"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Studenckie praktyki zawodowe (POW)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-I-4101N
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Studenckie praktyki zawodowe (POW)
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika, pierwszy stopień, semestr IV, tryb niestacjonarny
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Praktyka ma charakter kierunkowy podstawowy (obserwacyjny). Obejmuje 125 godzin dydaktycznych. Jej celem praktyki jest poszerzenie umiejętności zdobytych przez studenta w czasie studiów i nabycie nowych umiejętności poprzez praktyczne rozwiązywanie rzeczywistych zadań zawodowych. Zajęcia realizowane w trakcie praktyki nastawione są na zapoznanie się ze specyfiką placówek funkcjonujących w systemie oświaty oraz z podstawowymi założeniami procesu edukacyjnego, wychowawczego, opiekuńczego oraz o charakterze diagnostycznym, profilaktycznym, kompensacyjnym i terapeutycznym realizowanym w tych placówkach.

Pełny opis:

Ze względu na możliwe zmiany treści kształcenia, zmiany przepisów (stosownie do sytuacji), szczegółowe treści kształcenia znajdują się w polu "Opis" - informacja zamieszczona jest w polu "Informacje o zajęciach w cyklu".

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa z przedmiotu ustalana jest na podstawie średniej z poszczególnych form zaliczeń.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-15 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 125 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Cęcelek
Prowadzący grup: Grażyna Cęcelek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Praktyka ma charakter kierunkowy podstawowy. Obejmuje 125 godzin dydaktycznych. Jej celem praktyki jest poszerzenie umiejętności zdobytych przez studenta w czasie studiów i nabycie nowych umiejętności poprzez praktyczne rozwiązywanie rzeczywistych zadań zawodowych. Zajęcia realizowane w trakcie praktyki nastawione są na zapoznanie się ze specyfiką placówek funkcjonujących w systemie oświaty oraz z podstawowymi założeniami procesu edukacyjnego, wychowawczego, opiekuńczego oraz o charakterze diagnostycznym, profilaktycznym, kompensacyjnym i terapeutycznym realizowanym w tych placówkach.

Pełny opis:

Cele ogólne:

1. Pogłębienie i poszerzenie umiejętności zdobytych przez studenta w czasie studiów i nabycie nowych umiejętności poprzez praktyczne rozwiązywanie rzeczywistych zadań zawodowych.

2. Doskonalenie zawodowe poprzez konfrontację przygotowania teoretycznego z praktyką, poszerzenie wiedzy zdobytej w czasie studiów.

3. Nabycie umiejętności i zachowań potrzebnych w środowisku pracy (praca w zespole, należyty stosunek do pracy i innych współuczestników, z którymi praca jest wykonywana).

4. Zapoznanie z organizacją i funkcjonowaniem instytucji oraz stanowisk związanych z realizacją zadań bezpośrednio powiązanych z kierunkiem i modułem realizowanych studiów.

5. Zapoznanie z wyposażeniem technicznym, technologicznym i informatycznym instytucji.

6. Zapoznanie z techniką oraz procedurami prowadzenia dokumentacji na poszczególnych stanowiskach pracy.

7. Poznanie środowiska zawodowego, zasad etyki zawodowej, holistycznego i zindywidualizowanego podejścia do osób w procesie realizacji praktyk zawodowych.

8. Zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela/opiekuna/wychowawcy i konfrontowanie nabytej wiedzy teoretycznej z rzeczywistością pedagogiczną i społeczną.

9. Przygotowanie do samodzielnej pracy oraz do podejmowania decyzji.

10. Kształcenie poczucia odpowiedzialności za wykonywaną pracę i podejmowane decyzje.

Cele szczegółowe:

1. Poznanie podstaw prawnych funkcjonowania placówek opiekuńczo -wychowawczych.

2. Zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz ze znaczeniem diagnozy jednostki, grupy, środowiska w planowaniu pracy.

3. Gromadzenie doświadczeń związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą i terapeutyczną, konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu pedagogiki z rzeczywistością pedagogiczną w praktycznym działaniu.

4. Obserwowanie i interpretowanie zjawisk społecznych, projektowanie sposobów rozwiązywania problemów wychowawczych.

5. Obserwowanie i prowadzenie zajęć wychowawczo-opiekuńczych w placówce opiekuńczej z wykorzystaniem zdobytej wiedzy pedagogicznej, psychologicznej i socjologicznej.

6. Odpowiedzialne przygotowywanie się do prowadzenia zajęć opiekuńczo-wychowawczych oraz ich dokumentowanie.

7. Kształtowanie umiejętności pracy z wychowankami wymagającymi specjalnej troski i stosowania zróżnicowanych metod i form pracy.

Uwagi:

Miejsca odbywania praktyk

- przedszkola, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi;

- szkoły podstawowe, w tym specjalne, integracyjne, z oddziałami przedszkolnymi, integracyjnymi, specjalnymi, przysposabiającymi do pracy, dwujęzycznymi, sportowymi;

- szkoły ponadpodstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, specjalnymi, dwujęzycznymi, przygotowania wojskowego, sportowymi, rolnicze, leśne

Podstawowe elementy infrastrukturalne oraz elementy wyposażenia, w jakie musi być wyposażone miejsce odbywania praktyk:

1. Pomieszczenie lub stanowisko socjalne, umożliwiające higienę pracy - każdy etap praktyk.

2. Pomieszczenie i stanowisko pracy umożliwiające opracowywanie dokumentacji służącej realizacji praktyki.

3. Dostęp do dokumentacji szkolnej oraz regulującej pracę w placówkach edukacyjnych, oświatowo-wychowawczych, opiekuńczo-wychowawczych i o charakterze resocjalizacyjnym - każdy etap praktyki

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 125 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Cęcelek
Prowadzący grup: Grażyna Cęcelek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Praktyka ma charakter kierunkowy podstawowy. Obejmuje 125 godzin dydaktycznych. Jej celem praktyki jest poszerzenie umiejętności zdobytych przez studenta w czasie studiów i nabycie nowych umiejętności poprzez praktyczne rozwiązywanie rzeczywistych zadań zawodowych. Zajęcia realizowane w trakcie praktyki nastawione są na zapoznanie się ze specyfiką placówek funkcjonujących w systemie oświaty oraz z podstawowymi założeniami procesu edukacyjnego, wychowawczego, opiekuńczego oraz o charakterze diagnostycznym, profilaktycznym, kompensacyjnym i terapeutycznym realizowanym w tych placówkach.

Pełny opis:

Cele ogólne:

1. Pogłębienie i poszerzenie umiejętności zdobytych przez studenta w czasie studiów i nabycie nowych umiejętności poprzez praktyczne rozwiązywanie rzeczywistych zadań zawodowych.

2. Doskonalenie zawodowe poprzez konfrontację przygotowania teoretycznego z praktyką, poszerzenie wiedzy zdobytej w czasie studiów.

3. Nabycie umiejętności i zachowań potrzebnych w środowisku pracy (praca w zespole, należyty stosunek do pracy i innych współuczestników, z którymi praca jest wykonywana).

4. Zapoznanie z organizacją i funkcjonowaniem instytucji oraz stanowisk związanych z realizacją zadań bezpośrednio powiązanych z kierunkiem i modułem realizowanych studiów.

5. Zapoznanie z wyposażeniem technicznym, technologicznym i informatycznym instytucji.

6. Zapoznanie z techniką oraz procedurami prowadzenia dokumentacji na poszczególnych stanowiskach pracy.

7. Poznanie środowiska zawodowego, zasad etyki zawodowej, holistycznego i zindywidualizowanego podejścia do osób w procesie realizacji praktyk zawodowych.

8. Zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela/opiekuna/wychowawcy i konfrontowanie nabytej wiedzy teoretycznej z rzeczywistością pedagogiczną i społeczną.

9. Przygotowanie do samodzielnej pracy oraz do podejmowania decyzji.

10. Kształcenie poczucia odpowiedzialności za wykonywaną pracę i podejmowane decyzje.

Cele szczegółowe:

1. Poznanie podstaw prawnych funkcjonowania placówek opiekuńczo -wychowawczych.

2. Zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz ze znaczeniem diagnozy jednostki, grupy, środowiska w planowaniu pracy.

3. Gromadzenie doświadczeń związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą i terapeutyczną, konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu pedagogiki z rzeczywistością pedagogiczną w praktycznym działaniu.

4. Obserwowanie i interpretowanie zjawisk społecznych, projektowanie sposobów rozwiązywania problemów wychowawczych.

5. Obserwowanie i prowadzenie zajęć wychowawczo-opiekuńczych w placówce opiekuńczej z wykorzystaniem zdobytej wiedzy pedagogicznej, psychologicznej i socjologicznej.

6. Odpowiedzialne przygotowywanie się do prowadzenia zajęć opiekuńczo-wychowawczych oraz ich dokumentowanie.

7. Kształtowanie umiejętności pracy z wychowankami wymagającymi specjalnej troski i stosowania zróżnicowanych metod i form pracy.

Uwagi:

Miejsca odbywania praktyk

- przedszkola, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi;

- szkoły podstawowe, w tym specjalne, integracyjne, z oddziałami przedszkolnymi, integracyjnymi, specjalnymi, przysposabiającymi do pracy, dwujęzycznymi, sportowymi;

- szkoły ponadpodstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, specjalnymi, dwujęzycznymi, przygotowania wojskowego, sportowymi, rolnicze, leśne

Podstawowe elementy infrastrukturalne oraz elementy wyposażenia, w jakie musi być wyposażone miejsce odbywania praktyk:

1. Pomieszczenie lub stanowisko socjalne, umożliwiające higienę pracy - każdy etap praktyk.

2. Pomieszczenie i stanowisko pracy umożliwiające opracowywanie dokumentacji służącej realizacji praktyki.

3. Dostęp do dokumentacji szkolnej oraz regulującej pracę w placówkach edukacyjnych, oświatowo-wychowawczych, opiekuńczo-wychowawczych i o charakterze resocjalizacyjnym - każdy etap praktyki

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 125 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Cęcelek
Prowadzący grup: Grażyna Cęcelek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Cele ogólne:

1. Pogłębienie i poszerzenie umiejętności zdobytych przez studenta w czasie studiów i nabycie nowych umiejętności poprzez praktyczne rozwiązywanie rzeczywistych zadań zawodowych.

2. Doskonalenie zawodowe poprzez konfrontację przygotowania teoretycznego z praktyką, poszerzenie wiedzy zdobytej w czasie studiów.

3. Zapoznanie z organizacją i funkcjonowaniem instytucji oraz stanowisk związanych z realizacją zadań bezpośrednio powiązanych z kierunkiem i modułem realizowanych studiów.

4. Zapoznanie z wyposażeniem technicznym, technologicznym i informatycznym instytucji.

5. Zapoznanie z techniką oraz procedurami prowadzenia dokumentacji na poszczególnych stanowiskach pracy.

6. Nabycie umiejętności i zachowań potrzebnych w środowisku pracy (praca w zespole, należyty stosunek do pracy i innych współuczestników, z którymi praca jest wykonywana).

7. Poznanie środowiska zawodowego, zasad etyki zawodowej, holistycznego i zindywidualizowanego podejścia do osób w procesie realizacji praktyk zawodowych.

8. Zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczną i opiekuńczo-wychowawczą nauczyciela/opiekuna/wychowawcy i konfrontowanie nabytej wiedzy teoretycznej z rzeczywistością pedagogiczną i społeczną.

9. Przygotowanie do samodzielnej pracy oraz do podejmowania decyzji.

10. Kształcenie poczucia odpowiedzialności za wykonywaną pracę i podejmowane decyzje.

Cele szczegółowe:

1. Poznanie podstaw prawnych funkcjonowania placówek oświatowych i opiekuńczo -wychowawczych.

2. Zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz ze znaczeniem diagnozy jednostki, grupy, środowiska w planowaniu pracy.

3. Gromadzenie doświadczeń związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą i terapeutyczną, konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu pedagogiki z rzeczywistością pedagogiczną w praktycznym działaniu.

4. Obserwowanie i interpretowanie zjawisk społecznych, projektowanie sposobów rozwiązywania problemów wychowawczych.

5. Obserwowanie zajęć wychowawczo-opiekuńczych w placówce oświatowej oraz opiekuńczo-wychowawczej z wykorzystaniem zdobytej wiedzy pedagogicznej, psychologicznej i socjologicznej.

6. Odpowiedzialne przygotowywanie się do prowadzenia zajęć opiekuńczo-wychowawczych oraz ich dokumentowanie.

7. Kształtowanie umiejętności pracy z wychowankami wymagającymi specjalnej troski i stosowania zróżnicowanych metod i form pracy.

Uwagi:

SEMESTR IV (część II 125 godz.) – PLACÓWKI SPOZA SYSTEMU OŚWIATY (REALIZUJĄCE ZADANIA OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZE)

 placówki opiekuńczo-wychowawcze, socjalizacyjne, profilaktyczne, kompensacyjne, domy dziecka, domy małego dziecka, pogotowia opiekuńcze, ośrodki adopcyjne, placówki wielofunkcyjne, ośrodki diagnostyczno-konsultacyjne; placówki wsparcia dziennego, instytucje pieczy zastępczej, świetlice środowiskowe, profilaktyczno-terapeutyczne i socjoterapeutyczne, kluby i ogniska wychowawcze, instytucje pomocy społecznej, centra pomocy rodzinie, domy pomocy społecznej, domy opieki nad seniorami, ośrodki wsparcia oraz inne placówki i organizacje zajmujące się organizacją opieki i pomocy dziecku i rodzinie oraz osobom dorosłym i starszym.

Podstawowe elementy infrastrukturalne oraz elementy wyposażenia, w jakie musi być wyposażone miejsce odbywania praktyk:

1. Pomieszczenie lub stanowisko socjalne, umożliwiające higienę pracy - każdy etap praktyki.

2. Pomieszczenie i stanowisko pracy umożliwiające opracowywanie dokumentacji służącej realizacji praktyki oraz jej weryfikację przez zakładowego opiekuna praktyki, a także służące konsultacjom z opiekunem w zakresie przebiegu praktyki i trudności, które ewentualnie pojawiają się w trakcie jej przebiegu – każdy etap praktyki.

3. Dostęp do dokumentacji szkolnej oraz regulującej pracę w placówkach edukacyjnych, oświatowo-wychowawczych, opiekuńczo-wychowawczych i o charakterze resocjalizacyjnym - każdy etap praktyki.

4. Dostęp do dokumentów i danych umożliwiających zebranie danych do projektu dyplomowego – praktyka asystencka i asystencko-pedagogiczna.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-09-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 125 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Cęcelek
Prowadzący grup: Grażyna Cęcelek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Cele ogólne:

1. Pogłębienie i poszerzenie umiejętności zdobytych przez studenta w czasie studiów i nabycie nowych umiejętności poprzez praktyczne rozwiązywanie rzeczywistych zadań zawodowych.

2. Doskonalenie zawodowe poprzez konfrontację przygotowania teoretycznego z praktyką, poszerzenie wiedzy zdobytej w czasie studiów.

3. Zapoznanie z organizacją i funkcjonowaniem instytucji oraz stanowisk związanych z realizacją zadań bezpośrednio powiązanych z kierunkiem i modułem realizowanych studiów.

4. Zapoznanie z wyposażeniem technicznym, technologicznym i informatycznym instytucji.

5. Zapoznanie z techniką oraz procedurami prowadzenia dokumentacji na poszczególnych stanowiskach pracy.

6. Nabycie umiejętności i zachowań potrzebnych w środowisku pracy (praca w zespole, należyty stosunek do pracy i innych współuczestników, z którymi praca jest wykonywana).

7. Poznanie środowiska zawodowego, zasad etyki zawodowej, holistycznego i zindywidualizowanego podejścia do osób w procesie realizacji praktyk zawodowych.

8. Zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczną i opiekuńczo-wychowawczą nauczyciela/opiekuna/wychowawcy i konfrontowanie nabytej wiedzy teoretycznej z rzeczywistością pedagogiczną i społeczną.

9. Przygotowanie do samodzielnej pracy oraz do podejmowania decyzji.

10. Kształcenie poczucia odpowiedzialności za wykonywaną pracę i podejmowane decyzje.

Cele szczegółowe:

1. Poznanie podstaw prawnych funkcjonowania placówek oświatowych i opiekuńczo -wychowawczych.

2. Zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz ze znaczeniem diagnozy jednostki, grupy, środowiska w planowaniu pracy.

3. Gromadzenie doświadczeń związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą i terapeutyczną, konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu pedagogiki z rzeczywistością pedagogiczną w praktycznym działaniu.

4. Obserwowanie i interpretowanie zjawisk społecznych, projektowanie sposobów rozwiązywania problemów wychowawczych.

5. Obserwowanie zajęć wychowawczo-opiekuńczych w placówce oświatowej oraz opiekuńczo-wychowawczej z wykorzystaniem zdobytej wiedzy pedagogicznej, psychologicznej i socjologicznej.

6. Odpowiedzialne przygotowywanie się do prowadzenia zajęć opiekuńczo-wychowawczych oraz ich dokumentowanie.

7. Kształtowanie umiejętności pracy z wychowankami wymagającymi specjalnej troski i stosowania zróżnicowanych metod i form pracy.

Uwagi:

SEMESTR IV (część II 125 godz.) – PLACÓWKI SPOZA SYSTEMU OŚWIATY (REALIZUJĄCE ZADANIA OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZE)

 placówki opiekuńczo-wychowawcze, socjalizacyjne, profilaktyczne, kompensacyjne, domy dziecka, domy małego dziecka, pogotowia opiekuńcze, ośrodki adopcyjne, placówki wielofunkcyjne, ośrodki diagnostyczno-konsultacyjne; placówki wsparcia dziennego, instytucje pieczy zastępczej, świetlice środowiskowe, profilaktyczno-terapeutyczne i socjoterapeutyczne, kluby i ogniska wychowawcze, instytucje pomocy społecznej, centra pomocy rodzinie, domy pomocy społecznej, domy opieki nad seniorami, ośrodki wsparcia oraz inne placówki i organizacje zajmujące się organizacją opieki i pomocy dziecku i rodzinie oraz osobom dorosłym i starszym.

Podstawowe elementy infrastrukturalne oraz elementy wyposażenia, w jakie musi być wyposażone miejsce odbywania praktyk:

1. Pomieszczenie lub stanowisko socjalne, umożliwiające higienę pracy - każdy etap praktyki.

2. Pomieszczenie i stanowisko pracy umożliwiające opracowywanie dokumentacji służącej realizacji praktyki oraz jej weryfikację przez zakładowego opiekuna praktyki, a także służące konsultacjom z opiekunem w zakresie przebiegu praktyki i trudności, które ewentualnie pojawiają się w trakcie jej przebiegu – każdy etap praktyki.

3. Dostęp do dokumentacji szkolnej oraz regulującej pracę w placówkach edukacyjnych, oświatowo-wychowawczych, opiekuńczo-wychowawczych i o charakterze resocjalizacyjnym - każdy etap praktyki.

4. Dostęp do dokumentów i danych umożliwiających zebranie danych do projektu dyplomowego – praktyka asystencka i asystencko-pedagogiczna.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)