Społeczno-kulturowe koncepcje dziecka i dzieciństwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-II-2020 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Społeczno-kulturowe koncepcje dziecka i dzieciństwa |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
(1)Wymagania wstępne i dodatkowe Ukończony kurs przedmiotowy kształcenia akademickiego z zakresy przedmiotów: Historia wychowania; Pojęcia i systemy pedagogiczne; Teoretyczne podstawy wychowania.Treści kształcenia (2)Ćwiczenia: 1.Naturalistyczna koncepcja dziecka i dzieciństwa 2.Personalistyczna koncepcja dziecka i dzieciństwa 3.Psychoanalityczna koncepcja dziecka i dzieciństwa 4.Duchowo-fenomenologiczna koncepcja dziecka i dzieciństwa 5.Humanistyczna koncepcja dziecka i dzieciństwa 6.Psychologiczno-funkcjonalna koncepcja dziecka i dzieciństwa 7.Materialistyczna koncepcja dziecka i dzieciństwa 8.Instrumentalno-behavioralna koncepcja dziecka i dzieciństwa 9.Emancypacyjna koncepcja dziecka i dzieciństwa 10.Tradycyjna (pedagogiczna) koncepcja dziecka i dzieciństwa 11.Antypedagogiczno-nihilistyczna koncepcja dziecka i dzieciństwa 12.Współczesne przemiany w rozumieniu dziecka i dzieciństwa. Metody dydaktyczne i pomoce naukowe (3)Metody: wykład akademicki, dyskusja, praca z książką. Środki: tekst źródłowy, film dydaktyczny |
Literatura: |
Podstawowa: Jarosz Ewa, Dziecko i dzieciństwo – pejzaż współczesny. Rzecz o badaniach nad dzieckiem, „Pedagogika Społeczna” 2017, nr 2(64), s. 57-81. Kelm Albin, Podmiotowość dziecka w świetle poglądów i doświadczeń Janusza Korczaka, [w:] Ireneusz Jan Pyrzyk (red.), Korczak – człowiek, badacz, pedagog i wychowawca, Włocławek 2003, s. 109-112. Krzywosz-Rynkiewicz Beata, Zanikanie dzieciństwa w ponowoczesności i jego konsekwencje edukacyjne. Rozważania wokół koncepcji A. Avirama, „Kultura i Edukacja” 2011, nr 4(83), s. 208-218. Łopatka Adam, Konwencja praw dziecka w Polsce, [w:] Jadwiga Bińczycka, Prawa dziecka. Deklaracje i rzeczywistość, Kraków 1999, s. 17-33. Róg Anna, Badora Sylwia, Aktualność idei praw dziecka w pedagogice Janusza Korczaka, [w:] Ireneusz Jan Pyrzyk (red.), Korczak – człowiek, badacz, pedagog i wychowawca, Włocławek 2003, s. 113-119. Śliwerski Bogusław, Emancypacja dzieci antypedagogicznym wyzwaniem dla dorosłych, [w:] Jadwiga Bińczycka, Prawa dziecka. Deklaracje i rzeczywistość, Kraków 1999, s. 87-99. Uzupełniająca: Barczyk Piotr Paweł, O podmiotowości. Historyczna zmienność refleksji i praktyki edukacyjnej, Bytom 2001. Wójcik Mirosław, Soma i psyche – natura ludzka w refleksji filozoficznej, teologicznej i pedagogicznej, [w:] Elżbieta Górnikowska - Zwolak, Mirosław Wójcik (red.), Soma i psyche w edukacji dojrzałych wiekiem kobiet i mężczyzn, Mysłowice 2011, 51-63. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA („Student zna i rozumie...”) 1 podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej oraz potrafi je odnieść do osobowego, integralnego rozwoju dziecka lub ucznia w wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym; PED2_W01 2 klasyczne i współczesne teorie rozwoju dziecka z szczególnym uwzględnieniem jego wczesnych etapów życia i edukacji, oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać; PED2_W05 PED2_W09 3 współczesne interdyscyplinarne badania nad dzieciństwem (Childhood Studies) dotyczące zagadnienia dobrostanu dziecka z szczególnym uwzględnieniem wieku przedszkolnego i młodszego wieku szkolnego; PED2_W06 4 prawa dziecka ze względu na jego specyficzne cechy psychosomatyczne i sposoby ich egzekwowania oraz propagowania w środowisku zarówno przedszkolnym oraz szkolnym, jak i pozaprzedszkolnym oraz pozaszkolnym; PED2_W11 UMIEJĘTNOŚCI („Student potrafi…”) 1 rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dzieci lub uczniów oraz projektować i prowadzić działania pedagogiczne, a także planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania w odniesieniu do możliwości i warunków rozwojowych małego dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; PED2_U02 2 efektywnie pracować w środowiskach zróżnicowanych pod względem kulturowym oraz z dziećmi z doświadczeniem migracyjnym, w tym z dziećmi, dla których język polski jest drugim językiem, wykorzystując kompetencje międzykulturowe i glottodydaktyczne warunkujące rozwój dziecka; PED2_U11 PED2_U18 3 skutecznie wykorzystywać w pracy z dzieckiem lub uczniem informacje uzyskane na jego temat od specjalistów, w tym psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza, i rodziców lub opiekunów dziecka lub ucznia, także te dotyczące jego specyficznych warunków rozwojowych o charakterze psychosomatycznym i środowiskowo-kulturowym; PED2_U19 KOMPETENCJE SPOŁECZNE („Student jest gotów do…”) 1 posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego dziecka bez względu na jego warunki i konsekwencje rozwojowe; PED2_K06 2 rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i regionalnego oraz ich wpływu na funkcjonowanie rozwój dzieci lub uczniów, a także podejmowania współpracy na rzecz dobra dzieci lub uczniów i tych środowisk warunkujących dorastanie dziecka do norm i zachowań społecznych; PED2_K11 PED2_K12 3 porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w grupie przedszkolnej i klasie szkolnej oraz poza nimi uwzględniając różnice rozwojowe dzieci oraz ich różne uwarunkowania środowiskowe; PED2_K03 PED2_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja efektów kształcenia w sytuacji prowadzenia kształcenia w bezpośrednim kontakcie ze studentami (w siedzibie Uczelni) oraz wykorzystywanych metod weryfikacji efektów w sytuacji prowadzenia kształcenia w formule zdalnej bądź komplementarnej (z wykorzystaniem narzędzi do komunikacji elektronicznej). Zaliczenie ćwiczeń obejmuje: PED2_K06; PED2_K03; PED2_K04; PED2_W01; PED2_W05; PED2_06; PED2_W09; PED2_W11; PED2_U19; PED2_K11; PED2_K12; PED2_U02; PED2_U11; PED2_U18 -aktywna obecność studenta na ćwiczeniach (przygotowanie i udział w dyskusji nad współczesnymi problemami edukacji z perspektywy postrzegania i rozumienia dziecka oraz jego potrzeb edukacyjnych) PED2_K06; PED2_K03; PED2_K04 -odpowiedź ustna z treści realizowanych ćwiczeń PED2_W01; PED2_W05; PED2_06; PED2_W09; PED2_W11; PED2_U19; PED2_K11; PED2_K12 -przygotowanie pracy pisemnej w formie leksykonu zawierającego charakterystyki społeczno-kulturowych koncepcji dziecka i dzieciństwa ze wskazaniem dla współczesnych potrzeb w zakresie kształcenia dzieci przedszkolnych i uczniów w młodszym wieku szkolnym. PED2_U02; PED2_U11; PED2_U18 Ocena z ćwiczeń uzyskiwana jest jako średnia arytmetyczna dwóch składników: odpowiedzi ustnej 0,50; pracy pisemnej 0,50. Skala ocen: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) Ocena ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Wójcik | |
Prowadzący grup: | Mirosław Wójcik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".