Pojęcia i systemy pedagogiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-I-1020 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pojęcia i systemy pedagogiczne |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
(1) Wymagania wstępne i dodatkowe: Zakres wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, niezbędnych do efektywnego uczestnictwa studenta w zajęciach właściwy dla absolwenta szkoły średniej i potwierdzony świadectwem dojrzałości; bez wstępnych wymagań akademickich (przedmiotowych i merytorycznych) z zakresu pedagogiki. (2) Treści kształcenia: Wykłady: 1.Pedagogika jako nauka – działy pedagogiki, kryteria naukowości, przedmiot i zadania pedagogiki, jej język i podstawowe pojęcia. Dyscyplinarność naukowa pedagogiki w odniesieniu do dziedziny naukowej. Subdyscypliny i dyscypliny pomocnicze pedagogiki w ramach nauk z pedagogiką współpracujących. 2.Geneza i rozwój pedagogiki – wybrane przykłady refleksji psychologicznej, socjologicznej, filozoficznej i teologicznej oraz wybrane stanowiska pedagogiczne. Naturalizm. Egzystencjalizm. Personalizm. Psychologizm. Socjologizm. Empiryzm. Instrumentalizm. Behawioryzm. Filozofia wychowania. 3.Poszerzona refleksja nad grupami pojęć w pedagogice – pojęcia merytoryczne, formalno – logiczne, metodologiczno – metodyczne. 4.Potrzeba definiowania pojęć w pedagogice i jego sposoby. 5.Nowe pojęcia w pedagogice w odniesieniu do nowych wyzwań i nowych zjawisk społeczno – kulturowych we współczesnym świecie. 6.Psychologiczne uwarunkowania procesu dydaktyczno – wychowawczego w reprezentacji pojęć stosowanych w pedagogice. 7.Generowanie nowych pojęć w pedagogice z perspektywy jej relacji z polityką społeczną i pracą socjalną. 8.Wybrane systemy pedagogiczne i związane z nimi pojęcia kluczowe. Pedagogika tradycyjna Jana Fryderyka Herbarta. Nowe wychowanie Johna Deweya. Pedagogika chrześcijańska i personalistyczna. Pedagogika materialistyczna. 9.Płęć kulturowa jako kategoria generująca rozwój współczesnej pedagogiki. 10.Nierówna edukacja a pedagogika w odniesieniu do uprawnionych różnic w aspekcie podmiotowym i społecznym. 11.Duch, dusza jako pojęciowe kategorie ontologiczne wychowania duchowego. 12.Tradycja, modernizm i postmodernizm jako kategorie pojęciowe generujące stanowiska i kierunki rozwoju pedagogiki teoretycznej i praktycznej. Ćwiczenia: 1. Pedagogika waldorwska. 2. Pedagogika Marii Montessori. 3. Pedagogika Janusz Korczaka. 4. Pedagogika Celestyna Freineta. 5. Pedagogika dyrektywna i niedyrektywna (nieautorytarna). Antypedagogika. Autorytet nauczyciela – wychowawcy. 6. Pedagogika dialogu. Pedagogika serca. 7.Pedagogika emancypacyjna – wychowanie w kategoriach wolności i odpowiedzialności. 8. Pedagogika kultury i personalistyczna. 9. Pedagogika rodziny. 10.Pedagogika mediów. 11.Pedagogika zabawy i twórczości. 12.Pedagogika ekologiczna. (3) Metody dydaktyczne i pomoce naukowe: Metody: wykład, dyskusja, praca z książką. Pomoce: tekst źródłowy, film dydaktyczny. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Howaniec Marcin, Edukacja ekologiczna w szkołach – ścieżka czy przedmiot, Mysłowice 2009; Kunowski Stefan, Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 2004; Kwieciński Zbigniew, Śliwerski Bogusław (red.), Pedagogika, podręcznik akademicki, t. I-II, Warszawa 2003; Nowak Marian, Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin 2000; Pawłowski Tadeusz, Tworzenie pojęć i definiowanie w naukach humanistycznych, Warszawa 1979; Pomykało Wojciech (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa 1993; Śliwerski Bogusław (red.), Pedagogika, podstawy nauk o wychowaniu, t. I-III, Gdańsk 2006; Turos Lucjan, Pedagogika ogólna i subdyscypliny, Warszawa 1999; Wójcik Mirosław, Soma i psyche – natura ludzka w refleksji filozoficznej, teologicznej i pedagogicznej, [w:] Elżbieta Górnikowska - Zwolak, Mirosław Wójcik (red.), Soma i psyche w edukacji dojrzałych wiekiem kobiet i mężczyzn, Mysłowice 2011; Literatura uzupełniająca: Howaniec Marcin, Edukacja ekologiczna w szkołach – ścieżka czy przedmiot, Mysłowice 2009; Kotarbiński Tadeusz, Elementy teorii poznania logiki formalnej i metodologii nauk, Warszawa 1986; Kupisiewicz Czesław, Kupisiewicz Małgorzata, Słownik pedagogiczny, Warszawa 2009; Kwiek Maria, Wychowanie do miłości, Wrocław 1994; Szuksta Magdalena, Mendel Maria, Współczesne tendencje w nauczaniu inspirowane metodami M. Montessori, C. Freineta, R. Steinera, Płock 1995; Śliwerski Bogusław, „Pedagogika serca” Marii Łopatkowej, [w:] Bogusław Śliwerski (red.), Edukacja alternatywna. Dylematy teorii i praktyki, Kraków 1992; Wąsiński Arkadiusz, Społeczeństwo informacyjne. Wyzwanie dla pedagogiki mediów, Poznań2003; Wójcik Mirosław, Od pedagogiki do antypedagogiki (granice reform oświatowych), [w:] Antoni Zając (red.), Dylematy przemian oświatowych, T. I, Rzeszów 1997; Wójcik Mirosław, Ontologiczne i aksjologiczne podstawy wychowania duchowego na przykładzie katolickiej etyki wychowawczej (tradycje – potrzeby – możliwości), [w:] Marek Szczepański, Iwona Wagner, Beata Pawlica Beata (red.), System edukacyjny w procesie przemian w latach 1989 – 1996. Wyzwania, konteksty i prognozy socjo - pedagogiczne, Częstochowa 1997; Wójcik Mirosław, Pedagogika rodzinna jako samodzielna subdyscyplina, „Problemy Rodziny” R. 1996, nr 6 (210); Wójcik Mirosław, Znaczenie nauczania społecznego ks. kardynała Augusta Hlonda dla kształtowania sylwetek zawodowych współczesnych pedagogów, [w:] Wacław Królikowski SJ, Gabriela Paprotna (red.), Kardynał August Hlond Prymas Polski na nowo odczytany, Kraków 2017; |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA („Student zna i rozumie...”) terminologię stosowaną w pedagogice, miejsce pedagogiki w systemie nauk, uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki (PED1_W01); najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania, elementarną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji (PED1_W01). UMIEJĘTNOŚCI („Student potrafi…”) posługiwać się terminologią w zakresie pedagogiki (PED1_U01); ze zrozumieniem stosować pojęcia pedagogiczne oraz wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki w celu prezentowania własnego stanowiska (PED1_U04); tworzyć typowe prace pisemne oraz przygotowywać wystąpienia ustne z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych właściwych dla pedagogiki (PED1_U12); samodzielnie analizować, wnioskować oraz prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów (PED1_U08). KOMPETENCJE SPOŁECZNE („Student jest gotów do…”) krytycznej oceny poziomu swojej wiedzy i konieczności dalszego dokształcania się i poszerzania wiadomości służących przyszłemu pozyskiwaniu doświadczenia w społecznych relacjach zawodowych (PED1_K01); inicjowania działań pedagogicznych, dostrzega znaczenia i roli wartości ogólnoludzkich, uniwersalnych i chrześcijańskich w budowaniu relacji pedagogicznych oraz w podejmowaniu działań pedagogicznych w środowisku społecznym (PED1_K04 PED1_K06). |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja efektów kształcenia w sytuacji prowadzenia kształcenia w bezpośrednim kontakcie ze studentami (w siedzibie Uczelni) oraz wykorzystywanych metod weryfikacji efektów w sytuacji prowadzenia kształcenia w formule zdalnej bądź komplementarnej (z wykorzystaniem narzędzi do komunikacji elektronicznej). Zaliczenie wykładu obejmuje PED1_W01; PED1_K01: -obecność na wykładach -egzamin ustny Zaliczenie ćwiczeń obejmuje PED1_U01; PED1_U04; PED1_U08; PED1_U12; PED1_K04; PED1_K06: -aktywna obecność studenta na ćwiczeniach (przygotowanie i udział w dyskusji nad kategoriami pojęciowymi i zjawiskami współczesnej pedagogiki teoretycznej i praktycznej) PED1_U01; PED1_U04; PED1_K04; PED1_K06 - autorskie tabelaryczne opracowanie przez studenta analizowanych podczas ćwiczeń systemów pedagogicznych z uwzględnieniem charakterystyki głównego przedstawiciela, opisu celów i zadań systemowych, opisu metodyki pracy dydaktyczno- wychowawczej, autorskiego wskazania przydatności systemu dla realizacji współczesnych potrzeb dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych. PED1_W01; PED1_U01 -wykonanie autorskiego leksykonu podstawowych pojęć pedagogicznych w porządku alfabetycznym i we własnym opracowaniu haseł. PED1_U01; PED1_U04; PED1_U12; PED1_U08 Ocena z ćwiczeń uzyskiwana jest jako średnia ważona trzech składników: aktywności 0,25, tabelarycznego opracowania systemów pedagogicznych 0,50, leksykonu pojęć pedagogicznych 0,25. Skala ocen: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) Ocena ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Wójcik | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Woźnicka, Mirosław Wójcik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne
Wykład
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Wójcik | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Woźnicka, Mirosław Wójcik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".