Planowanie i budowanie kariery zawodowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0103-ADM-1-4011S |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0417) Świat pracy
|
Nazwa przedmiotu: | Planowanie i budowanie kariery zawodowej |
Jednostka: | Instytut Nauk Prawnych i o Bezpieczeństwie |
Grupy: |
Administracja, semestr IV, tryb stacjonarny |
Strona przedmiotu: | http://www.doradca-kariery.com |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu przygotowanie studenta do poruszania się po obecnym i przyszłym rynku pracy oraz projektowania swojej ścieżki rozwoju edukacyjno-zawodowego. |
Pełny opis: |
Ze względu na możliwe zmiany treści kształcenia, zmiany przepisów (stosownie do sytuacji), szczegółowe treści kształcenia znajdują się w polu „Opis” - informacja zamieszczona jest w polu „Informacje o zajęciach w cyklu”. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Miller | |
Prowadzący grup: | Piotr Miller | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztat - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WAR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Miller | |
Prowadzący grup: | Piotr Miller | |
Strona przedmiotu: | http://www.doradca-kariery.com | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
Wymagania wstępne: brak Treści kształcenia: MODUŁ I.: Współczesny rynek pracy 1. Wprowadzenie – po co planowanie kariery? Oczekiwania studentów i absolwentów względem pracy i kariery zawodowej a realia współczesnego rynku pracy. 2. Kompetencje poszukiwane przez pracodawców na współczesnym rynku pracy. Bilans kompetencji uniwersalnych. 3. „Kompetencje przyszłości“ w świetle raportów wybranych instytucji badających sytuację na rynku pracy i zmieniające się oczekiwania pracodawców. 4. Źródła danych dotyczących sytuacji na rynku pracy - analiza wybranych raportów. 5. Różnice pokoleniowe i ich konsekwencje dla współczesnego rynku pracy. MODUŁ II.: Autoanaliza zasobów 6. Rola potrzeb i wartości w planowaniu rozwoju zawodowego – koncepcja „kotwic kariery“ E. Scheina 7 Wprowadzenie do technik autoanalizy indywidualnego kapitału kariery – jakie zasoby warto znać i rozwijać, planując karierę na współczesnym rynku pracy? Autoanaliza posiadanych i zdobywanych umiejętności zawodowych (ogólnych i „branżowych“). 8. Osobowościowe uwarunkowania rozwoju zawodowego i rola kompetencji interpersonalnych na współczesnym rynku pracy: analiza stylów społecznego komunikowania. 9. Analiza profilu zainteresowań i indywidualnych predyspozycji zawodowych z odniesieniem do koncepcji J. L. Hollanda i/lub K. Lelińskiej MODUŁ III.: Przygotowanie do uczestnictwa w procesach rekrutacyjnych 10. Współczesne metody poszukiwania pracy. Przegląd narzędzi wykorzystywanych współcześnie w rekrutacji i selekcji pracowników w Polsce z uwzględnieniem specyfiki rekrutacji na stanowiska powiązane z zarządzaniem. 11. Techniki konstruowania dokumentacji aplikacyjnej: typy CV, konstruowanie CV krok-po-kroku, najbardziej powszechne błędy w przygotowaniu dokumentacji aplikacyjnej. Rola listu motywacyjnego i indywidualnego portfolio. 12. Przygotowanie do uczestnictwa w rozmowach kwalifkacyjnych (I): rola i znaczenie efektywnej autoprezentacji, radzenia sobie ze stresem i zasad komunikacji niewerbalnej w rozmowie z rekruterem 13. Przygotowanie do uczestnictwa w rozmowach kwalifikacyjnych (II): kluczowe kategorie pytań w trakcie rozmów kwalifikacyjnych i techniki odpowiadania na pytania (3) Metody dydaktyczne i pomoce naukowe: Zajęcia są prowadzone metodami pracy warsztatowej, uzupełnianej o elementy mini-wykładu z użyciem prezentacji multimedialnej (podsumowanie ćwiczeń, refleksja, poszerzenie wiedzy na temat różnych obszarów planowania kariery, funkcjonowania na rynku pracy etc.) wzbogacanej o zastosowanie wybranych nowoczesnych dydaktycznych narzędzi informatycznych i wizualnych. W trakcie zajęć wykorzystywane są zarówno autorskie narzędzia pracy (arkusze ćwiczeń i zadań), jak i narzędzia pracy powszechnie wykorzystywane we współczesnym poradnictwie zawodowym (w tym: kwestionariusze doradcze) oraz coachingu kariery. W trakcie zajęć i pomiędzy nimi, studenci realizują szereg zadań indywidualnych i zespołowych, mających na celu zdobywanie i poszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz kształtowania samoświadomości, niezbędnych do planowania własnego rozwoju edukacyjno-zawodowego. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: "Future of Work After Covid-19 Report" (2021) - McKinsey Global Institute (fragmenty udostępnione przez prowadzącego) Raport „The Future of Jobs" (2020) – World Economic Forum (fragmenty udostępnione przez prowadzącego) Raport „Kompetencje przyszłości: jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym?” (2019) - Digital Economy Lab (DeLab) Uniwersytetu Warszawskiego (fragmenty udostępnione przez prowadzącego) Raport „Bilans kapitału ludzkiego" (2018) – Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (fragmenty udostępnione przez prowadzącego) Raport „Kompetencje przyszłości w firmach rodzinnych" (2017) – Fundacja Firmy Rodzinne (fragmenty udostępnione przez prowadzącego) Raport „Aktywni+: przyszłość rynku pracy" (2017) - Gumtree (fragmenty udostępnione przez prowadzącego) Ponadto: fragmenty innych raportów dotyczących aktualnej sytuacji na rynku pracy, np. roczne raporty Skierniewickiego Obserwatorium Rynku Pracy, kwartalne raporty „Rynek pracy specjalistów" Pracuj.pl, czy „Barometr Perspektyw Zatrudnienia" Manpower Literatura uzupełniająca: K. Lelińska (2016) Planowanie kariery a interaktywna sieć zawodów, Wyd. Difin P. Miller (2017) Networking i budowanie marki osobistej w poradnictwie zawodowym [w:] Nowe metody i techniki w poradnictwie zawodowym – Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego nr 59, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej P. Miller (2016) Freelance. Kariera zawodowa poza organizacją, Wydawnictwo UŁ A. Paszkowska-Rogacz (2009) Doradztwo zawodowe. Wybrane metody badań, Wyd. Difin R. N. Bolles (2011) Jakiego koloru jest Twój spadochron? Praktyczny podręcznik dla poszukujących pracy i zmieniających zawód, Wydawnictwo Studio Emka P. D. Tieger, B. Barron-Tieger (2012) Rób to, do czego jesteś stworzony, Wyd. Studio Emka Ewentualne, dodatkowe materiały publikowane przez prowadzącego na stronie internetowej prowadzącego: www.doradca-kariery.com |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WAR
WAR
WAR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Miller | |
Prowadzący grup: | Piotr Miller | |
Strona przedmiotu: | http://www.doradca-kariery.com | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztat - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Wymagania wstępne: brak Treści kształcenia: MODUŁ I.: Współczesny rynek pracy 1. Wprowadzenie – po co planowanie kariery? Oczekiwania studentów i absolwentów względem pracy i kariery zawodowej a realia współczesnego rynku pracy. 2. Kompetencje poszukiwane przez pracodawców na współczesnym rynku pracy. Bilans kompetencji uniwersalnych. 3. „Kompetencje przyszłości“ w świetle raportów wybranych instytucji badających sytuację na rynku pracy i zmieniające się oczekiwania pracodawców. 4. Źródła danych dotyczących sytuacji na rynku pracy - analiza wybranych raportów. 5. Różnice pokoleniowe i ich konsekwencje dla współczesnego rynku pracy. MODUŁ II.: Autoanaliza zasobów 6. Rola potrzeb i wartości w planowaniu rozwoju zawodowego – koncepcja „kotwic kariery“ E. Scheina 7 Wprowadzenie do technik autoanalizy indywidualnego kapitału kariery – jakie zasoby warto znać i rozwijać, planując karierę na współczesnym rynku pracy? Autoanaliza posiadanych i zdobywanych umiejętności zawodowych (ogólnych i „branżowych“). 8. Osobowościowe uwarunkowania rozwoju zawodowego i rola kompetencji interpersonalnych na współczesnym rynku pracy: analiza stylów społecznego komunikowania. 9. Analiza profilu zainteresowań i indywidualnych predyspozycji zawodowych z odniesieniem do koncepcji J. L. Hollanda i/lub K. Lelińskiej MODUŁ III.: Przygotowanie do uczestnictwa w procesach rekrutacyjnych 10. Współczesne metody poszukiwania pracy. Przegląd narzędzi wykorzystywanych współcześnie w rekrutacji i selekcji pracowników w Polsce z uwzględnieniem specyfiki rekrutacji na stanowiska powiązane z zarządzaniem. 11. Techniki konstruowania dokumentacji aplikacyjnej: typy CV, konstruowanie CV krok-po-kroku, najbardziej powszechne błędy w przygotowaniu dokumentacji aplikacyjnej. Rola listu motywacyjnego i indywidualnego portfolio. 12. Przygotowanie do uczestnictwa w rozmowach kwalifkacyjnych (I): rola i znaczenie efektywnej autoprezentacji, radzenia sobie ze stresem i zasad komunikacji niewerbalnej w rozmowie z rekruterem 13. Przygotowanie do uczestnictwa w rozmowach kwalifikacyjnych (II): kluczowe kategorie pytań w trakcie rozmów kwalifikacyjnych i techniki odpowiadania na pytania (3) Metody dydaktyczne i pomoce naukowe: Zajęcia są prowadzone metodami pracy warsztatowej, uzupełnianej o elementy mini-wykładu z użyciem prezentacji multimedialnej (podsumowanie ćwiczeń, refleksja, poszerzenie wiedzy na temat różnych obszarów planowania kariery, funkcjonowania na rynku pracy etc.) wzbogacanej o zastosowanie wybranych nowoczesnych dydaktycznych narzędzi informatycznych i wizualnych. W trakcie zajęć wykorzystywane są zarówno autorskie narzędzia pracy (arkusze ćwiczeń i zadań), jak i narzędzia pracy powszechnie wykorzystywane we współczesnym poradnictwie zawodowym (w tym: kwestionariusze doradcze) oraz coachingu kariery. W trakcie zajęć i pomiędzy nimi, studenci realizują szereg zadań indywidualnych i zespołowych, mających na celu zdobywanie i poszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz kształtowania samoświadomości, niezbędnych do planowania własnego rozwoju edukacyjno-zawodowego. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: „The Job Market Outlook for Grads” (2022) - ZipRecruiter (fragmenty udostępnione przez prowadzącego) "Pokolenia na polskim rynku pracy" (2022) Grafton Recruitment (fragmenty udostępnione przez prowadzącego) E. Wencel (2022) Skuteczne poszukiwanie pracy, Wyd. Punkt X (fragmenty wskazane przez prowadzącego) Raport "Młodzi Polacy na rynku pracy" (2022) PwC, Well.HR i Absolvent Consulting (fragmenty udostępnione przez prowadzącego) "Future of Work After Covid-19 Report" (2021) - McKinsey Global Institute (fragmenty udostępnione przez prowadzącego) Raport „The Future of Jobs" (2020) – World Economic Forum (fragmenty udostępnione przez prowadzącego) Raport „Kompetencje przyszłości: jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym?” (2019) - Digital Economy Lab (DeLab) Uniwersytetu Warszawskiego (fragmenty udostępnione przez prowadzącego) Raport „Bilans kapitału ludzkiego" (2018) – Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (fragmenty udostępnione przez prowadzącego) Raport „Kompetencje przyszłości w firmach rodzinnych" (2017) – Fundacja Firmy Rodzinne (fragmenty udostępnione przez prowadzącego) Ponadto: fragmenty innych raportów dotyczących aktualnej sytuacji na rynku pracy, np. roczne raporty Skierniewickiego Obserwatorium Rynku Pracy, kwartalne raporty „Rynek pracy specjalistów" Pracuj.pl, czy „Barometr Perspektyw Zatrudnienia" Manpower Literatura uzupełniająca: B. Sobotka (2020) "Kompetencje jutra", Warszawa: Wyd. Osmpower Sp. z o.o. (fragmenty udostępnione przez prowadzącego) K. Lelińska (2016) Planowanie kariery a interaktywna sieć zawodów, Wyd. Difin P. Miller (2017) Networking i budowanie marki osobistej w poradnictwie zawodowym [w:] Nowe metody i techniki w poradnictwie zawodowym – Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego nr 59, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej P. Miller (2016) Freelance. Kariera zawodowa poza organizacją, Wydawnictwo UŁ A. Paszkowska-Rogacz (2009) Doradztwo zawodowe. Wybrane metody badań, Wyd. Difin R. N. Bolles (2011) Jakiego koloru jest Twój spadochron? Praktyczny podręcznik dla poszukujących pracy i zmieniających zawód, Wydawnictwo Studio Emka P. D. Tieger, B. Barron-Tieger (2012) Rób to, do czego jesteś stworzony, Wyd. Studio Emka Ewentualne, dodatkowe materiały publikowane przez prowadzącego na stronie internetowej prowadzącego: www.doradca-kariery.com lub na uczelnianej platformie MS Teams |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WAR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Miller | |
Prowadzący grup: | Piotr Miller | |
Strona przedmiotu: | http://www.doradca-kariery.com | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztat - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Wymagania wstępne: brak Treści kształcenia: MODUŁ I.: Współczesny rynek pracy 1. Wprowadzenie – po co planowanie kariery? Oczekiwania studentów i absolwentów względem pracy i kariery zawodowej a realia współczesnego rynku pracy. 2. Kompetencje poszukiwane przez pracodawców na współczesnym rynku pracy. Bilans kompetencji uniwersalnych. 3. „Kompetencje przyszłości“ w świetle raportów wybranych instytucji badających sytuację na rynku pracy i zmieniające się oczekiwania pracodawców. 4. Źródła danych dotyczących sytuacji na rynku pracy - analiza wybranych raportów. 5. Różnice pokoleniowe i ich konsekwencje dla współczesnego rynku pracy. MODUŁ II.: Autoanaliza zasobów 6. Rola potrzeb i wartości w planowaniu rozwoju zawodowego – koncepcja „kotwic kariery“ E. Scheina 7 Wprowadzenie do technik autoanalizy indywidualnego kapitału kariery – jakie zasoby warto znać i rozwijać, planując karierę na współczesnym rynku pracy? Autoanaliza posiadanych i zdobywanych umiejętności zawodowych (ogólnych i „branżowych“). 8. Osobowościowe uwarunkowania rozwoju zawodowego i rola kompetencji interpersonalnych na współczesnym rynku pracy: analiza stylów społecznego komunikowania. 9. Analiza profilu zainteresowań i indywidualnych predyspozycji zawodowych z odniesieniem do koncepcji J. L. Hollanda i/lub K. Lelińskiej MODUŁ III.: Przygotowanie do uczestnictwa w procesach rekrutacyjnych 10. Współczesne metody poszukiwania pracy. Przegląd narzędzi wykorzystywanych współcześnie w rekrutacji i selekcji pracowników w Polsce z uwzględnieniem specyfiki rekrutacji na stanowiska powiązane z zarządzaniem. 11. Techniki konstruowania dokumentacji aplikacyjnej: typy CV, konstruowanie CV krok-po-kroku, najbardziej powszechne błędy w przygotowaniu dokumentacji aplikacyjnej. Rola listu motywacyjnego i indywidualnego portfolio. 12. Przygotowanie do uczestnictwa w rozmowach kwalifkacyjnych (I): rola i znaczenie efektywnej autoprezentacji, radzenia sobie ze stresem i zasad komunikacji niewerbalnej w rozmowie z rekruterem 13. Przygotowanie do uczestnictwa w rozmowach kwalifikacyjnych (II): kluczowe kategorie pytań w trakcie rozmów kwalifikacyjnych i techniki odpowiadania na pytania (3) Metody dydaktyczne i pomoce naukowe: Zajęcia są prowadzone metodami pracy warsztatowej, uzupełnianej o elementy mini-wykładu z użyciem prezentacji multimedialnej (podsumowanie ćwiczeń, refleksja, poszerzenie wiedzy na temat różnych obszarów planowania kariery, funkcjonowania na rynku pracy etc.) wzbogacanej o zastosowanie wybranych nowoczesnych dydaktycznych narzędzi informatycznych i wizualnych. W trakcie zajęć wykorzystywane są zarówno autorskie narzędzia pracy (arkusze ćwiczeń i zadań), jak i narzędzia pracy powszechnie wykorzystywane we współczesnym poradnictwie zawodowym (w tym: kwestionariusze doradcze) oraz coachingu kariery. W trakcie zajęć i pomiędzy nimi, studenci realizują szereg zadań indywidualnych i zespołowych, mających na celu zdobywanie i poszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz kształtowania samoświadomości, niezbędnych do planowania własnego rozwoju edukacyjno-zawodowego. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: „The Job Market Outlook for Grads” (2022) - ZipRecruiter (fragmenty udostępnione przez prowadzącego) "Pokolenia na polskim rynku pracy" (2022) Grafton Recruitment (fragmenty udostępnione przez prowadzącego) E. Wencel (2022) Skuteczne poszukiwanie pracy, Wyd. Punkt X (fragmenty wskazane przez prowadzącego) Raport "Młodzi Polacy na rynku pracy" (2022) PwC, Well.HR i Absolvent Consulting (fragmenty udostępnione przez prowadzącego) "Future of Work After Covid-19 Report" (2021) - McKinsey Global Institute (fragmenty udostępnione przez prowadzącego) Raport „The Future of Jobs" (2020) – World Economic Forum (fragmenty udostępnione przez prowadzącego) Raport „Kompetencje przyszłości: jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym?” (2019) - Digital Economy Lab (DeLab) Uniwersytetu Warszawskiego (fragmenty udostępnione przez prowadzącego) Raport „Bilans kapitału ludzkiego" (2018) – Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (fragmenty udostępnione przez prowadzącego) Raport „Kompetencje przyszłości w firmach rodzinnych" (2017) – Fundacja Firmy Rodzinne (fragmenty udostępnione przez prowadzącego) Ponadto: fragmenty innych raportów dotyczących aktualnej sytuacji na rynku pracy, np. roczne raporty Skierniewickiego Obserwatorium Rynku Pracy, kwartalne raporty „Rynek pracy specjalistów" Pracuj.pl, czy „Barometr Perspektyw Zatrudnienia" Manpower Literatura uzupełniająca: B. Sobotka (2020) "Kompetencje jutra", Warszawa: Wyd. Osmpower Sp. z o.o. (fragmenty udostępnione przez prowadzącego) K. Lelińska (2016) Planowanie kariery a interaktywna sieć zawodów, Wyd. Difin P. Miller (2017) Networking i budowanie marki osobistej w poradnictwie zawodowym [w:] Nowe metody i techniki w poradnictwie zawodowym – Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego nr 59, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej P. Miller (2016) Freelance. Kariera zawodowa poza organizacją, Wydawnictwo UŁ A. Paszkowska-Rogacz (2009) Doradztwo zawodowe. Wybrane metody badań, Wyd. Difin R. N. Bolles (2011) Jakiego koloru jest Twój spadochron? Praktyczny podręcznik dla poszukujących pracy i zmieniających zawód, Wydawnictwo Studio Emka P. D. Tieger, B. Barron-Tieger (2012) Rób to, do czego jesteś stworzony, Wyd. Studio Emka Ewentualne, dodatkowe materiały publikowane przez prowadzącego na stronie internetowej prowadzącego: www.doradca-kariery.com lub na uczelnianej platformie MS Teams |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-09-16 |
Przejdź do planu
PN WAR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Miller | |
Prowadzący grup: | Piotr Miller | |
Strona przedmiotu: | http://www.doradca-kariery.com | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztat - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Wymagania wstępne: brak Treści kształcenia: MODUŁ I.: Współczesny rynek pracy 1. Wprowadzenie – po co planowanie kariery? Oczekiwania studentów i absolwentów względem pracy i kariery zawodowej a realia współczesnego rynku pracy. 2. Kompetencje poszukiwane przez pracodawców na współczesnym rynku pracy. Bilans kompetencji uniwersalnych. 3. „Kompetencje przyszłości“ w świetle raportów wybranych instytucji badających sytuację na rynku pracy i zmieniające się oczekiwania pracodawców. 4. Źródła danych dotyczących sytuacji na rynku pracy - analiza wybranych raportów. 5. Różnice pokoleniowe i ich konsekwencje dla współczesnego rynku pracy. MODUŁ II.: Autoanaliza zasobów 6. Rola potrzeb i wartości w planowaniu rozwoju zawodowego – koncepcja „kotwic kariery“ E. Scheina 7 Wprowadzenie do technik autoanalizy indywidualnego kapitału kariery – jakie zasoby warto znać i rozwijać, planując karierę na współczesnym rynku pracy? Autoanaliza posiadanych i zdobywanych umiejętności zawodowych (ogólnych i „branżowych“). 8. Osobowościowe uwarunkowania rozwoju zawodowego i rola kompetencji interpersonalnych na współczesnym rynku pracy: analiza stylów społecznego komunikowania. 9. Analiza profilu zainteresowań i indywidualnych predyspozycji zawodowych z odniesieniem do koncepcji J. L. Hollanda i/lub K. Lelińskiej MODUŁ III.: Przygotowanie do uczestnictwa w procesach rekrutacyjnych 10. Współczesne metody poszukiwania pracy. Przegląd narzędzi wykorzystywanych współcześnie w rekrutacji i selekcji pracowników w Polsce z uwzględnieniem specyfiki rekrutacji na stanowiska powiązane z zarządzaniem. 11. Techniki konstruowania dokumentacji aplikacyjnej: typy CV, konstruowanie CV krok-po-kroku, najbardziej powszechne błędy w przygotowaniu dokumentacji aplikacyjnej. Rola listu motywacyjnego i indywidualnego portfolio. 12. Przygotowanie do uczestnictwa w rozmowach kwalifkacyjnych (I): rola i znaczenie efektywnej autoprezentacji, radzenia sobie ze stresem i zasad komunikacji niewerbalnej w rozmowie z rekruterem 13. Przygotowanie do uczestnictwa w rozmowach kwalifikacyjnych (II): kluczowe kategorie pytań w trakcie rozmów kwalifikacyjnych i techniki odpowiadania na pytania (3) Metody dydaktyczne i pomoce naukowe: Zajęcia są prowadzone metodami pracy warsztatowej, uzupełnianej o elementy mini-wykładu z użyciem prezentacji multimedialnej (podsumowanie ćwiczeń, refleksja, poszerzenie wiedzy na temat różnych obszarów planowania kariery, funkcjonowania na rynku pracy etc.) wzbogacanej o zastosowanie wybranych nowoczesnych dydaktycznych narzędzi informatycznych i wizualnych. W trakcie zajęć wykorzystywane są zarówno autorskie narzędzia pracy (arkusze ćwiczeń i zadań), jak i narzędzia pracy powszechnie wykorzystywane we współczesnym poradnictwie zawodowym (w tym: kwestionariusze doradcze) oraz coachingu kariery. W trakcie zajęć i pomiędzy nimi, studenci realizują szereg zadań indywidualnych i zespołowych, mających na celu zdobywanie i poszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz kształtowania samoświadomości, niezbędnych do planowania własnego rozwoju edukacyjno-zawodowego. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: „The Job Market Outlook for Grads” (2022) - ZipRecruiter (fragmenty udostępnione przez prowadzącego) "Pokolenia na polskim rynku pracy" (2022) Grafton Recruitment (fragmenty udostępnione przez prowadzącego) E. Wencel (2022) Skuteczne poszukiwanie pracy, Wyd. Punkt X (fragmenty wskazane przez prowadzącego) Raport "Młodzi Polacy na rynku pracy" (2022) PwC, Well.HR i Absolvent Consulting (fragmenty udostępnione przez prowadzącego) "Future of Work After Covid-19 Report" (2021) - McKinsey Global Institute (fragmenty udostępnione przez prowadzącego) Raport „The Future of Jobs" (2020) – World Economic Forum (fragmenty udostępnione przez prowadzącego) Raport „Kompetencje przyszłości: jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym?” (2019) - Digital Economy Lab (DeLab) Uniwersytetu Warszawskiego (fragmenty udostępnione przez prowadzącego) Raport „Bilans kapitału ludzkiego" (2018) – Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (fragmenty udostępnione przez prowadzącego) Raport „Kompetencje przyszłości w firmach rodzinnych" (2017) – Fundacja Firmy Rodzinne (fragmenty udostępnione przez prowadzącego) Ponadto: fragmenty innych raportów dotyczących aktualnej sytuacji na rynku pracy, np. roczne raporty Skierniewickiego Obserwatorium Rynku Pracy, kwartalne raporty „Rynek pracy specjalistów" Pracuj.pl, czy „Barometr Perspektyw Zatrudnienia" Manpower Literatura uzupełniająca: B. Sobotka (2020) "Kompetencje jutra", Warszawa: Wyd. Osmpower Sp. z o.o. (fragmenty udostępnione przez prowadzącego) K. Lelińska (2016) Planowanie kariery a interaktywna sieć zawodów, Wyd. Difin P. Miller (2017) Networking i budowanie marki osobistej w poradnictwie zawodowym [w:] Nowe metody i techniki w poradnictwie zawodowym – Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego nr 59, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej P. Miller (2016) Freelance. Kariera zawodowa poza organizacją, Wydawnictwo UŁ A. Paszkowska-Rogacz (2009) Doradztwo zawodowe. Wybrane metody badań, Wyd. Difin R. N. Bolles (2011) Jakiego koloru jest Twój spadochron? Praktyczny podręcznik dla poszukujących pracy i zmieniających zawód, Wydawnictwo Studio Emka P. D. Tieger, B. Barron-Tieger (2012) Rób to, do czego jesteś stworzony, Wyd. Studio Emka Ewentualne, dodatkowe materiały publikowane przez prowadzącego na stronie internetowej prowadzącego: www.doradca-kariery.com lub na uczelnianej platformie MS Teams |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".