"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pielęgniarstwo w opiece długoterminowej (ZP)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0201-PIEL-1-5162S
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0913) Pielęgniarstwo i opieka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pielęgniarstwo w opiece długoterminowej (ZP)
Jednostka: Instytut Nauk o Zdrowiu
Grupy: Pielęgniarstwo, semestr V, tryb stacjonarny
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Pielęgniarstwo opieki długoterminowej obejmuje: wkłady30 godzin; zajęcia praktyczne 80 godzin, praca własna 15 godzin oraz praktyki zawodowe. Łącznie 15 godzin.

Program obejmuje efekty nauczania z zakresu pielęgniarstwa internistycznego, chirurgicznego, ratownictwa medycznego, farmakologii , geriatrii psychologii, etyki, rehabilitacji Student ma możliwość weryfikacji swojej wiedzy, umiejętności w opiece nad podopiecznym w domu pomocy społecznej jak w stacjonarnych oddziałach opieki hospicyjnej. Istotą zajęć jest praca z seniorem, oraz objecie opieką pacjenta w stanie terminalnym - towarzyszenie rodzinie w czasie odchodzenia najbliższej osoby

Pełny opis:

Pielęgniarstwo opieki długoterminowej jest przedmiotem o p profilu praktycznym.Daje możliwości weryfikacji zdobytych efektów nauczania w działaniu praktycznym. W czasie trwania zajęć student m możliwość utrwalenia efektów uczenia się.

W zakresie wiedzy student zna i rymie etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami w wybranych chorobach; zasady przygotowania pacjenta w różnym wieku i stanie zdrowia do badań oraz zabiegów diagnostycznych, a także zasady opieki w trakcie oraz po tych badaniach i zabiegach; właściwości grup leków i ich działanie na układy i narządy pacjenta w różnych chorobach w zależności od wieku i stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania; reakcje pacjenta na chorobę, przyjęcie do szpitala i hospitalizację; proces starzenia się w aspekcie biologicznym, psychologicznym, społecznym i ekonomicznym; zasady organizacji opieki specjalistycznej (geriatrycznej, intensywnej opieki medycznej, neurologicznej, psychiatrycznej, pediatrycznej, internistycznej, chirurgicznej, paliatywnej, długoterminowej oraz na bloku operacyjnym);Zna i rozumie ; zasady żywienia pacjentów, z uwzględnieniem leczenia dietetycznego, wskazań przed- i pooperacyjnych według protokołu kompleksowej opieki okołooperacyjnej dla poprawy wyników leczenia , przebiegu i sposobów postępowania rehabilitacyjnego w różnych chorobach; metody i skale oceny bólu, poziomu sedacji, oraz zaburzeń snu oraz stanów delirycznych u pacjentów w stanach zagrożenia życia; metody i techniki komunikowania się z pacjentem niezdolnym do nawiązania i podtrzymania efektywnej komunikacji ze względu na stan zdrowia lub stosowane leczenie;

Potrafi; rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego; prowadzić rozmowę terapeutyczną;; prowadzić rehabilitację przyłóżkową i aktywizację z wykorzystaniem elementów terapii zajęciowej przekazywać informacje członkom zespołu terapeutycznego o stanie zdrowia pacjenta; oceniać poziom bólu, reakcję pacjenta na ból i jego nasilenie oraz stosować farmakologiczne i niefarmakologiczne postępowanie przeciwbólowe;

Potrafi postępować zgodnie z procedurą z ciałem zmarłego pacjenta;

Potrafi przygotowywać i podawać pacjentom leki różnymi drogami, samodzielnie lub na zlecenie lekarza;

Potrafi; udzielać pierwszej pomocy w stanach bezpośredniego zagrożenia życia; Potrafi doraźnie unieruchamiać złamania kości, zwichnięcia i skręcenia oraz przygotowywać pacjenta do transportu;

Potrafi gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską, ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać interwencje pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki pielęgniarskiej;

Potrafi Potrafi prowadzić poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia dotyczące wad rozwojowych, chorób i uzależnień; Potrafi prowadzić profilaktykę powikłań występujących w przebiegu chorób; Potrafi rozpoznawać powikłania po specjalistycznych badaniach diagnostycznych i zabiegach operacyjnych;

Potrafi; doraźnie podawać pacjentowi tlen i monitorować jego stan podczas tlenoterapii; Potrafi modyfikować dawkę stałą insuliny szybko- i krótko działającej; uczyć pacjenta i jego opiekuna doboru oraz użytkowania sprzętu pielęgnacyjno- rehabilitacyjnego i wyrobów medycznych;

Potrafi prowadzić u osób dorosłych i dzieci żywienie dojelitowe (przez zgłębnik i przetokę odżywczą) oraz żywienie pozajelitowe; Student jest gotów do

kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną

przestrzegania praw pacjenta samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem;

ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe;

zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu

przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta; dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych Przedmiot kończ się egzaminem Na

zajęciach praktycznych proponowana jest następująca tematyką

Zajęcia praktyczne

1. Omówienie zasad BHP, procedur i regulaminu stanowikowego.

2. Organizacja opieki stacjonarnej nad pacjentem. Zakres świadczonych usług.

3. Zasady korzystania z dokumentacji medycznej. Komunikowanie się z podopiecznym, jego rodziną i innymi pracownikami medycznymi. Prawa pacjenta w szpitalu.

4. Pomoc pacjentowi w przemieszczaniu się w obrębie łóżka. Stosowanie sprzętu rehabilitacyjnego Pomoc w utrzymaniu aktywności ruchowej pacjenta. Pozycje ułożeniowe, udogodnienia, ćwiczenia bierne i czynne

5. Profilaktyka powikłań długotrwałego unieruchomienia

6. Ocena stanu powłok skórnych i śluzówek pacjenta. Higiena ciała ciężko chorego w łóżku.

7. Metody wspomagające wentylację płuc: ćwiczenia oddechowe, wspomaganie odkrztuszania wydzielony, drenaż ułożeniowy. Toaleta drzewa oskrzelowego. Pobieranie plwociny i wymazów,

8. Opieka nad pacjentem w stanie terminalnym

9. Ocena stanu zdrowia pacjenta metodą procesu pielęgnowania. Formułowanie diagnozy pielęgniarskiej. Komunikowanie się z rodziną pacjenta

10. Współpraca z zespole terapeutycznym. Zakres kompetencji i odpowiedzialności zawodowej pielęgniarki i poszczególnych członków zespołu Zasady komunikacji w zespole terapeutycznym Zaliczenie – końcowe zaliczenie o charakterze praktycznym, samoocena studenta, ocena nauczyciela oraz opracowany proces pielęgnowania dowolnie wybranego pacjenta

Weryfikacja efektów uczenia się polega na

I. Wykłady:

1. Metody sprawdzania: test na zakończenie przedmiotu 5semestr,

2. Kryteria oceny wiadomości:

1. Opanowanie całego materiału programowego, wiązanie wiedzy w logiczny układ, właściwe rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz wyjaśnienie zjawisk, umiejętne wykorzystanie wiadomości w teorii i praktyce bez ingerencji nauczyciela, posługiwanie się poprawnym językiem, stylem i terminologią naukową.

Ocenie podlega:

Zarządzanie opieką

1. Rozpoznawanie i relacjonowanie zagrożeń, które mogą być niebezpieczne dla pacjenta, studenta i innych członków interdyscyplinarnego zespołu terapeutycznego.

2. Jasne, dokładne wypełnianie dokumentacji.

3. Prawidłowe wykonanie obliczeń, np. dawki leku, stężenia preparatu dezynfekcyjnego.

4. Praca efektywna z pacjentami i członkami interdyscyplinarnego zespołu terapeutycznego.

Świadczenie opieki

1. Ocena stanu pacjenta przez obserwację i wywiad.

2. Bezpieczny, rzetelny pomiar, zapisywanie, interpretacja wyników: temperatury, tętna, oddechu, ciśnienia tętniczego.

3. Bezpieczne i skuteczne prowadzenie opieki przez pomaganie pacjentowi w zaspokojeniu potrzeby: jedzenia i picia, higieny osobistej, wydalania, oddychania, wypoczynku, zmianie pozycji, poruszaniu i transporcie.

4. Bezpieczny udział w procesie leczenia, tj. w podawaniu leków przez: układ oddechowy (inhalacje, tlen), skórę (maści, kremy), błony śluzowe (krople do oka), podskórnie (insulina, preparaty heparyny).

5. Bezpieczny udział w procesie diagnozowania: pobranie krwi żylnej i włośniczkowej, pobranie moczu, plwociny, kału do badania, założenie venflonu.

6. Nawiązywanie kontaktu z pacjentem i członkami interdyscyplinarnego zespołu terapeutycznego.

7. Zapewnienie prywatności i godności pacjentowi.

Kryteria oceny:

Obecność na zajęciach oraz opanowanie materiału i umiejętności przewidzianych w programie.

Samokształcenie:

Przygotowanie odpowiedzi pisemnych na temat 10 zagadnień.

Zajęcia praktyczne - zaliczenie z oceną

zaliczenie umiejętności,

dokumentowanie pielęgnowania chorego,

zaliczenie poszczególnych tematów zajęć,

obowiązkowa obecność na wszystkich zajęciach.

Praktyki zawodowe: Zaliczenie na ocenę

Warunki zaliczenie praktyki zawodowej:

• obowiązkowa obecność na wszystkich zajęciach

• punktualne uczęszczanie na zajęcia

• przestrzeganie regulaminu praktyki zawodowej

• zaliczenie umiejętności według indeksu (dziennika) umiejętności

• prowadzenie indywidualnego dokumentowania pielęgnowania chorego

• kultura osobista, staranne umundurowanie

W przypadku nieobecności usprawiedliwionej zajęcia z zajęć praktycznych i praktyki zawodowej muszą być zrealizowane w innym terminie (ustalonym z koordynatorem przedmiotu).

Metody dydaktyczne

Wykład, konwersatoria: wykład informacyjny i konwersatoryjny, dyskusja dydaktyczna, prezentacja multimedialna

zajęcia praktyczne - ćwiczenia praktyczne, praca z chorym, analiza dokumentacji medycznej, instruktaż, wykonywanie świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie pod bezpośrednim nadzorem nauczyciela, seminarium

Praktyka zawodowa - ćwiczenia praktyczne, metoda problemowa, praca z chorym, analiza dokumentacji medycznej, instruktaż, wykonywanie świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie pod bezpośrednim nadzorem opiekuna

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Kędziora - Kornatowska K: Muszalik M, Skolimowska E. Pilęgniarstwo w opiece długoterminowej PZWL Warszawa 2015

2 Koper A. Pielęgniarstwo onkologiczne Podręcznik dla studentów medycznych PZWL Warszawa 2015

3. Krajnik M., Malec-Milewska M., Wordliczek J. Chory na nowotwór - kompendium leczenia objawów towarzyszących Wyd. Medical Education, Warszawa 2015

Literatura uzupełniająca:

1. Wieczorowska _ Tobias K., Talarska D. Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne PZWL Warszawa 2008

2. De Wlden - Gałuszko K., Kaptacz A. Pielęgniarstwo w opiece paliatywbnej i hospicyjnej PZWL Warszawa 2005

Efekty uczenia się:

w zakresie wiedzy

Zna i rozumie etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami w wybranych chorobach;

Zna i rozumie zasady diagnozowania i planowania opieki nad pacjentem w pielęgniarstwie internistycznym, chirurgicznym, położniczo-ginekologicznym, pediatrycznym, geriatrycznym, neurologicznym, psychiatrycznym, w intensywnej opiece medycznej, opiece paliatywnej, opiece długoterminowej;

Zna i rozumie zasady przygotowania pacjenta w różnym wieku i stanie zdrowia do badań oraz zabiegów diagnostycznych, a także zasady opieki w trakcie oraz po tych badaniach i zabiegach;

Zna i rozumie; właściwości grup leków i ich działanie na układy i narządy pacjenta w różnych chorobach w zależności od wieku i stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania;

Zna i rozumie reakcje pacjenta na chorobę, przyjęcie do szpitala i hospitalizację;

Zna i rozumie proces starzenia się w aspekcie biologicznym, psychologicznym, społecznym i ekonomicznym;

ro Zna i rozumie zasady organizacji opieki specjalistycznej (geriatrycznej, intensywnej opieki medycznej, neurologicznej, psychiatrycznej, pediatrycznej, internistycznej, chirurgicznej, paliatywnej, długoterminowej oraz na bloku operacyjnym);Zna i rozumie;. etiopatogenezę schorzeń ginekologicznych;

Zna i rozumie; zasady żywienia pacjentów, z uwzględnieniem leczenia dietetycznego, wskazań przed- i pooperacyjnych według protokołu

kompleksowej opieki okołooperacyjnej dla poprawy wyników leczenia

Zna i rozumie . przebieg i sposoby postępowania rehabilitacyjnego w różnych chorobach;

Zna i rozumie metody i skale oceny bólu, poziomu sedacji oraz zaburzeń snu oraz stanów delirycznych u pacjentów w stanach zagrożenia życia;

Zna i ro Zna i rozumie metody i techniki komunikowania się z pacjentem niezdolnym do nawiązania i podtrzymania efektywnej komunikacji ze względu na stan zdrowia lub stosowane leczenie;

Potrafi; rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego;

Potrafi prowadzić rozmowę terapeutyczną;

Potrafi; prowadzić rehabilitację przyłóżkową i aktywizację z wykorzystaniem elementów terapii zajęciowej

C.U1 Potrafi przekazywać informacje członkom zespołu terapeutycznego o stanie zdrowia pacjenta;

Potrafi;. oceniać poziom bólu, reakcję pacjenta na ból i jego nasilenie oraz stosować farmakologiczne i niefarmakologiczne postępowanie przeciwbólowe;

Potrafi postępować zgodnie z procedurą z ciałem zmarłego pacjenta;

Potrafi przygotowywać i podawać pacjentom leki różnymi drogami, samodzielnie lub na zlecenie lekarza;

Potrafi; udzielać pierwszej pomocy w stanach bezpośredniego zagrożenia życia;

Potrafi doraźnie unieruchamiać złamania kości, zwichnięcia i skręcenia oraz przygotowywać pacjenta do transportu;

w zakresie umiejętności

Potrafi gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską, ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać interwencje pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki pielęgniarskiej;

Potrafi Potrafi prowadzić poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia dotyczące wad rozwojowych, chorób i uzależnień;

Potrafi prowadzić profilaktykę powikłań występujących w przebiegu chorób;

Potrafi rozpoznawać powikłania po specjalistycznych badaniach

diagnostycznych i zabiegach operacyjnych;

Potrafi; doraźnie podawać pacjentowi tlen i monitorować jego stan podczas tlenoterapii;

Potrafi modyfikować dawkę stałą insuliny szybko- i krótkodziałającej;

Potrafi uczyć pacjenta i jego opiekuna doboru oraz użytkowania sprzętu pielęgnacyjno- rehabilitacyjnego i wyrobów medycznych;

Potrafi prowadzić u osób dorosłych i dzieci żywienie dojelitowe (przez zgłębnik i przetokę odżywczą) oraz żywienie pozajelitowe;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student jest gotów do

kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną

przestrzegania praw pacjenta

samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem;

ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe;

zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu

przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta;

dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych

Metody i kryteria oceniania:

Każda z form prowadzonych zajęć jest oceniana oddzielnie.

Zajęcia praktyczne i praktyka zawodowa: 100% obecność na zajęciach, wiedza studenta zostanie zweryfikowana w drodze pozytywnej oceny przedstawionej dokumentacji procesu pielęgnowania i edukacji zdrowotnej wybranego chorego, stosowania przez nauczyciela pytań otwartych. Umiejętności studenta zostaną zweryfikowane na podstawie oceny wykonywania czynności praktycznych związanych z realizacją procesu pielęgnowania. Kompetencje społeczne zostaną ocenione na podstawie prezentowanej przez studenta postawy na zajęciach, komunikowania się z chorym psychicznie, relacji studenta w grupie i z personelem oddziału;;

Samokształcenie – Samokształcenie obejmuje treści z podanej literatury przedmiotu. Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pracy pisemnej na wybrany temat - zaliczenie bez oceny;

Egzamin końcowy – Wiedza studenta zostanie zweryfikowana poprzez test jednokrotnego wyboru;

Ocena końcowa zostanie ustalona na podstawie poprawności odpowiedzi wg skali:

Poniżej 55.00 % - ocena (2)niedostateczny

55.00 % i więcej - ocena (3) dostateczny

60.00 % i więcej - ocena (3,5) dostateczny plus

70.00 % i więcej - ocena (4) dobry

80.00 % i więcej - ocena (4,5) dobry plus

90.00 % i więcej - ocena (5) bardzo dobry

Praktyki zawodowe:

1.Poznanie specyfiki i topografii, obowiązujących procedur oraz zasad BHP w oddziale. Zapoznanie z chorymi i zespołem terapeutycznym. Zapoznanie z programem i warunkami zaliczenia i regulaminem praktyk.

2.Udział pielęgniarki w adaptacji pacjenta do warunków szpitalnych.

3.Udział pielęgniarki w procesie leczenia: - podawanie leków drogą doustną, drogą iniekcji podskórnych, śródskórnych, domięśniowych, dożylnych oraz przez porty naczyniowe u chorych w stanie terminalnym

4.Ocena stanu zdrowia pacjenta w oddziale opieki długoterminowej. Prowadzenie procesu pielęgnowania z wykorzystaniem klasyfikacji i diagnoz pielęgniarskich

5.Procedury pielęgniarskie w zakresie higieny, odżywiania, oddychania, wydalania, edukacji.

6. Asystowanie choremu i rodzinie w procesie umierania

7. Procedura wykonania toalety pośmiertnej

8. Współpraca z zespole terapeutycznym.

9. Organizacja czasu stosowanie ergoterapii, muzykoterapii, biblioterapii

10Ocena pracy własnej studenta:

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia praktyczne, 40 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mirosława Maślakiewicz
Prowadzący grup: Elżbieta Jakubiec, Mirosława Maślakiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia praktyczne, 40 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Jakubiec
Prowadzący grup: Elżbieta Jakubiec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia praktyczne, 40 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Jakubiec
Prowadzący grup: Elżbieta Jakubiec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia praktyczne, 40 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Jakubiec
Prowadzący grup: Elżbieta Jakubiec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-3 (2024-06-10)