Podstawy edukacji informatycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-II-3241N |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy edukacji informatycznej |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika, drugi stopień, semestr III, tryb niestacjonarny Pedagogika, drugi stopień, semestr III, tryb niestacjonarny, PPIW |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Podstawy pedagogiki ogólnej, dydaktyki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz podstawy programowej z zakresu edukacji informatycznej w przedszkolu oraz klasach I-III. |
Pełny opis: |
1. Miejsce edukacji informatycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej – analiza podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego. 2. E-szkoła, e-nauczyciel, e-uczeń – teraźniejszość, perspektywy, dylematy. • Szanse i potencjalne zagrożenia stosowania technologii w pracy z dziećmi/uczniami. 3. Nowoczesne metody kształcenia. • Cele, metody i formy pracy na zajęciach z komputerem i urządzeniami cyfrowymi oraz urządzeniami współpracującymi z komputerem. 4. Podstawy bhp w pracowni komputerowej. • Choroby narządu ruchu i wzroku związane z korzystaniem z technologii informatycznych. • Ćwiczenia regenerujące i odprężające: oczy, szyję, barki, plecy, klatkę piersiową, dłonie, ręce, nogi i stopy. 5. Zapoznanie się z funkcjami i możliwościami środowiska Windows i urządzeń mobilnych. 6. Wykorzystywanie podstwowych aplikacji komputerowych do realizacji/wspomagania zajęć. (posługiwanie się aplikacjami komputerowymi do nauki czytania, pisania i rachowania) • Wykorzystanie pakietu MS Office w praktyce (Word, PowerPoint). • Wykorzystanie programów graficznych do tworzenia i obróbki grafiki. 7. Praca w dwóch programach Word + Paint i dwóch oknach (tworzenie kart pracy, dyplomów, zaproszeń). 8. Bezpieczeństwo w sieci. • Zasady ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. 9. Podstawy korzystania z wyszukiwarki i przeglądarki internetowej. • Komunikacja online. 10. Wyszukiwanie i pozyskiwanie z Internetu informacji różnego typu (teksty; grafika – obrazki do kolorowania, zdjęcia, animowane obrazki; pliki dźwiękowe; filmy edukacyjne; prezentacje multimedialne, strony informacyjne). 11. Multimedialne programy i gry edukacyjne (wspomaganie nauki czytania, pisania i rachowania, rozwijanie zainteresowań uczniów). 12. Wykorzystanie portalu Scholaris oraz Cyfrowobezpieczni.pl w dydaktyce. 13. Programowanie (program Scratch i Python i inne ). Multimedialne projektowanie - programowanie w języku LOGO. 14. Projektowanie i tworzenie karty pracy dla ucznia z wykorzystaniem możliwości edytora tekstu/grafiki. 15. Opracowanie prezentacji multimedialnej wspomagającej proces dydaktyczny. |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Briggs J. R., Python dla dzieci. Programowanie na wesoło. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015 2. Gruba J., Komputerowe wspomaganie umiejętności czytania u dzieci sześcioletnich, Of. Wyd. Impuls, Kraków 2002. 3. Heathcote P. M., Vincent J. P., Komputer dla dzieci – Excel i Word, Wydawnictwo RM, Warszawa 2003. 4. Hoffmann B., Komputer szansą i zagrożeniem dla rozwoju dziecka, Problemy opiekuńczo-wychowawcze, 9/2013 5. Jędrzejek M., Elementarz komputerowy, Videograf Edukacja, Chorzów 2006. 6. Kłosińska T., Problemy wczesnej edukacji medialnej,[w:]Edukacja małego dziecka, Nowe konteksty, poglądy i doświadczenia, Ogrodzka –Mazur E., Szuścik U., Wąsiński A., Impuls, Kraków 2013 7. Kulesza R., Langa S., Leśniakowicz D., Pełka P., Młodzi Giganci programowania. Scratch. Wyd. Helion, Gliwice 2018 8. Majewska K., Trudności w nauczaniu programowania na poziomie edukacji wczesnoszkolnej z perspektywy nauczycieli - absolwentów szkół pedagogicznych [w:] e-mentor nr 3 (75)/2018 http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/75/id/1360 9. Podstawa programowa (2017), programy nauczania, podręczniki z zakresu Edukacji informatycznej dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej, zeszyty ćwiczeń 10. http://scholaris.pl/ Literatura uzupełniająca 1. Jelinek J. A., Jak dzieci uczą się matematyki, korzystając z multimedialnych programów edukacyjnych,[w:]Edukacja małego dziecka, Wybrane obszary aktywności, Ogrodzka –Mazur E., Szuścik U., Wąsiński A., Impuls, Kraków 2013 2. Węglińska M., Środki dydaktyczne, [w:] Jak się przygotować do zajęć zintegrowanych?, Of. Wyd.,, Impuls”, Kraków 2005. 3. Wiejak U., Programowanie dla najmłodszych. W ruchu, z tabletem, przez zabawę. Wyd. Helion, Gliwice 2019 4. Czasopismo Dydaktyka Informatyki |
Efekty uczenia się: |
PED2_W08 - znaczenie celowego i właściwego posługiwania się przez uczniów typowymi aplikacjami komputerowymi do komponowania ilustracji graficznych, pracy nad tekstem, wykonywania obliczeń, korzystania z usług w sieciach komputerowych oraz pozyskiwania, gromadzenia i przetwarzania informacji; PED2_W14 - zasady zarządzania zasobami własności intelektualnej oraz formy rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości PED2_W11 - rolę rozwijania u uczniów umiejętności programowania w środowisku blokowo wizualnego języka programowani PED2_W12 - znaczenie promowania i kształtowania u uczniów postawy obywatelskiej i prospołecznej oraz odpowiedzialności w świecie mediów cyfrowych PED2_U10 - zapoznać uczniów z typowymi aplikacjami komputerowymi do komponowania ilustracji graficznych, pracy nad tekstem, wykonywania obliczeń, korzystania z usług w sieciach komputerowych oraz pozyskiwania, gromadzenia i przetwarzania informacji PED2_U09 - stworzyć sytuację problemową, w której uczniowie modelują i rozwiązują zadanie, tworząc algorytm, odtwarzając go poza komputerem oraz realizując w wersji komputerowej PED2_U15 - integrować zajęcia informatyczne z innymi zajęciami. PED2_K11 - promowania postawy odpowiedzialnego zachowania w świecie mediów cyfrowych PED2_K04 - inspirowania uczniów do kreatywności i rozwoju myślenia komputacyjnego |
Metody i kryteria oceniania: |
WIEDZA - obserwacja aktywności studentów podczas realizacji zadań z zakresu edukacji informatycznej, udział w dyskusji, stosowanie zasad oceny wykonanych zadań zgodnie z kryteriami, obowiązującymi w edukacji informatycznej. UMIEJĘTNOŚCI - wykonanie wybranego projektu/konspektu zajęć, prezentacja w grupie studentów (symulacja zajęć), pokaz umiejętności związanych z planowaniem, wdrażaniem i ewaluowaniem (prezentacją ) projektu, KOMPETENCJE SPOŁECZNE - obserwacja pracy studenta w trakcie zajęć i realizacji zadań, informacja zwrotna od wykładowcy, informacja zwrotna od innych studentów, wykazanie się konkretnymi kompetencjami społecznymi w trakcie realizacji konkretnego projektu, realizacji wyznaczonych przez prowadzącego zadań w trakcie zajęć, informacja zwrotna z ewaluacji zajęć w grupie, interpretacja wniosków i rekomendacji. Wykonanie kart pracy dla dziecka/ucznia, do konspektów opracowywanych w ramach zajęć z innych przedmiotów, przygotowanych z wykorzystaniem możliwości edytora tekstu i programu graficznego Przygotowanie prezentacji multimedialnej, wspomagającej skuteczność procesu dydaktyczno-wychowawczego Skala ocen: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
W
N ĆW-P
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | KATARZYNA JADCZAK | |
Prowadzący grup: | KATARZYNA JADCZAK | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Gołębieska-Wesołowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gołębieska-Wesołowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Podstawy pedagogiki ogólnej, dydaktyki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz podstawy programowej z zakresu edukacji informatycznej w przedszkolu oraz klasach I-III. |
|
Pełny opis: |
1. Miejsce edukacji informatycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej – analiza podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego. 2. E-szkoła, e-nauczyciel, e-uczeń – teraźniejszość, perspektywy, dylematy. • Szanse i potencjalne zagrożenia stosowania technologii w pracy z dziećmi/uczniami. 3. Nowoczesne metody kształcenia. • Cele, metody i formy pracy na zajęciach z komputerem i urządzeniami cyfrowymi oraz urządzeniami współpracującymi z komputerem. 4. Podstawy bhp w pracowni komputerowej. • Choroby narządu ruchu i wzroku związane z korzystaniem z technologii informatycznych. • Ćwiczenia regenerujące i odprężające: oczy, szyję, barki, plecy, klatkę piersiową, dłonie, ręce, nogi i stopy. 5. Zapoznanie się z funkcjami i możliwościami środowiska Windows i urządzeń mobilnych. 6. Wykorzystywanie podstwowych aplikacji komputerowych do realizacji/wspomagania zajęć. (posługiwanie się aplikacjami komputerowymi do nauki czytania, pisania i rachowania) • Wykorzystanie pakietu MS Office w praktyce (Word, PowerPoint). • Wykorzystanie programów graficznych do tworzenia i obróbki grafiki. 7. Praca w dwóch programach Word + Paint i dwóch oknach (tworzenie kart pracy, dyplomów, zaproszeń). 8. Bezpieczeństwo w sieci. • Zasady ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. 9. Podstawy korzystania z wyszukiwarki i przeglądarki internetowej. • Komunikacja online. 10. Wyszukiwanie i pozyskiwanie z Internetu informacji różnego typu (teksty; grafika – obrazki do kolorowania, zdjęcia, animowane obrazki; pliki dźwiękowe; filmy edukacyjne; prezentacje multimedialne, strony informacyjne). 11. Multimedialne programy i gry edukacyjne (wspomaganie nauki czytania, pisania i rachowania, rozwijanie zainteresowań uczniów). 12. Wykorzystanie portalu Scholaris oraz Cyfrowobezpieczni.pl w dydaktyce. 13. Programowanie (program Scratch i Python i inne ). Multimedialne projektowanie - programowanie w języku LOGO. 14. Projektowanie i tworzenie karty pracy dla ucznia z wykorzystaniem możliwości edytora tekstu/grafiki. 15. Opracowanie prezentacji multimedialnej wspomagającej proces dydaktyczny. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Briggs J. R., Python dla dzieci. Programowanie na wesoło. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015 2. Gruba J., Komputerowe wspomaganie umiejętności czytania u dzieci sześcioletnich, Of. Wyd. Impuls, Kraków 2002. 3. Heathcote P. M., Vincent J. P., Komputer dla dzieci – Excel i Word, Wydawnictwo RM, Warszawa 2003. 4. Hoffmann B., Komputer szansą i zagrożeniem dla rozwoju dziecka, Problemy opiekuńczo-wychowawcze, 9/2013 5. Jędrzejek M., Elementarz komputerowy, Videograf Edukacja, Chorzów 2006. 6. Kłosińska T., Problemy wczesnej edukacji medialnej,[w:]Edukacja małego dziecka, Nowe konteksty, poglądy i doświadczenia, Ogrodzka –Mazur E., Szuścik U., Wąsiński A., Impuls, Kraków 2013 7. Kulesza R., Langa S., Leśniakowicz D., Pełka P., Młodzi Giganci programowania. Scratch. Wyd. Helion, Gliwice 2018 8. Majewska K., Trudności w nauczaniu programowania na poziomie edukacji wczesnoszkolnej z perspektywy nauczycieli - absolwentów szkół pedagogicznych [w:] e-mentor nr 3 (75)/2018 http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/75/id/1360 9. Podstawa programowa (2017), programy nauczania, podręczniki z zakresu Edukacji informatycznej dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej, zeszyty ćwiczeń 10. http://scholaris.pl/ Literatura uzupełniająca 1. Jelinek J. A., Jak dzieci uczą się matematyki, korzystając z multimedialnych programów edukacyjnych,[w:]Edukacja małego dziecka, Wybrane obszary aktywności, Ogrodzka –Mazur E., Szuścik U., Wąsiński A., Impuls, Kraków 2013 2. Węglińska M., Środki dydaktyczne, [w:] Jak się przygotować do zajęć zintegrowanych?, Of. Wyd.,, Impuls”, Kraków 2005. 3. Wiejak U., Programowanie dla najmłodszych. W ruchu, z tabletem, przez zabawę. Wyd. Helion, Gliwice 2019 4. Czasopismo Dydaktyka Informatyki |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".