Diagnoza i terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną z metodyką zajęć
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-II-3221N |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza i terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną z metodyką zajęć |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika, drugi stopień, semestr III, tryb niestacjonarny Pedagogika, drugi stopień, semestr III, tryb niestacjonarny, PPIW |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje: treści z zakresu metod diagnozy dzieci i uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; osiągnięcie umiejętności posługiwania się terminologią, klasyfikacjami i charakterystykami stosowanymi w obszarze terapii osób niepełnosprawnych intelektualnie; poznanie podstaw teoretycznych i metod oddziaływań stosowanych w oligofrenopedagogice. Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do samodzielnego planowania i wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną na podstawie diagnozy własnej i zaleceń specjalistów zapisanych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz uwrażliwienie studentów na znaczenie wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w osiąganiu przez nie rozwoju na miarę możliwości. Wymagania wstępne: wiedza z zakresu pedagogiki, psychologii rozwojowej, metodyki wychowania przedszkolnego i nauczania początkowego. |
Pełny opis: |
„Ze względu na możliwe zmiany treści kształcenia, zmiany przepisów (stosownie do sytuacji), szczegółowe treści kształcenia znajdują się w polu „Opis” - informacja zamieszczona jest w polu „Informacje o zajęciach w cyklu”. |
Metody i kryteria oceniania: |
„ocena ogólna ustalana jest na podstawie średniej z ocen poszczególnych form zajęciowych”. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | BOŻENA WIERCIOCH | |
Prowadzący grup: | BOŻENA WIERCIOCH | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | BOŻENA WIERCIOCH | |
Prowadzący grup: | BOŻENA WIERCIOCH | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje: treści z zakresu metod diagnozy możliwości i ograniczeń dotyczących realizacji zadań edukacyjnych przez dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; osiągnięcie umiejętności posługiwania się terminologią, klasyfikacjami i charakterystykami stosowanymi w obszarze terapii osób niepełnosprawnych intelektualnie; poznanie podstaw teoretycznych i metod oddziaływań stosowanych w oligofrenopedagogice. Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do samodzielnego planowania i wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną na podstawie diagnozy własnej i zaleceń specjalistów zapisanych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz uwrażliwienie studentów na znaczenie wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w osiąganiu przez nie rozwoju na miarę możliwości, niezależnie od formy edukacji w jakiej dziecko funkcjonuje i zgodnie z aktualnymi trendami w podejściu do niepełnosprawności intelektualnej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Tomkiewicz-Bętkowska A.: ABC pedagoga specjalnego. Razem łatwiej. Nowe doświadczenia. Wydawnictwo Impuls, Kraków 2016 Skibska J., Borzęcka A., Ttwaróg-Kanus A.: Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne w percepcji nauczycieli szkół ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych. Wydawnictwo Impuls, Kraków 2020 Bobkowicz-Lewartowska L.: Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2011. Buchnat M.: Formy organizacji kształcenia dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną a jego kompetencje społeczne. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2015; Jąder-Taboł M.: Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Wydawnictwo Impuls, Kraków 2015; Kołakowski A., Pisula A.: Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2016; Literatura uzupełniająca: Skałbania B.: Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Wydawnictwo Impuls, Kraków 2011; Piotrowicz R.: Zrozumieć niepełnosprawność – wspomaganie w uczeniu… do rodzicow, nauczycieli i terapeutów. ORE Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego. ORE Warszawa 2017; Majewicz P, Mikruta A. (red.): Aktywizacja ucznia z niepełnosprawnością w różnych obszarach jego edukacji. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2012; Antoszkiewicz E.: Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. ORE Warszawa 2016; Szczepkowska K.: Współpraca z rodzicami czyli jak rozmawiać o edukacji włączającej. ORE Warszawa 2019; Dziecko z niepełnosprawnością w przedszkolu i szkole ogólnodostępnej. Wyzwanie dla JST. ORE Warszawa 2015 |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".