Metodyka edukacji plastycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-II-2100 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji plastycznej |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot dostarcza wiedzy w zakresie metodyki edukacji plastycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. |
Pełny opis: |
Analiza podstawy programowej w zakresie edukacji plastycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. Analiza programów nauczania w zakresie edukacji plastycznej i wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. Cele, metody, formy nauczania, środki dydaktyczne, podręczniki - metodyka edukacji plastycznej. Sposoby sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów i wymagania edukacyjne, kręgi tematyczne, tematy dnia, ocena opisowa, testy diagnostyczne, sprawdziany - planowanie i organizacja pracy dydaktyczno-wychowawczej w nauczaniu plastyki. Techniki plastyczne wykorzystywane na zajęciach i lekcjach w pracy dydaktycznej. Opracowanie i realizacja planów wynikowych z edukacji plastycznej dla dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III. Monitoring realizacji podstawy programowej z edukacji plastycznej. Dokumentacja i rozwój ścieżki awansu zawodowego nauczyciela z edukacji plastycznej. Dostosowanie wymagań dla dzieci i uczniów z pomocy psychologiczno - pedagogicznej. Etapy rozwoju plastycznego dziecka wg. S. Szumana. Analiza rysunku dziecka. Analiza wyobraźni dziecka. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Brogowski L., „Sztuka i człowiek” PWN, Warszawa 1990, 2. Cambier A, Wallon P, „Rysunek dziecka”, WSiP, Warszawa 1993, 3. Janicka- Panek T. „Program nauczania dla I etapu edukacji wczesnoszkolnej „Szkoła na miarę”. Nowa Era” , Warszawa 2009, 2011, 2014 4. Janicka –Panek T. „Zanim wybierzesz program i podręcznik do nauczania zintegrowanego, Wyd. Fraszka edukacyjna”, Warszawa 2002 5. Popek S., „Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych” WSiP, Warszawa 1987, 6. Popek S., „Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży” WSiP, Warszawa 1985 7. Węglińska Maria: „ Jak przygotować się do lekcji?, Wyd. Impuls 2005, Uzupełniająca: 1. Gołębieska A.: „ Plan wynikowy cz. 1 w kształceniu zintegrowanym”, Zeszyt metodyczny WODN Skierniewice, 2000, 2. Gołębieska A.: „ Plan wynikowy cz. 2 w kształceniu zintegrowanym”, Zeszyt metodyczny WODN Skierniewice, 2000, 3. Gołębieska A.: „ Moje refleksje nt. oceny opisowej” magazyn Oświatowy nr 20 WODN Skierniewice, 2006, 4. Gołębieska A. : „Test gotowości szkolnej dziecka sześcioletniego”, Portal Edukacyjny 45minut. pl – 2008, 5. Hemmerling W. „ Zabawy w nauczaniu początkowym”, WSiP , Warszawa 1990 6. Jadczak – Nowacka M., Szczepańska Dorota.: „Nie taki diabeł straszny, czyli jak monitorować podstawę programową”, Wyd.ORE 7. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. 8. Rozporządzenie o pomocy psychologiczno-pedagogicznej. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA P7U_W, P7S_WG - W stopniu pogłębionym miejsce, znaczenie oraz metodologię edukacji plastycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej w powiązaniu z innymi dyscyplinami naukowymi. P7U_W, P7S_WG/K - W stopniu pogłębionym metodykę działalności edukacji plastycznej w odniesieniu do w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. P7U_W, P7S_WK - Zasady projektowania i prowadzenia diagnozy w zakresie edukacji plastycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej z uwzględnieniem wychowanków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. P7U_W, P7S_WG - Różne rodzaje i funkcje oceniania w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. UMIEJĘTNOŚCI P7U_W, P7S_UW - Posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu edukacji plastycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej oraz powiązanych z nią dyscyplin/subdyscyplin. P7U_W, P7S_UW - Samodzielnie diagnozować oraz zaprojektować strategię działań pedagogicznych: dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych oraz profilaktycznych w zakresie rozwiązywania problemów pedagogicznych, tworzenia programów dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych z uwzględnieniem treści plastycznych w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. P7U_W, P7S_UW - Planować, organizować i prowadzić proces dydaktyczny, wychowawczy, opiekuńczy oraz edukacyjno-terapeutyczny w odniesieniu do edukacji plastycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej . P7U_W, P7S_UW - Samodzielnie analizować, wnioskować oraz prezentować własne pomysły, wątpliwości w zakresie edukacji plastycznej uwzględniając indywidualizacje nauczania w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. P7U_W, P7S_UW - Potrafi projektować ścieżkę rozwoju kompetencji zawodowych w zakresie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. KOMPETENCJE SPOŁECZNE P7U_K, P7S_KK - Samodzielnego dokonywania krytycznej samooceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie nauczania edukacji plastycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. P7U_K, P7S_KO - Inicjowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym oraz przygotowania projektów edukacyjnych w zakresie nauczania edukacji plastycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. P7U_U, P7S_KR - Projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola, szkoły w odniesieniu do kształcenia plastycznego w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dyskusja, praca z tekstem, metody praktyczne, realizacja konkretnego wytworu, impresja , ekspresja, metody problemowe. Ocena końcowa osiągana jest na podstawie obecność i aktywność na zajęciach w trakcie całego semestru: I. Wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne: 1. Stosunek studenta do przedmiotu na podstawie listy obecności, zaangażowanie i aktywność: zabieranie głosu, aktywny udział w ćwiczeniach np. wykonanie prac plastycznych, utworzenie wystawy prac. 2. Utworzenie arkusza dostosowania wymagań edukacyjnych na poszczególne oceny z edukacji plastycznej. 3. Utworzenie arkusza analizy przypadku na podstawie dokumentacji poradni p-p w zakresie edukacji plastycznej. 4. Przygotowanie i prezentacja kart pracy z treściami z zakresu edukacji plastycznej. 5. Przygotowanie konspektu lekcji z edukacji plastycznej. 6. Przygotowanie arkusza samooceny w odniesieniu do pracy grupowej. 7. Przygotowanie całej dokumentacji (wymienione w pkt. 2-6) w formie portfolio. 8. Inne czynności zlecone przez wykładowcę. 9. Warunkiem zaliczenia przedmiotu i otrzymania pozytywnej oceny końcowej jest pozytywna ocena (co najmniej oceny dostatecznej) z każdego z wymienionych elementów zaliczenia (od 1 do 7). II. Skala ocen zgodna z regulaminem studiów: 90.00 % i więcej bardzo dobry (5) 80.00 % i więcej dobry plus (4,5) 70.00 % i więcej dobry (4) 60.00 % i więcej dostateczny plus (3,5) 55.00 % i więcej dostateczny (3) Poniżej 55.00 % niedostateczny (2) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Gołębieska-Wesołowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gołębieska-Wesołowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot dostarcza wiedzy w zakresie metodyki edukacji plastycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. |
|
Pełny opis: |
Analiza podstawy programowej w zakresie edukacji plastycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. Analiza programów nauczania w zakresie edukacji plastycznej i wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. Cele, metody, formy nauczania, środki dydaktyczne, podręczniki - metodyka edukacji plastycznej. PZO i wymagania edukacyjne, kręgi tematyczne, tematy dnia, ocena opisowa, testy diagnostyczne, sprawdziany - planowanie i organizacja pracy dydaktyczno-wychowawczej w nauczaniu plastyki. Techniki plastyczne wykorzystywane na zajęciach i lekcjach w pracy dydaktycznej. Opracowanie i realizacja planów wynikowych z edukacji plastycznej dla dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III. Monitoring realizacji podstawy programowej z edukacji plastycznej. Dokumentacja i rozwój ścieżki awansu zawodowego nauczyciela z edukacji plastycznej. Dostosowanie wymagań dla dzieci i uczniów z pomocy psychologiczno - pedagogicznej. Etapy rozwoju plastycznego dziecka wg. S. Szumana. Analiza rysunku dziecka. Analiza wyobraźni dziecka. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Brogowski L., „Sztuka i człowiek” PWN, Warszawa 1990, 2. Cambier A, Wallon P, „Rysunek dziecka”, WSiP, Warszawa 1993, 3. Janicka- Panek T. „Program nauczania dla I etapu edukacji wczesnoszkolnej „Szkoła na miarę”. Nowa Era” , Warszawa 2009, 2011, 2014 4. Janicka –Panek T. „Zanim wybierzesz program i podręcznik do nauczania zintegrowanego, Wyd. Fraszka edukacyjna”, Warszawa 2002 5. Popek S., „Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych” WSiP, Warszawa 1987, 6. Popek S., „Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży” WSiP, Warszawa 1985 7. Węglińska Maria: „ Jak przygotować się do lekcji?, Wyd. Impuls 2005, Uzupełniająca: 1. Gołębieska A.: „ Plan wynikowy cz. 1 w kształceniu zintegrowanym”, Zeszyt metodyczny WODN Skierniewice, 2000, 2. Gołębieska A.: „ Plan wynikowy cz. 2 w kształceniu zintegrowanym”, Zeszyt metodyczny WODN Skierniewice, 2000, 3. Gołębieska A.: „ Moje refleksje nt. oceny opisowej” magazyn Oświatowy nr 20 WODN Skierniewice, 2006, 4. Gołębieska A. : „Test gotowości szkolnej dziecka sześcioletniego”, Portal Edukacyjny 45minut. pl – 2008, 5. Hemmerling W. „ Zabawy w nauczaniu początkowym”, WSiP , Warszawa 1990 6. Jadczak – Nowacka M., Szczepańska Dorota.: „Nie taki diabeł straszny, czyli jak monitorować podstawę programową”, Wyd.ORE 7. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. 8. Rozporządzenie o pomocy psychologiczno-pedagogicznej. |
|
Uwagi: |
Brak uwag |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".