"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-II-2030
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologia badań społecznych
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Wymagania wstępne i dodatkowe

Ukończone studia I stopnia na kierunku kształcenia: Pedagogika; specjalności: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, a w ramach tych studiów podstawowe akademickie kursy przedmiotowe z zakresu dyscyplin społecznych: pedagogika, psychologia, socjologia oraz posiadana wiedza, umiejętności i kompetencje wyniesione z seminarium licencjackiego w zakresie koniecznym i odniesieniu do empirycznego paradygmatu badań w naukach społecznych.

Treści kształcenia

Wykłady:

1.Metodologia badań w naukach społecznych i humanistycznych.

2.Neopozytywistyczny paradygmat badań w naukach społecznych.

3.Hermeneutyka i podejście holistyczne w badaniach społecznych.

4.Badania ilościowe i jakościowe w naukach społecznych. Paradygmaty badań empirycznych.

5.Konceptualizacja badań społecznych, formułowanie celu i definiowanie przedmiotu badań.

6.Problematyka badawcza i dobór literatury przedmiotu w badaniach społecznych.

7.Problemy i hipotezy w badaniach społecznych

8.Zmienne i wskaźniki w badaniach społecznych

9.Metody i narzędzia badań społecznych.

10.Planowanie i organizacja badań społecznych.

11.Analiza wyników badań społecznych, opis i wyjaśnianie.

12.Zastosowanie metodologii badań źródłowych, biograficznych i historycznych w naukach społecznych.

Metody dydaktyczne i pomoce naukowe

Metody: wykład akademicki, dyskusja, praca z książką. Środki: tekst źródłowy, dokumenty.

Literatura:

Podstawowa:

Brzeziński Jerzy, Elementy metodologii badań psychologicznych, Warszawa 1984.

Mayntz Renate, Holm Kurt, Hubner Peter, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, Warszawa 1985.

Miśkiewicz Benon, Wstęp do badań historycznych, Warszawa – Poznań 1985.

Nowak Stefan (red.), Metody badań socjologicznych, Warszawa 1965.

Nowak Stefan, Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985.

Pilch Tadeusz, Bauman Teresa, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.

Rubacha Krzysztof, Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.

Urbaniak-Zając Danuta, Kos Ewa, Badania jakościowe w pedagogice. Wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka, Warszawa 2013.

Uzupełniająca:

Babbie Earl, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2017.

Bauman Teresa, Praktyka badań pedagogicznych, Kraków 2013.

Guttmejer Ewa, Wybrane elementy metodologii badań pedagogicznych, Warszawa 1979.

Łobocki Mieczysław, Wprowadzenie do Metodologii Badań Pedagogi Urbaniak-Zając Danuta, Kos Ewa, Badania jakościowe w pedagogice. Wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka, Warszawa 2013.

cznych, Warszawa 2010.

Maszke Albert Wojciech, Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych, Rzeszów 2004.

Nachmias David, Frankfort-Nachmias Chava, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.Rubacha Krzysztof, Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.

Węglińska Maria, Jak Pisać pracę magisterską? Poradnik dla studentów, Kraków 1997

Efekty uczenia się:

WIEDZA

(„Student zna i rozumie...”)

1 metodologię badań naukowych stosowanych w dziedzinie nauk społecznych oraz jak odniesienie do niej potrzeb badawczych pedagogiki jako nauki stosowanej; PED2_W18

2 terminy i założenia metodologiczne oraz zasady i normy etyczne projektowania i realizacji badań naukowych w zakresie nauk społecznych, w tym pedagogiki przedszkolnej, szkolnej i alternatywnej; PED2_W17

PED2_W19

3 współczesne interdyscyplinarne badania nad dzieciństwem (Childhood Studies) dotyczące zagadnienia dobrostanu dziecka oraz jego edukacji we wczesnych etapach wieku rozwojowego; PED2_W06

UMIEJĘTNOŚCI

(„Student potrafi…”)

1 rozróżniać orientacje metodologiczne w badaniach naukowych, formułować cele i problemy badawcze, stosować dobór adekwatnych metod i technik, konstruować narzędzia badawcze, opracowywać, prezentować i interpretować wyniki badań, wyciągać wnioski, wskazywać kierunki dalszych badań w obrębie pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej; PED2_U01

PED2_U02

2 współpracować z członkami zespołów badawczych na każdym etapie projektowania i realizacji badań naukowych nad dzieckiem w wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym oraz instytucjonalną i pozainstytucjonalna przestrzenia edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej; PED2_U05

PED2_U17

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

(„Student jest gotów do…”)

1 rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i regionalnego oraz ich wpływu na funkcjonowanie dzieci lub uczniów na wczesnych etapach edukacji, a także podejmowania współpracy na rzecz dobra dzieci lub uczniów z środowisk przedszkolnych i szkolnych; PED2_K04

PED2_K12

2 projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola lub szkoły oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji ze względu na dobro edukacyjne i ogólnorozwojowe dziecka. PED2_K14

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie wykładu obejmuje: PED2_W06; PED2_17; PED2_W18; PED2_W19; PED2_U01; PED2_U02; PED_U05; PED2_U17; PED2_K04; PED2_K12; PED2_K14

-obecność uczestnicząca na wykładach PED2_W06; PED2_17; PED2_W18; PED2_W19

-odpowiedź ustna z treści wykładowych: PED2_W06; PED2_17; PED2_W18; PED2_W19

-praca pisemna w postaci własnej konceptualizacji badań społecznych: PED2_K04; PED2_K12; PED2_K14; PED2_U01; PED2_U02; PED_U05; PED2_U17

Ocena uzyskiwana jest jako średnia ważona trzech składników: aktywności 0,25, odpowiedź ustna 0,50, pracy pisemnej 0,25.

Skala ocen:

bardzo dobry (5)

dobry plus (4,5)

dobry (4)

dostateczny plus (3,5)

dostateczny (3)

niedostateczny (2)

Ocena ustalana powinna być na podstawie następującej skali:

Poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Angelika Barczyk-Nessel
Prowadzący grup: Angelika Barczyk-Nessel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)