"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji plastycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-II-2100
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji plastycznej
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Przedmiot dostarcza wiedzy w zakresie metodyki edukacji plastycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.

Pełny opis:

Analiza podstawy programowej w zakresie edukacji plastycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.

Analiza programów nauczania w zakresie edukacji plastycznej i wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.

Cele, metody, formy nauczania, środki dydaktyczne, podręczniki - metodyka edukacji plastycznej.

Sposoby sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów i wymagania edukacyjne, kręgi tematyczne, tematy dnia, ocena opisowa, testy diagnostyczne, sprawdziany - planowanie i organizacja pracy dydaktyczno-wychowawczej w nauczaniu plastyki.

Techniki plastyczne wykorzystywane na zajęciach i lekcjach w pracy dydaktycznej.

Opracowanie i realizacja planów wynikowych z edukacji plastycznej dla dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III.

Monitoring realizacji podstawy programowej z edukacji plastycznej.

Dokumentacja i rozwój ścieżki awansu zawodowego nauczyciela z edukacji plastycznej.

Dostosowanie wymagań dla dzieci i uczniów z pomocy psychologiczno - pedagogicznej.

Etapy rozwoju plastycznego dziecka wg. S. Szumana.

Analiza rysunku dziecka.

Analiza wyobraźni dziecka.

Literatura:

Podstawowa:

1. Brogowski L., „Sztuka i człowiek” PWN, Warszawa 1990,

2. Cambier A, Wallon P, „Rysunek dziecka”, WSiP, Warszawa 1993,

3. Janicka- Panek T. „Program nauczania dla I etapu edukacji wczesnoszkolnej „Szkoła na miarę”. Nowa Era” , Warszawa 2009, 2011, 2014

4. Janicka –Panek T. „Zanim wybierzesz program i podręcznik do nauczania zintegrowanego, Wyd. Fraszka edukacyjna”, Warszawa 2002

5. Popek S., „Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych” WSiP, Warszawa 1987,

6. Popek S., „Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży” WSiP, Warszawa 1985

7. Węglińska Maria: „ Jak przygotować się do lekcji?, Wyd. Impuls 2005,

Uzupełniająca:

1. Gołębieska A.: „ Plan wynikowy cz. 1 w kształceniu zintegrowanym”, Zeszyt metodyczny WODN Skierniewice, 2000,

2. Gołębieska A.: „ Plan wynikowy cz. 2 w kształceniu zintegrowanym”, Zeszyt metodyczny WODN Skierniewice, 2000,

3. Gołębieska A.: „ Moje refleksje nt. oceny opisowej” magazyn Oświatowy nr 20 WODN Skierniewice, 2006,

4. Gołębieska A. : „Test gotowości szkolnej dziecka sześcioletniego”, Portal Edukacyjny 45minut. pl – 2008,

5. Hemmerling W. „ Zabawy w nauczaniu początkowym”, WSiP , Warszawa 1990

6. Jadczak – Nowacka M., Szczepańska Dorota.: „Nie taki diabeł straszny, czyli jak monitorować podstawę programową”, Wyd.ORE

7. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.

8. Rozporządzenie o pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

P7U_W, P7S_WG - W stopniu pogłębionym miejsce, znaczenie oraz metodologię edukacji plastycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej w powiązaniu z innymi dyscyplinami naukowymi.

P7U_W, P7S_WG/K - W stopniu pogłębionym metodykę działalności edukacji plastycznej w odniesieniu do w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.

P7U_W, P7S_WK - Zasady projektowania i prowadzenia diagnozy w zakresie edukacji plastycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej z uwzględnieniem wychowanków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

P7U_W, P7S_WG - Różne rodzaje i funkcje oceniania w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.

UMIEJĘTNOŚCI

P7U_W, P7S_UW - Posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu edukacji plastycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej oraz powiązanych z nią dyscyplin/subdyscyplin.

P7U_W, P7S_UW - Samodzielnie diagnozować oraz zaprojektować strategię działań pedagogicznych: dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych oraz profilaktycznych w zakresie rozwiązywania problemów pedagogicznych, tworzenia programów dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych z uwzględnieniem treści plastycznych w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.

P7U_W, P7S_UW - Planować, organizować i prowadzić proces dydaktyczny, wychowawczy, opiekuńczy oraz edukacyjno-terapeutyczny w odniesieniu do edukacji plastycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej .

P7U_W, P7S_UW - Samodzielnie analizować, wnioskować oraz prezentować własne pomysły, wątpliwości w zakresie edukacji plastycznej uwzględniając indywidualizacje nauczania w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.

P7U_W, P7S_UW - Potrafi projektować ścieżkę rozwoju kompetencji zawodowych w zakresie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

P7U_K, P7S_KK - Samodzielnego dokonywania krytycznej samooceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie nauczania edukacji plastycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.

P7U_K, P7S_KO - Inicjowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym oraz przygotowania projektów edukacyjnych w zakresie nauczania edukacji plastycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.

P7U_U, P7S_KR - Projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola, szkoły w odniesieniu do kształcenia plastycznego w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.

Metody i kryteria oceniania:

Dyskusja, praca z tekstem, metody praktyczne, realizacja konkretnego wytworu, impresja , ekspresja, metody problemowe.

Ocena końcowa osiągana jest na podstawie obecność i aktywność na zajęciach w trakcie całego semestru:

I. Wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne:

1. Stosunek studenta do przedmiotu na podstawie listy obecności, zaangażowanie i aktywność: zabieranie głosu, aktywny udział w ćwiczeniach np. wykonanie prac plastycznych, utworzenie wystawy prac.

2. Utworzenie arkusza dostosowania wymagań edukacyjnych na poszczególne oceny z edukacji plastycznej.

3. Utworzenie arkusza analizy przypadku na podstawie dokumentacji poradni p-p w zakresie edukacji plastycznej.

4. Przygotowanie i prezentacja kart pracy z treściami z zakresu edukacji plastycznej.

5. Przygotowanie konspektu lekcji z edukacji plastycznej.

6. Przygotowanie arkusza samooceny w odniesieniu do pracy grupowej.

7. Przygotowanie całej dokumentacji (wymienione w pkt. 2-6) w formie portfolio.

8. Inne czynności zlecone przez wykładowcę.

9. Warunkiem zaliczenia przedmiotu i otrzymania pozytywnej oceny końcowej jest pozytywna ocena (co najmniej oceny dostatecznej) z każdego z wymienionych elementów zaliczenia (od 1 do 7).

II. Skala ocen zgodna z regulaminem studiów:

90.00 % i więcej bardzo dobry (5)

80.00 % i więcej dobry plus (4,5)

70.00 % i więcej dobry (4)

60.00 % i więcej dostateczny plus (3,5)

55.00 % i więcej dostateczny (3)

Poniżej 55.00 % niedostateczny (2)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gołębieska-Wesołowska
Prowadzący grup: Agnieszka Gołębieska-Wesołowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot dostarcza wiedzy w zakresie metodyki edukacji plastycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.

Pełny opis:

Analiza podstawy programowej w zakresie edukacji plastycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.

Analiza programów nauczania w zakresie edukacji plastycznej i wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.

Cele, metody, formy nauczania, środki dydaktyczne, podręczniki - metodyka edukacji plastycznej.

PZO i wymagania edukacyjne, kręgi tematyczne, tematy dnia, ocena opisowa, testy diagnostyczne, sprawdziany - planowanie i organizacja pracy dydaktyczno-wychowawczej w nauczaniu plastyki.

Techniki plastyczne wykorzystywane na zajęciach i lekcjach w pracy dydaktycznej.

Opracowanie i realizacja planów wynikowych z edukacji plastycznej dla dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III.

Monitoring realizacji podstawy programowej z edukacji plastycznej.

Dokumentacja i rozwój ścieżki awansu zawodowego nauczyciela z edukacji plastycznej.

Dostosowanie wymagań dla dzieci i uczniów z pomocy psychologiczno - pedagogicznej.

Etapy rozwoju plastycznego dziecka wg. S. Szumana.

Analiza rysunku dziecka.

Analiza wyobraźni dziecka.

Literatura:

Podstawowa:

1. Brogowski L., „Sztuka i człowiek” PWN, Warszawa 1990,

2. Cambier A, Wallon P, „Rysunek dziecka”, WSiP, Warszawa 1993,

3. Janicka- Panek T. „Program nauczania dla I etapu edukacji wczesnoszkolnej „Szkoła na miarę”. Nowa Era” , Warszawa 2009, 2011, 2014

4. Janicka –Panek T. „Zanim wybierzesz program i podręcznik do nauczania zintegrowanego, Wyd. Fraszka edukacyjna”, Warszawa 2002

5. Popek S., „Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych” WSiP, Warszawa 1987,

6. Popek S., „Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży” WSiP, Warszawa 1985

7. Węglińska Maria: „ Jak przygotować się do lekcji?, Wyd. Impuls 2005,

Uzupełniająca:

1. Gołębieska A.: „ Plan wynikowy cz. 1 w kształceniu zintegrowanym”, Zeszyt metodyczny WODN Skierniewice, 2000,

2. Gołębieska A.: „ Plan wynikowy cz. 2 w kształceniu zintegrowanym”, Zeszyt metodyczny WODN Skierniewice, 2000,

3. Gołębieska A.: „ Moje refleksje nt. oceny opisowej” magazyn Oświatowy nr 20 WODN Skierniewice, 2006,

4. Gołębieska A. : „Test gotowości szkolnej dziecka sześcioletniego”, Portal Edukacyjny 45minut. pl – 2008,

5. Hemmerling W. „ Zabawy w nauczaniu początkowym”, WSiP , Warszawa 1990

6. Jadczak – Nowacka M., Szczepańska Dorota.: „Nie taki diabeł straszny, czyli jak monitorować podstawę programową”, Wyd.ORE

7. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.

8. Rozporządzenie o pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Uwagi:

Brak uwag

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)