"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Planowanie i budowanie kariery zawodowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0103-ADM-1-4011S
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0417) Świat pracy Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Planowanie i budowanie kariery zawodowej
Jednostka: Instytut Nauk Prawnych i o Bezpieczeństwie
Grupy: Administracja, semestr IV, tryb stacjonarny
Strona przedmiotu: http://www.doradca-kariery.com
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu przygotowanie studenta do poruszania się po obecnym i przyszłym rynku pracy oraz projektowania swojej ścieżki rozwoju edukacyjno-zawodowego.

Pełny opis:

Ze względu na możliwe zmiany treści kształcenia, zmiany przepisów (stosownie do sytuacji), szczegółowe treści kształcenia znajdują się w polu „Opis” - informacja zamieszczona jest w polu „Informacje o zajęciach w cyklu”.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-15 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Miller
Prowadzący grup: Piotr Miller
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztat - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Miller
Prowadzący grup: Piotr Miller
Strona przedmiotu: http://www.doradca-kariery.com
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Wymagania wstępne: brak

Treści kształcenia:

MODUŁ I.: Współczesny rynek pracy

1. Wprowadzenie – po co planowanie kariery? Oczekiwania studentów i absolwentów względem pracy i kariery zawodowej a realia współczesnego rynku pracy.

2. Kompetencje poszukiwane przez pracodawców na współczesnym rynku pracy. Bilans kompetencji uniwersalnych.

3. „Kompetencje przyszłości“ w świetle raportów wybranych instytucji badających sytuację na rynku pracy i zmieniające się oczekiwania pracodawców.

4. Źródła danych dotyczących sytuacji na rynku pracy - analiza wybranych raportów.

5. Różnice pokoleniowe i ich konsekwencje dla współczesnego rynku pracy.

MODUŁ II.: Autoanaliza zasobów

6. Rola potrzeb i wartości w planowaniu rozwoju zawodowego – koncepcja „kotwic kariery“ E. Scheina

7 Wprowadzenie do technik autoanalizy indywidualnego kapitału kariery – jakie zasoby warto znać i rozwijać, planując karierę na współczesnym rynku pracy? Autoanaliza posiadanych i zdobywanych umiejętności zawodowych (ogólnych i „branżowych“).

8. Osobowościowe uwarunkowania rozwoju zawodowego i rola kompetencji interpersonalnych na współczesnym rynku pracy: analiza stylów społecznego komunikowania.

9. Analiza profilu zainteresowań i indywidualnych predyspozycji zawodowych z odniesieniem do koncepcji J. L. Hollanda i/lub K. Lelińskiej

MODUŁ III.: Przygotowanie do uczestnictwa w procesach rekrutacyjnych

10. Współczesne metody poszukiwania pracy. Przegląd narzędzi wykorzystywanych współcześnie w rekrutacji i selekcji pracowników w Polsce z uwzględnieniem specyfiki rekrutacji na stanowiska powiązane z zarządzaniem.

11. Techniki konstruowania dokumentacji aplikacyjnej: typy CV, konstruowanie CV krok-po-kroku, najbardziej powszechne błędy w przygotowaniu dokumentacji aplikacyjnej. Rola listu motywacyjnego i indywidualnego portfolio.

12. Przygotowanie do uczestnictwa w rozmowach kwalifkacyjnych (I): rola i znaczenie efektywnej autoprezentacji, radzenia sobie ze stresem i zasad komunikacji niewerbalnej w rozmowie z rekruterem

13. Przygotowanie do uczestnictwa w rozmowach kwalifikacyjnych (II): kluczowe kategorie pytań w trakcie rozmów kwalifikacyjnych i techniki odpowiadania na pytania

(3) Metody dydaktyczne i pomoce naukowe:

Zajęcia są prowadzone metodami pracy warsztatowej, uzupełnianej o elementy mini-wykładu z użyciem prezentacji multimedialnej (podsumowanie ćwiczeń, refleksja, poszerzenie wiedzy na temat różnych obszarów planowania kariery, funkcjonowania na rynku pracy etc.) wzbogacanej o zastosowanie wybranych nowoczesnych dydaktycznych narzędzi informatycznych i wizualnych. W trakcie zajęć wykorzystywane są zarówno autorskie narzędzia pracy (arkusze ćwiczeń i zadań), jak i narzędzia pracy powszechnie wykorzystywane we współczesnym poradnictwie zawodowym (w tym: kwestionariusze doradcze) oraz coachingu kariery. W trakcie zajęć i pomiędzy nimi, studenci realizują szereg zadań indywidualnych i zespołowych, mających na celu zdobywanie i poszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz kształtowania samoświadomości, niezbędnych do planowania własnego rozwoju edukacyjno-zawodowego.

Literatura:

Literatura podstawowa:

"Future of Work After Covid-19 Report" (2021) - McKinsey Global Institute (fragmenty udostępnione przez prowadzącego)

Raport „The Future of Jobs" (2020) – World Economic Forum (fragmenty udostępnione przez prowadzącego)

Raport „Kompetencje przyszłości: jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym?” (2019) - Digital Economy Lab (DeLab) Uniwersytetu Warszawskiego (fragmenty udostępnione przez prowadzącego)

Raport „Bilans kapitału ludzkiego" (2018) – Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (fragmenty udostępnione przez prowadzącego)

Raport „Kompetencje przyszłości w firmach rodzinnych" (2017) – Fundacja Firmy Rodzinne (fragmenty udostępnione przez prowadzącego)

Raport „Aktywni+: przyszłość rynku pracy" (2017) - Gumtree (fragmenty udostępnione przez prowadzącego)

Ponadto: fragmenty innych raportów dotyczących aktualnej sytuacji na rynku pracy, np. roczne raporty Skierniewickiego Obserwatorium Rynku Pracy, kwartalne raporty „Rynek pracy specjalistów" Pracuj.pl, czy „Barometr Perspektyw Zatrudnienia" Manpower

Literatura uzupełniająca:

K. Lelińska (2016) Planowanie kariery a interaktywna sieć zawodów, Wyd. Difin

P. Miller (2017) Networking i budowanie marki osobistej w poradnictwie zawodowym [w:] Nowe metody i techniki w poradnictwie zawodowym – Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego nr 59, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

P. Miller (2016) Freelance. Kariera zawodowa poza organizacją, Wydawnictwo UŁ

A. Paszkowska-Rogacz (2009) Doradztwo zawodowe. Wybrane metody badań, Wyd. Difin

R. N. Bolles (2011) Jakiego koloru jest Twój spadochron? Praktyczny podręcznik dla poszukujących pracy i zmieniających zawód, Wydawnictwo Studio Emka

P. D. Tieger, B. Barron-Tieger (2012) Rób to, do czego jesteś stworzony, Wyd. Studio Emka

Ewentualne, dodatkowe materiały publikowane przez prowadzącego na stronie internetowej prowadzącego: www.doradca-kariery.com

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Miller
Prowadzący grup: Piotr Miller
Strona przedmiotu: http://www.doradca-kariery.com
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztat - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Wymagania wstępne: brak

Treści kształcenia:

MODUŁ I.: Współczesny rynek pracy

1. Wprowadzenie – po co planowanie kariery? Oczekiwania studentów i absolwentów względem pracy i kariery zawodowej a realia współczesnego rynku pracy.

2. Kompetencje poszukiwane przez pracodawców na współczesnym rynku pracy. Bilans kompetencji uniwersalnych.

3. „Kompetencje przyszłości“ w świetle raportów wybranych instytucji badających sytuację na rynku pracy i zmieniające się oczekiwania pracodawców.

4. Źródła danych dotyczących sytuacji na rynku pracy - analiza wybranych raportów.

5. Różnice pokoleniowe i ich konsekwencje dla współczesnego rynku pracy.

MODUŁ II.: Autoanaliza zasobów

6. Rola potrzeb i wartości w planowaniu rozwoju zawodowego – koncepcja „kotwic kariery“ E. Scheina

7 Wprowadzenie do technik autoanalizy indywidualnego kapitału kariery – jakie zasoby warto znać i rozwijać, planując karierę na współczesnym rynku pracy? Autoanaliza posiadanych i zdobywanych umiejętności zawodowych (ogólnych i „branżowych“).

8. Osobowościowe uwarunkowania rozwoju zawodowego i rola kompetencji interpersonalnych na współczesnym rynku pracy: analiza stylów społecznego komunikowania.

9. Analiza profilu zainteresowań i indywidualnych predyspozycji zawodowych z odniesieniem do koncepcji J. L. Hollanda i/lub K. Lelińskiej

MODUŁ III.: Przygotowanie do uczestnictwa w procesach rekrutacyjnych

10. Współczesne metody poszukiwania pracy. Przegląd narzędzi wykorzystywanych współcześnie w rekrutacji i selekcji pracowników w Polsce z uwzględnieniem specyfiki rekrutacji na stanowiska powiązane z zarządzaniem.

11. Techniki konstruowania dokumentacji aplikacyjnej: typy CV, konstruowanie CV krok-po-kroku, najbardziej powszechne błędy w przygotowaniu dokumentacji aplikacyjnej. Rola listu motywacyjnego i indywidualnego portfolio.

12. Przygotowanie do uczestnictwa w rozmowach kwalifkacyjnych (I): rola i znaczenie efektywnej autoprezentacji, radzenia sobie ze stresem i zasad komunikacji niewerbalnej w rozmowie z rekruterem

13. Przygotowanie do uczestnictwa w rozmowach kwalifikacyjnych (II): kluczowe kategorie pytań w trakcie rozmów kwalifikacyjnych i techniki odpowiadania na pytania

(3) Metody dydaktyczne i pomoce naukowe:

Zajęcia są prowadzone metodami pracy warsztatowej, uzupełnianej o elementy mini-wykładu z użyciem prezentacji multimedialnej (podsumowanie ćwiczeń, refleksja, poszerzenie wiedzy na temat różnych obszarów planowania kariery, funkcjonowania na rynku pracy etc.) wzbogacanej o zastosowanie wybranych nowoczesnych dydaktycznych narzędzi informatycznych i wizualnych. W trakcie zajęć wykorzystywane są zarówno autorskie narzędzia pracy (arkusze ćwiczeń i zadań), jak i narzędzia pracy powszechnie wykorzystywane we współczesnym poradnictwie zawodowym (w tym: kwestionariusze doradcze) oraz coachingu kariery. W trakcie zajęć i pomiędzy nimi, studenci realizują szereg zadań indywidualnych i zespołowych, mających na celu zdobywanie i poszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz kształtowania samoświadomości, niezbędnych do planowania własnego rozwoju edukacyjno-zawodowego.

Literatura:

Literatura podstawowa:

„The Job Market Outlook for Grads” (2022) - ZipRecruiter (fragmenty udostępnione przez prowadzącego)

"Pokolenia na polskim rynku pracy" (2022) Grafton Recruitment (fragmenty udostępnione przez prowadzącego)

E. Wencel (2022) Skuteczne poszukiwanie pracy, Wyd. Punkt X (fragmenty wskazane przez prowadzącego)

Raport "Młodzi Polacy na rynku pracy" (2022) PwC, Well.HR i Absolvent Consulting (fragmenty udostępnione przez prowadzącego)

"Future of Work After Covid-19 Report" (2021) - McKinsey Global Institute (fragmenty udostępnione przez prowadzącego)

Raport „The Future of Jobs" (2020) – World Economic Forum (fragmenty udostępnione przez prowadzącego)

Raport „Kompetencje przyszłości: jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym?” (2019) - Digital Economy Lab (DeLab) Uniwersytetu Warszawskiego (fragmenty udostępnione przez prowadzącego)

Raport „Bilans kapitału ludzkiego" (2018) – Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (fragmenty udostępnione przez prowadzącego)

Raport „Kompetencje przyszłości w firmach rodzinnych" (2017) – Fundacja Firmy Rodzinne (fragmenty udostępnione przez prowadzącego)

Ponadto: fragmenty innych raportów dotyczących aktualnej sytuacji na rynku pracy, np. roczne raporty Skierniewickiego Obserwatorium Rynku Pracy, kwartalne raporty „Rynek pracy specjalistów" Pracuj.pl, czy „Barometr Perspektyw Zatrudnienia" Manpower

Literatura uzupełniająca:

B. Sobotka (2020) "Kompetencje jutra", Warszawa: Wyd. Osmpower Sp. z o.o. (fragmenty udostępnione przez prowadzącego)

K. Lelińska (2016) Planowanie kariery a interaktywna sieć zawodów, Wyd. Difin

P. Miller (2017) Networking i budowanie marki osobistej w poradnictwie zawodowym [w:] Nowe metody i techniki w poradnictwie zawodowym – Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego nr 59, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

P. Miller (2016) Freelance. Kariera zawodowa poza organizacją, Wydawnictwo UŁ

A. Paszkowska-Rogacz (2009) Doradztwo zawodowe. Wybrane metody badań, Wyd. Difin

R. N. Bolles (2011) Jakiego koloru jest Twój spadochron? Praktyczny podręcznik dla poszukujących pracy i zmieniających zawód, Wydawnictwo Studio Emka

P. D. Tieger, B. Barron-Tieger (2012) Rób to, do czego jesteś stworzony, Wyd. Studio Emka

Ewentualne, dodatkowe materiały publikowane przez prowadzącego na stronie internetowej prowadzącego: www.doradca-kariery.com lub na uczelnianej platformie MS Teams

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Miller
Prowadzący grup: Piotr Miller
Strona przedmiotu: http://www.doradca-kariery.com
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztat - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Wymagania wstępne: brak

Treści kształcenia:

MODUŁ I.: Współczesny rynek pracy

1. Wprowadzenie – po co planowanie kariery? Oczekiwania studentów i absolwentów względem pracy i kariery zawodowej a realia współczesnego rynku pracy.

2. Kompetencje poszukiwane przez pracodawców na współczesnym rynku pracy. Bilans kompetencji uniwersalnych.

3. „Kompetencje przyszłości“ w świetle raportów wybranych instytucji badających sytuację na rynku pracy i zmieniające się oczekiwania pracodawców.

4. Źródła danych dotyczących sytuacji na rynku pracy - analiza wybranych raportów.

5. Różnice pokoleniowe i ich konsekwencje dla współczesnego rynku pracy.

MODUŁ II.: Autoanaliza zasobów

6. Rola potrzeb i wartości w planowaniu rozwoju zawodowego – koncepcja „kotwic kariery“ E. Scheina

7 Wprowadzenie do technik autoanalizy indywidualnego kapitału kariery – jakie zasoby warto znać i rozwijać, planując karierę na współczesnym rynku pracy? Autoanaliza posiadanych i zdobywanych umiejętności zawodowych (ogólnych i „branżowych“).

8. Osobowościowe uwarunkowania rozwoju zawodowego i rola kompetencji interpersonalnych na współczesnym rynku pracy: analiza stylów społecznego komunikowania.

9. Analiza profilu zainteresowań i indywidualnych predyspozycji zawodowych z odniesieniem do koncepcji J. L. Hollanda i/lub K. Lelińskiej

MODUŁ III.: Przygotowanie do uczestnictwa w procesach rekrutacyjnych

10. Współczesne metody poszukiwania pracy. Przegląd narzędzi wykorzystywanych współcześnie w rekrutacji i selekcji pracowników w Polsce z uwzględnieniem specyfiki rekrutacji na stanowiska powiązane z zarządzaniem.

11. Techniki konstruowania dokumentacji aplikacyjnej: typy CV, konstruowanie CV krok-po-kroku, najbardziej powszechne błędy w przygotowaniu dokumentacji aplikacyjnej. Rola listu motywacyjnego i indywidualnego portfolio.

12. Przygotowanie do uczestnictwa w rozmowach kwalifkacyjnych (I): rola i znaczenie efektywnej autoprezentacji, radzenia sobie ze stresem i zasad komunikacji niewerbalnej w rozmowie z rekruterem

13. Przygotowanie do uczestnictwa w rozmowach kwalifikacyjnych (II): kluczowe kategorie pytań w trakcie rozmów kwalifikacyjnych i techniki odpowiadania na pytania

(3) Metody dydaktyczne i pomoce naukowe:

Zajęcia są prowadzone metodami pracy warsztatowej, uzupełnianej o elementy mini-wykładu z użyciem prezentacji multimedialnej (podsumowanie ćwiczeń, refleksja, poszerzenie wiedzy na temat różnych obszarów planowania kariery, funkcjonowania na rynku pracy etc.) wzbogacanej o zastosowanie wybranych nowoczesnych dydaktycznych narzędzi informatycznych i wizualnych. W trakcie zajęć wykorzystywane są zarówno autorskie narzędzia pracy (arkusze ćwiczeń i zadań), jak i narzędzia pracy powszechnie wykorzystywane we współczesnym poradnictwie zawodowym (w tym: kwestionariusze doradcze) oraz coachingu kariery. W trakcie zajęć i pomiędzy nimi, studenci realizują szereg zadań indywidualnych i zespołowych, mających na celu zdobywanie i poszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz kształtowania samoświadomości, niezbędnych do planowania własnego rozwoju edukacyjno-zawodowego.

Literatura:

Literatura podstawowa:

„The Job Market Outlook for Grads” (2022) - ZipRecruiter (fragmenty udostępnione przez prowadzącego)

"Pokolenia na polskim rynku pracy" (2022) Grafton Recruitment (fragmenty udostępnione przez prowadzącego)

E. Wencel (2022) Skuteczne poszukiwanie pracy, Wyd. Punkt X (fragmenty wskazane przez prowadzącego)

Raport "Młodzi Polacy na rynku pracy" (2022) PwC, Well.HR i Absolvent Consulting (fragmenty udostępnione przez prowadzącego)

"Future of Work After Covid-19 Report" (2021) - McKinsey Global Institute (fragmenty udostępnione przez prowadzącego)

Raport „The Future of Jobs" (2020) – World Economic Forum (fragmenty udostępnione przez prowadzącego)

Raport „Kompetencje przyszłości: jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym?” (2019) - Digital Economy Lab (DeLab) Uniwersytetu Warszawskiego (fragmenty udostępnione przez prowadzącego)

Raport „Bilans kapitału ludzkiego" (2018) – Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (fragmenty udostępnione przez prowadzącego)

Raport „Kompetencje przyszłości w firmach rodzinnych" (2017) – Fundacja Firmy Rodzinne (fragmenty udostępnione przez prowadzącego)

Ponadto: fragmenty innych raportów dotyczących aktualnej sytuacji na rynku pracy, np. roczne raporty Skierniewickiego Obserwatorium Rynku Pracy, kwartalne raporty „Rynek pracy specjalistów" Pracuj.pl, czy „Barometr Perspektyw Zatrudnienia" Manpower

Literatura uzupełniająca:

B. Sobotka (2020) "Kompetencje jutra", Warszawa: Wyd. Osmpower Sp. z o.o. (fragmenty udostępnione przez prowadzącego)

K. Lelińska (2016) Planowanie kariery a interaktywna sieć zawodów, Wyd. Difin

P. Miller (2017) Networking i budowanie marki osobistej w poradnictwie zawodowym [w:] Nowe metody i techniki w poradnictwie zawodowym – Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego nr 59, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

P. Miller (2016) Freelance. Kariera zawodowa poza organizacją, Wydawnictwo UŁ

A. Paszkowska-Rogacz (2009) Doradztwo zawodowe. Wybrane metody badań, Wyd. Difin

R. N. Bolles (2011) Jakiego koloru jest Twój spadochron? Praktyczny podręcznik dla poszukujących pracy i zmieniających zawód, Wydawnictwo Studio Emka

P. D. Tieger, B. Barron-Tieger (2012) Rób to, do czego jesteś stworzony, Wyd. Studio Emka

Ewentualne, dodatkowe materiały publikowane przez prowadzącego na stronie internetowej prowadzącego: www.doradca-kariery.com lub na uczelnianej platformie MS Teams

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-09-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Miller
Prowadzący grup: Piotr Miller
Strona przedmiotu: http://www.doradca-kariery.com
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztat - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Wymagania wstępne: brak

Treści kształcenia:

MODUŁ I.: Współczesny rynek pracy

1. Wprowadzenie – po co planowanie kariery? Oczekiwania studentów i absolwentów względem pracy i kariery zawodowej a realia współczesnego rynku pracy.

2. Kompetencje poszukiwane przez pracodawców na współczesnym rynku pracy. Bilans kompetencji uniwersalnych.

3. „Kompetencje przyszłości“ w świetle raportów wybranych instytucji badających sytuację na rynku pracy i zmieniające się oczekiwania pracodawców.

4. Źródła danych dotyczących sytuacji na rynku pracy - analiza wybranych raportów.

5. Różnice pokoleniowe i ich konsekwencje dla współczesnego rynku pracy.

MODUŁ II.: Autoanaliza zasobów

6. Rola potrzeb i wartości w planowaniu rozwoju zawodowego – koncepcja „kotwic kariery“ E. Scheina

7 Wprowadzenie do technik autoanalizy indywidualnego kapitału kariery – jakie zasoby warto znać i rozwijać, planując karierę na współczesnym rynku pracy? Autoanaliza posiadanych i zdobywanych umiejętności zawodowych (ogólnych i „branżowych“).

8. Osobowościowe uwarunkowania rozwoju zawodowego i rola kompetencji interpersonalnych na współczesnym rynku pracy: analiza stylów społecznego komunikowania.

9. Analiza profilu zainteresowań i indywidualnych predyspozycji zawodowych z odniesieniem do koncepcji J. L. Hollanda i/lub K. Lelińskiej

MODUŁ III.: Przygotowanie do uczestnictwa w procesach rekrutacyjnych

10. Współczesne metody poszukiwania pracy. Przegląd narzędzi wykorzystywanych współcześnie w rekrutacji i selekcji pracowników w Polsce z uwzględnieniem specyfiki rekrutacji na stanowiska powiązane z zarządzaniem.

11. Techniki konstruowania dokumentacji aplikacyjnej: typy CV, konstruowanie CV krok-po-kroku, najbardziej powszechne błędy w przygotowaniu dokumentacji aplikacyjnej. Rola listu motywacyjnego i indywidualnego portfolio.

12. Przygotowanie do uczestnictwa w rozmowach kwalifkacyjnych (I): rola i znaczenie efektywnej autoprezentacji, radzenia sobie ze stresem i zasad komunikacji niewerbalnej w rozmowie z rekruterem

13. Przygotowanie do uczestnictwa w rozmowach kwalifikacyjnych (II): kluczowe kategorie pytań w trakcie rozmów kwalifikacyjnych i techniki odpowiadania na pytania

(3) Metody dydaktyczne i pomoce naukowe:

Zajęcia są prowadzone metodami pracy warsztatowej, uzupełnianej o elementy mini-wykładu z użyciem prezentacji multimedialnej (podsumowanie ćwiczeń, refleksja, poszerzenie wiedzy na temat różnych obszarów planowania kariery, funkcjonowania na rynku pracy etc.) wzbogacanej o zastosowanie wybranych nowoczesnych dydaktycznych narzędzi informatycznych i wizualnych. W trakcie zajęć wykorzystywane są zarówno autorskie narzędzia pracy (arkusze ćwiczeń i zadań), jak i narzędzia pracy powszechnie wykorzystywane we współczesnym poradnictwie zawodowym (w tym: kwestionariusze doradcze) oraz coachingu kariery. W trakcie zajęć i pomiędzy nimi, studenci realizują szereg zadań indywidualnych i zespołowych, mających na celu zdobywanie i poszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz kształtowania samoświadomości, niezbędnych do planowania własnego rozwoju edukacyjno-zawodowego.

Literatura:

Literatura podstawowa:

„The Job Market Outlook for Grads” (2022) - ZipRecruiter (fragmenty udostępnione przez prowadzącego)

"Pokolenia na polskim rynku pracy" (2022) Grafton Recruitment (fragmenty udostępnione przez prowadzącego)

E. Wencel (2022) Skuteczne poszukiwanie pracy, Wyd. Punkt X (fragmenty wskazane przez prowadzącego)

Raport "Młodzi Polacy na rynku pracy" (2022) PwC, Well.HR i Absolvent Consulting (fragmenty udostępnione przez prowadzącego)

"Future of Work After Covid-19 Report" (2021) - McKinsey Global Institute (fragmenty udostępnione przez prowadzącego)

Raport „The Future of Jobs" (2020) – World Economic Forum (fragmenty udostępnione przez prowadzącego)

Raport „Kompetencje przyszłości: jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym?” (2019) - Digital Economy Lab (DeLab) Uniwersytetu Warszawskiego (fragmenty udostępnione przez prowadzącego)

Raport „Bilans kapitału ludzkiego" (2018) – Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (fragmenty udostępnione przez prowadzącego)

Raport „Kompetencje przyszłości w firmach rodzinnych" (2017) – Fundacja Firmy Rodzinne (fragmenty udostępnione przez prowadzącego)

Ponadto: fragmenty innych raportów dotyczących aktualnej sytuacji na rynku pracy, np. roczne raporty Skierniewickiego Obserwatorium Rynku Pracy, kwartalne raporty „Rynek pracy specjalistów" Pracuj.pl, czy „Barometr Perspektyw Zatrudnienia" Manpower

Literatura uzupełniająca:

B. Sobotka (2020) "Kompetencje jutra", Warszawa: Wyd. Osmpower Sp. z o.o. (fragmenty udostępnione przez prowadzącego)

K. Lelińska (2016) Planowanie kariery a interaktywna sieć zawodów, Wyd. Difin

P. Miller (2017) Networking i budowanie marki osobistej w poradnictwie zawodowym [w:] Nowe metody i techniki w poradnictwie zawodowym – Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego nr 59, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

P. Miller (2016) Freelance. Kariera zawodowa poza organizacją, Wydawnictwo UŁ

A. Paszkowska-Rogacz (2009) Doradztwo zawodowe. Wybrane metody badań, Wyd. Difin

R. N. Bolles (2011) Jakiego koloru jest Twój spadochron? Praktyczny podręcznik dla poszukujących pracy i zmieniających zawód, Wydawnictwo Studio Emka

P. D. Tieger, B. Barron-Tieger (2012) Rób to, do czego jesteś stworzony, Wyd. Studio Emka

Ewentualne, dodatkowe materiały publikowane przez prowadzącego na stronie internetowej prowadzącego: www.doradca-kariery.com lub na uczelnianej platformie MS Teams

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)