Etyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0000-OU-0100 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka |
Jednostka: | Pion Prorektora ds. kształcenia |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu etyki; analiza wpływów przekonań moralnych i etycznych na formy życia społecznego; analiza etycznego potencjału wpływowych ideologii oraz utopi; zapoznanie studentów z elementami współczesnej refleksji etycznej na wybranych przykładach. |
Pełny opis: |
(1) Wymagania wstępne: Bez prerekwizytów (2) Treści kształcenia: 1. Etyka jako dział filozofii. Aksjologiczne podstawy życia społecznego. Pojęcie „etosu”. Ethos a tradycja. 1 godz./ 1 godz. 2. Zarys problematyki aksjologii. Pojęcie normy moralnej. 1 godz./ 1 godz. 3. Zarys problematyki etyki analitycznej (intuicjonizm, pozytywizm, emotywizm, preskryptywizm, deskryptywizm) 2 godz./ 1 godz. 4. Związek pomiędzy moralnością, etyką a formami życia społecznego. Moralność jako zjawisko społeczne. 2,5 godz./ 1 godz. 5. Rozwój moralny jednostki. Moralność jako regulator postępowania. 2,5 godz./ 1 godz. 6. Klasyczne koncepcje etyczne (ze szczególnym uwzględnieniem arystotelesowskiej etyki cnót, epikureizmu oraz stoicyzmu). 2 godz./ 1,5 godz. 7. Narodziny utylitaryzmu. Utylitaryzm a merytokracja. 2,5 godz./ 1,5 godz. 8. Etyka obowiązku I. Kanta (imperatyw kategoryczny). 2 godz. 9. Ład etyczny wielkich ideologii: Konserwatyzm; Liberalizm; Socjalizm. Oblicza współczesnego liberalizmu. Komunitaryzm jako krytyka liberalizmu. 3 godz./ 1,5 godz. 10. Autorytaryzm. Osobowość autorytarna. 2,5 godz./ 1 godz. 11. Idea sprawiedliwości społecznej. 2 godz./ 1 godz. 12. Etyka dyskursu w perspektywie J. Habermasa. 2 godz./ 1 godz. (3) Pomoce naukowe i metody dydaktyczne: Wykład problemowy uzupełniony prezentacją multimedialną. |
Literatura: |
Podstawowa: Jan Hartman, Jan Woleński, Wiedza o etyce, Wydawnictwo Park, Warszawa 2008; Alesdair MacIntyre, Krótka historia etyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002. Uzupełniająca: Peter Singer, Etyka praktyczna, Wydawnictwo „Książka i Wiedza”, Warszawa 2003; Jacek Hołówka, Etyka w działaniu, Wydawnictwo „Prószyński i S-ka”, 2001; Paul Bloom, To tylko dzieci. Narodziny dobra i zła, Wydawnictwo „Smak Słowa”, Sopot 2015; Harry Brighouse, Sprawiedliwość, Wydawnictwo „Sic!”, Warszawa 2007; Dorota Czyżowska, Janusz Trempała, Rozwój moralny, [w:] B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t. 3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003; Zygmunt Bauman, Etyka ponowoczesna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 1996; Jonathan Heidt, The moral emotions, [w:] R.J. Davidson, K.R. Scherer, H.H. Golgsmith (red.), Handbook of affective sciences, Oxford University Press, Oxford 2003 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA („Student zna i rozumie...”): podstawy teorii etyki filozoficznej oraz terminologię etyki filozoficznej; różnorodność szkół i tradycji etyki filozoficznej w powiązaniu ze społecznymi, historycznymi i kulturowymi warunkami ich powstania; znaczenie idei etycznych, moralnych, światopoglądowych w obszarze praktyki społecznej; UMIEJĘTNOŚCI („Student potrafi…”): rozpoznać różnorodność orientacji i postaw etycznych reprezentowanych przez odmienne środowiska i kultury; rozpoznać i opisać niektóre problemy i konflikty moralne współczesnego świata w oparciu o poznane stanowiska i koncepcje ; dokonać prezentacji wyników własnych analiz i ocen oraz podać ich merytoryczną argumentację; KOMPETENCJE SPOŁECZNE („Student jest gotów do…”): deliberowania problemów moralny i etycznych oraz ich rozwiązywania, zachowania postawy krytycyzmu w formułowaniu sądów wartościujących; prowadzenia dyskusji na tematy etyczno-moralne za pomocą trafnie dobranej i uporządkowanej argumentacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w zajęciach. Sprawdzian pisemny. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Krakowiak | |
Prowadzący grup: | Tomasz Krakowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Krakowiak | |
Prowadzący grup: | Tomasz Krakowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu etyki; analiza wpływów przekonań moralnych i etycznych na formy życia społecznego; analiza etycznego potencjału wpływowych ideologii oraz utopi; zapoznanie studentów z elementami współczesnej refleksji etycznej na wybranych przykładach. |
|
Pełny opis: |
(1) Wymagania wstępne: Bez prerekwizytów (2) Treści kształcenia: 1. Etyka jako dział filozofii. Aksjologiczne podstawy życia społecznego. Pojęcie „etosu”. Ethos a tradycja. 1 godz./ 1 godz. 2. Zarys problematyki aksjologii. Pojęcie normy moralnej. 1 godz./ 1 godz. 3. Zarys problematyki etyki analitycznej (intuicjonizm, pozytywizm, emotywizm, preskryptywizm, deskryptywizm) 2 godz./ 1 godz. 4. Związek pomiędzy moralnością, etyką a formami życia społecznego. Moralność jako zjawisko społeczne. 2,5 godz./ 1 godz. 5. Rozwój moralny jednostki. Moralność jako regulator postępowania. 2,5 godz./ 1 godz. 6. Klasyczne koncepcje etyczne (ze szczególnym uwzględnieniem arystotelesowskiej etyki cnót, epikureizmu oraz stoicyzmu). 2 godz./ 1,5 godz. 7. Narodziny utylitaryzmu. Utylitaryzm a merytokracja. 2,5 godz./ 1,5 godz. 8. Etyka obowiązku I. Kanta (imperatyw kategoryczny). 2 godz. 9. Ład etyczny wielkich ideologii: Konserwatyzm; Liberalizm; Socjalizm. Oblicza współczesnego liberalizmu. Komunitaryzm jako krytyka liberalizmu. 3 godz./ 1,5 godz. 10. Autorytaryzm. Osobowość autorytarna. 2,5 godz./ 1 godz. 11. Idea sprawiedliwości społecznej. 2 godz./ 1 godz. 12. Etyka dyskursu w perspektywie J. Habermasa. 2 godz./ 1 godz. (3) Pomoce naukowe i metody dydaktyczne: Wykład problemowy uzupełniony prezentacją multimedialną. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Jan Hartman, Jan Woleński, Wiedza o etyce, Wydawnictwo Park, Warszawa 2008; Alesdair MacIntyre, Krótka historia etyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002. Uzupełniająca: Peter Singer, Etyka praktyczna, Wydawnictwo „Książka i Wiedza”, Warszawa 2003; Jacek Hołówka, Etyka w działaniu, Wydawnictwo „Prószyński i S-ka”, 2001; Paul Bloom, To tylko dzieci. Narodziny dobra i zła, Wydawnictwo „Smak Słowa”, Sopot 2015; Harry Brighouse, Sprawiedliwość, Wydawnictwo „Sic!”, Warszawa 2007; Dorota Czyżowska, Janusz Trempała, Rozwój moralny, [w:] B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t. 3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003; Zygmunt Bauman, Etyka ponowoczesna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 1996; Jonathan Heidt, The moral emotions, [w:] R.J. Davidson, K.R. Scherer, H.H. Golgsmith (red.), Handbook of affective sciences, Oxford University Press, Oxford 2003 |
|
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".