Podstawy edukacji technicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-II-2090 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy edukacji technicznej |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zajęcia dają podstawy studentom do prowadzenia zajęć z zakresu edukacji technicznej/wychowania technicznego w przedszkolach oraz edukacji wczesnoszkolnej. |
Pełny opis: |
ZAKRES TREŚCI Wykłady 1. Planowanie i realizacja własnych projektów/prac; współdziałanie w grupie; 2. Znaczenie oraz konieczność zachowania ładu, porządku i dobrej organizacji miejsca pracy ze względów bezpieczeństwa; 3. Zasady i wartości w ocenianiu zadań technicznych: systematyczność działania, pracowitość, konsekwencja, gospodarność, oszczędność, umiar w odniesieniu do korzystania z czasu, materiałów, narzędzi i urządzeń; 4. Organizacja pracy, wykorzystanie urządzeń technicznych i technologii; z uwzględnieniem selekcji informacji, wykonywania czynności użytecznych lub potrzebnych; 5. Odczytywanie podstawowych informacji technicznych i stosowanie w działaniu podczas wykonania wybranych prac; 6. Sposoby użytkowania: materiałów, narzędzi, urządzeń zgodnie z instrukcją, w tym multimedialną; Ćwiczenia 1. Wykonywanie przedmiotów użytkowych; w tym dekoracyjnych i modeli technicznych: a) z zastosowaniem połączeń nierozłącznych: sklejanie klejem, wiązanie, szycie lub zszywanie zszywkami, sklejanie taśmą itp., b) używając połączeń rozłącznych: spinanie spinaczami biurowymi, wiązanie sznurkiem lub wstążką ozdobną, c) bez użycia kleju, taśm, zszywek, np. wybrane modele technik origami, modele kartonowe nacinane, d) z wykorzystaniem prądu elektrycznego: lampion, dekoracja świąteczna; 2. Stosowanie poznanych technologii przy wykonywaniu przedmiotów użytkowych lub montowaniu wybranych modeli/ urządzeń technicznych; 3. Wykonywanie przedmiotów/modeli/prac według własnego planu i opracowanego sposobu działania; stosowanie narzędzi i obsługi urządzeń technicznych. 4. Działanie i funkcję narzędzi i urządzeń wykorzystywanych w gospodarstwie domowym i w szkole; posługiwanie się bezpiecznie prostymi narzędziami pomiarowymi, urządzeniami z gospodarstwa domowego, a także urządzeniami dostępnymi w przedszkolu/szkole. 5. Ćwiczenia z zastosowaniem środków poliwalentnych 6. Ćwiczenia praktyczne, budowa konspektu, ewaluacja zajęć-4 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Beck J., Dąbrowski A., Kazberuk J., Zadania techniczne. Praca –technika w klasach I-III. WSiP, Warszawa 1978 2. Bizerski T., Podręcznik metodyczny ,,Praca –Technika” w klasach I-III. Praca zbiorowa. WSiP, Warszawa 1978 3. Janicka-Panek T., Marginalizacja kształcenia technicznego w edukacji wczesnoszkolnej w Polsce. ITeE-PIB, Radom 2019 4. Jelinek J. A., Dziecko konstruktorem. Bliżej Przedszkola. Wyd. CEBP, Sp. z o.o., Kraków 2018 5. Kazberuk J., Nauczanie pracy-techniki w klasach I-III. Zarys metodyki. WSiP, Warszawa 1990 6. Kozyra-Wiśniewska A., Tarka J., Zajęcia techniczne. Klasa 3. Wyd. Juka, Warszawa 2010 7. Nazar J., Kształtowanie zainteresowań technicznych dzieci i młodzieży. IW CRZZ, Warszawa 1975 8. Pochanke H. red., Dydaktyka techniki. PWN, Warszawa 1985 9. Rosa B., Rozwój pojęć technicznych u uczniów klas początkowych. WSiP, Warszawa 1982 10. Stanisławska E., Jak powstają pomysły? Życie Szkoły,1993/4 11. Stanisławska E., Nowe materiały – nowe pomysły. Życie Szkoły,1992/8 12. Stanisławska E., Od projektu do haftu. Życie Szkoły,1990/7 Literatura uzupełniająca 1. Furmanek W., Jutro edukacji technicznej. Wyd. UR, Rzeszów 2007 2. Nowacki T.W., Tworząca ręka. Wyd. ITeE-PIB, Radom 2008 3. Sałata E., Nauczanie problemowe w edukacji technicznej. Wyd. ITeE-PIB, Radom 2010 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student zna i rozumie: 1 w stopniu pogłębionym pojęcia związane z edukacją techniczną, m.in. takie, jak: technika, organizacja pracy, stanowisko pracy, elementy kultury pracy, materiałoznawstwo, technologia wytwarzania, informacja techniczna, urządzenia techniczne, narzędzia, proces wytwórczy, bhp i inne PED2_W04 2 potrzebę wdrażania dzieci i młodszych uczniów do świadomego, zorganizowanego i efektywnego działania praktycznego poprzez celowo dobrane zadania wytwórcze, dostosowane do wieku dzieci i ich zainteresowań PED2_W15 3 cele, treści, metody, formy, pomoce dydaktyczne i materiały niezbędne w metodyce edukacji technicznej; rozumie potrzebę działania dzieci, zna warunki sprzyjające dobrej organizacji pracy PED2_W26 UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi: 1 zaplanować (w konspekcie lub/i projekcie edukacyjnym), zrealizować i dokonać oceny wykonanych zadań technicznych PED2_U02 2 rozpoznawać materiały takie, jak różne rodzaje papieru, drewna, tkanin i inne oraz dobierać je do prac wytwórczych – określać ich własności fizyczne i zastosowanie w życiu codziennym oraz gospodarce i przemyśle PED2_U03 PED2_U12 3 potrafi korzystać z informacji technicznej i posługiwać się prostymi narzędziami pomiarowymi, narzędziami obróbczymi i urządzeniami technicznymi, zgodnie z zasadami bezpiecznego użytkowania PED2_U05 KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student jest gotów do: 1 realizacji ustalonych w grupie, zgodnych z podstawą programową, zadań technicznych i przedmiotów użytkowych typu: pudełka na liczmany, czapka karnawałowa, kwiaty do dekoracji, chorągiewki, kotyliony, kukiełki, zabawki , gry i makiety, wiatraczek, waga, znaki drogowe i inne zadania PED2_K02 2 wykonywania prac montażowych i demontażowych prostych modeli urządzeń technicznych z zestawu gotowych elementów PED2_K04 3 łączenia elementów z zastosowaniem połączeń nierozłącznych, jak sklejanie, wiązanie; stosowania następujących czynności technologicznych: składania, zagniatania, nakłuwania, zwijania, przeplatania, oklejania, szycia ściegiem przed igłą, ściegiem fastrygowym PED2_K06 4 poszanowania pracy ludzi różnych zawodów i przekazania tej postawy dzieciom i uczniom PED2_K08 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa WIEDZA –czytanie literatury, podstawy programowej, powtarzanie materiału, obserwacja aktywności studentów podczas realizacji zadań z zakresu edukacji technicznej dzieci/młodszych uczniów, udział w dyskusji, stosowanie zasad oceny wykonanych zadań zgodnie z kryteriami , obowiązującymi w edukacji technicznej, PED2_W04, PED2_W15, PED2_W26. UMIEJĘTNOŚCI - wykonanie wybranego projektu/konspektu zajęć, prezentacja w grupie studentów (symulacja zajęć), pokaz umiejętności związanych z planowaniem, wdrażaniem i ewaluowaniem (prezentacją ) projektu, PED2_U02, PED2_U03, PED2_U05, PED2_U12. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - obserwacja pracy studenta w trakcie zajęć i realizacji zadań, informacja zwrotna od wykładowcy, informacja zwrotna od innych studentów, wykazanie się konkretnymi kompetencjami społecznymi w trakcie realizacji konkretnego projektu technicznego, realizacji wyznaczonych przez prowadzącego zadań w trakcie zajęć, informacja zwrotna z ewaluacji zajęć w grupie, interpretacja wniosków i rekomendacji, PED2_K02, PED2_K04, PED2_K06, PED2_K08 . Oć= Zt x 0,6+ P x 0,4 Oć – ocena końcowa ćwiczeń Zt – Zadanie techniczne; prezentacja treści: wybrane treści z obszaru kształcenia technicznego (realizacja w parach zleconego zadania) – ocena merytoryczna opracowanych treści oraz ocena umiejętności prezentowania tych treści i zorganizowania ćwiczeń praktycznych w grupie studentów, w tym: przekonywania, animowania dyskusji, uzasadniania własnego stanowiska: waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,6 P – postawa na zajęciach (czynny udział w zajęciach, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, obecność): waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,4 E-test sprawdzający Skala ocen: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) Ocena ustalana będzie na podstawie następującej skali: poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5. |
Praktyki zawodowe: |
Podczas praktyk studenci mogą wykorzystać wiedzę z zajęć do obserwacji, analizy i porównywania jakości obserwowanych zajęć i zainteresowań technicznych dzieci w przedszkolu i uczniów w klasach I-III. Ponadto studenci zastosują zdobytą wiedzę do prowadzenia zajęć i rozwijania zainteresowań techniką. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".