"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody i techniki terapii pedagogicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-II-1081S
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metody i techniki terapii pedagogicznej
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę, umiejętności oraz kompetencje społeczne z zakresu metod i technik stosowanych w terapii pedagogicznej; umiejętności ich zastosowania w praktycznym działaniu oraz dostrzegania ich znaczenia w bezpośredniej pracy z dziećmi (uczniami).

Pełny opis:

Ze względu na możliwe zmiany treści kształcenia, zmiany przepisów (stosownie do sytuacji), szczegółowe treści kształcenia znajdują się w polu "Opis" - informacja zamieszczona jest w polu "Informacje o zajęciach w cyklu".

Metody i kryteria oceniania:

ocena ogólna ustalana jest na podstawie średniej z ocen poszczególnych form zajęciowych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Przybysz-Zaremba
Prowadzący grup: Małgorzata Przybysz-Zaremba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Cęcelek
Prowadzący grup: Grażyna Cęcelek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

(1) Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający zajęcia z przedmiotu, powinien:

- posiadać podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki, psychologii rozwoju dziecka, metodyki

- w podstawowym stopniu identyfikować trudności i problemu dzieci (uczniów) wymagające zastosowania właściwych metod i technik terapii pedagogicznej

- postrzegać znaczenie metod i technik terapii pedagogicznej w pracy z dziećmi (uczniami)

(2) Treści kształcenia:

Wykład (13h):

1. Omówienie karty przedmiotu (sylabusa) oraz warunków zaliczenia przedmiotu. (1h)

2. Metoda, technika, terapia pedagogiczna, zajęcia korekcyjno – kompensacyjne, rehabilitacja, rewalidacja, terapia psychomotoryczna, kinezyterapia, terapia logopedyczna, terapia psychodydaktyczna, terapia medyczna, terapia medyczna itp. – wyjaśnienie podstawowych zagadnień związanych z przedmiotem zajęć (2h)

3. Cele i zasady terapii pedagogicznej (prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych) (2h)

4. Warsztat terapeutyczny nauczyciela. Wybrane programy do terapii pedagogicznej. (2h)

5. Przegląd podstawowych metod pedagogicznych (5h)

- Metody oparte na asymilacji i wiedzy

- Metody waloryzacyjne zwane też eksponującymi

- Metody oparte na działaniu praktycznym

- Metody aktywizujące (drama, gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna, metoda Jigsaw i inne)

6. Wybrane techniki i ćwiczenia relaksacyjne, jako działania wychowawczo-terapeutyczne w redukowaniu trudności uczniów (2h)

Ćwiczenia (25h):

1. Omówienie głównych metod wspomagających terapię pedagogiczną: (16h)

- Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

- Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz

- Metoda integracji sensorycznej (metoda polisensoryczna) Anna Jean Ayres

- Logorytmika (metoda psychomotoryczna)

- Metoda 18 struktur wyrazowych (nauka czytania i pisania) – Ewa Kujawa, Maria Kurzyna,

- Program Edukacyjno-Terapeutyczny ORTOGRAFFII,

- Metoda EEG Biofeedback,

- Kinezjologia edukacyjna Paula Dennisona,

- Program stymulacji półkul mózgowych - Dirk Bakker,

2. Arteterapia – wybrane metody pracy z dzieckiem (9h)

- Biblioterapia, bajkoterapia, filmoterapia

- Teatroterapia (dramatoterapia)

- Muzykoterapia

- Choreoterapia

- Plastykoterapia

(3) Metody dydaktyczne i pomoce naukowe:

Wykład, dyskusja, pogadanka, prezentacje multimedialne, metody oparte na działalności praktycznej studentów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Barbara Skałbania, Teresa Lewandowska-Kidoń, Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Wybrane zagadnienia, Impuls, Kraków 2019.

2. Ewa Małgorzata Skorek (red.), Terapia pedagogiczna. Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć, Impuls, Kraków 2012.

3. Violet F. Maas, Uczenie się przez zmysły, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2016.

4. Ewa Kujawa, Maria Kurzyna, Metoda 18 struktur wyrazowych Zeszyt ćwiczeń Struktura 7, 8 w pracy z dziećmi z trudnościami w

czytaniu i pisaniu, WSiP, Warszawa 2012.

5. Irena Jarzyńska, Wykorzystanie technik Kinezjologii Edukacyjnej P. Dennisona w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach

edukacyjnych, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce: kwartalnik dla nauczycieli 2007, nr 2, s.7-13

6. Anna Radwańska, Terapia pedagogiczna. Scenariusze zajęć. Poradnik dla terapeuty i nauczyciela, Difin, Kraków 2018.

7. Marta Bogdanowicz, Metoda Weronki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa, WSiP, 1992

8. Marta Bogdanowicz, Metoda Dobrego Startu. Warszawa, WSiP, 2004.

9. Izabela Bieńkowska, Zaburzenia procesów regulacji integracji sensorycznej, Scriptum, Kraków 2018.

Literatura uzupełniająca:

1. Czajkowska I., Herda K.: Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa. WSiP, 1989.

2. Pankowska K. : Edukacja przez dramę. Warszawa, WSiP, 1997.

3. Kataryńczuk-Mania L. (red.) Z zagadnień terapii artystycznej, logopedycznej i pedagogicznej, Zielona Góra - Skarbona, Wyd.

Uniwersytetu Zielonogórskiego 2017.

4. Wosik-Kawala D., Zubrzycka-Maciąg T. (red.), Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela, Kraków, Impuls 2011 (cz. III).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)