"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody i techniki badań pedagogicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-I-4011S
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metody i techniki badań pedagogicznych
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika, pierwszy stopień, semestr IV, tryb stacjonarny
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Wymagania wstępne i dodatkowe: Podstawowa znajomość pojęć pedagogicznych dotyczących metodologii badań jakościowych i ilościowych.

Pełny opis:

Ze względu na możliwe zmiany treści kształcenia, zmiany przepisów, szczegółowe treści

kształcenia znajdują się w części „Informacje o zajęciach w cyklu”.

Metody i kryteria oceniania:

•egzamin końcowy w formie testu (pytania zamknięte i pytania otwarte) PED2_W02; PED2_W04; PED2_W07; PED2_W19; PED2_U01.

•prezentacja wskazanego raportu badawczego w ramach ćwiczeń PED2_W02; PED2_W04; PED2_W07; PED2_W19; PED2_U01.

•obecność i aktywność podczas wykładów i ćwiczeń (każdorazowo aktywność będzie oceniana 1 punktem - 5 punktów oznacza oceną bardzo dobrą za aktywność) PED2_U06; PED2_U08; PED2_K01.

• wykonywanie metodologicznych zadań cząstkowych: opracowanie kwestionariusza ankiety i scenariusza wywiadu, przeprowadzenie obserwacji wg instrukcji, analiza wybranego dokumentu PED2_W02; PED2_U03; PED2_U10; PED2_U17; PED2_K05; PED2_K07; PED2_K13.

•samodzielne przygotowywanie referatów (wystąpień) na podstawie literatury przedmiotu PED2_U06; PED2_K02.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-15 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Stepaniuk
Prowadzący grup: Joanna Stepaniuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Stepaniuk
Prowadzący grup: Joanna Stepaniuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Stepaniuk
Prowadzący grup: Joanna Stepaniuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Stepaniuk
Prowadzący grup: Joanna Stepaniuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

(1) Opis: Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami i technikami badań pedagogicznych oraz przygotowanie ich do samodzielnego konstruowania narzędzi badawczych, posługiwania się nimi i opracowywania badań.

(2) Wymagania wstępne: Podstawowa znajomość pojęć pedagogicznych dotyczących metodologii badań jakościowych i ilościowych

Pełny opis:

Wykład:

1. Pojęcie nauki. Cechy i zasady poznania naukowego. Pojęcie i rola metodologii badań pedagogicznych.

2. Miejsce badań pedagogicznych w badaniach społecznych.

3. Strategie i typologia badań pedagogicznych ze względu na cel, organizację, przedmiot i procedurę. Strategie ilościowe i jakościowe.

4. Znaczenie teorii w badaniach pedagogicznych.

5. Metody, techniki i narzędzia badawcze w badaniach pedagogicznych

6. Pojęcie procesu badawczego. Etapy procesu badawczego - elementy koncepcji badawczej.

7. Przedmiot badań i cel. Problemy badawcze. Zmienne. Hipotezy. Operacjonalizacja pojęć.

8. Podział metod i technik badawczych.

9. Funkcja koncepcji badawczej w procesie badawczym.

10. Plan badań, wybór terenu badań i osób badanych. Wstępna analiza materiału badawczego.

Ćwiczenia:

1. Metody jakościowe i ilościowe w badaniach pedagogicznych. Wady i zalety badań z wykorzystaniem metod jakościowych i ilościowych.

2. Prezentacja wybranych metod i technik badawczych (Łobocki, Pilch, Konarzewski).

3. Budowa scenariusza wywiadu. Przygotowanie do opracowania scenariusza wywiadu.

4. Specyfika wywiadu jako techniki zbierania danych. Konstrukcja scenariusza wywiadu jako narzędzia badawczego. Przygotowanie do przeprowadzenia wywiadu.

5. Budowa kwestionariusza ankiety. Przygotowanie do opracowania ankiety.

6. Rodzaje ankiet i ich konstruowanie. Wady i zalety zbierania materiałów badawczych z wykorzystaniem ankiety.

11. Prowadzenie badań w terenie. Studium przypadku- analiza przykładowych badań terenowych. Etap terenowy - samodzielne prowadzenie badań. Kodowanie zebranego materiału – część I.

12. Prowadzenie badań w terenie. Studium przypadku- analiza przykładowych badań terenowych. Etap terenowy - samodzielne prowadzenie badań. Kodowanie zebranego materiału – część II.

7. Etap terenowy - samodzielne prowadzenie badań. Kodowanie zebranego materiału.

8. Analiza materiału badawczego w ujęciu metod ilościowych i jakościowych.

9. Metody badań pedagogicznych. Eksperyment pedagogiczny. Monografia pedagogiczna. Metoda indywidualnych przypadków. Metoda sondażu diagnostycznego.

10. Etyczne aspekty prowadzenia badań pedagogicznych.

11. Prezentacja wybranych raportów badań pedagogicznych.

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, elementy dyskusji, prezentacja multimedialna.

Ćwiczenia:

• metody słowne: dyskusja, pokaz, praca z tekstem, mini wykład,

• metody poglądowe: prezentacja multimedialna, prezentacja przykładowych narzędzi badawczych, analiza prowadzonych badań terenowych,

• metody aktywizacyjne: praca w grupach, burza mózgów,

• metody praktyczne: wykonywanie metodologicznych zadań cząstkowych - opracowanie kwestionariusza ankiety i scenariusza wywiadu, praca w terenie, praca z dyktafonem

Literatura:

Podstawowa:

1. Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001.

2. Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, WSiP, Warszawa 2000.

3. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009.

4. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2000.

5. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001.

Uzupełniająca:

1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2005.

2. Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.

3. Kruger H.H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.

4. Śliwerski B., Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badan naukowych, T.2., Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-09-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jagoda Przybysz
Prowadzący grup: Jagoda Przybysz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

(1) Opis: Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami i technikami badań pedagogicznych oraz przygotowanie ich do samodzielnego konstruowania narzędzi badawczych, posługiwania się nimi i opracowywania badań.

(2) Wymagania wstępne: Podstawowa znajomość pojęć pedagogicznych dotyczących metodologii badań jakościowych i ilościowych

Literatura:

Podstawowa:

1. Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001.

2. Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, WSiP, Warszawa 2000.

3. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009.

4. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2000.

5. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001.

Uzupełniająca:

1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2005.

2. Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.

3. Kruger H.H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.

4. Śliwerski B., Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badan naukowych, T.2., Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)