"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka działań diagnostycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-II-1041S
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka działań diagnostycznych
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje zganienia związane z procesem diagnozowania w pracy pedagogicznej. Student pozna na czym polega warsztat diagnostyczny nauczyciela, pedagoga

Wymagania wstępne - znajomość psychologii rozwojowej, teoretyczna znajomość podstawowych metod i technik diagnostycznych.

Pełny opis:

Wymagania wstępne i dodatkowe

Teoretyczna znajomość metod i technik diagnostycznych.

Treści kształcenia

2. Przegląd i ocena narzędzi diagnostycznych.

3. Trudności, jakie może napotkać na swej drodze diagnosta.

4. Diagnoza środowiska rodzinnego

5. Znaczenie diagnozy we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka

6. Pozanwanie srfowiska szkolnego ucznia

7. Proces uczenia się jako przedmiot diagnozy pedagogicznej

8. Sposoby na tworzenie własnych narzędzi diagnostycznych.

9. Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w procesie diagnostycznym.

10. Prawidłowa komunikacja z wychowankiem w procesie diagnostycznym.

Metody dydaktyczne

Metody oparte na działalności praktycznej studentów, problemowe, podające, dyskusja

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Cytowska B., Winczur B. (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Impuls, Kraków 2006.

2. Guziuk-Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2011.

3. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2006.

4. Mickiewicz J., Materiały do diagnozy pedagogicznej umiejętności pisania i czytania uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum, „Dom Organizatora”, Toruń, 2001.

5. Tomczak J. Ziętara R, Kwestionariusz do diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej, Impuls, Kraków 2008.

6. Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna, Impuls, Kraków 2013

7. Wysocka, E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Impuls, Kraków 2013.

Literatura uzupełniająca:

1. Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii, Harmonia, Gdańsk, 2011.

2. Flis R., Praca w klasie integracyjnej, Impuls, Kraków 2005.

3. Gąsior E. (red.), Inni, podobni, tacy sami, świadectwa rodziców i wychowawców dzieci niepełnosprawnych, Wydawnictwo „Norbetrinum” Lublin 2010.

4. Kott T., Zajęcia pozalekcyjne i terapia zajęciowa z osobami o obniżonej sprawności umysłowej, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej,

5. Warszawa 2002.

6. Mikrut A., Agresja młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną - uwarunkowania i przejawy, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2005.

7. Puszczałowska-Lizis E., Biała E., Terapia osób o specjalnych potrzebach, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2013.

8. Rakowska A., Język, komunikacja, niepełnosprawność, wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2003.

9. Reibisch R., Luszczynski H., Diagnoza typów uczniów, GWP, Sopot 2014.

10. Wosik-Kawala D., Zubrzycka-Maciąg T. (red.), Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela, Impuls, Kraków 2013.

11. Wyczesany J., Gajdzica Z., Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach w rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2006.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student zna i rozumie:

teorie terapii i diagnozy pedagogicznej w przedszkolu oraz edukacji wczesnoszkolnej PED2_W03

metodykę diagnozy pedagogicznej w odniesieniu do wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego PED2_W04

wpływ grup społecznych i relacji międzyludzkich na dziecko i jego funkcjonowanie PED2_W07

etapy rozwoju i jego możliwe nieprawidłowości dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym PED2_W09

zasady funkcjonowania środowisk wychowawczych, ich specyfikę, procesy w nich zachodzące i ich znaczenie dla pojawiania się zaburzeń rozwojowych u dzieci ze szczególnym odniesieniem do wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej PED2_W12

zasady projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych, zwłaszcza dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym PED2_W19

UMIEJĘTNOŚCI

Student potrafi:

analizować i wyciągać wnioski na temat metodyki diagnozy pedagogicznej w tym trudności, jakie może napotkać diagnosta PED2_U08

pracować w zespole – współpracować i dzielić się zadaniami PED2_U17

w procesie diagnozy korzystać z informacji zdobytych podczas wywiadu z rodzicami lub uzyskanych innych specjalistów PED2_U19

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student jest gotów do:

krytycznej oceny poziomu posiadanej wiedzy związanej z diagnozą pedagogiczną PED2_K01

multidyscyplinarnej współpracy z innymi specjalistami w celu przeprowadzenia trafnej diagnozy PED2_K02, PED2_K10

budowania relacji z wychowankiem w celu dokładniejszej diagnozy pedagogicznej PED2_K09

tworzenia warunków do poprawnej komunikacji i rozmowy z osobami z różnych środowisk PED2_K11

Metody i kryteria oceniania:

• Wiedza zweryfikowana praktycznie podczas pisania studium przypadku oraz jego diagnozy (PED2_W03, PED2_W04, PED2_W07, PED2_W09, PED2_W12, PED2_W19)

• opracowanie materiału zajęć na wskazany temat wraz z prezentacją i uzasadnieniem merytorycznym – studium przypadku wraz z diagnozą (PED2_U08, PED2_U17, PED2_U19)

• Ocena kompetencji społecznych poprzez obserwację aktywności studenta podczas dyskusji i wspólnego rozwiązywania problemów związanych z tematyką zajęć (PED2_K01, PED2_K02, PED2_K10, PED2_K09, PED2_K11)

Ocena końcowa, to średnia arytmetyczna wyżej wymienionych ocen:

Skala ocen:

bardzo dobry (5)

dobry plus (4,5)

dobry (4)

dostateczny plus (3,5)

dostateczny (3)

niedostateczny (2)

Ocena ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Przybysz-Zaremba
Prowadzący grup: Małgorzata Przybysz-Zaremba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Woźnicka
Prowadzący grup: Elżbieta Woźnicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)