"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Studenckie praktyki zawodowe (PPiW)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-II-3111N
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Studenckie praktyki zawodowe (PPiW)
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika, drugi stopień, semestr III, tryb niestacjonarny
Pedagogika, drugi stopień, semestr III, tryb niestacjonarny, PPIW
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

ze względu na możliwe zmiany treści uczenia się, zmiany przepisów (stosownie do sytuacji), szczegółowe treści uczenia się, efekty uczenia się oraz metody i kryteria oceniania podane są na poziomie „Zajęcia w cyklu” oraz na stronie Uczelni (dokument Szczegółowy program praktyk zawodowych)”.

Pełny opis:

CELE OGÓLNE:

1. Doskonalenie zawodowe poprzez konfrontację przygotowania teoretycznego z praktyką; poszerzenie wiedzy zdobytej w czasie studiów (aktualnie realizowanych oraz ukończonych studiów I stopnia w zakresie pedagogiki przedszkolnej).

2. Pogłębienie i poszerzenie umiejętności zdobytych przez studenta (w czasie aktualnie realizowanych oraz ukończonych studiów I stopnia w zakresie edukacji elementarnej) i nabycie nowych umiejętności poprzez praktyczne rozwiązywanie rzeczywistych zadań zawodowych.

3. Kształtowanie i doskonalenie kompetencji prakseologicznych pozwalających na dobór odpowiednich metod kształcenia, środków dydaktycznych i form organizacyjnych, umożliwiających indywidualizację procesu kształcenia.

4. Kształtowanie kompetencji społecznych pozwalających prowadzić dialog, nawiązywać relacje interpersonalne z dziećmi i ich rodzicami w duchu podmiotowości, tolerancji, szacunku i zrozumienia.

5. Wdrożenie innowacyjności w pracy nauczyciela, w zakresie dotyczącym indywidualizacji procesu nauczania uwzględniającej zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów, wspieranie ich wszechstronnego rozwoju, ich aktywności i uczestnictwa w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym.

6. Umożliwienie praktycznego sprawdzenia wiadomości zdobytych w czasie studiów oraz rozwijanie umiejętności z zakresu samodzielności, przedsiębiorczości, refleksyjnego i twórczego stosunku do pracy, sumienności w wykonywaniu zawodu.

7. Kształtowanie umiejętności i kompetencji niezbędnych dla rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym oraz prowadzenia działań służących wyrównywaniu szans edukacyjnych (również w zakresie wsparcia o charakterze psychologiczno-pedagogicznym).

8. Kształtowanie umiejętności i zachowań potrzebnych w środowisku pracy (praca w zespole, należyty stosunek do pracy i innych współuczestników, z którymi praca jest wykonywana).

9. Zapoznanie z organizacją i funkcjonowaniem instytucji oraz jego komórek związanych z realizacją zadań bezpośrednio powiązanych z kierunkiem i specjalnością studiów.

10. Zapoznanie z wyposażeniem technicznym, technologicznym i informatycznym placówki przedszkolnej, placówki oświatowej, w tym oświatowo-wychowawczej oraz poradni psychologiczno-pedagogicznej.

11. Zapoznanie się z techniką prowadzenia dokumentacji na poszczególnych stanowiskach pracy i poprawnym jej prowadzeniu.

12. Poznanie środowiska zawodowego, zasad etyki zawodowej, holistycznego i zindywidualizowanego podejścia do osób w procesie realizacji praktyk zawodowych.

13. Przygotowanie do krytycznej analizy stosowanych metod prowadzenia zajęć i wykorzystywanych środków dydaktycznych oraz kształtowanie umiejętności wyszukiwania oraz konstruowania nowych środków dydaktycznych (również z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych ICT)

14. Przygotowanie do efektywnego organizowania własnego warsztatu nauczycielskiego; do samodzielnej pracy oraz do odpowiedzialnego podejmowania decyzji.

15. Świadome budowanie relacji z dziećmi i uczniami, ich rodzicami lub opiekunami oraz ze współpracownikami i środowiskiem lokalnym.

16. Stwarzanie warunków niezbędnych do rozwijania gotowości do podjęcia roli nauczyciela edukacji przedszkolnej, w tym do rozwoju kompetencji zawodowych, niezbędnych do kształtowania i rozwoju osobowości dzieci w wieku przedszkolnym.

17. Kształtowanie wiedzy z zakresu pedeutologii i deontologii pedagogicznej: rozwijanie pozytywnych przekonań studentów dotyczących własnych kompetencji zawodowych i osobowościowych, umacnianie przekonania o trafności wyboru zawodu.

18. Zebranie materiałów/przeprowadzenie badań empirycznych na poziomie wystarczającym do przygotowania pracy magisterskiej.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

1. Poznanie środowiska i warunków pracy w szkole, w klasach I-III oraz w placówce wychowania przedszkolnego.

2. Poznanie specyfiki i metod pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, w tym wykorzystania technologii informacyjnej.

3. Nabywanie umiejętności obserwacji i diagnozy rozwoju dziecka.

4. Nabycie umiejętności planowania pracy pedagogicznej i wychowawczej, prowadzenia i dokumentowania przebiegu zajęć oraz dokonywania ewaluacji własnych działań.

5. Rozbudzanie zainteresowań problematyką działalności współczesnej szkoły i przedszkola oraz pracy z dzieckiem.

6. Zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz ze znaczeniem diagnozy jednostki, grupy, środowiska w planowaniu pracy.

7. Gromadzenie doświadczeń związanych z pracą opiekuńczą, dydaktyczno-wychowawczą i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu pedagogiki z rzeczywistością pedagogiczną w praktycznym działaniu.

8. Obserwowanie i interpretowanie zjawisk społecznych, wychowawczych projektowanie sposobów rozwiązywania problemów.

9. Obserwowanie, planowanie i prowadzenie zajęć wychowawczo-opiekuńczych, dydaktycznych w przedszkolu/szkole z wykorzystaniem zdobytej wiedzy pedagogicznej, psychologicznej i socjologicznej.

10. Odpowiedzialne przygotowywanie się do prowadzenia zajęć opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych oraz ich dokumentowanie.

11. Kształtowanie umiejętności pracy z dziećmi/uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; przeciwdziałanie marginalizacji i wykluczeniu społecznemu.

12. Doskonalenie umiejętności komunikacji interpersonalnej, współpracy z opiekunem praktyk, nauczycielami, specjalistami pracującymi w przedszkolu, szkole.

Literatura:

„Regulamin studenckich praktyk zawodowych”.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 130 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jagoda Przybysz
Prowadzący grup: Jagoda Przybysz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 130 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jagoda Przybysz
Prowadzący grup: Jagoda Przybysz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

praktyka kierunkowa pogłębiająca

Pełny opis:

65 godzin dydaktycznych – przedszkole,

65 godzin szkoła, klasy I-III

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)