"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza i terapia dzieci z niepełnosprawnością ruchową z metodyką zajęć

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-II-3211N
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Diagnoza i terapia dzieci z niepełnosprawnością ruchową z metodyką zajęć
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika, drugi stopień, semestr III, tryb niestacjonarny
Pedagogika, drugi stopień, semestr III, tryb niestacjonarny, PPIW
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Student posiada elementarną wiedzę z zakresu budowy ciała ludzkiego (anatomii) oraz zasad jego działania pod względem biomechaniki.

Pełny opis:

WYKŁADY -

1. Rehabilitacja ruchowa - główne obszary działalności, istota, funkcje i zadania i efekty - omówienie.

2. Proces rehabilitacji ruchowej – zagadnienia ogólne, podstawowe pojęcia - omówienie, dyskusja.

3, 4. “Kamienie milowe” w rozwoju dziecka zdrowego. Co powinno niepokoić - podstawowe “czerwone flagi”. Kontrastowe omówienie na przykładzie dziecka niepełnosprawnego ruchowo. Omówienie przykładów.

5. Rodzaje niepełnosprawności ruchowej. Przykłady, zdjęcia, ryciny. Omówienie.

6. Rodzaje zaopatrzenia ortopedycznego – zastosowanie, zdjęcia, omówienie użytkowania.

7. Specyfika pracy z dzieckiem niepełnosprawnym, omówienie, podsumowanie zdobytej w toku kształcenia wiedzy.

ĆWICZENIA

1. Rehabilitacja ruchowa - główne obszary działalności, istota, funkcje, zadania, efekty.

2. Proces rehabilitacji ruchowej – zagadnienia ogólne, podstawowe pojęcia.

3. “Kamienie milowe” w rozwoju dziecka zdrowego. Co powinno niepokoić - podstawowe “czerwone flagi”. Kontrastowe omówienie na przykładzie dziecka niepełnosprawnego ruchowo. Praca grupowa.

4. Rodzaje niepełnosprawności ruchowej. Praca grupowa.

5. Rodzaje zaopatrzenia ortopedycznego. Pracy grupowa.

6. Specyfika pracy z dzieckiem niepełnosprawnym

7. Specyfika pracy z dzieckiem niepełnosprawnym, studium przypadków, omówienie i podsumowanie toku kształcenia.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1. Włodzisław Kuliński, Krzysztof Zeman, Fizjoterapia w pediatrii, PZWL, 2014;

2. Barbara Zukunft-Huber, Trójwymiarowa manualna terapia wad stóp u dzieci, Wydawnictwo Edra Urban & Partner, 2020 (wydanie 3)

3. Beata Cytowska, Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami rozwoju, Wydawnictwo Impuls, 2013

4. Zofia Ignasiak, Anatomia układu ruchu, Urban & Partner, 2011

5. Górecka W, Turzyńska P, Kropidłowska A, Mielewczyk Ż, Labuda B, Duzowska A, Stefanowska A, Markstein D, Adamska J, Jak skutecznie pomóc dziecku niepełnosprawnemu - podpowiedzi terapeutów, Kaszubska Fundacja Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych “Podaruj trochę słońca”, 2010

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Roman Michałowicz, Mózgowe Porażenie Dziecięce, PZWL, 2001

2. Levitt Sophie, Rehabilitacja w porażeniu mózgowym i zaburzeniu ruchu, PZWL, 2007

3. Prochowicz Zygmunt, Podstawy masażu leczniczego, PZWL, 2015

Efekty uczenia się:

1 Podstawy teorii rehabilitacji ruchowej dzieci z niepełnosprawnością ruchową oraz sprzężoną obejmującą terminologię, teorię i metodykę. PED2__W05

2 Specyfikę pracy z dziećmi w różnym wieku w aspekcie rehabilitacji ruchowej, metodykę pracy. PED2_W09

3 “Kamienie milowe” rozwoju dzieci oraz podstawowe “czerwone flagi”, które powinny niepokoić. PED2_W09,

PED2_W11

4 Specyfikę pracy z dziećmi z różnymi dysfunkcjami ruchowymi w aspekcie rehabilitacji ruchowej, metodykę pracy. PED2_W11

5 Podstawowe metody pracy z dzieckiem niepełnosprawnym ruchowo, na czym polega istota pracy fizjoterapeuty wybraną metodą. PED2_W18

6 Metody i formy pracy z dzieckiem niepełnosprawnym ruchowo w obszarze rehabilitacji ruchowej z wykorzystaniem gier i zabaw oraz innowacyjnych urządzeń elektronicznych i robotyki. PED2_W17,

PED2_W23

7 Rodzaje zaopatrzenia ortopedycznego dziecka niepełnosprawnego ruchowo. PED2_W11

UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi

1 Organizować warunki życia codziennego w placówce dostosowanie do ograniczeń dziecka dotkniętego niepełnosprawnością ruchową, rozpoznawać problemy edukacyjne, wychowawcze, opiekuńcze i ruchowe pojawiające się w obszarze wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej (np. diagnozowanie oraz przeciwdziałanie sytuacjom konfliktowym i problemowym w grupie przedszkolnej); PED2_U08,

PED2_U10

2 Rozmawiać z opiekunami prawnymi dziecka nt. możliwych metod i form rehabilitacji ruchowej oraz proponować dostosowane do potrzeb dziecka zaopatrzenie ortopedyczne. Potrafi w prawidłowy sposób korzystać z zaopatrzenia ortopedycznego. PED2_U06,

PED2_U19

3 Dostosować gry i zabawy ruchowe do ograniczeń dziecka z niepełnosprawnością ruchową. PED2_U05,

PED2_U12

4 Kreować warunki sprzyjające wszechstronnemu rozwojowi dziecka z niepełnosprawnością ruchową wykorzystując zdobytą wiedzę oraz znając aktywności, z którymi wychowanek ma trudności. PED2_W02,

PED2_U08,

PED2_U10

5 Przepracować zależności oraz relacje zachodzące pomiędzy uczestnikami procesu edukacyjno-wychowawczego oraz wykorzystać je na potrzeby służące doskonaleniu

procesu wychowania, edukacji i rozwoju ruchowego; wykorzystywać proces oceniania oraz informacje zwrotne od wychowanków w celu motywowania ich do pracy nad własnym rozwojem (np. poprzez organizowanie dodatkowych zajęć nastawionych na kształtowanie określonych umiejętności społecznych); PED2_U10,

PED2_U11,

PED2_U15

KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student jest gotów do

1 budowania atmosfery zaufania i wzajemnego szacunku pomiędzy podmiotami działalności dydaktyczno-wychowawczej placówki przedszkolnej oraz edukacji wczesnoszkolnej; rozwijania swojego przygotowania merytorycznego we współpracy z nauczycielami i specjalistami, podejmowania działań służących optymalizacji procesu współpracy placówki oświatowej z rodzicami uczniów oraz placówkami, instytucjami i organizacjami funkcjonującymi w środowisku społecznym; PED2_K09

PED2_K10

2 efektywnego porozumiewania się w relacjach interpersonalnych w placówce przedszkolnej i wczesnoszkolnej ze szczególnym zwróceniem uwagi na podmiotowe traktowanie wychowanków/uczniów; budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu oraz szacunku między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia; PED2_K11

3 trafnego diagnozowania wpływu środowiska lokalnego na funkcjonowanie dzieci/uczniów, do skutecznego podejmowania działań mających na celu wykorzystywanie oddziaływań pozytywnych z tego obszaru oraz przeciwdziałanie oddziaływaniom o charakterze destrukcyjnym i zagrażającym prawidłowemu przebiegowi procesu edukacji oraz wychowania dziecka w wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym; PED2_K12

4 projektowania oraz wdrażania w obszarze wychowania przedszkolnego oraz edukacji wczesnoszkolnej działań z obszaru edukacji aksjologicznej, np. opracowywanie scenariuszy oraz prowadzenie zajęć nastawionych na kształtowanie podstawowych wartości w procesie wychowania (prawda, dobro, odpowiedzialność, sprawiedliwość, tolerancja, bezinteresowność) - służących realizacji procesu wychowania do wartości; PED2_K13

5 opracowywania oraz przedstawiania propozycji działań nastawionych na optymalizację pracy opiekuńczo-wychowawczej przedszkola oraz edukacji wczesnoszkolnej, np. autorski projekt zajęć wychowawczych i profilaktycznych, w tym również działań nastawionych na zapewnienie wszystkim uczniom, wychowankom oraz podopiecznym dostępu do różnorodnych form edukacji, opieki, wychowania i terapii; PED2_K14

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne i pomoce naukowe

Wykład:

Omówienie tematu przez prowadzącego zajęcia, pogadanka, dyskusja, omówienie przypadku, przykłady.

Ćwiczenia:

Ćwiczenia klasyczne, praca metodami opartymi na obserwacji (oglądowe)

oraz metodami samodzielnego dochodzenia do wiedzy: studia przypadków, dyskusje, laptop, prezentacja multimedialna, film edukacyjny

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: ALEKSANDRA ZAWADZKA
Prowadzący grup: ALEKSANDRA ZAWADZKA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: ALEKSANDRA ZAWADZKA
Prowadzący grup: ALEKSANDRA ZAWADZKA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)