Studenckie praktyki zawodowe (POW)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-I-4101N |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Studenckie praktyki zawodowe (POW) |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika, pierwszy stopień, semestr IV, tryb niestacjonarny |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Praktyka ma charakter kierunkowy podstawowy (obserwacyjny). Obejmuje 125 godzin dydaktycznych. Jej celem praktyki jest poszerzenie umiejętności zdobytych przez studenta w czasie studiów i nabycie nowych umiejętności poprzez praktyczne rozwiązywanie rzeczywistych zadań zawodowych. Zajęcia realizowane w trakcie praktyki nastawione są na zapoznanie się ze specyfiką placówek funkcjonujących w systemie oświaty oraz z podstawowymi założeniami procesu edukacyjnego, wychowawczego, opiekuńczego oraz o charakterze diagnostycznym, profilaktycznym, kompensacyjnym i terapeutycznym realizowanym w tych placówkach. |
Pełny opis: |
Ze względu na możliwe zmiany treści kształcenia, zmiany przepisów (stosownie do sytuacji), szczegółowe treści kształcenia znajdują się w polu "Opis" - informacja zamieszczona jest w polu "Informacje o zajęciach w cyklu". |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa z przedmiotu ustalana jest na podstawie średniej z poszczególnych form zaliczeń. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 125 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Cęcelek | |
Prowadzący grup: | Grażyna Cęcelek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Praktyka ma charakter kierunkowy podstawowy. Obejmuje 125 godzin dydaktycznych. Jej celem praktyki jest poszerzenie umiejętności zdobytych przez studenta w czasie studiów i nabycie nowych umiejętności poprzez praktyczne rozwiązywanie rzeczywistych zadań zawodowych. Zajęcia realizowane w trakcie praktyki nastawione są na zapoznanie się ze specyfiką placówek funkcjonujących w systemie oświaty oraz z podstawowymi założeniami procesu edukacyjnego, wychowawczego, opiekuńczego oraz o charakterze diagnostycznym, profilaktycznym, kompensacyjnym i terapeutycznym realizowanym w tych placówkach. |
|
Pełny opis: |
Cele ogólne: 1. Pogłębienie i poszerzenie umiejętności zdobytych przez studenta w czasie studiów i nabycie nowych umiejętności poprzez praktyczne rozwiązywanie rzeczywistych zadań zawodowych. 2. Doskonalenie zawodowe poprzez konfrontację przygotowania teoretycznego z praktyką, poszerzenie wiedzy zdobytej w czasie studiów. 3. Nabycie umiejętności i zachowań potrzebnych w środowisku pracy (praca w zespole, należyty stosunek do pracy i innych współuczestników, z którymi praca jest wykonywana). 4. Zapoznanie z organizacją i funkcjonowaniem instytucji oraz stanowisk związanych z realizacją zadań bezpośrednio powiązanych z kierunkiem i modułem realizowanych studiów. 5. Zapoznanie z wyposażeniem technicznym, technologicznym i informatycznym instytucji. 6. Zapoznanie z techniką oraz procedurami prowadzenia dokumentacji na poszczególnych stanowiskach pracy. 7. Poznanie środowiska zawodowego, zasad etyki zawodowej, holistycznego i zindywidualizowanego podejścia do osób w procesie realizacji praktyk zawodowych. 8. Zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela/opiekuna/wychowawcy i konfrontowanie nabytej wiedzy teoretycznej z rzeczywistością pedagogiczną i społeczną. 9. Przygotowanie do samodzielnej pracy oraz do podejmowania decyzji. 10. Kształcenie poczucia odpowiedzialności za wykonywaną pracę i podejmowane decyzje. Cele szczegółowe: 1. Poznanie podstaw prawnych funkcjonowania placówek opiekuńczo -wychowawczych. 2. Zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz ze znaczeniem diagnozy jednostki, grupy, środowiska w planowaniu pracy. 3. Gromadzenie doświadczeń związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą i terapeutyczną, konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu pedagogiki z rzeczywistością pedagogiczną w praktycznym działaniu. 4. Obserwowanie i interpretowanie zjawisk społecznych, projektowanie sposobów rozwiązywania problemów wychowawczych. 5. Obserwowanie i prowadzenie zajęć wychowawczo-opiekuńczych w placówce opiekuńczej z wykorzystaniem zdobytej wiedzy pedagogicznej, psychologicznej i socjologicznej. 6. Odpowiedzialne przygotowywanie się do prowadzenia zajęć opiekuńczo-wychowawczych oraz ich dokumentowanie. 7. Kształtowanie umiejętności pracy z wychowankami wymagającymi specjalnej troski i stosowania zróżnicowanych metod i form pracy. |
|
Uwagi: |
Miejsca odbywania praktyk - przedszkola, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi; - szkoły podstawowe, w tym specjalne, integracyjne, z oddziałami przedszkolnymi, integracyjnymi, specjalnymi, przysposabiającymi do pracy, dwujęzycznymi, sportowymi; - szkoły ponadpodstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, specjalnymi, dwujęzycznymi, przygotowania wojskowego, sportowymi, rolnicze, leśne Podstawowe elementy infrastrukturalne oraz elementy wyposażenia, w jakie musi być wyposażone miejsce odbywania praktyk: 1. Pomieszczenie lub stanowisko socjalne, umożliwiające higienę pracy - każdy etap praktyk. 2. Pomieszczenie i stanowisko pracy umożliwiające opracowywanie dokumentacji służącej realizacji praktyki. 3. Dostęp do dokumentacji szkolnej oraz regulującej pracę w placówkach edukacyjnych, oświatowo-wychowawczych, opiekuńczo-wychowawczych i o charakterze resocjalizacyjnym - każdy etap praktyki |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 125 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Cęcelek | |
Prowadzący grup: | Grażyna Cęcelek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Praktyka ma charakter kierunkowy podstawowy. Obejmuje 125 godzin dydaktycznych. Jej celem praktyki jest poszerzenie umiejętności zdobytych przez studenta w czasie studiów i nabycie nowych umiejętności poprzez praktyczne rozwiązywanie rzeczywistych zadań zawodowych. Zajęcia realizowane w trakcie praktyki nastawione są na zapoznanie się ze specyfiką placówek funkcjonujących w systemie oświaty oraz z podstawowymi założeniami procesu edukacyjnego, wychowawczego, opiekuńczego oraz o charakterze diagnostycznym, profilaktycznym, kompensacyjnym i terapeutycznym realizowanym w tych placówkach. |
|
Pełny opis: |
Cele ogólne: 1. Pogłębienie i poszerzenie umiejętności zdobytych przez studenta w czasie studiów i nabycie nowych umiejętności poprzez praktyczne rozwiązywanie rzeczywistych zadań zawodowych. 2. Doskonalenie zawodowe poprzez konfrontację przygotowania teoretycznego z praktyką, poszerzenie wiedzy zdobytej w czasie studiów. 3. Nabycie umiejętności i zachowań potrzebnych w środowisku pracy (praca w zespole, należyty stosunek do pracy i innych współuczestników, z którymi praca jest wykonywana). 4. Zapoznanie z organizacją i funkcjonowaniem instytucji oraz stanowisk związanych z realizacją zadań bezpośrednio powiązanych z kierunkiem i modułem realizowanych studiów. 5. Zapoznanie z wyposażeniem technicznym, technologicznym i informatycznym instytucji. 6. Zapoznanie z techniką oraz procedurami prowadzenia dokumentacji na poszczególnych stanowiskach pracy. 7. Poznanie środowiska zawodowego, zasad etyki zawodowej, holistycznego i zindywidualizowanego podejścia do osób w procesie realizacji praktyk zawodowych. 8. Zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela/opiekuna/wychowawcy i konfrontowanie nabytej wiedzy teoretycznej z rzeczywistością pedagogiczną i społeczną. 9. Przygotowanie do samodzielnej pracy oraz do podejmowania decyzji. 10. Kształcenie poczucia odpowiedzialności za wykonywaną pracę i podejmowane decyzje. Cele szczegółowe: 1. Poznanie podstaw prawnych funkcjonowania placówek opiekuńczo -wychowawczych. 2. Zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz ze znaczeniem diagnozy jednostki, grupy, środowiska w planowaniu pracy. 3. Gromadzenie doświadczeń związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą i terapeutyczną, konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu pedagogiki z rzeczywistością pedagogiczną w praktycznym działaniu. 4. Obserwowanie i interpretowanie zjawisk społecznych, projektowanie sposobów rozwiązywania problemów wychowawczych. 5. Obserwowanie i prowadzenie zajęć wychowawczo-opiekuńczych w placówce opiekuńczej z wykorzystaniem zdobytej wiedzy pedagogicznej, psychologicznej i socjologicznej. 6. Odpowiedzialne przygotowywanie się do prowadzenia zajęć opiekuńczo-wychowawczych oraz ich dokumentowanie. 7. Kształtowanie umiejętności pracy z wychowankami wymagającymi specjalnej troski i stosowania zróżnicowanych metod i form pracy. |
|
Uwagi: |
Miejsca odbywania praktyk - przedszkola, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi; - szkoły podstawowe, w tym specjalne, integracyjne, z oddziałami przedszkolnymi, integracyjnymi, specjalnymi, przysposabiającymi do pracy, dwujęzycznymi, sportowymi; - szkoły ponadpodstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, specjalnymi, dwujęzycznymi, przygotowania wojskowego, sportowymi, rolnicze, leśne Podstawowe elementy infrastrukturalne oraz elementy wyposażenia, w jakie musi być wyposażone miejsce odbywania praktyk: 1. Pomieszczenie lub stanowisko socjalne, umożliwiające higienę pracy - każdy etap praktyk. 2. Pomieszczenie i stanowisko pracy umożliwiające opracowywanie dokumentacji służącej realizacji praktyki. 3. Dostęp do dokumentacji szkolnej oraz regulującej pracę w placówkach edukacyjnych, oświatowo-wychowawczych, opiekuńczo-wychowawczych i o charakterze resocjalizacyjnym - każdy etap praktyki |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 125 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Cęcelek | |
Prowadzący grup: | Grażyna Cęcelek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Cele ogólne: 1. Pogłębienie i poszerzenie umiejętności zdobytych przez studenta w czasie studiów i nabycie nowych umiejętności poprzez praktyczne rozwiązywanie rzeczywistych zadań zawodowych. 2. Doskonalenie zawodowe poprzez konfrontację przygotowania teoretycznego z praktyką, poszerzenie wiedzy zdobytej w czasie studiów. 3. Zapoznanie z organizacją i funkcjonowaniem instytucji oraz stanowisk związanych z realizacją zadań bezpośrednio powiązanych z kierunkiem i modułem realizowanych studiów. 4. Zapoznanie z wyposażeniem technicznym, technologicznym i informatycznym instytucji. 5. Zapoznanie z techniką oraz procedurami prowadzenia dokumentacji na poszczególnych stanowiskach pracy. 6. Nabycie umiejętności i zachowań potrzebnych w środowisku pracy (praca w zespole, należyty stosunek do pracy i innych współuczestników, z którymi praca jest wykonywana). 7. Poznanie środowiska zawodowego, zasad etyki zawodowej, holistycznego i zindywidualizowanego podejścia do osób w procesie realizacji praktyk zawodowych. 8. Zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczną i opiekuńczo-wychowawczą nauczyciela/opiekuna/wychowawcy i konfrontowanie nabytej wiedzy teoretycznej z rzeczywistością pedagogiczną i społeczną. 9. Przygotowanie do samodzielnej pracy oraz do podejmowania decyzji. 10. Kształcenie poczucia odpowiedzialności za wykonywaną pracę i podejmowane decyzje. Cele szczegółowe: 1. Poznanie podstaw prawnych funkcjonowania placówek oświatowych i opiekuńczo -wychowawczych. 2. Zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz ze znaczeniem diagnozy jednostki, grupy, środowiska w planowaniu pracy. 3. Gromadzenie doświadczeń związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą i terapeutyczną, konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu pedagogiki z rzeczywistością pedagogiczną w praktycznym działaniu. 4. Obserwowanie i interpretowanie zjawisk społecznych, projektowanie sposobów rozwiązywania problemów wychowawczych. 5. Obserwowanie zajęć wychowawczo-opiekuńczych w placówce oświatowej oraz opiekuńczo-wychowawczej z wykorzystaniem zdobytej wiedzy pedagogicznej, psychologicznej i socjologicznej. 6. Odpowiedzialne przygotowywanie się do prowadzenia zajęć opiekuńczo-wychowawczych oraz ich dokumentowanie. 7. Kształtowanie umiejętności pracy z wychowankami wymagającymi specjalnej troski i stosowania zróżnicowanych metod i form pracy. |
|
Uwagi: |
SEMESTR IV (część II 125 godz.) – PLACÓWKI SPOZA SYSTEMU OŚWIATY (REALIZUJĄCE ZADANIA OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZE) placówki opiekuńczo-wychowawcze, socjalizacyjne, profilaktyczne, kompensacyjne, domy dziecka, domy małego dziecka, pogotowia opiekuńcze, ośrodki adopcyjne, placówki wielofunkcyjne, ośrodki diagnostyczno-konsultacyjne; placówki wsparcia dziennego, instytucje pieczy zastępczej, świetlice środowiskowe, profilaktyczno-terapeutyczne i socjoterapeutyczne, kluby i ogniska wychowawcze, instytucje pomocy społecznej, centra pomocy rodzinie, domy pomocy społecznej, domy opieki nad seniorami, ośrodki wsparcia oraz inne placówki i organizacje zajmujące się organizacją opieki i pomocy dziecku i rodzinie oraz osobom dorosłym i starszym. Podstawowe elementy infrastrukturalne oraz elementy wyposażenia, w jakie musi być wyposażone miejsce odbywania praktyk: 1. Pomieszczenie lub stanowisko socjalne, umożliwiające higienę pracy - każdy etap praktyki. 2. Pomieszczenie i stanowisko pracy umożliwiające opracowywanie dokumentacji służącej realizacji praktyki oraz jej weryfikację przez zakładowego opiekuna praktyki, a także służące konsultacjom z opiekunem w zakresie przebiegu praktyki i trudności, które ewentualnie pojawiają się w trakcie jej przebiegu – każdy etap praktyki. 3. Dostęp do dokumentacji szkolnej oraz regulującej pracę w placówkach edukacyjnych, oświatowo-wychowawczych, opiekuńczo-wychowawczych i o charakterze resocjalizacyjnym - każdy etap praktyki. 4. Dostęp do dokumentów i danych umożliwiających zebranie danych do projektu dyplomowego – praktyka asystencka i asystencko-pedagogiczna. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-09-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 125 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Cęcelek | |
Prowadzący grup: | Grażyna Cęcelek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Cele ogólne: 1. Pogłębienie i poszerzenie umiejętności zdobytych przez studenta w czasie studiów i nabycie nowych umiejętności poprzez praktyczne rozwiązywanie rzeczywistych zadań zawodowych. 2. Doskonalenie zawodowe poprzez konfrontację przygotowania teoretycznego z praktyką, poszerzenie wiedzy zdobytej w czasie studiów. 3. Zapoznanie z organizacją i funkcjonowaniem instytucji oraz stanowisk związanych z realizacją zadań bezpośrednio powiązanych z kierunkiem i modułem realizowanych studiów. 4. Zapoznanie z wyposażeniem technicznym, technologicznym i informatycznym instytucji. 5. Zapoznanie z techniką oraz procedurami prowadzenia dokumentacji na poszczególnych stanowiskach pracy. 6. Nabycie umiejętności i zachowań potrzebnych w środowisku pracy (praca w zespole, należyty stosunek do pracy i innych współuczestników, z którymi praca jest wykonywana). 7. Poznanie środowiska zawodowego, zasad etyki zawodowej, holistycznego i zindywidualizowanego podejścia do osób w procesie realizacji praktyk zawodowych. 8. Zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczną i opiekuńczo-wychowawczą nauczyciela/opiekuna/wychowawcy i konfrontowanie nabytej wiedzy teoretycznej z rzeczywistością pedagogiczną i społeczną. 9. Przygotowanie do samodzielnej pracy oraz do podejmowania decyzji. 10. Kształcenie poczucia odpowiedzialności za wykonywaną pracę i podejmowane decyzje. Cele szczegółowe: 1. Poznanie podstaw prawnych funkcjonowania placówek oświatowych i opiekuńczo -wychowawczych. 2. Zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz ze znaczeniem diagnozy jednostki, grupy, środowiska w planowaniu pracy. 3. Gromadzenie doświadczeń związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą i terapeutyczną, konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu pedagogiki z rzeczywistością pedagogiczną w praktycznym działaniu. 4. Obserwowanie i interpretowanie zjawisk społecznych, projektowanie sposobów rozwiązywania problemów wychowawczych. 5. Obserwowanie zajęć wychowawczo-opiekuńczych w placówce oświatowej oraz opiekuńczo-wychowawczej z wykorzystaniem zdobytej wiedzy pedagogicznej, psychologicznej i socjologicznej. 6. Odpowiedzialne przygotowywanie się do prowadzenia zajęć opiekuńczo-wychowawczych oraz ich dokumentowanie. 7. Kształtowanie umiejętności pracy z wychowankami wymagającymi specjalnej troski i stosowania zróżnicowanych metod i form pracy. |
|
Uwagi: |
SEMESTR IV (część II 125 godz.) – PLACÓWKI SPOZA SYSTEMU OŚWIATY (REALIZUJĄCE ZADANIA OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZE) placówki opiekuńczo-wychowawcze, socjalizacyjne, profilaktyczne, kompensacyjne, domy dziecka, domy małego dziecka, pogotowia opiekuńcze, ośrodki adopcyjne, placówki wielofunkcyjne, ośrodki diagnostyczno-konsultacyjne; placówki wsparcia dziennego, instytucje pieczy zastępczej, świetlice środowiskowe, profilaktyczno-terapeutyczne i socjoterapeutyczne, kluby i ogniska wychowawcze, instytucje pomocy społecznej, centra pomocy rodzinie, domy pomocy społecznej, domy opieki nad seniorami, ośrodki wsparcia oraz inne placówki i organizacje zajmujące się organizacją opieki i pomocy dziecku i rodzinie oraz osobom dorosłym i starszym. Podstawowe elementy infrastrukturalne oraz elementy wyposażenia, w jakie musi być wyposażone miejsce odbywania praktyk: 1. Pomieszczenie lub stanowisko socjalne, umożliwiające higienę pracy - każdy etap praktyki. 2. Pomieszczenie i stanowisko pracy umożliwiające opracowywanie dokumentacji służącej realizacji praktyki oraz jej weryfikację przez zakładowego opiekuna praktyki, a także służące konsultacjom z opiekunem w zakresie przebiegu praktyki i trudności, które ewentualnie pojawiają się w trakcie jej przebiegu – każdy etap praktyki. 3. Dostęp do dokumentacji szkolnej oraz regulującej pracę w placówkach edukacyjnych, oświatowo-wychowawczych, opiekuńczo-wychowawczych i o charakterze resocjalizacyjnym - każdy etap praktyki. 4. Dostęp do dokumentów i danych umożliwiających zebranie danych do projektu dyplomowego – praktyka asystencka i asystencko-pedagogiczna. |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".