"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy baz danych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0202-INF-1-4041S
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0613) Tworzenie i analiza oprogramowania i aplikacji Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy baz danych
Jednostka: Instytut Nauk Informatyczno-Technicznych
Grupy: Informatyka, semestr IV, tryb stacjonarny
Informatyka, semestr IV, tryb stacjonarny BBiS
Informatyka, semestr IV, tryb stacjonarny GiPD
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje podstawy teoretyczne technologii systemów baz danych ich zastosowania i tworzenia baz danych. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i koncepcjami technologii systemów baz danych, niezbędnymi do poprawnego projektowania, korzystania i implementacji systemów baz danych i ich aplikacji. Właściwe projektowanie i obsługa baz danych nabiera znaczenia wobec rosnących w tym obszarze oczekiwań, ważne zatem staje się określenie celu, któremu ma służyć baza danych.

Pełny opis:

Przekazane treści pozwalają w stopniu rozszerzonym na zapoznanie z bazami danych oraz problematyką w zakresie obsługi baz danych i projektowania baz danych. Ważne staje się też poznanie narzędzi do budowy baz danych oraz bezpieczeństwo informacji w systemach zarządzania bazami danych, a także zarządzanie prawami dostępu do danych.

Efekty uczenia się:

WIEDZA („Student zna i rozumie...”):

- potrzebę uporządkowania wiedzy teoretycznej i praktycznej dotyczycącej podstaw baz danych oraz bezpieczeństwa baz danych jako kluczowych zagadnień informatyki (INZ_W04);

- techniki informatyczne w zakresie organizacji informacji, baz danych: ich funkcjonowania, administracji nimi oraz bezpieczeństwo danych w całym procesu obsługi klienta (INZ_W05);

- różnice pomiędzy danymi a informacjami oraz techniki dotyczące ich przetwarzania z zastosowaniem baz danych (INZ_W06);

- organizację danych i zarzadzanie danymi oraz obowiązujące normy techniczne w zakresie informatyki (INZ_W08);

- akty prawne regulujące kwestie etyczne związane z gromadzeniem, przetwarzaniem i udostępnianiem informacji gromadzonej w bazach danych (INZ_W12).

UMIEJĘTNOŚCI („Student potrafi…”):

- identyfikować, dokonywać oceny użyteczności materiałów, metod i narzędzi stosowanych w cyklu życia bazy danych (INZ_U17);

- proponować rozwiązania i podejmować działania w zakresie zaprojektowania i zaimplementowania schematu bazy danych (INZ_U24).

KOMPETENCJE SPOŁECZNE („Student jest gotów do…”):

- oceny inherentnych cech gromadzonych i przetwarzanych danych oraz ma świadomość i potrafi ocenić zagrożenia dla społeczeństwa i jednostki wynikające z pozyskiwania i przetwarzania danych (INZ_K01);

- współdziałania grupowego w zakresie weryfikowania wiedzy z zakresu podstaw baz danych (INZ_K02).

Metody i kryteria oceniania:

Wartość oceny z przedmiotu jest średnią ważoną ocen uzyskanych ze wszystkich form zajęć zgodnie ze schematem:

tj. OCENA = śr. (w + c)

gdzie:

w = ocena z wykładu

c = ocena z ćwiczeń

Skala ocen:

Poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

ocena z przedmiotu ustalana na podstawie następującej skali:

4,75-5,0 - ocena (5)

4,5-4,74 - ocena (4,5)

4,0-4,49 - ocena (4)

3,5-3,99 - ocena (3,5)

3,0-3,49 - ocena (3)

0-2,99 - ocena (2)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-15 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 35 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Rybak
Prowadzący grup: Łukasz Rybak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Pełny opis:

Wymagania wstępne:

Wstęp do informatyki, Elementy logiki, Programowanie I, Programowanie II, Programowanie III

Treści kształcenia:

Wykład:

  1. Wprowadzenie do problematyki baz danych [2 godz.]: znaczenie baz danych; przykłady zastosowań baz danych; definicja bazy danych; dane a informacje; definicja systemu zarządzania bazą danych (SZBD); popularne systemy zarządzania bazą danych; funkcje systemu zarządzania bazą danych; pierwsze systemy zarządzania bazą danych; przykłady pierwszych systemów zarządzania bazą danych; problemy występujące w pierwszych systemach zarządzania bazą danych; wprowadzenie do relacyjnego modelu danych; „downsizing“ i „upsizing“ baz danych; integracja danych; język definiowania danych; przetwarzanie zapytań; przetwarzanie transakcji
  2. Relacyjny model danych [2 godz.]: definicja modelu danych; elementy składowe modelu danych – struktura danych, operacje na danych, ograniczenia; istotne modele danych – relacyjny i jego rozszerzenie obiektowo-relacyjne, semistrukturalny, obiektowy, hierarchiczny, sieciowy; wprowadzenie do relacyjnego modelu danych; popularność modelu relacyjnego; atrybut relacji; schemat relacji; krotka; dziedzina atrybutu relacji; równoważność relacji; instancja relacji; klucz relacji; schemat bazy danych
  3. Diagram związków encji [3 godz.]: proces modelowania i implementowania bazy danych; model związków encji; definicja encji; zbiór encji; atrybuty zbioru encji; związki pomiędzy zbiorami encji; definicja diagramu ER (ang. Entity Relationship); instancja diagramu ER; kardynalność binarnych związków ER (jeden-do-jednego, jeden-do-wielu, wiele-do-wielu); związki wieloargumentowe; encja słaba
  4. Transformacja diagramu ER do modelu relacyjnego [3 godz.]: transformacja zbiorów encji na relacje; transformacja atrybutów zbioru encji na zbiór atrybutów relacji; transformacja związków; transformacja hierarchii encji
  5. Normalizacja schematu bazy danych [2 godz.]: pierwsza postać normalna (1NF), druga postać normalna (2NF), trzecia postać normalna (3NF), postać normalna Boyce-Codd’a
  6. Implementowanie bazy danych i wykonywanie na niej operacji z zastosowaniem strukturalnego języka zapytań SQL (ang. Structured Query Language) [3 godz.]: definiowanie schematu relacyjnego w SQL; rodzaje relacji w strukturalnym języku zapytań; typy danych w SQL; definiowanie tabel; modyfikowanie schematów relacji; wartości domyślne; definiowanie kluczy

Laboratorium:

  1. Projektowanie bazodanowego systemu informatycznego [14 godz.]: formułowanie opisu wybranego fragmentu świata rzeczywistego; opracowanie diagramu Venna w oparciu o przygotowany opis; opracowanie diagramu związków encji ERD (ang. Entity Relationship Diagram) na podstawie diagramu Venna; określenie atrybutów encji; nadanie ograniczeń integralnościowych; transformacja ERD do modelu relacyjnego; normalizacja stworzonego schematu bazy danych
  2. Zastosowanie SQL w procesie implementacji i zarządzania bazą danych [7 godz.]: operowanie na strukturach danych z wykorzystaniem DDL (ang. Data Definition Language); realizacja elementarnych operacji na danych za pomocą DML (ang. Data Manipulation Language); operacje projekcji i selekcji przy zastosowaniu DQL (ang. Data Query Language); ograniczanie liczby wyników za pośrednictwem klauzuli LIKE; filtrowanie i sortowanie danych za pomocą instrukcji WHERE i ORDER BY; operatory porównania; operatory logiczne
  3. Implementacja modułu aplikacji bazodanowej w języku Java [14 godz.]: nawiązywanie połączenia pomiędzy aplikacją (Java) a bazą danych (SQLite) za pośrednictwem interfejsu JDBC (ang. Java DataBase Connectivity); implementacja graficznego interfejsu użytkownika aplikacji bazodanowej, pozwalającego na realizację operacji CRUD, z wykorzystaniem AWT i Swing

Metody dydaktyczne i pomoce naukowe:

wykład konwersatoryjny, metoda problemowa, burza mózgów, praca z danymi, praca z użyciem komputera, ćwiczenia laboratoryjne, metoda projektów, praca własna studenta

Literatura:

Podstawowa:

  1. Barker R. Relationship Modelling. Addison-Wesley Publishers, Wokingham 1989
  2. Codd E.F. A Relational Model of Data for Large Shared Data Banks. Commun. ACM. 1970, vol. 13, no. 6, pp. 377–387, DOI: 10.1145/362384.362685
  3. Nield T. Pierwsze kroki z SQL. Praktyczne podejście dla początkujących. Helion 2016
  4. Ullman J. D., Widom J. Podstawowy kurs systemów baz danych. Helion 2011

Uzupełniająca:

  1. Mendrala D., Szeliga M. SQL. Praktyczny kurs. Helion 2015
  2. Rockoff L. Język SQL. Przyjazny podręcznik. Helion 2017
  3. Rybak Ł, Dudczyk J. Increasing the information superiority on the modern battlefield through the use of virtual reality systems. Security and Defence Quarterly. 2019, vol. 25, no. 3, pp. 86-98, DOI: 10.35467/sdq/105998

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 35 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Rybak
Prowadzący grup: Łukasz Rybak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Pełny opis:

Wymagania wstępne:

Wstęp do informatyki, Elementy logiki, Programowanie I, Programowanie II, Programowanie III

Treści kształcenia:

Wykład:

  1. Wprowadzenie do problematyki baz danych [2 godz.]: znaczenie baz danych; przykłady zastosowań baz danych; definicja bazy danych; dane a informacje; definicja systemu zarządzania bazą danych (SZBD); popularne systemy zarządzania bazą danych; funkcje systemu zarządzania bazą danych; pierwsze systemy zarządzania bazą danych; przykłady pierwszych systemów zarządzania bazą danych; problemy występujące w pierwszych systemach zarządzania bazą danych; wprowadzenie do relacyjnego modelu danych; „downsizing“ i „upsizing“ baz danych; integracja danych; język definiowania danych; przetwarzanie zapytań; przetwarzanie transakcji
  2. Relacyjny model danych [2 godz.]: definicja modelu danych; elementy składowe modelu danych – struktura danych, operacje na danych, ograniczenia; istotne modele danych – relacyjny i jego rozszerzenie obiektowo-relacyjne, semistrukturalny, obiektowy, hierarchiczny, sieciowy; wprowadzenie do relacyjnego modelu danych; popularność modelu relacyjnego; atrybut relacji; schemat relacji; krotka; dziedzina atrybutu relacji; równoważność relacji; instancja relacji; klucz relacji; schemat bazy danych
  3. Diagram związków encji [3 godz.]: proces modelowania i implementowania bazy danych; model związków encji; definicja encji; zbiór encji; atrybuty zbioru encji; związki pomiędzy zbiorami encji; definicja diagramu ER (ang. Entity Relationship); instancja diagramu ER; kardynalność binarnych związków ER (jeden-do-jednego, jeden-do-wielu, wiele-do-wielu); związki wieloargumentowe; encja słaba
  4. Transformacja diagramu ER do modelu relacyjnego [3 godz.]: transformacja zbiorów encji na relacje; transformacja atrybutów zbioru encji na zbiór atrybutów relacji; transformacja związków; transformacja hierarchii encji
  5. Normalizacja schematu bazy danych [2 godz.]: pierwsza postać normalna (1NF), druga postać normalna (2NF), trzecia postać normalna (3NF), postać normalna Boyce-Codd’a
  6. Implementowanie bazy danych i wykonywanie na niej operacji z zastosowaniem strukturalnego języka zapytań SQL (ang. Structured Query Language) [3 godz.]: definiowanie schematu relacyjnego w SQL; rodzaje relacji w strukturalnym języku zapytań; typy danych w SQL; definiowanie tabel; modyfikowanie schematów relacji; wartości domyślne; definiowanie kluczy

Laboratorium:

  1. Projektowanie bazodanowego systemu informatycznego [14 godz.]: formułowanie opisu wybranego fragmentu świata rzeczywistego; opracowanie diagramu Venna w oparciu o przygotowany opis; opracowanie diagramu związków encji ERD (ang. Entity Relationship Diagram) na podstawie diagramu Venna; określenie atrybutów encji; nadanie ograniczeń integralnościowych; transformacja ERD do modelu relacyjnego; normalizacja stworzonego schematu bazy danych
  2. Zastosowanie SQL w procesie implementacji i zarządzania bazą danych [7 godz.]: operowanie na strukturach danych z wykorzystaniem DDL (ang. Data Definition Language); realizacja elementarnych operacji na danych za pomocą DML (ang. Data Manipulation Language); operacje projekcji i selekcji przy zastosowaniu DQL (ang. Data Query Language); ograniczanie liczby wyników za pośrednictwem klauzuli LIKE; filtrowanie i sortowanie danych za pomocą instrukcji WHERE i ORDER BY; operatory porównania; operatory logiczne
  3. Implementacja modułu aplikacji bazodanowej w języku Java [14 godz.]: nawiązywanie połączenia pomiędzy aplikacją (Java) a bazą danych (SQLite) za pośrednictwem interfejsu JDBC (ang. Java DataBase Connectivity); implementacja graficznego interfejsu użytkownika aplikacji bazodanowej, pozwalającego na realizację operacji CRUD, z wykorzystaniem AWT i Swing

Metody dydaktyczne i pomoce naukowe:

wykład konwersatoryjny, metoda problemowa, burza mózgów, praca z danymi, praca z użyciem komputera, ćwiczenia laboratoryjne, metoda projektów, praca własna studenta

Literatura:

Podstawowa:

  1. Barker R. Relationship Modelling. Addison-Wesley Publishers, Wokingham 1989
  2. Codd E.F. A Relational Model of Data for Large Shared Data Banks. Commun. ACM. 1970, vol. 13, no. 6, pp. 377–387, DOI: 10.1145/362384.362685
  3. Nield T. Pierwsze kroki z SQL. Praktyczne podejście dla początkujących. Helion 2016
  4. Ullman J. D., Widom J. Podstawowy kurs systemów baz danych. Helion 2011

Uzupełniająca:

  1. Mendrala D., Szeliga M. SQL. Praktyczny kurs. Helion 2015
  2. Rockoff L. Język SQL. Przyjazny podręcznik. Helion 2017
  3. Rybak Ł, Dudczyk J. Increasing the information superiority on the modern battlefield through the use of virtual reality systems. Security and Defence Quarterly. 2019, vol. 25, no. 3, pp. 86-98, DOI: 10.35467/sdq/105998

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 25 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Rozpędowska - Matraszek
Prowadzący grup: Sławomir Machowski, Danuta Rozpędowska - Matraszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Rozpędowska - Matraszek
Prowadzący grup: Marcelina Otręba, Danuta Rozpędowska - Matraszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-09-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 25 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Rozpędowska - Matraszek
Prowadzący grup: Marcelina Otręba, Danuta Rozpędowska - Matraszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami technologii baz danych, niezbędnymi do poprawnego projektowania, korzystania i implementacji systemów baz danych raz ich aplikacji. W ramach tego przedmiotu studenci zapoznają się z podstawowymi zasadami modelowania i projektowania baz danych, relacyjnym modelem danych, standardowym językiem baz danych SQL, normalizacją schematów logicznych baz danych oraz logiczną organizacją i podstawowymi strukturami fizycznymi danych wykorzystywanymi w systemach baz danych. Rozwój technologii sprawia, że zaprojektowanie systemu baz danych, jego wdrożenie i administrowanie nim wymaga biegłości w wielu dziedzinach. Niezbędne są podstawy modelowania i projektowania baz danych, umiejętność posłużenia się językami i modelami udostępnianymi przez systemy zarządzania bazami danych, a także znajomość technik implementacji samych systemów.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)