Metody i techniki terapii pedagogicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-II-1081S |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Metody i techniki terapii pedagogicznej |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę, umiejętności oraz kompetencje społeczne z zakresu metod i technik stosowanych w terapii pedagogicznej; umiejętności ich zastosowania w praktycznym działaniu oraz dostrzegania ich znaczenia w bezpośredniej pracy z dziećmi (uczniami). |
Pełny opis: |
Ze względu na możliwe zmiany treści kształcenia, zmiany przepisów (stosownie do sytuacji), szczegółowe treści kształcenia znajdują się w polu "Opis" - informacja zamieszczona jest w polu "Informacje o zajęciach w cyklu". |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena ogólna ustalana jest na podstawie średniej z ocen poszczególnych form zajęciowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Przybysz-Zaremba | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Przybysz-Zaremba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR ĆW-P
W
ĆW-P
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Cęcelek | |
Prowadzący grup: | Grażyna Cęcelek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
(1) Wymagania wstępne: Student rozpoczynający zajęcia z przedmiotu, powinien: - posiadać podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki, psychologii rozwoju dziecka, metodyki - w podstawowym stopniu identyfikować trudności i problemu dzieci (uczniów) wymagające zastosowania właściwych metod i technik terapii pedagogicznej - postrzegać znaczenie metod i technik terapii pedagogicznej w pracy z dziećmi (uczniami) (2) Treści kształcenia: Wykład (13h): 1. Omówienie karty przedmiotu (sylabusa) oraz warunków zaliczenia przedmiotu. (1h) 2. Metoda, technika, terapia pedagogiczna, zajęcia korekcyjno – kompensacyjne, rehabilitacja, rewalidacja, terapia psychomotoryczna, kinezyterapia, terapia logopedyczna, terapia psychodydaktyczna, terapia medyczna, terapia medyczna itp. – wyjaśnienie podstawowych zagadnień związanych z przedmiotem zajęć (2h) 3. Cele i zasady terapii pedagogicznej (prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych) (2h) 4. Warsztat terapeutyczny nauczyciela. Wybrane programy do terapii pedagogicznej. (2h) 5. Przegląd podstawowych metod pedagogicznych (5h) - Metody oparte na asymilacji i wiedzy - Metody waloryzacyjne zwane też eksponującymi - Metody oparte na działaniu praktycznym - Metody aktywizujące (drama, gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna, metoda Jigsaw i inne) 6. Wybrane techniki i ćwiczenia relaksacyjne, jako działania wychowawczo-terapeutyczne w redukowaniu trudności uczniów (2h) Ćwiczenia (25h): 1. Omówienie głównych metod wspomagających terapię pedagogiczną: (16h) - Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne - Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz - Metoda integracji sensorycznej (metoda polisensoryczna) Anna Jean Ayres - Logorytmika (metoda psychomotoryczna) - Metoda 18 struktur wyrazowych (nauka czytania i pisania) – Ewa Kujawa, Maria Kurzyna, - Program Edukacyjno-Terapeutyczny ORTOGRAFFII, - Metoda EEG Biofeedback, - Kinezjologia edukacyjna Paula Dennisona, - Program stymulacji półkul mózgowych - Dirk Bakker, 2. Arteterapia – wybrane metody pracy z dzieckiem (9h) - Biblioterapia, bajkoterapia, filmoterapia - Teatroterapia (dramatoterapia) - Muzykoterapia - Choreoterapia - Plastykoterapia (3) Metody dydaktyczne i pomoce naukowe: Wykład, dyskusja, pogadanka, prezentacje multimedialne, metody oparte na działalności praktycznej studentów. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Barbara Skałbania, Teresa Lewandowska-Kidoń, Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Wybrane zagadnienia, Impuls, Kraków 2019. 2. Ewa Małgorzata Skorek (red.), Terapia pedagogiczna. Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć, Impuls, Kraków 2012. 3. Violet F. Maas, Uczenie się przez zmysły, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2016. 4. Ewa Kujawa, Maria Kurzyna, Metoda 18 struktur wyrazowych Zeszyt ćwiczeń Struktura 7, 8 w pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu, WSiP, Warszawa 2012. 5. Irena Jarzyńska, Wykorzystanie technik Kinezjologii Edukacyjnej P. Dennisona w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce: kwartalnik dla nauczycieli 2007, nr 2, s.7-13 6. Anna Radwańska, Terapia pedagogiczna. Scenariusze zajęć. Poradnik dla terapeuty i nauczyciela, Difin, Kraków 2018. 7. Marta Bogdanowicz, Metoda Weronki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa, WSiP, 1992 8. Marta Bogdanowicz, Metoda Dobrego Startu. Warszawa, WSiP, 2004. 9. Izabela Bieńkowska, Zaburzenia procesów regulacji integracji sensorycznej, Scriptum, Kraków 2018. Literatura uzupełniająca: 1. Czajkowska I., Herda K.: Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa. WSiP, 1989. 2. Pankowska K. : Edukacja przez dramę. Warszawa, WSiP, 1997. 3. Kataryńczuk-Mania L. (red.) Z zagadnień terapii artystycznej, logopedycznej i pedagogicznej, Zielona Góra - Skarbona, Wyd. Uniwersytetu Zielonogórskiego 2017. 4. Wosik-Kawala D., Zubrzycka-Maciąg T. (red.), Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela, Kraków, Impuls 2011 (cz. III). |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".