Pielęgniarstwo w opiece długoterminowej (ZP)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0201-PIEL-1-5162S |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0913) Pielęgniarstwo i opieka
|
Nazwa przedmiotu: | Pielęgniarstwo w opiece długoterminowej (ZP) |
Jednostka: | Instytut Nauk o Zdrowiu |
Grupy: |
Pielęgniarstwo, semestr V, tryb stacjonarny |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Pielęgniarstwo opieki długoterminowej obejmuje: wkłady30 godzin; zajęcia praktyczne 80 godzin, praca własna 15 godzin oraz praktyki zawodowe. Łącznie 15 godzin. Program obejmuje efekty nauczania z zakresu pielęgniarstwa internistycznego, chirurgicznego, ratownictwa medycznego, farmakologii , geriatrii psychologii, etyki, rehabilitacji Student ma możliwość weryfikacji swojej wiedzy, umiejętności w opiece nad podopiecznym w domu pomocy społecznej jak w stacjonarnych oddziałach opieki hospicyjnej. Istotą zajęć jest praca z seniorem, oraz objecie opieką pacjenta w stanie terminalnym - towarzyszenie rodzinie w czasie odchodzenia najbliższej osoby |
Pełny opis: |
Pielęgniarstwo opieki długoterminowej jest przedmiotem o p profilu praktycznym.Daje możliwości weryfikacji zdobytych efektów nauczania w działaniu praktycznym. W czasie trwania zajęć student m możliwość utrwalenia efektów uczenia się. W zakresie wiedzy student zna i rymie etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami w wybranych chorobach; zasady przygotowania pacjenta w różnym wieku i stanie zdrowia do badań oraz zabiegów diagnostycznych, a także zasady opieki w trakcie oraz po tych badaniach i zabiegach; właściwości grup leków i ich działanie na układy i narządy pacjenta w różnych chorobach w zależności od wieku i stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania; reakcje pacjenta na chorobę, przyjęcie do szpitala i hospitalizację; proces starzenia się w aspekcie biologicznym, psychologicznym, społecznym i ekonomicznym; zasady organizacji opieki specjalistycznej (geriatrycznej, intensywnej opieki medycznej, neurologicznej, psychiatrycznej, pediatrycznej, internistycznej, chirurgicznej, paliatywnej, długoterminowej oraz na bloku operacyjnym);Zna i rozumie ; zasady żywienia pacjentów, z uwzględnieniem leczenia dietetycznego, wskazań przed- i pooperacyjnych według protokołu kompleksowej opieki okołooperacyjnej dla poprawy wyników leczenia , przebiegu i sposobów postępowania rehabilitacyjnego w różnych chorobach; metody i skale oceny bólu, poziomu sedacji, oraz zaburzeń snu oraz stanów delirycznych u pacjentów w stanach zagrożenia życia; metody i techniki komunikowania się z pacjentem niezdolnym do nawiązania i podtrzymania efektywnej komunikacji ze względu na stan zdrowia lub stosowane leczenie; Potrafi; rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego; prowadzić rozmowę terapeutyczną;; prowadzić rehabilitację przyłóżkową i aktywizację z wykorzystaniem elementów terapii zajęciowej przekazywać informacje członkom zespołu terapeutycznego o stanie zdrowia pacjenta; oceniać poziom bólu, reakcję pacjenta na ból i jego nasilenie oraz stosować farmakologiczne i niefarmakologiczne postępowanie przeciwbólowe; Potrafi postępować zgodnie z procedurą z ciałem zmarłego pacjenta; Potrafi przygotowywać i podawać pacjentom leki różnymi drogami, samodzielnie lub na zlecenie lekarza; Potrafi; udzielać pierwszej pomocy w stanach bezpośredniego zagrożenia życia; Potrafi doraźnie unieruchamiać złamania kości, zwichnięcia i skręcenia oraz przygotowywać pacjenta do transportu; Potrafi gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską, ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać interwencje pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki pielęgniarskiej; Potrafi Potrafi prowadzić poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia dotyczące wad rozwojowych, chorób i uzależnień; Potrafi prowadzić profilaktykę powikłań występujących w przebiegu chorób; Potrafi rozpoznawać powikłania po specjalistycznych badaniach diagnostycznych i zabiegach operacyjnych; Potrafi; doraźnie podawać pacjentowi tlen i monitorować jego stan podczas tlenoterapii; Potrafi modyfikować dawkę stałą insuliny szybko- i krótko działającej; uczyć pacjenta i jego opiekuna doboru oraz użytkowania sprzętu pielęgnacyjno- rehabilitacyjnego i wyrobów medycznych; Potrafi prowadzić u osób dorosłych i dzieci żywienie dojelitowe (przez zgłębnik i przetokę odżywczą) oraz żywienie pozajelitowe; Student jest gotów do kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną przestrzegania praw pacjenta samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem; ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe; zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta; dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych Przedmiot kończ się egzaminem Na zajęciach praktycznych proponowana jest następująca tematyką Zajęcia praktyczne 1. Omówienie zasad BHP, procedur i regulaminu stanowikowego. 2. Organizacja opieki stacjonarnej nad pacjentem. Zakres świadczonych usług. 3. Zasady korzystania z dokumentacji medycznej. Komunikowanie się z podopiecznym, jego rodziną i innymi pracownikami medycznymi. Prawa pacjenta w szpitalu. 4. Pomoc pacjentowi w przemieszczaniu się w obrębie łóżka. Stosowanie sprzętu rehabilitacyjnego Pomoc w utrzymaniu aktywności ruchowej pacjenta. Pozycje ułożeniowe, udogodnienia, ćwiczenia bierne i czynne 5. Profilaktyka powikłań długotrwałego unieruchomienia 6. Ocena stanu powłok skórnych i śluzówek pacjenta. Higiena ciała ciężko chorego w łóżku. 7. Metody wspomagające wentylację płuc: ćwiczenia oddechowe, wspomaganie odkrztuszania wydzielony, drenaż ułożeniowy. Toaleta drzewa oskrzelowego. Pobieranie plwociny i wymazów, 8. Opieka nad pacjentem w stanie terminalnym 9. Ocena stanu zdrowia pacjenta metodą procesu pielęgnowania. Formułowanie diagnozy pielęgniarskiej. Komunikowanie się z rodziną pacjenta 10. Współpraca z zespole terapeutycznym. Zakres kompetencji i odpowiedzialności zawodowej pielęgniarki i poszczególnych członków zespołu Zasady komunikacji w zespole terapeutycznym Zaliczenie – końcowe zaliczenie o charakterze praktycznym, samoocena studenta, ocena nauczyciela oraz opracowany proces pielęgnowania dowolnie wybranego pacjenta Weryfikacja efektów uczenia się polega na I. Wykłady: 1. Metody sprawdzania: test na zakończenie przedmiotu 5semestr, 2. Kryteria oceny wiadomości: 1. Opanowanie całego materiału programowego, wiązanie wiedzy w logiczny układ, właściwe rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz wyjaśnienie zjawisk, umiejętne wykorzystanie wiadomości w teorii i praktyce bez ingerencji nauczyciela, posługiwanie się poprawnym językiem, stylem i terminologią naukową. Ocenie podlega: Zarządzanie opieką 1. Rozpoznawanie i relacjonowanie zagrożeń, które mogą być niebezpieczne dla pacjenta, studenta i innych członków interdyscyplinarnego zespołu terapeutycznego. 2. Jasne, dokładne wypełnianie dokumentacji. 3. Prawidłowe wykonanie obliczeń, np. dawki leku, stężenia preparatu dezynfekcyjnego. 4. Praca efektywna z pacjentami i członkami interdyscyplinarnego zespołu terapeutycznego. Świadczenie opieki 1. Ocena stanu pacjenta przez obserwację i wywiad. 2. Bezpieczny, rzetelny pomiar, zapisywanie, interpretacja wyników: temperatury, tętna, oddechu, ciśnienia tętniczego. 3. Bezpieczne i skuteczne prowadzenie opieki przez pomaganie pacjentowi w zaspokojeniu potrzeby: jedzenia i picia, higieny osobistej, wydalania, oddychania, wypoczynku, zmianie pozycji, poruszaniu i transporcie. 4. Bezpieczny udział w procesie leczenia, tj. w podawaniu leków przez: układ oddechowy (inhalacje, tlen), skórę (maści, kremy), błony śluzowe (krople do oka), podskórnie (insulina, preparaty heparyny). 5. Bezpieczny udział w procesie diagnozowania: pobranie krwi żylnej i włośniczkowej, pobranie moczu, plwociny, kału do badania, założenie venflonu. 6. Nawiązywanie kontaktu z pacjentem i członkami interdyscyplinarnego zespołu terapeutycznego. 7. Zapewnienie prywatności i godności pacjentowi. Kryteria oceny: Obecność na zajęciach oraz opanowanie materiału i umiejętności przewidzianych w programie. Samokształcenie: Przygotowanie odpowiedzi pisemnych na temat 10 zagadnień. Zajęcia praktyczne - zaliczenie z oceną zaliczenie umiejętności, dokumentowanie pielęgnowania chorego, zaliczenie poszczególnych tematów zajęć, obowiązkowa obecność na wszystkich zajęciach. Praktyki zawodowe: Zaliczenie na ocenę Warunki zaliczenie praktyki zawodowej: • obowiązkowa obecność na wszystkich zajęciach • punktualne uczęszczanie na zajęcia • przestrzeganie regulaminu praktyki zawodowej • zaliczenie umiejętności według indeksu (dziennika) umiejętności • prowadzenie indywidualnego dokumentowania pielęgnowania chorego • kultura osobista, staranne umundurowanie W przypadku nieobecności usprawiedliwionej zajęcia z zajęć praktycznych i praktyki zawodowej muszą być zrealizowane w innym terminie (ustalonym z koordynatorem przedmiotu). Metody dydaktyczne Wykład, konwersatoria: wykład informacyjny i konwersatoryjny, dyskusja dydaktyczna, prezentacja multimedialna zajęcia praktyczne - ćwiczenia praktyczne, praca z chorym, analiza dokumentacji medycznej, instruktaż, wykonywanie świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie pod bezpośrednim nadzorem nauczyciela, seminarium Praktyka zawodowa - ćwiczenia praktyczne, metoda problemowa, praca z chorym, analiza dokumentacji medycznej, instruktaż, wykonywanie świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie pod bezpośrednim nadzorem opiekuna |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Kędziora - Kornatowska K: Muszalik M, Skolimowska E. Pilęgniarstwo w opiece długoterminowej PZWL Warszawa 2015 2 Koper A. Pielęgniarstwo onkologiczne Podręcznik dla studentów medycznych PZWL Warszawa 2015 3. Krajnik M., Malec-Milewska M., Wordliczek J. Chory na nowotwór - kompendium leczenia objawów towarzyszących Wyd. Medical Education, Warszawa 2015 Literatura uzupełniająca: 1. Wieczorowska _ Tobias K., Talarska D. Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne PZWL Warszawa 2008 2. De Wlden - Gałuszko K., Kaptacz A. Pielęgniarstwo w opiece paliatywbnej i hospicyjnej PZWL Warszawa 2005 |
Efekty uczenia się: |
w zakresie wiedzy Zna i rozumie etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami w wybranych chorobach; Zna i rozumie zasady diagnozowania i planowania opieki nad pacjentem w pielęgniarstwie internistycznym, chirurgicznym, położniczo-ginekologicznym, pediatrycznym, geriatrycznym, neurologicznym, psychiatrycznym, w intensywnej opiece medycznej, opiece paliatywnej, opiece długoterminowej; Zna i rozumie zasady przygotowania pacjenta w różnym wieku i stanie zdrowia do badań oraz zabiegów diagnostycznych, a także zasady opieki w trakcie oraz po tych badaniach i zabiegach; Zna i rozumie; właściwości grup leków i ich działanie na układy i narządy pacjenta w różnych chorobach w zależności od wieku i stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania; Zna i rozumie reakcje pacjenta na chorobę, przyjęcie do szpitala i hospitalizację; Zna i rozumie proces starzenia się w aspekcie biologicznym, psychologicznym, społecznym i ekonomicznym; ro Zna i rozumie zasady organizacji opieki specjalistycznej (geriatrycznej, intensywnej opieki medycznej, neurologicznej, psychiatrycznej, pediatrycznej, internistycznej, chirurgicznej, paliatywnej, długoterminowej oraz na bloku operacyjnym);Zna i rozumie;. etiopatogenezę schorzeń ginekologicznych; Zna i rozumie; zasady żywienia pacjentów, z uwzględnieniem leczenia dietetycznego, wskazań przed- i pooperacyjnych według protokołu kompleksowej opieki okołooperacyjnej dla poprawy wyników leczenia Zna i rozumie . przebieg i sposoby postępowania rehabilitacyjnego w różnych chorobach; Zna i rozumie metody i skale oceny bólu, poziomu sedacji oraz zaburzeń snu oraz stanów delirycznych u pacjentów w stanach zagrożenia życia; Zna i ro Zna i rozumie metody i techniki komunikowania się z pacjentem niezdolnym do nawiązania i podtrzymania efektywnej komunikacji ze względu na stan zdrowia lub stosowane leczenie; Potrafi; rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego; Potrafi prowadzić rozmowę terapeutyczną; Potrafi; prowadzić rehabilitację przyłóżkową i aktywizację z wykorzystaniem elementów terapii zajęciowej C.U1 Potrafi przekazywać informacje członkom zespołu terapeutycznego o stanie zdrowia pacjenta; Potrafi;. oceniać poziom bólu, reakcję pacjenta na ból i jego nasilenie oraz stosować farmakologiczne i niefarmakologiczne postępowanie przeciwbólowe; Potrafi postępować zgodnie z procedurą z ciałem zmarłego pacjenta; Potrafi przygotowywać i podawać pacjentom leki różnymi drogami, samodzielnie lub na zlecenie lekarza; Potrafi; udzielać pierwszej pomocy w stanach bezpośredniego zagrożenia życia; Potrafi doraźnie unieruchamiać złamania kości, zwichnięcia i skręcenia oraz przygotowywać pacjenta do transportu; w zakresie umiejętności Potrafi gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską, ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać interwencje pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki pielęgniarskiej; Potrafi Potrafi prowadzić poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia dotyczące wad rozwojowych, chorób i uzależnień; Potrafi prowadzić profilaktykę powikłań występujących w przebiegu chorób; Potrafi rozpoznawać powikłania po specjalistycznych badaniach diagnostycznych i zabiegach operacyjnych; Potrafi; doraźnie podawać pacjentowi tlen i monitorować jego stan podczas tlenoterapii; Potrafi modyfikować dawkę stałą insuliny szybko- i krótkodziałającej; Potrafi uczyć pacjenta i jego opiekuna doboru oraz użytkowania sprzętu pielęgnacyjno- rehabilitacyjnego i wyrobów medycznych; Potrafi prowadzić u osób dorosłych i dzieci żywienie dojelitowe (przez zgłębnik i przetokę odżywczą) oraz żywienie pozajelitowe; KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student jest gotów do kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną przestrzegania praw pacjenta samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem; ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe; zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta; dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Każda z form prowadzonych zajęć jest oceniana oddzielnie. Zajęcia praktyczne i praktyka zawodowa: 100% obecność na zajęciach, wiedza studenta zostanie zweryfikowana w drodze pozytywnej oceny przedstawionej dokumentacji procesu pielęgnowania i edukacji zdrowotnej wybranego chorego, stosowania przez nauczyciela pytań otwartych. Umiejętności studenta zostaną zweryfikowane na podstawie oceny wykonywania czynności praktycznych związanych z realizacją procesu pielęgnowania. Kompetencje społeczne zostaną ocenione na podstawie prezentowanej przez studenta postawy na zajęciach, komunikowania się z chorym psychicznie, relacji studenta w grupie i z personelem oddziału;; Samokształcenie – Samokształcenie obejmuje treści z podanej literatury przedmiotu. Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pracy pisemnej na wybrany temat - zaliczenie bez oceny; Egzamin końcowy – Wiedza studenta zostanie zweryfikowana poprzez test jednokrotnego wyboru; Ocena końcowa zostanie ustalona na podstawie poprawności odpowiedzi wg skali: Poniżej 55.00 % - ocena (2)niedostateczny 55.00 % i więcej - ocena (3) dostateczny 60.00 % i więcej - ocena (3,5) dostateczny plus 70.00 % i więcej - ocena (4) dobry 80.00 % i więcej - ocena (4,5) dobry plus 90.00 % i więcej - ocena (5) bardzo dobry |
Praktyki zawodowe: |
1.Poznanie specyfiki i topografii, obowiązujących procedur oraz zasad BHP w oddziale. Zapoznanie z chorymi i zespołem terapeutycznym. Zapoznanie z programem i warunkami zaliczenia i regulaminem praktyk. 2.Udział pielęgniarki w adaptacji pacjenta do warunków szpitalnych. 3.Udział pielęgniarki w procesie leczenia: - podawanie leków drogą doustną, drogą iniekcji podskórnych, śródskórnych, domięśniowych, dożylnych oraz przez porty naczyniowe u chorych w stanie terminalnym 4.Ocena stanu zdrowia pacjenta w oddziale opieki długoterminowej. Prowadzenie procesu pielęgnowania z wykorzystaniem klasyfikacji i diagnoz pielęgniarskich 5.Procedury pielęgniarskie w zakresie higieny, odżywiania, oddychania, wydalania, edukacji. 6. Asystowanie choremu i rodzinie w procesie umierania 7. Procedura wykonania toalety pośmiertnej 8. Współpraca z zespole terapeutycznym. 9. Organizacja czasu stosowanie ergoterapii, muzykoterapii, biblioterapii 10Ocena pracy własnej studenta: |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia praktyczne, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosława Maślakiewicz | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Jakubiec, Mirosława Maślakiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia praktyczne, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Jakubiec | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Jakubiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia praktyczne, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Jakubiec | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Jakubiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-16 |
Przejdź do planu
PN ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
ZP
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia praktyczne, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Jakubiec | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Jakubiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".