Metodyka pracy opiekuńczo- wychowawczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-I-4021S |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy opiekuńczo- wychowawczej |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej realizowanej w instytucjach systemu opiekuńczo-wychowawczego i wdrożenie studentów do jej analizy krytycznej wraz z propozycjami nowych rozwiązań. Zajęcia podejmują problematykę zasad, metod, form pracy opiekuńczo-wychowawczej i rozwiązań instytucjonalnych i nieinstytucjonalnych w zakresie opieki i wychowania dzieci trwale lub okresowo pozbawionych opieki rodziny własnej. Celem zajęć jest zapoznanie z procedurami tworzenia zintegrowanego systemu oddziaływań wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych, resocjalizacyjnych, profilaktycznych, terapeutycznych – w odniesieniu do wybranego problemu społecznego, przedstawienie najnowszych tendencji teoretycznych tworzenia systemu opieki nad dzieckiem osieroconym oraz w obszarze wspomagania rodziny, osób dorosłych i starszych z uwzględnieniem społeczno-kulturowych i historycznych uwarunkowań tych procesów. |
Pełny opis: |
Ze względu na możliwe zmiany treści kształcenia, zmiany przepisów (stosownie do sytuacji), szczegółowe treści kształcenia znajdują się w polu "Opis" - informacja zamieszczona jest w polu "Informacje o zajęciach w cyklu". |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa z przedmiotu ustalana jest na podstawie średniej z poszczególnych form zajęciowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Cęcelek | |
Prowadzący grup: | Grażyna Cęcelek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej realizowanej w instytucjach systemu opiekuńczo-wychowawczego i wdrożenie studentów do jej analizy krytycznej wraz z propozycjami nowych rozwiązań. Zajęcia podejmują problematykę zasad, metod, form pracy opiekuńczo-wychowawczej i rozwiązań instytucjonalnych i nieinstytucjonalnych w zakresie opieki i wychowania dzieci trwale lub okresowo pozbawionych opieki rodziny własnej. Celem zajęć jest zapoznanie z procedurami tworzenia zintegrowanego systemu oddziaływań wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych, resocjalizacyjnych, profilaktycznych, terapeutycznych – w odniesieniu do wybranego problemu społecznego, przedstawienie najnowszych tendencji teoretycznych tworzenia systemu opieki nad dzieckiem osieroconym oraz w obszarze wspomagania rodziny, osób dorosłych i starszych z uwzględnieniem społeczno-kulturowych i historycznych uwarunkowań tych procesów. |
|
Pełny opis: |
Wymagania wstępne i dodatkowe wiedza na temat podstawowych założeń funkcjonowania systemu opieki i wychowania nad dzieckiem oraz systemu opieki i wsparcia w odniesieniu do innych grup przejawiających takie potrzeby; umiejętności dostrzegania problemów społecznych oraz ich interpretowania i analizowania; gotowość do niesienia profesjonalnej opieki i pomocy drugiemu człowiekowi Treści kształcenia WYKŁADY - wymiar godzin: stacjonarne 1. Przedmiot i podstawowe zadania metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej 2 godz. 2. Twierdzenia i dyrektywy metodyczne odnoszące się do działalności opiekuńczo-wychowawczej. Interdyscyplinarny charakter metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej 2 godz. 3. Ogólne zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej: zasada odpowiedzialności, zasad wiary w możliwości wychowanka, zasada zaufania wychowanków do opiekuna, zasada kreowania wysokiej jakości środowiska życia wychowanków, zasada optymalnego stosunku do potrzeb wychowanków, zasada ciągłości i trwałości działań opiekuńczo-wychowawczych 4 godz. 4. Podstawowe metody pracy opiekuńczo-wychowawczej: metody wpływu osobistego, metody wpływu sytuacyjnego, metody wpływu społecznego, metody kierowania samowychowaniem, metody wychowania opiekuńczego, metody izolujące i uodparniające, metody chroniące, metody usuwające niepowodzenia szkolne 4 godz. 5. Klasyczne metody pracy socjalnej oraz ich wykorzystanie w pracy opiekuńczo-wychowawczej: metoda indywidualnego przypadku, metoda pracy grupowej, metoda środowiskowa 4 godz. 6. Społeczna odpowiedzialność opiekunów i wychowawców za losy jednostek potrzebujących pomocy, opieki i szeroko rozumianego wsparcia 2 godz. 7. Współpraca placówki opiekuńczo-wychowawczej w środowisku lokalnym z instytucjami i organizacjami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz osobami dorosłymi i starszymi 2 godz. 8. Indywidualizacja oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych w placówce opiekuńczo-wychowawczej. Podmiotowość w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Etyczne aspekty pracy opiekuńczo-wychowawczej 2 godz. 9. Polski system opieki nad dzieckiem trwale lub okresowo pozbawionym wartościowej rodziny własnej. Systemowość w działalności opiekuńczo – wychowawczej 2 godz. 10. Prawne aspekty systemu opieki na dzieckiem w Polsce. Nowe tendencje w systemie opieki nad dzieckiem w Polsce 1 godz. ĆWICZENIA - wymiar godzin: stacjonarne/niestacjonarne 1. Dziecko w placówce opiekuńczo – wychowawczej. Poznawanie wychowanków i grupy przez wychowawcę 2 godz. 2. Techniki służące zdobywaniu informacji na temat wychowanków placówki opiekuńczo-wychowawczej. 2 godz. 3. Socjometria i jej znaczenie w zdobywaniu informacji o wychowankach/podopiecznych. 2 godz. 4. Analiza wybranych technik socjometrycznych. 2 godz. 5. Planowanie i ewaluacja pracy opiekuńczo-wychowawczej z uwzględnieniem różnego typu placówek opiekuńczo-wychowawczych 2 godz. 6. Zasady projektowania systemów opiekuńczo-wychowawczych. 2 godz. 7. Metodyczne projektowanie systemu komplementarnych działań opiekuńczo – wychowawczych w wybranej placówce opiekuńczo – wychowawczej oraz w środowisku lokalnym 2 godz. 8. Dokonanie próby ustalenia współpracy wyodrębnionego systemu opiekuńczo – wychowawczego z innymi systemami społecznymi – wybrane przykłady 4 godz. 9. Aktualna strategia lokalnego systemu opieki nad rodziną – struktura i funkcjonowanie 2 godz. 10. Organizowanie czasu wolnego wychowanków 2 godz. 11. Elementy animacji w procesie opiekuńczo-wychowawczym 2 godz. 12. Nauczyciel – wychowawca jako twórca i kreator procesu działalności opiekuńczo – wychowawczej w placówce oraz środowisku wychowawczym 1 godz. Metody dydaktyczne i pomoce naukowe – Wykłady: wykład konwencjonalny (informacyjny), analityczny, problemowy, dialogowy, wykład konwersatoryjny, wykład syntetyczny, dyskusja dydaktyczna; podręczniki akademickie, monografie naukowe, laptop, projektor, prezentacja multimedialna, film edukacyjny; – Ćwiczenia: ćwiczenia klasyczne, praca z książką, praca metodami opartymi na obserwacji (oglądowe) oraz metodami samodzielnego dochodzenia do wiedzy: studia przypadków, sytuacyjne, giełda pomysłów, dyskusje, laptop, projektor, prezentacja multimedialna, film edukacyjny. |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Biedroń M., Prokosz M. (red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wydawnictwo „Adam Marszałek”, Toruń 2001; 2. Borowski R., Wysocki D., Placówki opiekuńczo – wychowawcze, Wydawnictwo Naukowe „Novum”, Płock 2001; 3. Danilewicz W., Izdebska J., Krzesińska – Żach B. Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym, Wydawnictwo Uniwersyteckie „Trans Humana”, Białystok 2001; 4. Gajewska G., Elementy pedagogiki opiekuńczej oraz metodyki opieki i wychowania. Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze, Zielona Góra 2001; 5. Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza: elementy metodyki, PEKW „Gaja”, Zielona Góra 2006; 6. Gajewska G. Teoretyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy. Scenariusze zajęć wychowawczych, PEKW Gaja, Zielona Góra 2005; 7. Kamińska U., Zarys metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2002; 8. Badora S., Róg A., Zięba – Kołodziej B. (red.). Pedagogika opiekuńcza. W poszukiwaniu rozwiązań teoretycznych i praktycznych. PWSZ, Tarnobrzeg 2014. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Badora S., Czerderecka B., Marzec D., Rodzina i formy jej wspomagania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2001; 2. Brągiel J., Badora S. (red.), Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie opieki społecznej, Uniwersytet Opolski, Opole 2005; 3. Jundziłł E., Pawłowska R., (red.), Pedagogika opiekuńcza: przeszłość, teraźniejszość, przyszłość, Harmonia, Gdańsk 2008; 4. Krajewska B., Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010; 5. Kelm A., Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2000; 6. Sędzicki M. (red.), Rodzina i dziecko. Wybrane elementy wsparcia, APS, Warszawa 2012; 7. Róg A. (red.), System opieki i pomocy – założenia a rzeczywistość, PWSZ, Tarnobrzeg 2009; 8. Stelmaszuk Z. W. (red.), Zmiany w systemie opieki nad dziećmi i młodzieżą. Perspektywa europejska, Wydawnictwo „Śląsk’, Katowice 2001; 9. Węgierski Z. Opieka nad dzieckiem osieroconym. Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń 2006; 10. Wolan T., Placówki resocjalizacyjne w reformowanym systemie profilaktyki, opieki i wychowania w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
ĆW-P
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Cęcelek | |
Prowadzący grup: | Grażyna Cęcelek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej realizowanej w instytucjach systemu opiekuńczo-wychowawczego i wdrożenie studentów do jej analizy krytycznej wraz z propozycjami nowych rozwiązań. Zajęcia podejmują problematykę zasad, metod, form pracy opiekuńczo-wychowawczej i rozwiązań instytucjonalnych i nieinstytucjonalnych w zakresie opieki i wychowania dzieci trwale lub okresowo pozbawionych opieki rodziny własnej. Celem zajęć jest zapoznanie z procedurami tworzenia zintegrowanego systemu oddziaływań wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych– w odniesieniu do wybranego problemu społecznego, przedstawienie najnowszych tendencji teoretycznych tworzenia systemu opieki nad dzieckiem osieroconym oraz w obszarze wspomagania rodziny, osób dorosłych i starszych z uwzględnieniem społeczno-kulturowych i historycznych uwarunkowań tych procesów. |
|
Pełny opis: |
Wymagania wstępne i dodatkowe wiedza na temat podstawowych założeń funkcjonowania systemu opieki i wychowania nad dzieckiem oraz systemu opieki i wsparcia w odniesieniu do innych grup przejawiających takie potrzeby; umiejętności dostrzegania problemów społecznych oraz ich interpretowania i analizowania; gotowość do niesienia profesjonalnej opieki i pomocy drugiemu człowiekowi Treści kształcenia WYKŁADY - wymiar godzin: stacjonarne 1. Przedmiot i podstawowe zadania metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej 2 godz. 2. Twierdzenia i dyrektywy metodyczne odnoszące się do działalności opiekuńczo-wychowawczej. Interdyscyplinarny charakter metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej 2 godz. 3. Ogólne zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej: zasada odpowiedzialności, zasad wiary w możliwości wychowanka, zasada zaufania wychowanków do opiekuna, zasada kreowania wysokiej jakości środowiska życia wychowanków, zasada optymalnego stosunku do potrzeb wychowanków, zasada ciągłości i trwałości działań opiekuńczo-wychowawczych 4 godz. 4. Podstawowe metody pracy opiekuńczo-wychowawczej: metody wpływu osobistego, metody wpływu sytuacyjnego, metody wpływu społecznego, metody kierowania samowychowaniem, metody wychowania opiekuńczego, metody izolujące i uodparniające, metody chroniące, metody usuwające niepowodzenia szkolne 4 godz. 5. Klasyczne metody pracy socjalnej oraz ich wykorzystanie w pracy opiekuńczo-wychowawczej: metoda indywidualnego przypadku, metoda pracy grupowej, metoda środowiskowa 4 godz. 6. Społeczna odpowiedzialność opiekunów i wychowawców za losy jednostek potrzebujących pomocy, opieki i szeroko rozumianego wsparcia 2 godz. 7. Współpraca placówki opiekuńczo-wychowawczej w środowisku lokalnym z instytucjami i organizacjami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz osobami dorosłymi i starszymi 2 godz. 8. Indywidualizacja oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych w placówce opiekuńczo-wychowawczej. Podmiotowość w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Etyczne aspekty pracy opiekuńczo-wychowawczej 2 godz. 9. Polski system opieki nad dzieckiem trwale lub okresowo pozbawionym wartościowej rodziny własnej. Systemowość w działalności opiekuńczo – wychowawczej 2 godz. 10. Prawne aspekty systemu opieki na dzieckiem w Polsce. Nowe tendencje w systemie opieki nad dzieckiem w Polsce 1 godz. ĆWICZENIA - wymiar godzin: stacjonarne/niestacjonarne 1. Dziecko w placówce opiekuńczo – wychowawczej. Poznawanie wychowanków i grupy przez wychowawcę 2 godz. 2. Techniki służące zdobywaniu informacji na temat wychowanków placówki opiekuńczo-wychowawczej. 2 godz. 3. Socjometria i jej znaczenie w zdobywaniu informacji o wychowankach/podopiecznych. 2 godz. 4. Analiza wybranych technik socjometrycznych. 2 godz. 5. Planowanie i ewaluacja pracy opiekuńczo-wychowawczej z uwzględnieniem różnego typu placówek opiekuńczo-wychowawczych 2 godz. 6. Zasady projektowania systemów opiekuńczo-wychowawczych. 2 godz. 7. Metodyczne projektowanie systemu komplementarnych działań opiekuńczo – wychowawczych w wybranej placówce opiekuńczo – wychowawczej oraz w środowisku lokalnym 2 godz. 8. Dokonanie próby ustalenia współpracy wyodrębnionego systemu opiekuńczo – wychowawczego z innymi systemami społecznymi – wybrane przykłady 4 godz. 9. Aktualna strategia lokalnego systemu opieki nad rodziną – struktura i funkcjonowanie 2 godz. 10. Organizowanie czasu wolnego wychowanków 2 godz. 11. Elementy animacji w procesie opiekuńczo-wychowawczym 2 godz. 12. Nauczyciel – wychowawca jako twórca i kreator procesu działalności opiekuńczo – wychowawczej w placówce oraz środowisku wychowawczym 1 godz. Metody dydaktyczne i pomoce naukowe – Wykłady: wykład konwencjonalny (informacyjny), analityczny, problemowy, dialogowy, wykład konwersatoryjny, wykład syntetyczny, dyskusja dydaktyczna; podręczniki akademickie, monografie naukowe, laptop, projektor, prezentacja multimedialna, film edukacyjny; – Ćwiczenia: ćwiczenia klasyczne, praca z książką, praca metodami opartymi na obserwacji (oglądowe) oraz metodami samodzielnego dochodzenia do wiedzy: studia przypadków, sytuacyjne, giełda pomysłów, dyskusje, laptop, projektor, prezentacja multimedialna, film edukacyjny. |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Biedroń M., Prokosz M. (red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wydawnictwo „Adam Marszałek”, Toruń 2001; 2. Borowski R., Wysocki D., Placówki opiekuńczo – wychowawcze, Wydawnictwo Naukowe „Novum”, Płock 2001; 3. Danilewicz W., Izdebska J., Krzesińska – Żach B. Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym, Wydawnictwo Uniwersyteckie „Trans Humana”, Białystok 2001; 4. Gajewska G., Elementy pedagogiki opiekuńczej oraz metodyki opieki i wychowania. Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze, Zielona Góra 2001; 5. Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza: elementy metodyki, PEKW „Gaja”, Zielona Góra 2006; 6. Gajewska G. Teoretyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy. Scenariusze zajęć wychowawczych, PEKW Gaja, Zielona Góra 2005; 7. Kamińska U., Zarys metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2002; 8. Badora S., Róg A., Zięba – Kołodziej B. (red.). Pedagogika opiekuńcza. W poszukiwaniu rozwiązań teoretycznych i praktycznych. PWSZ, Tarnobrzeg 2014. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Badora S., Czerderecka B., Marzec D., Rodzina i formy jej wspomagania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2001; 2. Brągiel J., Badora S. (red.), Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie opieki społecznej, Uniwersytet Opolski, Opole 2005; 3. Jundziłł E., Pawłowska R., (red.), Pedagogika opiekuńcza: przeszłość, teraźniejszość, przyszłość, Harmonia, Gdańsk 2008; 4. Krajewska B., Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010; 5. Kelm A., Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2000; 6. Sędzicki M. (red.), Rodzina i dziecko. Wybrane elementy wsparcia, APS, Warszawa 2012; 7. Róg A. (red.), System opieki i pomocy – założenia a rzeczywistość, PWSZ, Tarnobrzeg 2009; 8. Stelmaszuk Z. W. (red.), Zmiany w systemie opieki nad dziećmi i młodzieżą. Perspektywa europejska, Wydawnictwo „Śląsk’, Katowice 2001; 9. Węgierski Z. Opieka nad dzieckiem osieroconym. Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń 2006; 10. Wolan T., Placówki resocjalizacyjne w reformowanym systemie profilaktyki, opieki i wychowania w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006. |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".