Diagnoza i terapia dzieci z niepełnosprawnością ruchową z metodyką zajęć
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-II-3211N |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza i terapia dzieci z niepełnosprawnością ruchową z metodyką zajęć |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika, drugi stopień, semestr III, tryb niestacjonarny Pedagogika, drugi stopień, semestr III, tryb niestacjonarny, PPIW |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Student posiada elementarną wiedzę z zakresu budowy ciała ludzkiego (anatomii) oraz zasad jego działania pod względem biomechaniki. |
Pełny opis: |
WYKŁADY - 1. Rehabilitacja ruchowa - główne obszary działalności, istota, funkcje i zadania i efekty - omówienie. 2. Proces rehabilitacji ruchowej – zagadnienia ogólne, podstawowe pojęcia - omówienie, dyskusja. 3, 4. “Kamienie milowe” w rozwoju dziecka zdrowego. Co powinno niepokoić - podstawowe “czerwone flagi”. Kontrastowe omówienie na przykładzie dziecka niepełnosprawnego ruchowo. Omówienie przykładów. 5. Rodzaje niepełnosprawności ruchowej. Przykłady, zdjęcia, ryciny. Omówienie. 6. Rodzaje zaopatrzenia ortopedycznego – zastosowanie, zdjęcia, omówienie użytkowania. 7. Specyfika pracy z dzieckiem niepełnosprawnym, omówienie, podsumowanie zdobytej w toku kształcenia wiedzy. ĆWICZENIA 1. Rehabilitacja ruchowa - główne obszary działalności, istota, funkcje, zadania, efekty. 2. Proces rehabilitacji ruchowej – zagadnienia ogólne, podstawowe pojęcia. 3. “Kamienie milowe” w rozwoju dziecka zdrowego. Co powinno niepokoić - podstawowe “czerwone flagi”. Kontrastowe omówienie na przykładzie dziecka niepełnosprawnego ruchowo. Praca grupowa. 4. Rodzaje niepełnosprawności ruchowej. Praca grupowa. 5. Rodzaje zaopatrzenia ortopedycznego. Pracy grupowa. 6. Specyfika pracy z dzieckiem niepełnosprawnym 7. Specyfika pracy z dzieckiem niepełnosprawnym, studium przypadków, omówienie i podsumowanie toku kształcenia. |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Włodzisław Kuliński, Krzysztof Zeman, Fizjoterapia w pediatrii, PZWL, 2014; 2. Barbara Zukunft-Huber, Trójwymiarowa manualna terapia wad stóp u dzieci, Wydawnictwo Edra Urban & Partner, 2020 (wydanie 3) 3. Beata Cytowska, Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami rozwoju, Wydawnictwo Impuls, 2013 4. Zofia Ignasiak, Anatomia układu ruchu, Urban & Partner, 2011 5. Górecka W, Turzyńska P, Kropidłowska A, Mielewczyk Ż, Labuda B, Duzowska A, Stefanowska A, Markstein D, Adamska J, Jak skutecznie pomóc dziecku niepełnosprawnemu - podpowiedzi terapeutów, Kaszubska Fundacja Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych “Podaruj trochę słońca”, 2010 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Roman Michałowicz, Mózgowe Porażenie Dziecięce, PZWL, 2001 2. Levitt Sophie, Rehabilitacja w porażeniu mózgowym i zaburzeniu ruchu, PZWL, 2007 3. Prochowicz Zygmunt, Podstawy masażu leczniczego, PZWL, 2015 |
Efekty uczenia się: |
1 Podstawy teorii rehabilitacji ruchowej dzieci z niepełnosprawnością ruchową oraz sprzężoną obejmującą terminologię, teorię i metodykę. PED2__W05 2 Specyfikę pracy z dziećmi w różnym wieku w aspekcie rehabilitacji ruchowej, metodykę pracy. PED2_W09 3 “Kamienie milowe” rozwoju dzieci oraz podstawowe “czerwone flagi”, które powinny niepokoić. PED2_W09, PED2_W11 4 Specyfikę pracy z dziećmi z różnymi dysfunkcjami ruchowymi w aspekcie rehabilitacji ruchowej, metodykę pracy. PED2_W11 5 Podstawowe metody pracy z dzieckiem niepełnosprawnym ruchowo, na czym polega istota pracy fizjoterapeuty wybraną metodą. PED2_W18 6 Metody i formy pracy z dzieckiem niepełnosprawnym ruchowo w obszarze rehabilitacji ruchowej z wykorzystaniem gier i zabaw oraz innowacyjnych urządzeń elektronicznych i robotyki. PED2_W17, PED2_W23 7 Rodzaje zaopatrzenia ortopedycznego dziecka niepełnosprawnego ruchowo. PED2_W11 UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi 1 Organizować warunki życia codziennego w placówce dostosowanie do ograniczeń dziecka dotkniętego niepełnosprawnością ruchową, rozpoznawać problemy edukacyjne, wychowawcze, opiekuńcze i ruchowe pojawiające się w obszarze wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej (np. diagnozowanie oraz przeciwdziałanie sytuacjom konfliktowym i problemowym w grupie przedszkolnej); PED2_U08, PED2_U10 2 Rozmawiać z opiekunami prawnymi dziecka nt. możliwych metod i form rehabilitacji ruchowej oraz proponować dostosowane do potrzeb dziecka zaopatrzenie ortopedyczne. Potrafi w prawidłowy sposób korzystać z zaopatrzenia ortopedycznego. PED2_U06, PED2_U19 3 Dostosować gry i zabawy ruchowe do ograniczeń dziecka z niepełnosprawnością ruchową. PED2_U05, PED2_U12 4 Kreować warunki sprzyjające wszechstronnemu rozwojowi dziecka z niepełnosprawnością ruchową wykorzystując zdobytą wiedzę oraz znając aktywności, z którymi wychowanek ma trudności. PED2_W02, PED2_U08, PED2_U10 5 Przepracować zależności oraz relacje zachodzące pomiędzy uczestnikami procesu edukacyjno-wychowawczego oraz wykorzystać je na potrzeby służące doskonaleniu procesu wychowania, edukacji i rozwoju ruchowego; wykorzystywać proces oceniania oraz informacje zwrotne od wychowanków w celu motywowania ich do pracy nad własnym rozwojem (np. poprzez organizowanie dodatkowych zajęć nastawionych na kształtowanie określonych umiejętności społecznych); PED2_U10, PED2_U11, PED2_U15 KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student jest gotów do 1 budowania atmosfery zaufania i wzajemnego szacunku pomiędzy podmiotami działalności dydaktyczno-wychowawczej placówki przedszkolnej oraz edukacji wczesnoszkolnej; rozwijania swojego przygotowania merytorycznego we współpracy z nauczycielami i specjalistami, podejmowania działań służących optymalizacji procesu współpracy placówki oświatowej z rodzicami uczniów oraz placówkami, instytucjami i organizacjami funkcjonującymi w środowisku społecznym; PED2_K09 PED2_K10 2 efektywnego porozumiewania się w relacjach interpersonalnych w placówce przedszkolnej i wczesnoszkolnej ze szczególnym zwróceniem uwagi na podmiotowe traktowanie wychowanków/uczniów; budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu oraz szacunku między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia; PED2_K11 3 trafnego diagnozowania wpływu środowiska lokalnego na funkcjonowanie dzieci/uczniów, do skutecznego podejmowania działań mających na celu wykorzystywanie oddziaływań pozytywnych z tego obszaru oraz przeciwdziałanie oddziaływaniom o charakterze destrukcyjnym i zagrażającym prawidłowemu przebiegowi procesu edukacji oraz wychowania dziecka w wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym; PED2_K12 4 projektowania oraz wdrażania w obszarze wychowania przedszkolnego oraz edukacji wczesnoszkolnej działań z obszaru edukacji aksjologicznej, np. opracowywanie scenariuszy oraz prowadzenie zajęć nastawionych na kształtowanie podstawowych wartości w procesie wychowania (prawda, dobro, odpowiedzialność, sprawiedliwość, tolerancja, bezinteresowność) - służących realizacji procesu wychowania do wartości; PED2_K13 5 opracowywania oraz przedstawiania propozycji działań nastawionych na optymalizację pracy opiekuńczo-wychowawczej przedszkola oraz edukacji wczesnoszkolnej, np. autorski projekt zajęć wychowawczych i profilaktycznych, w tym również działań nastawionych na zapewnienie wszystkim uczniom, wychowankom oraz podopiecznym dostępu do różnorodnych form edukacji, opieki, wychowania i terapii; PED2_K14 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne i pomoce naukowe Wykład: Omówienie tematu przez prowadzącego zajęcia, pogadanka, dyskusja, omówienie przypadku, przykłady. Ćwiczenia: Ćwiczenia klasyczne, praca metodami opartymi na obserwacji (oglądowe) oraz metodami samodzielnego dochodzenia do wiedzy: studia przypadków, dyskusje, laptop, prezentacja multimedialna, film edukacyjny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO ĆW-P
W
ĆW-P
W
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | ALEKSANDRA ZAWADZKA | |
Prowadzący grup: | ALEKSANDRA ZAWADZKA | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
W
ĆW-P
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | ALEKSANDRA ZAWADZKA | |
Prowadzący grup: | ALEKSANDRA ZAWADZKA | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".