Studenckie praktyki zawodowe (PPiW)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-II-3111N |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Studenckie praktyki zawodowe (PPiW) |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika, drugi stopień, semestr III, tryb niestacjonarny Pedagogika, drugi stopień, semestr III, tryb niestacjonarny, PPIW |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
ze względu na możliwe zmiany treści uczenia się, zmiany przepisów (stosownie do sytuacji), szczegółowe treści uczenia się, efekty uczenia się oraz metody i kryteria oceniania podane są na poziomie „Zajęcia w cyklu” oraz na stronie Uczelni (dokument Szczegółowy program praktyk zawodowych)”. |
Pełny opis: |
CELE OGÓLNE: 1. Doskonalenie zawodowe poprzez konfrontację przygotowania teoretycznego z praktyką; poszerzenie wiedzy zdobytej w czasie studiów (aktualnie realizowanych oraz ukończonych studiów I stopnia w zakresie pedagogiki przedszkolnej). 2. Pogłębienie i poszerzenie umiejętności zdobytych przez studenta (w czasie aktualnie realizowanych oraz ukończonych studiów I stopnia w zakresie edukacji elementarnej) i nabycie nowych umiejętności poprzez praktyczne rozwiązywanie rzeczywistych zadań zawodowych. 3. Kształtowanie i doskonalenie kompetencji prakseologicznych pozwalających na dobór odpowiednich metod kształcenia, środków dydaktycznych i form organizacyjnych, umożliwiających indywidualizację procesu kształcenia. 4. Kształtowanie kompetencji społecznych pozwalających prowadzić dialog, nawiązywać relacje interpersonalne z dziećmi i ich rodzicami w duchu podmiotowości, tolerancji, szacunku i zrozumienia. 5. Wdrożenie innowacyjności w pracy nauczyciela, w zakresie dotyczącym indywidualizacji procesu nauczania uwzględniającej zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów, wspieranie ich wszechstronnego rozwoju, ich aktywności i uczestnictwa w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym. 6. Umożliwienie praktycznego sprawdzenia wiadomości zdobytych w czasie studiów oraz rozwijanie umiejętności z zakresu samodzielności, przedsiębiorczości, refleksyjnego i twórczego stosunku do pracy, sumienności w wykonywaniu zawodu. 7. Kształtowanie umiejętności i kompetencji niezbędnych dla rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym oraz prowadzenia działań służących wyrównywaniu szans edukacyjnych (również w zakresie wsparcia o charakterze psychologiczno-pedagogicznym). 8. Kształtowanie umiejętności i zachowań potrzebnych w środowisku pracy (praca w zespole, należyty stosunek do pracy i innych współuczestników, z którymi praca jest wykonywana). 9. Zapoznanie z organizacją i funkcjonowaniem instytucji oraz jego komórek związanych z realizacją zadań bezpośrednio powiązanych z kierunkiem i specjalnością studiów. 10. Zapoznanie z wyposażeniem technicznym, technologicznym i informatycznym placówki przedszkolnej, placówki oświatowej, w tym oświatowo-wychowawczej oraz poradni psychologiczno-pedagogicznej. 11. Zapoznanie się z techniką prowadzenia dokumentacji na poszczególnych stanowiskach pracy i poprawnym jej prowadzeniu. 12. Poznanie środowiska zawodowego, zasad etyki zawodowej, holistycznego i zindywidualizowanego podejścia do osób w procesie realizacji praktyk zawodowych. 13. Przygotowanie do krytycznej analizy stosowanych metod prowadzenia zajęć i wykorzystywanych środków dydaktycznych oraz kształtowanie umiejętności wyszukiwania oraz konstruowania nowych środków dydaktycznych (również z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych ICT) 14. Przygotowanie do efektywnego organizowania własnego warsztatu nauczycielskiego; do samodzielnej pracy oraz do odpowiedzialnego podejmowania decyzji. 15. Świadome budowanie relacji z dziećmi i uczniami, ich rodzicami lub opiekunami oraz ze współpracownikami i środowiskiem lokalnym. 16. Stwarzanie warunków niezbędnych do rozwijania gotowości do podjęcia roli nauczyciela edukacji przedszkolnej, w tym do rozwoju kompetencji zawodowych, niezbędnych do kształtowania i rozwoju osobowości dzieci w wieku przedszkolnym. 17. Kształtowanie wiedzy z zakresu pedeutologii i deontologii pedagogicznej: rozwijanie pozytywnych przekonań studentów dotyczących własnych kompetencji zawodowych i osobowościowych, umacnianie przekonania o trafności wyboru zawodu. 18. Zebranie materiałów/przeprowadzenie badań empirycznych na poziomie wystarczającym do przygotowania pracy magisterskiej. CELE SZCZEGÓŁOWE: 1. Poznanie środowiska i warunków pracy w szkole, w klasach I-III oraz w placówce wychowania przedszkolnego. 2. Poznanie specyfiki i metod pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, w tym wykorzystania technologii informacyjnej. 3. Nabywanie umiejętności obserwacji i diagnozy rozwoju dziecka. 4. Nabycie umiejętności planowania pracy pedagogicznej i wychowawczej, prowadzenia i dokumentowania przebiegu zajęć oraz dokonywania ewaluacji własnych działań. 5. Rozbudzanie zainteresowań problematyką działalności współczesnej szkoły i przedszkola oraz pracy z dzieckiem. 6. Zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz ze znaczeniem diagnozy jednostki, grupy, środowiska w planowaniu pracy. 7. Gromadzenie doświadczeń związanych z pracą opiekuńczą, dydaktyczno-wychowawczą i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu pedagogiki z rzeczywistością pedagogiczną w praktycznym działaniu. 8. Obserwowanie i interpretowanie zjawisk społecznych, wychowawczych projektowanie sposobów rozwiązywania problemów. 9. Obserwowanie, planowanie i prowadzenie zajęć wychowawczo-opiekuńczych, dydaktycznych w przedszkolu/szkole z wykorzystaniem zdobytej wiedzy pedagogicznej, psychologicznej i socjologicznej. 10. Odpowiedzialne przygotowywanie się do prowadzenia zajęć opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych oraz ich dokumentowanie. 11. Kształtowanie umiejętności pracy z dziećmi/uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; przeciwdziałanie marginalizacji i wykluczeniu społecznemu. 12. Doskonalenie umiejętności komunikacji interpersonalnej, współpracy z opiekunem praktyk, nauczycielami, specjalistami pracującymi w przedszkolu, szkole. |
Literatura: |
„Regulamin studenckich praktyk zawodowych”. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 130 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jagoda Przybysz | |
Prowadzący grup: | Jagoda Przybysz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 130 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jagoda Przybysz | |
Prowadzący grup: | Jagoda Przybysz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
praktyka kierunkowa pogłębiająca |
|
Pełny opis: |
65 godzin dydaktycznych – przedszkole, 65 godzin szkoła, klasy I-III |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".