"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-I-1050
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Filozofia
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

(1) Celem wykładu jest zapoznanie studentów z wybranymi kierunkami i zagadnieniami filozofii ze szczególnym uwzględnieniem etyki zarówno w aspekcie historycznym, jak i systematycznym począwszy od czasów starożytnych po współczesność.

(2) Bez prerekwizytów

Pełny opis:

(1) Wymagania wstępne i dodatkowe: Bez prerekwizytów.

(2) Treści kształcenia:

1. Istota, zadania i cele filozofii. Działy filozofii i ich specyfika. Filozofia a nauki szczegółowe. 2 godz.

2. Znaczenie greckiej polis i rzymskiej civitas dla europejskiej kultury. 2,5 godz.

3. Pierwsi filozofowie przyrody. Filozofia Sokratesa. Filozofia sofistów. 2 godz.

4. Zarys platońskiej filozofii idei. Platońska nauka o duszy. Platońska wizja państwa. 2,5 godz.

5. Zarys filozoficznych poglądów Arystotelesa (ze szczególnym uwzględnieniem problematyki etycznej) 2 godz.

6. Zarys filozoficznych poglądów Augustyna (ze szczególnym uwzględnieniem idei predestynacji i augustiańskiej koncepcji historii) oraz Tomasza z Akwinu. 2 godz.

7. Antropocentryczna perspektywa Renesansu. 1 godz.

8. Filozofowie oświecenia. Perspektywa utylitarystyczna. 1 godz.

9. Zarys filozofii Hegla. Zarys filozofii Marksa. Oddziaływania filozofii Marksa na współczesną humanistykę i nauki społeczne. 2,5 godz.

10. Główne idee fenomenologii i ich oddziaływanie na współczesną humanistykę i nauki społeczne. 2,5 godz.

11. Główne idee hermeneutyki filozoficznej i ich oddziaływanie na współczesną humanistykę i nauki społeczne. 2,5 godz.

12. Wybrane wątki i postaci nurtu postmodernistycznego w filozofii, humanistyce i naukach społecznych. 2,5 godz.

(3) Metody dydaktyczne i pomoce naukowe:

Wykład.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t.1-3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012

Ekkehard Martens, Herbert Schnädelbach (red.), Filozofia. Podstawowe pytania, „Wiedza Powszechna”, Warszawa 1995

Literatura uzupełniająca:

Bertrand Russell, Problemy filozofii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012

Bertrand Russell, Dzieje zachodniej filozofii, Wydawnictwo „Aletheia”, Warszawa 2012

Wiesław Wojciech Szczęsny, Propedeutyka filozofii dla pedagogów, Wydawnictwo „Adam Marszałek”, Toruń-Płock 1998

Efekty uczenia się:

WIEDZA („Student zna i rozumie...”)

miejsce i znaczenie filozofii w systemie wiedzy i kultury, rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury duchowej (PED1_W03);

podstawową terminologię filozoficzną oraz wiedzę dotyczącą klasycznych, nowożytnych i współczesnych stanowisk filozoficznych (PED1_W03);

podstawową wiedzę o instytucjach kultury i życiu kulturalnym (PED1_W11).

UMIEJĘTNOŚCI („Student potrafi…”)

posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla nauk humanistycznych (PED1_U08);

poprawnie budować argumentację z perspektywy poznanych stanowisk filozoficznych (PED1_U08);

komunikować się w zakresie omawianych treści kształcenia (PED1_U08 PED1_U12).

KOMPETENCJE SPOŁECZNE („Student jest gotów do…”)

rozwijania swoich kompetencji kulturowych i uczestniczenia w życiu kulturalnym i społecznym (PED1_K06).

Metody i kryteria oceniania:

Udział w zajęciach, dyskusja PED1_W03; PED1_W11; PED1_U08; PED1_WU12; PED1_K_06. Egzamin ustny PED1_W03; PED1_W11; PED1_U08; PED1_WU12.

Skala ocen:

bardzo dobry (5)

dobry plus (4,5)

dobry (4)

dostateczny plus (3,5)

dostateczny (3)

niedostateczny (2)

Ocena z zajęć ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Krakowiak
Prowadzący grup: Tomasz Krakowiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Koordynatorzy: Tomasz Krakowiak
Prowadzący grup: Tomasz Krakowiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)