Podstawy edukacji muzycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-II-2080 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy edukacji muzycznej |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot dostarcza wiedzy w zakresie podstaw edukacji muzycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. |
Pełny opis: |
Analiza podstawy programowej w zakresie edukacji muzycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. Analiza programów nauczania w zakresie edukacji muzycznej i wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. Cele, metody, formy nauczania, środki dydaktyczne, podręczniki - podstawy edukacji muzycznej. PZO i wymagania edukacyjne, kręgi tematyczne, tematy dnia, ocena opisowa, testy diagnostyczne, sprawdziany - planowanie i organizacja pracy dydaktyczno-wychowawczej w nauczaniu muzyki. Opracowanie i realizacja planów wynikowych z edukacji muzycznej dla dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III. Monitoring realizacji podstawy programowej. Kompetencje formalne nauczyciela muzyki. Kompetencje muzyczne dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Definiowanie zdolności muzycznych dzieci. Wczesnoszkolna edukacja muzyczna w perspektywie międzynarodowej. Dokumentacja i rozwój ścieżki awansu zawodowego nauczyciela. Dostosowanie wymagań dla dzieci i uczniów z pomocy psychologiczno - pedagogicznej. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Burowska Z., :Współczesne systemy wychowania muzycznego” WSiP, Warszawa 1976, 2. Kowalska M., „ABC historii muzyki” Musica Iagellonica, Kraków 2001, 3. Janicka- Panek T. „Program nauczania dla I etapu edukacji wczesnoszkolnej „Szkoła na miarę”. Nowa Era” , Warszawa 2009, 2011, 2014 4. Janicka –Panek T. „Zanim wybierzesz program i podręcznik do nauczania zintegrowanego, Wyd. Fraszka edukacyjna”, Warszawa 2002 5. Matuszak L., „Wędruje po krainie muzyki. Podręcznik dla studentów i nauczycieli”, PWN, Włocławek 2014 6. Weiner A.: Kompetencje muzyczne dzieci w młodszym wieku szkolnym. Lublin 2010, 7. Wesołowski F., „Zasady muzyki” PWN, Kraków 1969 8. Węglińska Maria: „ Jak przygotować się do lekcji?, Wyd. Impuls 2005, Uzupełniająca: 1. Gołębieska A.: „ Plan wynikowy cz. 1 w kształceniu zintegrowanym”, Zeszyt metodyczny WODN Skierniewice, 2000, 2. Gołębieska A.: „ Plan wynikowy cz. 2 w kształceniu zintegrowanym”, Zeszyt metodyczny WODN Skierniewice, 2000, 3. Gołębieska A.: „ Moje refleksje nt. oceny opisowej” magazyn Oświatowy nr 20 WODN Skierniewice, 2006, 4. Hemmerling W. „ Zabawy w nauczaniu początkowym”, WSiP , Warszawa 1990 5. Jadczak – Nowacka M., Szczepańska Dorota.: „Nie taki diabeł straszny, czyli jak monitorować podstawę programową”, Wyd.ORE 6. Lipska E., „Muzyka w nauczaniu początkowym” WSiP, Warszawa 1991 7. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: W stopniu pogłębionym miejsce, znaczenie oraz metodologię edukacji muzycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej w powiązaniu z innymi dyscyplinami naukowymi. - P7U_W, P7S_WG W stopniu pogłębionym metodykę działalności edukacji muzycznej w odniesieniu do w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. - P7U_W, P7S_WG/K Zasady projektowania i prowadzenia diagnozy w zakresie edukacji muzycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej z uwzględnieniem wychowanków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - P7U_W, P7S_WK Różne rodzaje i funkcje oceniania w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. - P7U_W, P7S_WG UMIEJĘTNOŚCI: Posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu edukacji muzycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej oraz powiązanych z nią dyscyplin/subdyscyplin. - P7U_W, P7S_UW Samodzielnie diagnozować oraz zaprojektować strategię działań pedagogicznych: dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych oraz profilaktycznych w zakresie rozwiązywania problemów pedagogicznych, tworzenia programów dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych z uwzględnieniem treści muzycznych w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. - P7U_W, P7S_UW Planować, organizować i prowadzić proces dydaktyczny, wychowawczy, opiekuńczy oraz edukacyjno-terapeutyczny w odniesieniu do edukacji muzycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej . - P7U_W, P7S_UW Samodzielnie analizować, wnioskować oraz prezentować własne pomysły, wątpliwości w zakresie edukacji muzycznej uwzględniając indywidualizacje nauczania w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. - P7U_W, P7S_UW Potrafi projektować ścieżkę rozwoju kompetencji zawodowych w zakresie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. - P7U_W, P7S_UW KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Samodzielnego dokonywania krytycznej samooceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie nauczania edukacji muzycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. - P7U_K, P7S_KK Inicjowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym oraz przygotowania projektów edukacyjnych w zakresie nauczania edukacji muzycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. - P7U_K, P7S_KO Projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola, szkoły w odniesieniu do kształcenia muzycznego w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. - P7U_U, P7S_KR |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa osiągana jest na podstawie obecność i aktywność na zajęciach w trakcie całego semestru: I. Wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne: 1. Stosunek studenta do przedmiotu na podstawie listy obecności, zaangażowanie i aktywność: zabieranie głosu, aktywny udział w ćwiczeniach np. granie utworów (minimum 2) na wybranym instrumencie np. flet prosty, dzwonki chromatyczne, instrumenty perkusyjne, śpiewanie piosenki, prezentowanie zabawy ruchowej. 2. Utworzenie arkusza dostosowania wymagań edukacyjnych na poszczególne oceny z edukacji muzycznej. 3. Utworzenie arkusza analizy przypadku na podstawie dokumentacji poradni p-p w zakresie edukacji muzycznej z uwzględnieniem zaleceń poradni. 4. Przygotowanie i prezentacja kart pracy z treściami z zakresu edukacji muzycznej. 5. Przygotowanie konspektu lekcji z edukacji muzycznej. 6. Przygotowanie arkusza samooceny w odniesieniu do pracy grupowej. 7. Przygotowanie całej dokumentacji (wymienione w pkt. 2-6) w formie portfolio. 8. Inne czynności zlecone przez wykładowcę. 9. Warunkiem zaliczenia przedmiotu i otrzymania pozytywnej oceny końcowej jest pozytywna ocena (co najmniej oceny dostatecznej) z każdego z wymienionych elementów zaliczenia (od 1 do 7). II. Skala ocen zgodna z regulaminem studiów: 90.00 % i więcej bardzo dobry (5) 80.00 % i więcej dobry plus (4,5) 70.00 % i więcej dobry (4) 60.00 % i więcej dostateczny plus (3,5) 55.00 % i więcej dostateczny (3) Poniżej 55.00 % niedostateczny (2) |
Praktyki zawodowe: |
Obserwacja i prowadzenie zajęć wraz z realizacją treści programowych zgodnych z podstawą programową danego szczebla edukacyjnego z uwzględnieniem metod, form nauczania zgodnych z podstawami dydaktyki i metodyki przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Gołębieska-Wesołowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gołębieska-Wesołowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Przedmiot dostarcza wiedzy w zakresie podstaw edukacji muzycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. |
|
Pełny opis: |
Analiza podstawy programowej w zakresie edukacji muzycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. Analiza programów nauczania w zakresie edukacji muzycznej i wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. Cele, metody, formy nauczania, środki dydaktyczne, podręczniki - podstawy edukacji muzycznej. PZO i wymagania edukacyjne, kręgi tematyczne, tematy dnia, ocena opisowa, testy diagnostyczne, sprawdziany - planowanie i organizacja pracy dydaktyczno-wychowawczej w nauczaniu muzyki. Opracowanie i realizacja planów wynikowych z edukacji muzycznej dla dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III. Monitoring realizacji podstawy programowej. Kompetencje formalne nauczyciela muzyki. Kompetencje muzyczne dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Definiowanie zdolności muzycznych dzieci. Wczesnoszkolna edukacja muzyczna w perspektywie międzynarodowej. Dokumentacja i rozwój ścieżki awansu zawodowego nauczyciela. Dostosowanie wymagań dla dzieci i uczniów z pomocy psychologiczno - pedagogicznej. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Burowska Z., :Współczesne systemy wychowania muzycznego” WSiP, Warszawa 1976, 2. Kowalska M., „ABC historii muzyki” Musica Iagellonica, Kraków 2001, 3. Janicka- Panek T. „Program nauczania dla I etapu edukacji wczesnoszkolnej „Szkoła na miarę”. Nowa Era” , Warszawa 2009, 2011, 2014 4. Janicka –Panek T. „Zanim wybierzesz program i podręcznik do nauczania zintegrowanego, Wyd. Fraszka edukacyjna”, Warszawa 2002 5. Matuszak L., „Wędruje po krainie muzyki. Podręcznik dla studentów i nauczycieli”, PWN, Włocławek 2014 6. Weiner A.: Kompetencje muzyczne dzieci w młodszym wieku szkolnym. Lublin 2010, 7. Wesołowski F., „Zasady muzyki” PWN, Kraków 1969 8. Węglińska Maria: „ Jak przygotować się do lekcji?, Wyd. Impuls 2005, Uzupełniająca: 1. Gołębieska A.: „ Plan wynikowy cz. 1 w kształceniu zintegrowanym”, Zeszyt metodyczny WODN Skierniewice, 2000, 2. Gołębieska A.: „ Plan wynikowy cz. 2 w kształceniu zintegrowanym”, Zeszyt metodyczny WODN Skierniewice, 2000, 3. Gołębieska A.: „ Moje refleksje nt. oceny opisowej” magazyn Oświatowy nr 20 WODN Skierniewice, 2006, 4. Hemmerling W. „ Zabawy w nauczaniu początkowym”, WSiP , Warszawa 1990 5. Jadczak – Nowacka M., Szczepańska Dorota.: „Nie taki diabeł straszny, czyli jak monitorować podstawę programową”, Wyd.ORE 6. Lipska E., „Muzyka w nauczaniu początkowym” WSiP, Warszawa 1991 7. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej |
|
Uwagi: |
brak uwag |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".