: Kompetencje muzyczne dzieci w młodszym wieku szkolnym. Lublin 2010, 7. Wesołowski F., „Zasady muzyki” PWN, Kraków 1969 8. Węglińska Maria: „ Jak przygotować się do lekcji?, Wyd. Impuls 2005, Uzupełniająca: 1. Gołębieska A.: „ Plan wynikowy cz. 1 w kształceniu zintegrowanym”, Zeszyt metodyczny WODN Skierniewice, 2000, 2. Gołębieska A.: „ Plan wynikowy cz. 2 w kształceniu zintegrowanym”, Zeszyt metodyczny WODN Skierniewice, 2000, 3. Gołębieska A.: „ Moje refleksje nt. oceny opisowej” magazyn Oświatowy nr 20 WODN Skierniewice, 2006, 4. Hemmerling W. „ Zabawy w nauczaniu początkowym”, WSiP , Warszawa 1990 5. Jadczak – Nowacka M., Szczepańska Dorota.: „Nie taki diabeł straszny, czyli jak monitorować podstawę programową”, Wyd.ORE 6. Lipska E., „Muzyka w nauczaniu początkowym” WSiP, Warszawa 1991 7. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: W stopniu pogłębionym miejsce, znaczenie oraz metodologię edukacji muzycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej w powiązaniu z innymi dyscyplinami naukowymi. - P7U_W, P7S_WG W stopniu pogłębionym metodykę działalności edukacji muzycznej w odniesieniu do w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. - P7U_W, P7S_WG/K Zasady projektowania i prowadzenia diagnozy w zakresie edukacji muzycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej z uwzględnieniem wychowanków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - P7U_W, P7S_WK Różne rodzaje i funkcje oceniania w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. - P7U_W, P7S_WG UMIEJĘTNOŚCI: Posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu edukacji muzycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej oraz powiązanych z nią dyscyplin/subdyscyplin. - P7U_W, P7S_UW Samodzielnie diagnozować oraz zaprojektować strategię działań pedagogicznych: dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych oraz profilaktycznych w zakresie rozwiązywania problemów pedagogicznych, tworzenia programów dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych z uwzględnieniem treści muzycznych w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. - P7U_W, P7S_UW Planować, organizować i prowadzić proces dydaktyczny, wychowawczy, opiekuńczy oraz edukacyjno-terapeutyczny w odniesieniu do edukacji muzycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej . - P7U_W, P7S_UW Samodzielnie analizować, wnioskować oraz prezentować własne pomysły, wątpliwości w zakresie edukacji muzycznej uwzględniając indywidualizacje nauczania w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. - P7U_W, P7S_UW Potrafi projektować ścieżkę rozwoju kompetencji zawodowych w zakresie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. - P7U_W, P7S_UW KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Samodzielnego dokonywania krytycznej samooceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie nauczania edukacji muzycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. - P7U_K, P7S_KK Inicjowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym oraz przygotowania projektów edukacyjnych w zakresie nauczania edukacji muzycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. - P7U_K, P7S_KO Projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola, szkoły w odniesieniu do kształcenia muzycznego w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. - P7U_U, P7S_KR |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa osiągana jest na podstawie obecność i aktywność na zajęciach w trakcie całego semestru: I. Wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne: 1. Stosunek studenta do przedmiotu na podstawie listy obecności, zaangażowanie i aktywność: zabieranie głosu, aktywny udział w ćwiczeniach np. wykonanie dowolnego instrumentu wraz z prezentacją jego wykorzystanie w trakcie lekcji z możliwością wykorzystania, śpiewanie piosenki lub zabawy ruchowej. 2. Przygotowanie konspektu lekcji z edukacji muzycznej wraz z kartą pracy. 3. Inne czynności zlecone przez wykładowcę. W zakres zaliczenia wykładów wchodzą: - Testy pisemne z omówionych treści z zaprezentowanych obszarów; II. Skala ocen zgodna z regulaminem studiów: 90.00 % i więcej bardzo dobry (5) 80.00 % i więcej dobry plus (4,5) 70.00 % i więcej dobry (4) 60.00 % i więcej dostateczny plus (3,5) 55.00 % i więcej dostateczny (3) Poniżej 55.00 % niedostateczny (2) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO ĆW-P
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Gołębieska-Wesołowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gołębieska-Wesołowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot dostarcza wiedzy w zakresie metodyki edukacji muzycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. |
|
Pełny opis: |
Analiza podstawy programowej w zakresie edukacji muzycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. Analiza programów nauczania w zakresie edukacji muzycznej i wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. Cele, metody, formy nauczania, środki dydaktyczne, podręczniki - podstawy edukacji muzycznej. PZO i wymagania edukacyjne, kręgi tematyczne, tematy dnia, ocena opisowa, testy diagnostyczne, sprawdziany - planowanie i organizacja pracy dydaktyczno-wychowawczej w nauczaniu muzyki. Opracowanie i realizacja planów wynikowych z edukacji muzycznej dla dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III. Monitoring realizacji podstawy programowej. Kompetencje formalne nauczyciela muzyki. Kompetencje muzyczne dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Definiowanie zdolności muzycznych dzieci. Wczesnoszkolna edukacja muzyczna w perspektywie międzynarodowej. Dokumentacja i rozwój ścieżki awansu zawodowego nauczyciela. Dostosowanie wymagań dla dzieci i uczniów z pomocy psychologiczno - pedagogicznej. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Burowska Z., :Współczesne systemy wychowania muzycznego” WSiP, Warszawa 1976, 2. Kowalska M., „ABC historii muzyki” Musica Iagellonica, Kraków 2001, 3. Janicka- Panek T. „Program nauczania dla I etapu edukacji wczesnoszkolnej „Szkoła na miarę”. Nowa Era” , Warszawa 2009, 2011, 2014 4. Janicka –Panek T. „Zanim wybierzesz program i podręcznik do nauczania zintegrowanego, Wyd. Fraszka edukacyjna”, Warszawa 2002 5. Matuszak L., „Wędruje po krainie muzyki. Podręcznik dla studentów i nauczycieli”, PWN, Włocławek 2014 6. Weiner A.: Kompetencje muzyczne dzieci w młodszym wieku szkolnym. Lublin 2010, 7. Wesołowski F., „Zasady muzyki” PWN, Kraków 1969 8. Węglińska Maria: „ Jak przygotować się do lekcji?, Wyd. Impuls 2005, Uzupełniająca: 1. Gołębieska A.: „ Plan wynikowy cz. 1 w kształceniu zintegrowanym”, Zeszyt metodyczny WODN Skierniewice, 2000, 2. Gołębieska A.: „ Plan wynikowy cz. 2 w kształceniu zintegrowanym”, Zeszyt metodyczny WODN Skierniewice, 2000, 3. Gołębieska A.: „ Moje refleksje nt. oceny opisowej” magazyn Oświatowy nr 20 WODN Skierniewice, 2006, 4. Hemmerling W. „ Zabawy w nauczaniu początkowym”, WSiP , Warszawa 1990 5. Jadczak – Nowacka M., Szczepańska Dorota.: „Nie taki diabeł straszny, czyli jak monitorować podstawę programową”, Wyd.ORE 6. Lipska E., „Muzyka w nauczaniu początkowym” WSiP, Warszawa 1991 7. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Gołębieska-Wesołowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gołębieska-Wesołowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot dostarcza wiedzy w zakresie metodyki edukacji muzycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. |
|
Pełny opis: |
Analiza podstawy programowej w zakresie edukacji muzycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. Analiza programów nauczania w zakresie edukacji muzycznej i wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. Cele, metody, formy nauczania, środki dydaktyczne, podręczniki - podstawy edukacji muzycznej. PZO i wymagania edukacyjne, kręgi tematyczne, tematy dnia, ocena opisowa, testy diagnostyczne, sprawdziany - planowanie i organizacja pracy dydaktyczno-wychowawczej w nauczaniu muzyki. Opracowanie i realizacja planów wynikowych z edukacji muzycznej dla dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III. Monitoring realizacji podstawy programowej. Kompetencje formalne nauczyciela muzyki. Kompetencje muzyczne dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Definiowanie zdolności muzycznych dzieci. Wczesnoszkolna edukacja muzyczna w perspektywie międzynarodowej. Dokumentacja i rozwój ścieżki awansu zawodowego nauczyciela. Dostosowanie wymagań dla dzieci i uczniów z pomocy psychologiczno - pedagogicznej. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Burowska Z., :Współczesne systemy wychowania muzycznego” WSiP, Warszawa 1976, 2. Kowalska M., „ABC historii muzyki” Musica Iagellonica, Kraków 2001, 3. Janicka- Panek T. „Program nauczania dla I etapu edukacji wczesnoszkolnej „Szkoła na miarę”. Nowa Era” , Warszawa 2009, 2011, 2014 4. Janicka –Panek T. „Zanim wybierzesz program i podręcznik do nauczania zintegrowanego, Wyd. Fraszka edukacyjna”, Warszawa 2002 5. Matuszak L., „Wędruje po krainie muzyki. Podręcznik dla studentów i nauczycieli”, PWN, Włocławek 2014 6. Weiner A.: Kompetencje muzyczne dzieci w młodszym wieku szkolnym. Lublin 2010, 7. Wesołowski F., „Zasady muzyki” PWN, Kraków 1969 8. Węglińska Maria: „ Jak przygotować się do lekcji?, Wyd. Impuls 2005, Uzupełniająca: 1. Gołębieska A.: „ Plan wynikowy cz. 1 w kształceniu zintegrowanym”, Zeszyt metodyczny WODN Skierniewice, 2000, 2. Gołębieska A.: „ Plan wynikowy cz. 2 w kształceniu zintegrowanym”, Zeszyt metodyczny WODN Skierniewice, 2000, 3. Gołębieska A.: „ Moje refleksje nt. oceny opisowej” magazyn Oświatowy nr 20 WODN Skierniewice, 2006, 4. Hemmerling W. „ Zabawy w nauczaniu początkowym”, WSiP , Warszawa 1990 5. Jadczak – Nowacka M., Szczepańska Dorota.: „Nie taki diabeł straszny, czyli jak monitorować podstawę programową”, Wyd.ORE 6. Lipska E., „Muzyka w nauczaniu początkowym” WSiP, Warszawa 1991 7. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".