Metodologia badań społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-II-2030 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań społecznych |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Wymagania wstępne i dodatkowe Ukończone studia I stopnia na kierunku kształcenia: Pedagogika; specjalności: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, a w ramach tych studiów podstawowe akademickie kursy przedmiotowe z zakresu dyscyplin społecznych: pedagogika, psychologia, socjologia oraz posiadana wiedza, umiejętności i kompetencje wyniesione z seminarium licencjackiego w zakresie koniecznym i odniesieniu do empirycznego paradygmatu badań w naukach społecznych. Treści kształcenia Wykłady: 1.Metodologia badań w naukach społecznych i humanistycznych. 2.Neopozytywistyczny paradygmat badań w naukach społecznych. 3.Hermeneutyka i podejście holistyczne w badaniach społecznych. 4.Badania ilościowe i jakościowe w naukach społecznych. Paradygmaty badań empirycznych. 5.Konceptualizacja badań społecznych, formułowanie celu i definiowanie przedmiotu badań. 6.Problematyka badawcza i dobór literatury przedmiotu w badaniach społecznych. 7.Problemy i hipotezy w badaniach społecznych 8.Zmienne i wskaźniki w badaniach społecznych 9.Metody i narzędzia badań społecznych. 10.Planowanie i organizacja badań społecznych. 11.Analiza wyników badań społecznych, opis i wyjaśnianie. 12.Zastosowanie metodologii badań źródłowych, biograficznych i historycznych w naukach społecznych. Metody dydaktyczne i pomoce naukowe Metody: wykład akademicki, dyskusja, praca z książką. Środki: tekst źródłowy, dokumenty. |
Literatura: |
Podstawowa: Brzeziński Jerzy, Elementy metodologii badań psychologicznych, Warszawa 1984. Mayntz Renate, Holm Kurt, Hubner Peter, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, Warszawa 1985. Miśkiewicz Benon, Wstęp do badań historycznych, Warszawa – Poznań 1985. Nowak Stefan (red.), Metody badań socjologicznych, Warszawa 1965. Nowak Stefan, Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985. Pilch Tadeusz, Bauman Teresa, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001. Rubacha Krzysztof, Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008. Urbaniak-Zając Danuta, Kos Ewa, Badania jakościowe w pedagogice. Wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka, Warszawa 2013. Uzupełniająca: Babbie Earl, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2017. Bauman Teresa, Praktyka badań pedagogicznych, Kraków 2013. Guttmejer Ewa, Wybrane elementy metodologii badań pedagogicznych, Warszawa 1979. Łobocki Mieczysław, Wprowadzenie do Metodologii Badań Pedagogi Urbaniak-Zając Danuta, Kos Ewa, Badania jakościowe w pedagogice. Wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka, Warszawa 2013. cznych, Warszawa 2010. Maszke Albert Wojciech, Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych, Rzeszów 2004. Nachmias David, Frankfort-Nachmias Chava, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.Rubacha Krzysztof, Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008. Węglińska Maria, Jak Pisać pracę magisterską? Poradnik dla studentów, Kraków 1997 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA („Student zna i rozumie...”) 1 metodologię badań naukowych stosowanych w dziedzinie nauk społecznych oraz jak odniesienie do niej potrzeb badawczych pedagogiki jako nauki stosowanej; PED2_W18 2 terminy i założenia metodologiczne oraz zasady i normy etyczne projektowania i realizacji badań naukowych w zakresie nauk społecznych, w tym pedagogiki przedszkolnej, szkolnej i alternatywnej; PED2_W17 PED2_W19 3 współczesne interdyscyplinarne badania nad dzieciństwem (Childhood Studies) dotyczące zagadnienia dobrostanu dziecka oraz jego edukacji we wczesnych etapach wieku rozwojowego; PED2_W06 UMIEJĘTNOŚCI („Student potrafi…”) 1 rozróżniać orientacje metodologiczne w badaniach naukowych, formułować cele i problemy badawcze, stosować dobór adekwatnych metod i technik, konstruować narzędzia badawcze, opracowywać, prezentować i interpretować wyniki badań, wyciągać wnioski, wskazywać kierunki dalszych badań w obrębie pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej; PED2_U01 PED2_U02 2 współpracować z członkami zespołów badawczych na każdym etapie projektowania i realizacji badań naukowych nad dzieckiem w wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym oraz instytucjonalną i pozainstytucjonalna przestrzenia edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej; PED2_U05 PED2_U17 KOMPETENCJE SPOŁECZNE („Student jest gotów do…”) 1 rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i regionalnego oraz ich wpływu na funkcjonowanie dzieci lub uczniów na wczesnych etapach edukacji, a także podejmowania współpracy na rzecz dobra dzieci lub uczniów z środowisk przedszkolnych i szkolnych; PED2_K04 PED2_K12 2 projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola lub szkoły oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji ze względu na dobro edukacyjne i ogólnorozwojowe dziecka. PED2_K14 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu obejmuje: PED2_W06; PED2_17; PED2_W18; PED2_W19; PED2_U01; PED2_U02; PED_U05; PED2_U17; PED2_K04; PED2_K12; PED2_K14 -obecność uczestnicząca na wykładach PED2_W06; PED2_17; PED2_W18; PED2_W19 -odpowiedź ustna z treści wykładowych: PED2_W06; PED2_17; PED2_W18; PED2_W19 -praca pisemna w postaci własnej konceptualizacji badań społecznych: PED2_K04; PED2_K12; PED2_K14; PED2_U01; PED2_U02; PED_U05; PED2_U17 Ocena uzyskiwana jest jako średnia ważona trzech składników: aktywności 0,25, odpowiedź ustna 0,50, pracy pisemnej 0,25. Skala ocen: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) Ocena ustalana powinna być na podstawie następującej skali: Poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Angelika Barczyk-Nessel | |
Prowadzący grup: | Angelika Barczyk-Nessel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".