"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0000-OU-0060
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia ogólna
Jednostka: Pion Prorektora ds. kształcenia
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu socjologii, a także uwrażliwienie ich na problematykę związku ich osobistych doświadczeń z przekraczającymi wymiar jednostkowych doświadczeń procesami społecznymi. Celem kursu jest zatem wprowadzenie studentów w socjologiczną perspektywę postrzegania świata oraz próba rozbudzenia ich socjologicznej wyobraźni.

Pełny opis:

"(1) Wymagania wstępne: Bez prerekwizytów;

(2) Treści kształcenia: 1. Przedsocjologiczne formy wiedzy o życiu społecznym: wiedza potoczna, tradycja filozofii praktycznej, przekazy artystyczne. Geneza socjologii: konsekwencje urbanizacji i rewolucji przemysłowej (rynek jako metafora opisu rzeczywistości społecznej); konsekwencje oświecenia (potrzeba zrozumienia świata, idea rozumu, badania empiryczne, ogród jako metafora w opisie świata społecznego); rewolucje polityczne – potrzeba emancypacji, przemiany w obszarze triady władza-społeczeństwo-państwo. 2 godz./ 1 godz.

2. Socjologia w relacji do innych nauk społecznych (psychologii, antropologii, ekonomii, historii, politologii). Problem „naukowości” socjologii. Socjologiczne paradygmaty. 2 godz./ 1 godz.

3. Procesy socjalizacji. Mechanizmy i etapy socjalizacji w ujęciu behawiorystycznym, socjologicznym (G.H.Mead), psychoanalitycznym i poznawczym (J.Piaget). Przesocjalizowana koncepcja człowieka. 2 godz./ 1 godz

4. Pojęcie roli społecznej. Rola społeczna a status społeczny. Mechanizmy socjalizacji. Mechanizm kontroli społecznej. Strukturalno-funkcjonalna i interakcyjna wykładnia roli społecznej. Pojęcie aktora społecznego. Aktor społeczny w ujęciu strukturalno-funkcjonalnym i interakcyjnym. Perspektywa dramaturgiczna E. Goffmana. 2 godz./ 1 godz.

5. Pojęcie grupy społecznej. Grupa a zbiorowość. Klasyfikacje grup. Grupa „My” – Grupa „Oni”. 2 godz./ 1 godz.

6. Zachowania zbiorowe. Tłum i jego dynamika. Tłum jako podmiot i przedmiot polityki Plotka. Propaganda. Społeczne mechanizmy „kozła ofiarnego” i „polowania na czarownice”. 2 godz./ 1,5 godz.

7. Problematyka etniczności i narodu. Pojęcie etniczności. Koncepcje narodu. Nacjonalizm. Kształtowanie się świadomości narodowej na przykładzie państw Europy. Problematyka narodu i nacjonalizmu a integracja europejska. Elementy problematyki bezpieczeństwa narodowego. 3 godz./ 1,5 godz.

8. Przemiany cywilizacyjne. Relacja „centrum – peryferie”. Wyłanianie się systemu światowego wg. I. Wallersteina. Globalizacja. Teorie zmiany społecznej. Rozwój społeczny. Teorie rozwoju (ewolucjonizm, marksizm, cykle dziejowe). 2 godz./ 1,5 godz.

9. Problematyka władzy. Definicje. Władza wg. M.Webera. Problematyka władzy w ujęciu M. Foucaulta. 2 godz./ 1 godz.

10. Ogólna charakterystyka metod i technik badań socjologicznych. 2 godz./ 1,5 godz.

11. Sfera publiczna i jej socjogeneza (J. Habermas). Formowanie się społeczeństwa obywatelskiego. Opinia publiczna jako podstawowa kategoria sfery publicznej. 2 godz./ 1,5 godz.

12. Media masowe. Zarys historyczny. Społeczne funkcje mediów. Zagrożenia ze strony mediów masowych. Koncepcja „uwiedzenia” J. Baudrillarda. 2 godz./ 1,5 godz.

(3) Metody dydaktyczne i pomoce naukowe: Wykład problemowy. Burza mózgów i inne metody heurystyczne.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Anthony Giddens, Socjologia, Warszawa 2004;

Piotr Sztompka, Socjologia, Kraków 2004.

Literatura uzupełniająca:

Zygmunt Bauman, Socjologia, Poznań 2004;

Peter L. Berger, Zaproszenie do socjologii, PWN, Warszawa 2007;

Jonathan Turner, Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 2004;

Irena Borowik, Janusz Mucha (red.), Współczesne teorie socjologiczne (tom 1 i 2), Wydawnictwo “Nomos”, Warszawa 2015;

Efekty uczenia się:

ADMINISTRACJA

WIEDZA („Student zna i rozumie...”): podstawowe pojęcia z zakresu socjologii i nauk społecznych; podstawowe zależności i mechanizmy dotyczące podstawowych procesów, struktur i instytucji społecznych; podstawowe techniki i metody badań socjologicznych; UMIEJĘTNOŚCI („Student potrafi…”): operować podstawowym aparatem pojęciowym z zakresu socjologii i nauk społecznych; opisywać zjawiska społeczne w kategoriach procesów, struktur i instytucji społecznych; dokonywać krytycznej obserwacji i analizy zjawisk społecznych; KOMPETENCJE SPOŁECZNE („Student jest gotów do…”): świadomego i refleksyjnego uczestnictwa w życiu społecznym; przyjęcia postawy analitycznej i krytycznej wobec zjawisk świata społecznego; samodzielnego opisu i analizy rzeczywistości społecznej w kategoriach nauk społecznych.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składa się: (1) Ocena aktywności studenta na zajęciach (czy wykonuje powierzone zadania, czy współpracuje z innymi członkami grupy, czy prezentując własne stanowisko w dyskusji argumentuje racjonalnie i w sposób uporządkowany, czy słucha innych, czy zachowuje krytycyzm wobec sądów wartościujących?) (2) Ocena sprawdzianu pisemnego obejmującego materiał przepracowany na zajęciach

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Krakowiak
Prowadzący grup: Tomasz Krakowiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Krakowiak
Prowadzący grup: Tomasz Krakowiak, Kamil Miszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu socjologii, a także uwrażliwienie ich na problematykę związku ich osobistych doświadczeń z przekraczającymi wymiar jednostkowych doświadczeń procesami społecznymi. Celem kursu jest zatem wprowadzenie studentów w socjologiczną perspektywę postrzegania świata oraz próba rozbudzenia ich socjologicznej wyobraźni.

Pełny opis:

"(1) Wymagania wstępne: Bez prerekwizytów;

(2) Treści kształcenia: 1. Przedsocjologiczne formy wiedzy o życiu społecznym: wiedza potoczna, tradycja filozofii praktycznej, przekazy artystyczne. Geneza socjologii: konsekwencje urbanizacji i rewolucji przemysłowej (rynek jako metafora opisu rzeczywistości społecznej); konsekwencje oświecenia (potrzeba zrozumienia świata, idea rozumu, badania empiryczne, ogród jako metafora w opisie świata społecznego); rewolucje polityczne – potrzeba emancypacji, przemiany w obszarze triady władza-społeczeństwo-państwo. 2 godz./ 1 godz.

2. Socjologia w relacji do innych nauk społecznych (psychologii, antropologii, ekonomii, historii, politologii). Problem „naukowości” socjologii. Socjologiczne paradygmaty. 2 godz./ 1 godz.

3. Procesy socjalizacji. Mechanizmy i etapy socjalizacji w ujęciu behawiorystycznym, socjologicznym (G.H.Mead), psychoanalitycznym i poznawczym (J.Piaget). Przesocjalizowana koncepcja człowieka. 2 godz./ 1 godz

4. Pojęcie roli społecznej. Rola społeczna a status społeczny. Mechanizmy socjalizacji. Mechanizm kontroli społecznej. Strukturalno-funkcjonalna i interakcyjna wykładnia roli społecznej. Pojęcie aktora społecznego. Aktor społeczny w ujęciu strukturalno-funkcjonalnym i interakcyjnym. Perspektywa dramaturgiczna E. Goffmana. 2 godz./ 1 godz.

5. Pojęcie grupy społecznej. Grupa a zbiorowość. Klasyfikacje grup. Grupa „My” – Grupa „Oni”. 2 godz./ 1 godz.

6. Zachowania zbiorowe. Tłum i jego dynamika. Tłum jako podmiot i przedmiot polityki Plotka. Propaganda. Społeczne mechanizmy „kozła ofiarnego” i „polowania na czarownice”. 2 godz./ 1,5 godz.

7. Problematyka etniczności i narodu. Pojęcie etniczności. Koncepcje narodu. Nacjonalizm. Kształtowanie się świadomości narodowej na przykładzie państw Europy. Problematyka narodu i nacjonalizmu a integracja europejska. Elementy problematyki bezpieczeństwa narodowego. 3 godz./ 1,5 godz.

8. Przemiany cywilizacyjne. Relacja „centrum – peryferie”. Wyłanianie się systemu światowego wg. I. Wallersteina. Globalizacja. Teorie zmiany społecznej. Rozwój społeczny. Teorie rozwoju (ewolucjonizm, marksizm, cykle dziejowe). 2 godz./ 1,5 godz.

9. Problematyka władzy. Definicje. Władza wg. M.Webera. Problematyka władzy w ujęciu M. Foucaulta. 2 godz./ 1 godz.

10. Ogólna charakterystyka metod i technik badań socjologicznych. 2 godz./ 1,5 godz.

11. Sfera publiczna i jej socjogeneza (J. Habermas). Formowanie się społeczeństwa obywatelskiego. Opinia publiczna jako podstawowa kategoria sfery publicznej. 2 godz./ 1,5 godz.

12. Media masowe. Zarys historyczny. Społeczne funkcje mediów. Zagrożenia ze strony mediów masowych. Koncepcja „uwiedzenia” J. Baudrillarda. 2 godz./ 1,5 godz.

(3) Metody dydaktyczne i pomoce naukowe: Wykład problemowy. Burza mózgów i inne metody heurystyczne."

Literatura:

Literatura podstawowa:

Anthony Giddens, Socjologia, Warszawa 2004;

Piotr Sztompka, Socjologia, Kraków 2004.

Literatura uzupełniająca:

Zygmunt Bauman, Socjologia, Poznań 2004;

Peter L. Berger, Zaproszenie do socjologii, PWN, Warszawa 2007;

Jonathan Turner, Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 2004;

Irena Borowik, Janusz Mucha (red.), Współczesne teorie socjologiczne (tom 1 i 2), Wydawnictwo “Nomos”, Warszawa 2015;

Uwagi:

-

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)