Metodyka zajęć pozaszkolnych i pozalekcyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-I-4041S |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka zajęć pozaszkolnych i pozalekcyjnych |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem jest zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie metodyki zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych |
Pełny opis: |
1. Zagadnienia wprowadzające, omówienie wymogów, efektów, treści. Metody diagnozowania potrzeb i możliwości dzieci, analiza wizytówki, testów, wypowiedzi 2. Podstawy prawidłowego funkcjonowania grup w czasie zajęć pozaszkolnych i pozalekcyjnych; Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne – ich znaczenie edukacyjne, rozwojowe; 3. Zajęcia pozalekcyjne dla dzieci a innowacje pedagogiczne nauczycieli; 4. Zajęcia dodatkowe dla dzieci w wieku przedszkolnym – oferta przedszkola; 5. Zajęcia dodatkowe dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym – oferta szkoły; 6. Zajęcia dodatkowe dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym – oferta instytucji edukacyjnych i kulturalnych; 7. Zajęcia dodatkowe dla dzieci w wieku – oferta instytucji edukacyjnych i kulturalnych; 8. Zajęcia dodatkowe dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym – oferta instytucji edukacyjnych i kulturalnych; 9. Formy i metody pozalekcyjnej aktywności uczniów w organizacjach szkolnych; 10. Formy pozalekcyjnej aktywności uczniów w kołach zainteresowań; 11. Formy pozalekcyjnej aktywności uczniów udział uczniów w przygotowaniu imprez i uroczystości szkolnych; 12. Formy pozalekcyjnej aktywności uczniów w świetlicy szkolnej. |
Literatura: |
1. Adamek I., Teoretyczne i praktyczne podstawy konstruowania programów szkolnych, Kraków 2007; 2. Baer U., Gry dyskusyjne. Materiały pomocnicze do pracy z grupą. Lublin1997; 3. Denek K., Edukacja pozalekcyjna i pozaszkolna. Poznań 2009; 4. Denek K., Poza ławą szkolną. Poznań 2002; 5. Penek A., Zajęcia pozalekcyjne w reformowanej szkole: oczekiwania a rzeczywistość. Kraków 2002; 6. Praca pozalekcyjna nauczyciela: poradnik metodyczny, S. Mazur, J. Wojtycza, J. Ziarkowski (red.), Kraków 1996. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA („Student zna i rozumie...”) 1 podstawowe pojęcia z zakresu metodyki pracy pozalekcyjnej i pozaszkolnej; PED1_W01 2 teorie pedagogiczne z zakresu metodyki pracy pozaszkolnej i pozalekcyjnej w aspekcie historycznym i współczesnym; PED1_W03 3 podstawowe autorskie formy działalności człowieka w kontekście metod pracy pozalekcyjnej i pozaszkolnej; PED1_W11 UMIEJĘTNOŚCI („Student potrafi…”) 1 posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu metodyki pracy pozalekcyjnej i pozaszkolnej; PED1_U01 2 diagnozować oraz zaprojektować zróżnicowane formy aktywności pozalekcyjnej i pozaszkolnej; PED1_U02 3 planować, organizować i prowadzić zróżnicowane formy aktywności pozalekcyjnej i pozaszkolnej; PED1_U03 4 analizować, wnioskować oraz zaprezentować własne pomysły, wątpliwości w kontekście teorii i praktyki metodyki zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych; PED1_U08 5 podejmować praktyczne działania pozalekcyjne i pozaszkolne, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb i możliwości rozwojowych podopiecznych; PED1_U11 KOMPETENCJE SPOŁECZNE („Student jest gotów do…”) 1 krytycznej oceny poziomu posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu metodyki pracy pozalekcyjnej i pozaszkolnej i ich aktualizowania, PED1_K01 2 inicjowania działań pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz przewidywania konsekwencji podejmowanej aktywności; PED1_K04 3 odpowiedzialnego wykonywania, projektowania i realizowania działań pozalekcyjnych i pozaszkolnych. PED1_K05 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia prowadzone są metodą warsztatową (z elementami wykładu ilustrowanego, pokazu multimedialnego, pogadanki heurystycznej, burzy mózgów. Opierają się na pracy w grupie oraz na realizacji zadań indywidualnych. Ponadto, w trakcie zajęć wykorzystane będą metody: podające, problemowe, eksponujące, praktyczne. a) aktywność na zajęciach – zabieranie głosu, aktywny udział, zadania rozwijające i sprawdzające MS Teams [PED1_W01, PED1_W03, PED1_W11, PED1_U01, PED1_U02, PED1_U03, PED1_U08, PED1_U11, PED1_K01, PED1_K04, PED1_K05] b) obecność na zajęciach (lista obecności) lub MS Teams [PED1_K01, PED1_K04, PED1_K05] c) przygotowanie i zaprezentowanie na zajęciach wybranego tematu w formie prezentacji multimedialnej w bezpośrednim kontakcie lub MS Teams[PED1_W01, PED1_W03, PED1_W11, PED1_U01, PED1_U02, PED1_U03, PED1_U08, PED1_U11, PED1_K01, PED1_K04, PED1_K05]. Warunkiem zaliczenia przedmiotu i otrzymania pozytywnej oceny końcowej jest pozytywna ocena (co najmniej 3.0) z każdego z wymienionych elementów zaliczenia (od a do c) Przykładowe formy weryfikacji poszczególnych kategorii efektów przedmiotowych: WIEDZA test, wykonanie zadań sprawdzających i rozwijających UMIEJĘTNOŚCI przygotowanie i zaprezentowanie prezentacji, wykonywanie zadań sprawdzający i rozwijających KOMPETENCJE SPOŁECZNE obserwacja pracy studenta w trakcie semestru, ocena postawy w trakcie zajęć, ocena aktywności w trakcie zajęć, wykazanie się kompetencjami społecznymi w trakcie realizacji wyznaczonych przez prowadzącego zadań - obecność i aktywność jw. System oceniania: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) Ocena ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Kowalczyk | |
Prowadzący grup: | Marlena Kowalczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ ĆW-P
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Kowalczyk | |
Prowadzący grup: | Marlena Kowalczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem jest zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie metodyki zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych poprzez analizowanie literatury przedmiotu i realizację zadań praktycznych |
|
Pełny opis: |
1.Zagadnienia wprowadzające, omówienie wymogów, efektów, treści. Metody diagnozowania potrzeb i możliwości dzieci, analiza wizytówki, testów, wypowiedzi 2. Zagadnienie czasu wolnego 3. Ogniska pracy pozaszkolnej 4. Zajęcia pozalekcyjne w zreformowanej szkole 5. Determinanty wyboru zajęć pozaszkolnych 6. Zajęcia pozalekcyjne dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 7. Lekcyjne, pozalekcyjne i pozaszkolne formy wychowania fizycznego 8. Narzędzia TIK na zajęcia pozalekcyjne 9. Rola nauczyciela-opiekuna zajęć pozalekcyjnych w szkole środowiskowej 10.Zajęcia pozalekcyjne jako forma rozwijania zainteresowań dzieci w czasie wolnym 11. Akademicki Związek Sportowy, Samorząd uczniowski, organizacje harcerskie 12. Zajęcia praktyczne: gry i zabawy świetlicowe, czytelnictwo, zajęcia związane z żywym słowem, zajęcia plastyczne, techniczne, zdalne. |
|
Literatura: |
1. Bereźnicki F., Zajęcia pozalekcyjne. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2007; 2. Denek K., Edukacja pozalekcyjna i pozaszkolna. Poznań 2009; 3. Denek K., Poza ławą szkolną. Poznań 2002; 4.Baer U., Gry dyskusyjne. Materiały pomocnicze do pracy z grupą. Lublin1997; 5. Maciołek B., Program wychowawczy świetlic. Wyd. Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2007; 6. Maciołek B., Przewodnik metodyczny do programu wychowawczego świetlic. Wyd. Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2007; 7. Panek A., Zajęcia pozalekcyjne w reformowanej szkole: oczekiwania a rzeczywistość. Kraków 2002; 8. Praca pozalekcyjna nauczyciela: poradnik metodyczny, S. Mazur, J. Wojtycza, J. Ziarkowski (red.), Kraków 1996; 9. Vopel Klaus W., Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży. Wyd. "Jedność", Kielce2009; |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".