"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0000-OU-0100
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Etyka
Jednostka: Pion Prorektora ds. kształcenia
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu etyki; analiza wpływów przekonań moralnych i etycznych na formy życia społecznego; analiza etycznego potencjału wpływowych ideologii oraz utopi; zapoznanie studentów z elementami współczesnej refleksji etycznej na wybranych przykładach.

Pełny opis:

(1) Wymagania wstępne: Bez prerekwizytów

(2) Treści kształcenia:

1. Etyka jako dział filozofii. Aksjologiczne podstawy życia społecznego. Pojęcie „etosu”. Ethos a tradycja. 1 godz./ 1 godz.

2. Zarys problematyki aksjologii. Pojęcie normy moralnej. 1 godz./ 1 godz.

3. Zarys problematyki etyki analitycznej (intuicjonizm, pozytywizm, emotywizm, preskryptywizm, deskryptywizm) 2 godz./ 1 godz.

4. Związek pomiędzy moralnością, etyką a formami życia społecznego. Moralność jako zjawisko społeczne. 2,5 godz./ 1 godz.

5. Rozwój moralny jednostki. Moralność jako regulator postępowania. 2,5 godz./ 1 godz.

6. Klasyczne koncepcje etyczne (ze szczególnym uwzględnieniem arystotelesowskiej etyki cnót, epikureizmu oraz stoicyzmu). 2 godz./ 1,5 godz.

7. Narodziny utylitaryzmu. Utylitaryzm a merytokracja. 2,5 godz./ 1,5 godz.

8. Etyka obowiązku I. Kanta (imperatyw kategoryczny). 2 godz.

9. Ład etyczny wielkich ideologii: Konserwatyzm; Liberalizm; Socjalizm. Oblicza współczesnego liberalizmu. Komunitaryzm jako krytyka liberalizmu. 3 godz./ 1,5 godz.

10. Autorytaryzm. Osobowość autorytarna. 2,5 godz./ 1 godz.

11. Idea sprawiedliwości społecznej. 2 godz./ 1 godz.

12. Etyka dyskursu w perspektywie J. Habermasa. 2 godz./ 1 godz.

(3) Pomoce naukowe i metody dydaktyczne: Wykład problemowy uzupełniony prezentacją multimedialną.

Literatura:

Podstawowa:

Jan Hartman, Jan Woleński, Wiedza o etyce, Wydawnictwo Park, Warszawa 2008;

Alesdair MacIntyre, Krótka historia etyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.

Uzupełniająca:

Peter Singer, Etyka praktyczna, Wydawnictwo „Książka i Wiedza”, Warszawa 2003;

Jacek Hołówka, Etyka w działaniu, Wydawnictwo „Prószyński i S-ka”, 2001;

Paul Bloom, To tylko dzieci. Narodziny dobra i zła, Wydawnictwo „Smak Słowa”, Sopot 2015;

Harry Brighouse, Sprawiedliwość, Wydawnictwo „Sic!”, Warszawa 2007; Dorota Czyżowska, Janusz Trempała, Rozwój moralny, [w:] B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t. 3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003;

Zygmunt Bauman, Etyka ponowoczesna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 1996; Jonathan Heidt, The moral emotions, [w:] R.J. Davidson, K.R. Scherer, H.H. Golgsmith (red.), Handbook of affective sciences, Oxford University Press, Oxford 2003

Efekty uczenia się:

WIEDZA („Student zna i rozumie...”): podstawy teorii etyki filozoficznej oraz terminologię etyki filozoficznej; różnorodność szkół i tradycji etyki filozoficznej w powiązaniu ze społecznymi, historycznymi i kulturowymi warunkami ich powstania; znaczenie idei etycznych, moralnych, światopoglądowych w obszarze praktyki społecznej; UMIEJĘTNOŚCI („Student potrafi…”): rozpoznać różnorodność orientacji i postaw etycznych reprezentowanych przez odmienne środowiska i kultury; rozpoznać i opisać niektóre problemy i konflikty moralne współczesnego świata w oparciu o poznane stanowiska i koncepcje ; dokonać prezentacji wyników własnych analiz i ocen oraz podać ich merytoryczną argumentację; KOMPETENCJE SPOŁECZNE („Student jest gotów do…”): deliberowania problemów moralny i etycznych oraz ich rozwiązywania, zachowania postawy krytycyzmu w formułowaniu sądów wartościujących; prowadzenia dyskusji na tematy etyczno-moralne za pomocą trafnie dobranej i uporządkowanej argumentacji.

Metody i kryteria oceniania:

Udział w zajęciach. Sprawdzian pisemny.

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Krakowiak
Prowadzący grup: Tomasz Krakowiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Krakowiak
Prowadzący grup: Tomasz Krakowiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu etyki; analiza wpływów przekonań moralnych i etycznych na formy życia społecznego; analiza etycznego potencjału wpływowych ideologii oraz utopi; zapoznanie studentów z elementami współczesnej refleksji etycznej na wybranych przykładach.

Pełny opis:

(1) Wymagania wstępne: Bez prerekwizytów

(2) Treści kształcenia:

1. Etyka jako dział filozofii. Aksjologiczne podstawy życia społecznego. Pojęcie „etosu”. Ethos a tradycja. 1 godz./ 1 godz.

2. Zarys problematyki aksjologii. Pojęcie normy moralnej. 1 godz./ 1 godz.

3. Zarys problematyki etyki analitycznej (intuicjonizm, pozytywizm, emotywizm, preskryptywizm, deskryptywizm) 2 godz./ 1 godz.

4. Związek pomiędzy moralnością, etyką a formami życia społecznego. Moralność jako zjawisko społeczne. 2,5 godz./ 1 godz.

5. Rozwój moralny jednostki. Moralność jako regulator postępowania. 2,5 godz./ 1 godz.

6. Klasyczne koncepcje etyczne (ze szczególnym uwzględnieniem arystotelesowskiej etyki cnót, epikureizmu oraz stoicyzmu). 2 godz./ 1,5 godz.

7. Narodziny utylitaryzmu. Utylitaryzm a merytokracja. 2,5 godz./ 1,5 godz.

8. Etyka obowiązku I. Kanta (imperatyw kategoryczny). 2 godz.

9. Ład etyczny wielkich ideologii: Konserwatyzm; Liberalizm; Socjalizm. Oblicza współczesnego liberalizmu. Komunitaryzm jako krytyka liberalizmu. 3 godz./ 1,5 godz.

10. Autorytaryzm. Osobowość autorytarna. 2,5 godz./ 1 godz.

11. Idea sprawiedliwości społecznej. 2 godz./ 1 godz.

12. Etyka dyskursu w perspektywie J. Habermasa. 2 godz./ 1 godz.

(3) Pomoce naukowe i metody dydaktyczne: Wykład problemowy uzupełniony prezentacją multimedialną.

Literatura:

Podstawowa:

Jan Hartman, Jan Woleński, Wiedza o etyce, Wydawnictwo Park, Warszawa 2008;

Alesdair MacIntyre, Krótka historia etyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.

Uzupełniająca:

Peter Singer, Etyka praktyczna, Wydawnictwo „Książka i Wiedza”, Warszawa 2003;

Jacek Hołówka, Etyka w działaniu, Wydawnictwo „Prószyński i S-ka”, 2001;

Paul Bloom, To tylko dzieci. Narodziny dobra i zła, Wydawnictwo „Smak Słowa”, Sopot 2015;

Harry Brighouse, Sprawiedliwość, Wydawnictwo „Sic!”, Warszawa 2007; Dorota Czyżowska, Janusz Trempała, Rozwój moralny, [w:] B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t. 3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003;

Zygmunt Bauman, Etyka ponowoczesna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 1996; Jonathan Heidt, The moral emotions, [w:] R.J. Davidson, K.R. Scherer, H.H. Golgsmith (red.), Handbook of affective sciences, Oxford University Press, Oxford 2003

Uwagi:

-

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)