"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza i terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną z metodyką zajęć

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-II-3221N
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Diagnoza i terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną z metodyką zajęć
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika, drugi stopień, semestr III, tryb niestacjonarny
Pedagogika, drugi stopień, semestr III, tryb niestacjonarny, PPIW
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje: treści z zakresu metod diagnozy dzieci i uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; osiągnięcie umiejętności posługiwania się terminologią, klasyfikacjami i charakterystykami stosowanymi w obszarze terapii osób niepełnosprawnych intelektualnie; poznanie podstaw teoretycznych i metod oddziaływań stosowanych w oligofrenopedagogice. Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do samodzielnego planowania i wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną na podstawie diagnozy własnej i zaleceń specjalistów zapisanych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz uwrażliwienie studentów na znaczenie wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w osiąganiu przez nie rozwoju na miarę możliwości.

Wymagania wstępne: wiedza z zakresu pedagogiki, psychologii rozwojowej, metodyki wychowania przedszkolnego i nauczania początkowego.

Pełny opis:

„Ze względu na możliwe zmiany treści kształcenia, zmiany przepisów (stosownie do sytuacji), szczegółowe treści kształcenia znajdują się w polu „Opis” - informacja zamieszczona jest w polu „Informacje o zajęciach w cyklu”.

Metody i kryteria oceniania:

„ocena ogólna ustalana jest na podstawie średniej z ocen poszczególnych form zajęciowych”.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: BOŻENA WIERCIOCH
Prowadzący grup: BOŻENA WIERCIOCH
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: BOŻENA WIERCIOCH
Prowadzący grup: BOŻENA WIERCIOCH
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Pełny opis:

Przedmiot obejmuje: treści z zakresu metod diagnozy możliwości i ograniczeń dotyczących realizacji zadań edukacyjnych przez dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; osiągnięcie umiejętności posługiwania się terminologią, klasyfikacjami i charakterystykami stosowanymi w obszarze terapii osób niepełnosprawnych intelektualnie; poznanie podstaw teoretycznych i metod oddziaływań stosowanych w oligofrenopedagogice. Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do samodzielnego planowania i wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną na podstawie diagnozy własnej i zaleceń specjalistów zapisanych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz uwrażliwienie studentów na znaczenie wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w osiąganiu przez nie rozwoju na miarę możliwości, niezależnie od formy edukacji w jakiej dziecko funkcjonuje i zgodnie z aktualnymi trendami w podejściu do niepełnosprawności intelektualnej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Tomkiewicz-Bętkowska A.: ABC pedagoga specjalnego. Razem łatwiej. Nowe doświadczenia. Wydawnictwo Impuls, Kraków 2016

Skibska J., Borzęcka A., Ttwaróg-Kanus A.: Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne w percepcji nauczycieli szkół ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych. Wydawnictwo Impuls, Kraków 2020

Bobkowicz-Lewartowska L.: Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2011.

Buchnat M.: Formy organizacji kształcenia dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną a jego kompetencje społeczne. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2015;

Jąder-Taboł M.: Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Wydawnictwo Impuls, Kraków 2015;

Kołakowski A., Pisula A.: Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2016;

Literatura uzupełniająca:

Skałbania B.: Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Wydawnictwo Impuls, Kraków 2011;

Piotrowicz R.: Zrozumieć niepełnosprawność – wspomaganie w uczeniu… do rodzicow, nauczycieli i terapeutów. ORE

Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego. ORE Warszawa 2017;

Majewicz P, Mikruta A. (red.): Aktywizacja ucznia z niepełnosprawnością w różnych obszarach jego edukacji. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2012;

Antoszkiewicz E.: Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. ORE Warszawa 2016;

Szczepkowska K.: Współpraca z rodzicami czyli jak rozmawiać o edukacji włączającej. ORE Warszawa 2019;

Dziecko z niepełnosprawnością w przedszkolu i szkole ogólnodostępnej. Wyzwanie dla JST. ORE Warszawa 2015

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)