Socjologia ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0000-OU-0060 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia ogólna |
Jednostka: | Pion Prorektora ds. kształcenia |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu socjologii, a także uwrażliwienie ich na problematykę związku ich osobistych doświadczeń z przekraczającymi wymiar jednostkowych doświadczeń procesami społecznymi. Celem kursu jest zatem wprowadzenie studentów w socjologiczną perspektywę postrzegania świata oraz próba rozbudzenia ich socjologicznej wyobraźni. |
Pełny opis: |
"(1) Wymagania wstępne: Bez prerekwizytów; (2) Treści kształcenia: 1. Przedsocjologiczne formy wiedzy o życiu społecznym: wiedza potoczna, tradycja filozofii praktycznej, przekazy artystyczne. Geneza socjologii: konsekwencje urbanizacji i rewolucji przemysłowej (rynek jako metafora opisu rzeczywistości społecznej); konsekwencje oświecenia (potrzeba zrozumienia świata, idea rozumu, badania empiryczne, ogród jako metafora w opisie świata społecznego); rewolucje polityczne – potrzeba emancypacji, przemiany w obszarze triady władza-społeczeństwo-państwo. 2 godz./ 1 godz. 2. Socjologia w relacji do innych nauk społecznych (psychologii, antropologii, ekonomii, historii, politologii). Problem „naukowości” socjologii. Socjologiczne paradygmaty. 2 godz./ 1 godz. 3. Procesy socjalizacji. Mechanizmy i etapy socjalizacji w ujęciu behawiorystycznym, socjologicznym (G.H.Mead), psychoanalitycznym i poznawczym (J.Piaget). Przesocjalizowana koncepcja człowieka. 2 godz./ 1 godz 4. Pojęcie roli społecznej. Rola społeczna a status społeczny. Mechanizmy socjalizacji. Mechanizm kontroli społecznej. Strukturalno-funkcjonalna i interakcyjna wykładnia roli społecznej. Pojęcie aktora społecznego. Aktor społeczny w ujęciu strukturalno-funkcjonalnym i interakcyjnym. Perspektywa dramaturgiczna E. Goffmana. 2 godz./ 1 godz. 5. Pojęcie grupy społecznej. Grupa a zbiorowość. Klasyfikacje grup. Grupa „My” – Grupa „Oni”. 2 godz./ 1 godz. 6. Zachowania zbiorowe. Tłum i jego dynamika. Tłum jako podmiot i przedmiot polityki Plotka. Propaganda. Społeczne mechanizmy „kozła ofiarnego” i „polowania na czarownice”. 2 godz./ 1,5 godz. 7. Problematyka etniczności i narodu. Pojęcie etniczności. Koncepcje narodu. Nacjonalizm. Kształtowanie się świadomości narodowej na przykładzie państw Europy. Problematyka narodu i nacjonalizmu a integracja europejska. Elementy problematyki bezpieczeństwa narodowego. 3 godz./ 1,5 godz. 8. Przemiany cywilizacyjne. Relacja „centrum – peryferie”. Wyłanianie się systemu światowego wg. I. Wallersteina. Globalizacja. Teorie zmiany społecznej. Rozwój społeczny. Teorie rozwoju (ewolucjonizm, marksizm, cykle dziejowe). 2 godz./ 1,5 godz. 9. Problematyka władzy. Definicje. Władza wg. M.Webera. Problematyka władzy w ujęciu M. Foucaulta. 2 godz./ 1 godz. 10. Ogólna charakterystyka metod i technik badań socjologicznych. 2 godz./ 1,5 godz. 11. Sfera publiczna i jej socjogeneza (J. Habermas). Formowanie się społeczeństwa obywatelskiego. Opinia publiczna jako podstawowa kategoria sfery publicznej. 2 godz./ 1,5 godz. 12. Media masowe. Zarys historyczny. Społeczne funkcje mediów. Zagrożenia ze strony mediów masowych. Koncepcja „uwiedzenia” J. Baudrillarda. 2 godz./ 1,5 godz. (3) Metody dydaktyczne i pomoce naukowe: Wykład problemowy. Burza mózgów i inne metody heurystyczne. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Anthony Giddens, Socjologia, Warszawa 2004; Piotr Sztompka, Socjologia, Kraków 2004. Literatura uzupełniająca: Zygmunt Bauman, Socjologia, Poznań 2004; Peter L. Berger, Zaproszenie do socjologii, PWN, Warszawa 2007; Jonathan Turner, Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 2004; Irena Borowik, Janusz Mucha (red.), Współczesne teorie socjologiczne (tom 1 i 2), Wydawnictwo “Nomos”, Warszawa 2015; |
Efekty uczenia się: |
ADMINISTRACJA WIEDZA („Student zna i rozumie...”): podstawowe pojęcia z zakresu socjologii i nauk społecznych; podstawowe zależności i mechanizmy dotyczące podstawowych procesów, struktur i instytucji społecznych; podstawowe techniki i metody badań socjologicznych; UMIEJĘTNOŚCI („Student potrafi…”): operować podstawowym aparatem pojęciowym z zakresu socjologii i nauk społecznych; opisywać zjawiska społeczne w kategoriach procesów, struktur i instytucji społecznych; dokonywać krytycznej obserwacji i analizy zjawisk społecznych; KOMPETENCJE SPOŁECZNE („Student jest gotów do…”): świadomego i refleksyjnego uczestnictwa w życiu społecznym; przyjęcia postawy analitycznej i krytycznej wobec zjawisk świata społecznego; samodzielnego opisu i analizy rzeczywistości społecznej w kategoriach nauk społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składa się: (1) Ocena aktywności studenta na zajęciach (czy wykonuje powierzone zadania, czy współpracuje z innymi członkami grupy, czy prezentując własne stanowisko w dyskusji argumentuje racjonalnie i w sposób uporządkowany, czy słucha innych, czy zachowuje krytycyzm wobec sądów wartościujących?) (2) Ocena sprawdzianu pisemnego obejmującego materiał przepracowany na zajęciach |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Krakowiak | |
Prowadzący grup: | Tomasz Krakowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Krakowiak | |
Prowadzący grup: | Tomasz Krakowiak, Kamil Miszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu socjologii, a także uwrażliwienie ich na problematykę związku ich osobistych doświadczeń z przekraczającymi wymiar jednostkowych doświadczeń procesami społecznymi. Celem kursu jest zatem wprowadzenie studentów w socjologiczną perspektywę postrzegania świata oraz próba rozbudzenia ich socjologicznej wyobraźni. |
|
Pełny opis: |
"(1) Wymagania wstępne: Bez prerekwizytów; (2) Treści kształcenia: 1. Przedsocjologiczne formy wiedzy o życiu społecznym: wiedza potoczna, tradycja filozofii praktycznej, przekazy artystyczne. Geneza socjologii: konsekwencje urbanizacji i rewolucji przemysłowej (rynek jako metafora opisu rzeczywistości społecznej); konsekwencje oświecenia (potrzeba zrozumienia świata, idea rozumu, badania empiryczne, ogród jako metafora w opisie świata społecznego); rewolucje polityczne – potrzeba emancypacji, przemiany w obszarze triady władza-społeczeństwo-państwo. 2 godz./ 1 godz. 2. Socjologia w relacji do innych nauk społecznych (psychologii, antropologii, ekonomii, historii, politologii). Problem „naukowości” socjologii. Socjologiczne paradygmaty. 2 godz./ 1 godz. 3. Procesy socjalizacji. Mechanizmy i etapy socjalizacji w ujęciu behawiorystycznym, socjologicznym (G.H.Mead), psychoanalitycznym i poznawczym (J.Piaget). Przesocjalizowana koncepcja człowieka. 2 godz./ 1 godz 4. Pojęcie roli społecznej. Rola społeczna a status społeczny. Mechanizmy socjalizacji. Mechanizm kontroli społecznej. Strukturalno-funkcjonalna i interakcyjna wykładnia roli społecznej. Pojęcie aktora społecznego. Aktor społeczny w ujęciu strukturalno-funkcjonalnym i interakcyjnym. Perspektywa dramaturgiczna E. Goffmana. 2 godz./ 1 godz. 5. Pojęcie grupy społecznej. Grupa a zbiorowość. Klasyfikacje grup. Grupa „My” – Grupa „Oni”. 2 godz./ 1 godz. 6. Zachowania zbiorowe. Tłum i jego dynamika. Tłum jako podmiot i przedmiot polityki Plotka. Propaganda. Społeczne mechanizmy „kozła ofiarnego” i „polowania na czarownice”. 2 godz./ 1,5 godz. 7. Problematyka etniczności i narodu. Pojęcie etniczności. Koncepcje narodu. Nacjonalizm. Kształtowanie się świadomości narodowej na przykładzie państw Europy. Problematyka narodu i nacjonalizmu a integracja europejska. Elementy problematyki bezpieczeństwa narodowego. 3 godz./ 1,5 godz. 8. Przemiany cywilizacyjne. Relacja „centrum – peryferie”. Wyłanianie się systemu światowego wg. I. Wallersteina. Globalizacja. Teorie zmiany społecznej. Rozwój społeczny. Teorie rozwoju (ewolucjonizm, marksizm, cykle dziejowe). 2 godz./ 1,5 godz. 9. Problematyka władzy. Definicje. Władza wg. M.Webera. Problematyka władzy w ujęciu M. Foucaulta. 2 godz./ 1 godz. 10. Ogólna charakterystyka metod i technik badań socjologicznych. 2 godz./ 1,5 godz. 11. Sfera publiczna i jej socjogeneza (J. Habermas). Formowanie się społeczeństwa obywatelskiego. Opinia publiczna jako podstawowa kategoria sfery publicznej. 2 godz./ 1,5 godz. 12. Media masowe. Zarys historyczny. Społeczne funkcje mediów. Zagrożenia ze strony mediów masowych. Koncepcja „uwiedzenia” J. Baudrillarda. 2 godz./ 1,5 godz. (3) Metody dydaktyczne i pomoce naukowe: Wykład problemowy. Burza mózgów i inne metody heurystyczne." |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Anthony Giddens, Socjologia, Warszawa 2004; Piotr Sztompka, Socjologia, Kraków 2004. Literatura uzupełniająca: Zygmunt Bauman, Socjologia, Poznań 2004; Peter L. Berger, Zaproszenie do socjologii, PWN, Warszawa 2007; Jonathan Turner, Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 2004; Irena Borowik, Janusz Mucha (red.), Współczesne teorie socjologiczne (tom 1 i 2), Wydawnictwo “Nomos”, Warszawa 2015; |
|
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".