"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji muzycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-II-3261N
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji muzycznej
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika, drugi stopień, semestr III, tryb niestacjonarny
Pedagogika, drugi stopień, semestr III, tryb niestacjonarny, PPIW
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Przedmiot dostarcza wiedzy w zakresie metodyki edukacji muzycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.

Pełny opis:

Analiza podstawy programowej w zakresie edukacji muzycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.

Analiza programów nauczania w zakresie edukacji muzycznej i wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.

Cele, metody, formy nauczania, środki dydaktyczne, podręczniki - podstawy edukacji muzycznej.

PZO i wymagania edukacyjne, kręgi tematyczne, tematy dnia, ocena opisowa, testy diagnostyczne, sprawdziany - planowanie i organizacja pracy dydaktyczno-wychowawczej w nauczaniu muzyki.

Opracowanie i realizacja planów wynikowych z edukacji muzycznej dla dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III.

Monitoring realizacji podstawy programowej.

Kompetencje formalne nauczyciela muzyki.

Kompetencje muzyczne dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Definiowanie zdolności muzycznych dzieci.

Wczesnoszkolna edukacja muzyczna w perspektywie międzynarodowej.

Dokumentacja i rozwój ścieżki awansu zawodowego nauczyciela.

Dostosowanie wymagań dla dzieci i uczniów z pomocy psychologiczno - pedagogicznej.

Literatura:

Podstawowa:

1. Burowska Z., :Współczesne systemy wychowania muzycznego” WSiP, Warszawa 1976,

2. Kowalska M., „ABC historii muzyki” Musica Iagellonica, Kraków 2001,

3. Janicka- Panek T. „Program nauczania dla I etapu edukacji wczesnoszkolnej „Szkoła na miarę”. Nowa Era” , Warszawa 2009, 2011, 2014

4. Janicka –Panek T. „Zanim wybierzesz program i podręcznik do nauczania zintegrowanego, Wyd. Fraszka edukacyjna”, Warszawa 2002

5. Matuszak L., „Wędruje po krainie muzyki. Podręcznik dla studentów i nauczycieli”, PWN, Włocławek 2014

6. Weiner A.: Kompetencje muzyczne dzieci w młodszym wieku szkolnym. Lublin 2010,

7. Wesołowski F., „Zasady muzyki” PWN, Kraków 1969

8. Węglińska Maria: „ Jak przygotować się do lekcji?, Wyd. Impuls 2005,

Uzupełniająca:

1. Gołębieska A.: „ Plan wynikowy cz. 1 w kształceniu zintegrowanym”, Zeszyt metodyczny WODN Skierniewice, 2000,

2. Gołębieska A.: „ Plan wynikowy cz. 2 w kształceniu zintegrowanym”, Zeszyt metodyczny WODN Skierniewice, 2000,

3. Gołębieska A.: „ Moje refleksje nt. oceny opisowej” magazyn Oświatowy nr 20 WODN Skierniewice, 2006,

4. Hemmerling W. „ Zabawy w nauczaniu początkowym”, WSiP , Warszawa 1990

5. Jadczak – Nowacka M., Szczepańska Dorota.: „Nie taki diabeł straszny, czyli jak monitorować podstawę programową”, Wyd.ORE

6. Lipska E., „Muzyka w nauczaniu początkowym” WSiP, Warszawa 1991

7. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

W stopniu pogłębionym miejsce, znaczenie oraz metodologię edukacji muzycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej w powiązaniu z innymi dyscyplinami naukowymi. - P7U_W, P7S_WG

W stopniu pogłębionym metodykę działalności edukacji muzycznej w odniesieniu do w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. - P7U_W, P7S_WG/K

Zasady projektowania i prowadzenia diagnozy w zakresie edukacji muzycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej z uwzględnieniem wychowanków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - P7U_W, P7S_WK

Różne rodzaje i funkcje oceniania w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. - P7U_W, P7S_WG

UMIEJĘTNOŚCI:

Posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu edukacji muzycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej oraz powiązanych z nią dyscyplin/subdyscyplin. - P7U_W, P7S_UW

Samodzielnie diagnozować oraz zaprojektować strategię działań pedagogicznych: dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych oraz profilaktycznych w zakresie rozwiązywania problemów pedagogicznych, tworzenia programów dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych z uwzględnieniem treści muzycznych w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. - P7U_W, P7S_UW

Planować, organizować i prowadzić proces dydaktyczny, wychowawczy, opiekuńczy oraz edukacyjno-terapeutyczny w odniesieniu do edukacji muzycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej . - P7U_W, P7S_UW

Samodzielnie analizować, wnioskować oraz prezentować własne pomysły, wątpliwości w zakresie edukacji muzycznej uwzględniając indywidualizacje nauczania w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. - P7U_W, P7S_UW

Potrafi projektować ścieżkę rozwoju kompetencji zawodowych w zakresie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. - P7U_W, P7S_UW

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

Samodzielnego dokonywania krytycznej samooceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie nauczania edukacji muzycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. - P7U_K, P7S_KK

Inicjowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym oraz przygotowania projektów edukacyjnych w zakresie nauczania edukacji muzycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. - P7U_K, P7S_KO

Projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola, szkoły w odniesieniu do kształcenia muzycznego w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. - P7U_U, P7S_KR

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa osiągana jest na podstawie obecność i aktywność na zajęciach w trakcie całego semestru:

I. Wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne:

1. Stosunek studenta do przedmiotu na podstawie listy obecności, zaangażowanie i aktywność: zabieranie głosu, aktywny udział w ćwiczeniach np. wykonanie dowolnego instrumentu wraz z prezentacją jego wykorzystanie w trakcie lekcji z możliwością wykorzystania, śpiewanie piosenki lub zabawy ruchowej.

2. Przygotowanie konspektu lekcji z edukacji muzycznej wraz z kartą pracy.

3. Inne czynności zlecone przez wykładowcę.

W zakres zaliczenia wykładów wchodzą:

- Testy pisemne z omówionych treści z zaprezentowanych obszarów;

II. Skala ocen zgodna z regulaminem studiów:

90.00 % i więcej bardzo dobry (5)

80.00 % i więcej dobry plus (4,5)

70.00 % i więcej dobry (4)

60.00 % i więcej dostateczny plus (3,5)

55.00 % i więcej dostateczny (3)

Poniżej 55.00 % niedostateczny (2)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gołębieska-Wesołowska
Prowadzący grup: Agnieszka Gołębieska-Wesołowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot dostarcza wiedzy w zakresie metodyki edukacji muzycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.

Pełny opis:

Analiza podstawy programowej w zakresie edukacji muzycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.

Analiza programów nauczania w zakresie edukacji muzycznej i wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.

Cele, metody, formy nauczania, środki dydaktyczne, podręczniki - podstawy edukacji muzycznej.

PZO i wymagania edukacyjne, kręgi tematyczne, tematy dnia, ocena opisowa, testy diagnostyczne, sprawdziany - planowanie i organizacja pracy dydaktyczno-wychowawczej w nauczaniu muzyki.

Opracowanie i realizacja planów wynikowych z edukacji muzycznej dla dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III.

Monitoring realizacji podstawy programowej.

Kompetencje formalne nauczyciela muzyki.

Kompetencje muzyczne dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Definiowanie zdolności muzycznych dzieci.

Wczesnoszkolna edukacja muzyczna w perspektywie międzynarodowej.

Dokumentacja i rozwój ścieżki awansu zawodowego nauczyciela.

Dostosowanie wymagań dla dzieci i uczniów z pomocy psychologiczno - pedagogicznej.

Literatura:

Podstawowa:

1. Burowska Z., :Współczesne systemy wychowania muzycznego” WSiP, Warszawa 1976,

2. Kowalska M., „ABC historii muzyki” Musica Iagellonica, Kraków 2001,

3. Janicka- Panek T. „Program nauczania dla I etapu edukacji wczesnoszkolnej „Szkoła na miarę”. Nowa Era” , Warszawa 2009, 2011, 2014

4. Janicka –Panek T. „Zanim wybierzesz program i podręcznik do nauczania zintegrowanego, Wyd. Fraszka edukacyjna”, Warszawa 2002

5. Matuszak L., „Wędruje po krainie muzyki. Podręcznik dla studentów i nauczycieli”, PWN, Włocławek 2014

6. Weiner A.: Kompetencje muzyczne dzieci w młodszym wieku szkolnym. Lublin 2010,

7. Wesołowski F., „Zasady muzyki” PWN, Kraków 1969

8. Węglińska Maria: „ Jak przygotować się do lekcji?, Wyd. Impuls 2005,

Uzupełniająca:

1. Gołębieska A.: „ Plan wynikowy cz. 1 w kształceniu zintegrowanym”, Zeszyt metodyczny WODN Skierniewice, 2000,

2. Gołębieska A.: „ Plan wynikowy cz. 2 w kształceniu zintegrowanym”, Zeszyt metodyczny WODN Skierniewice, 2000,

3. Gołębieska A.: „ Moje refleksje nt. oceny opisowej” magazyn Oświatowy nr 20 WODN Skierniewice, 2006,

4. Hemmerling W. „ Zabawy w nauczaniu początkowym”, WSiP , Warszawa 1990

5. Jadczak – Nowacka M., Szczepańska Dorota.: „Nie taki diabeł straszny, czyli jak monitorować podstawę programową”, Wyd.ORE

6. Lipska E., „Muzyka w nauczaniu początkowym” WSiP, Warszawa 1991

7. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gołębieska-Wesołowska
Prowadzący grup: Agnieszka Gołębieska-Wesołowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot dostarcza wiedzy w zakresie metodyki edukacji muzycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.

Pełny opis:

Analiza podstawy programowej w zakresie edukacji muzycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.

Analiza programów nauczania w zakresie edukacji muzycznej i wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.

Cele, metody, formy nauczania, środki dydaktyczne, podręczniki - podstawy edukacji muzycznej.

PZO i wymagania edukacyjne, kręgi tematyczne, tematy dnia, ocena opisowa, testy diagnostyczne, sprawdziany - planowanie i organizacja pracy dydaktyczno-wychowawczej w nauczaniu muzyki.

Opracowanie i realizacja planów wynikowych z edukacji muzycznej dla dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III.

Monitoring realizacji podstawy programowej.

Kompetencje formalne nauczyciela muzyki.

Kompetencje muzyczne dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Definiowanie zdolności muzycznych dzieci.

Wczesnoszkolna edukacja muzyczna w perspektywie międzynarodowej.

Dokumentacja i rozwój ścieżki awansu zawodowego nauczyciela.

Dostosowanie wymagań dla dzieci i uczniów z pomocy psychologiczno - pedagogicznej.

Literatura:

Podstawowa:

1. Burowska Z., :Współczesne systemy wychowania muzycznego” WSiP, Warszawa 1976,

2. Kowalska M., „ABC historii muzyki” Musica Iagellonica, Kraków 2001,

3. Janicka- Panek T. „Program nauczania dla I etapu edukacji wczesnoszkolnej „Szkoła na miarę”. Nowa Era” , Warszawa 2009, 2011, 2014

4. Janicka –Panek T. „Zanim wybierzesz program i podręcznik do nauczania zintegrowanego, Wyd. Fraszka edukacyjna”, Warszawa 2002

5. Matuszak L., „Wędruje po krainie muzyki. Podręcznik dla studentów i nauczycieli”, PWN, Włocławek 2014

6. Weiner A.: Kompetencje muzyczne dzieci w młodszym wieku szkolnym. Lublin 2010,

7. Wesołowski F., „Zasady muzyki” PWN, Kraków 1969

8. Węglińska Maria: „ Jak przygotować się do lekcji?, Wyd. Impuls 2005,

Uzupełniająca:

1. Gołębieska A.: „ Plan wynikowy cz. 1 w kształceniu zintegrowanym”, Zeszyt metodyczny WODN Skierniewice, 2000,

2. Gołębieska A.: „ Plan wynikowy cz. 2 w kształceniu zintegrowanym”, Zeszyt metodyczny WODN Skierniewice, 2000,

3. Gołębieska A.: „ Moje refleksje nt. oceny opisowej” magazyn Oświatowy nr 20 WODN Skierniewice, 2006,

4. Hemmerling W. „ Zabawy w nauczaniu początkowym”, WSiP , Warszawa 1990

5. Jadczak – Nowacka M., Szczepańska Dorota.: „Nie taki diabeł straszny, czyli jak monitorować podstawę programową”, Wyd.ORE

6. Lipska E., „Muzyka w nauczaniu początkowym” WSiP, Warszawa 1991

7. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)