"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka zajęć pozaszkolnych i pozalekcyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-I-4041S
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka zajęć pozaszkolnych i pozalekcyjnych
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem jest zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie metodyki zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych

Pełny opis:

1. Zagadnienia wprowadzające, omówienie wymogów, efektów, treści. Metody diagnozowania potrzeb i możliwości dzieci, analiza wizytówki, testów, wypowiedzi

2. Podstawy prawidłowego funkcjonowania grup w czasie zajęć pozaszkolnych i pozalekcyjnych; Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne – ich znaczenie edukacyjne, rozwojowe;

3. Zajęcia pozalekcyjne dla dzieci a innowacje pedagogiczne nauczycieli;

4. Zajęcia dodatkowe dla dzieci w wieku przedszkolnym – oferta przedszkola;

5. Zajęcia dodatkowe dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym – oferta szkoły;

6. Zajęcia dodatkowe dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym – oferta instytucji edukacyjnych i kulturalnych;

7. Zajęcia dodatkowe dla dzieci w wieku – oferta instytucji edukacyjnych i kulturalnych;

8. Zajęcia dodatkowe dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym – oferta instytucji edukacyjnych i kulturalnych;

9. Formy i metody pozalekcyjnej aktywności uczniów w organizacjach szkolnych;

10. Formy pozalekcyjnej aktywności uczniów w kołach zainteresowań;

11. Formy pozalekcyjnej aktywności uczniów udział uczniów w przygotowaniu imprez i uroczystości szkolnych;

12. Formy pozalekcyjnej aktywności uczniów w świetlicy szkolnej.

Literatura:

1. Adamek I., Teoretyczne i praktyczne podstawy konstruowania programów szkolnych, Kraków 2007;

2. Baer U., Gry dyskusyjne. Materiały pomocnicze do pracy z grupą. Lublin1997;

3. Denek K., Edukacja pozalekcyjna i pozaszkolna. Poznań 2009;

4. Denek K., Poza ławą szkolną. Poznań 2002;

5. Penek A., Zajęcia pozalekcyjne w reformowanej szkole: oczekiwania a rzeczywistość. Kraków 2002;

6. Praca pozalekcyjna nauczyciela: poradnik metodyczny, S. Mazur, J. Wojtycza, J. Ziarkowski (red.), Kraków 1996.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

(„Student zna i rozumie...”)

1 podstawowe pojęcia z zakresu metodyki pracy pozalekcyjnej i pozaszkolnej; PED1_W01

2 teorie pedagogiczne z zakresu metodyki pracy pozaszkolnej i pozalekcyjnej w aspekcie historycznym i współczesnym; PED1_W03

3 podstawowe autorskie formy działalności człowieka w kontekście metod pracy pozalekcyjnej i pozaszkolnej; PED1_W11

UMIEJĘTNOŚCI

(„Student potrafi…”)

1 posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu metodyki pracy pozalekcyjnej i pozaszkolnej; PED1_U01

2 diagnozować oraz zaprojektować zróżnicowane formy aktywności pozalekcyjnej i pozaszkolnej; PED1_U02

3 planować, organizować i prowadzić zróżnicowane formy aktywności pozalekcyjnej i pozaszkolnej; PED1_U03

4 analizować, wnioskować oraz zaprezentować własne pomysły, wątpliwości w kontekście teorii i praktyki metodyki zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych; PED1_U08

5 podejmować praktyczne działania pozalekcyjne i pozaszkolne, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb i możliwości rozwojowych podopiecznych; PED1_U11

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

(„Student jest gotów do…”)

1 krytycznej oceny poziomu posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu metodyki pracy pozalekcyjnej i pozaszkolnej i ich aktualizowania, PED1_K01

2 inicjowania działań pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz przewidywania konsekwencji podejmowanej aktywności; PED1_K04

3 odpowiedzialnego wykonywania, projektowania i realizowania działań pozalekcyjnych i pozaszkolnych. PED1_K05

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia prowadzone są metodą warsztatową (z elementami wykładu ilustrowanego, pokazu multimedialnego, pogadanki heurystycznej, burzy mózgów. Opierają się na pracy w grupie oraz na realizacji zadań indywidualnych. Ponadto, w trakcie zajęć wykorzystane będą metody: podające, problemowe, eksponujące, praktyczne.

a) aktywność na zajęciach – zabieranie głosu, aktywny udział, zadania rozwijające i sprawdzające MS Teams [PED1_W01, PED1_W03, PED1_W11, PED1_U01, PED1_U02, PED1_U03, PED1_U08, PED1_U11, PED1_K01, PED1_K04, PED1_K05]

b) obecność na zajęciach (lista obecności) lub MS Teams [PED1_K01, PED1_K04, PED1_K05]

c) przygotowanie i zaprezentowanie na zajęciach wybranego tematu w formie prezentacji multimedialnej w bezpośrednim kontakcie lub MS Teams[PED1_W01, PED1_W03, PED1_W11, PED1_U01, PED1_U02, PED1_U03, PED1_U08, PED1_U11, PED1_K01, PED1_K04, PED1_K05].

Warunkiem zaliczenia przedmiotu i otrzymania pozytywnej oceny końcowej jest pozytywna ocena (co najmniej 3.0) z każdego z wymienionych elementów zaliczenia (od a do c)

Przykładowe formy weryfikacji poszczególnych kategorii efektów przedmiotowych:

WIEDZA test, wykonanie zadań sprawdzających i rozwijających

UMIEJĘTNOŚCI przygotowanie i zaprezentowanie prezentacji, wykonywanie zadań sprawdzający i rozwijających

KOMPETENCJE SPOŁECZNE obserwacja pracy studenta w trakcie semestru, ocena postawy w trakcie zajęć, ocena aktywności w trakcie zajęć, wykazanie się kompetencjami społecznymi w trakcie realizacji wyznaczonych przez prowadzącego zadań - obecność i aktywność jw.

System oceniania:

bardzo dobry (5)

dobry plus (4,5)

dobry (4)

dostateczny plus (3,5)

dostateczny (3)

niedostateczny (2)

Ocena ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-15 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marlena Kowalczyk
Prowadzący grup: Marlena Kowalczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marlena Kowalczyk
Prowadzący grup: Marlena Kowalczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem jest zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie metodyki zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych poprzez analizowanie literatury przedmiotu i realizację zadań praktycznych

Pełny opis:

1.Zagadnienia wprowadzające, omówienie wymogów, efektów, treści. Metody diagnozowania potrzeb i możliwości dzieci, analiza wizytówki, testów, wypowiedzi

2. Zagadnienie czasu wolnego

3. Ogniska pracy pozaszkolnej

4. Zajęcia pozalekcyjne w zreformowanej szkole

5. Determinanty wyboru zajęć pozaszkolnych

6. Zajęcia pozalekcyjne dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

7. Lekcyjne, pozalekcyjne i pozaszkolne formy wychowania fizycznego

8. Narzędzia TIK na zajęcia pozalekcyjne

9. Rola nauczyciela-opiekuna zajęć pozalekcyjnych w szkole środowiskowej

10.Zajęcia pozalekcyjne jako forma rozwijania zainteresowań dzieci w czasie wolnym

11. Akademicki Związek Sportowy, Samorząd uczniowski, organizacje harcerskie

12. Zajęcia praktyczne: gry i zabawy świetlicowe, czytelnictwo, zajęcia związane z żywym słowem, zajęcia plastyczne, techniczne, zdalne.

Literatura:

1. Bereźnicki F., Zajęcia pozalekcyjne. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2007;

2. Denek K., Edukacja pozalekcyjna i pozaszkolna. Poznań 2009;

3. Denek K., Poza ławą szkolną. Poznań 2002;

4.Baer U., Gry dyskusyjne. Materiały pomocnicze do pracy z grupą. Lublin1997;

5. Maciołek B., Program wychowawczy świetlic. Wyd. Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2007;

6. Maciołek B., Przewodnik metodyczny do programu wychowawczego świetlic. Wyd. Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2007;

7. Panek A., Zajęcia pozalekcyjne w reformowanej szkole: oczekiwania a rzeczywistość. Kraków 2002;

8. Praca pozalekcyjna nauczyciela: poradnik metodyczny, S. Mazur, J. Wojtycza, J. Ziarkowski (red.), Kraków 1996;

9. Vopel Klaus W., Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży. Wyd. "Jedność", Kielce2009;

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)