Studenckie praktyki zawodowe
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 0103-ADM-1-3161N |
| Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0413) Zarządzanie i administracja
|
| Nazwa przedmiotu: | Studenckie praktyki zawodowe |
| Jednostka: | Instytut Nauk Prawnych i o Bezpieczeństwie |
| Grupy: |
Administracja, semestr III, tryb niestacjonarny |
| Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Pełny opis: |
Cele ogólne praktyk: 1. Pogłębienie i poszerzenie umiejętności zdobytych przez studenta w czasie studiów, nabycie nowych umiejętności poprzez praktyczne rozwiązywanie rzeczywistych zadań zawodowych. Poszerzenie wiedzy zdobywanej w czasie studiów. 2. Nabycie umiejętności i kompetencji potrzebnych w środowisku pracy (praca w zespole, należyty stosunek do pracy i innych współuczestników, z którymi praca jest wykonywana). 3. Zapoznanie studentów – praktykantów z organizacją i funkcjonowaniem instytucji oraz jej komórek, związanych z realizacją zadań bezpośrednio powiązanych z kierunkiem i modułem studiów. 4. Zapoznanie z wyposażeniem technicznym, technologicznym i informatycznym podmiotów, w których realizowana jest praktyka. 5. Poznanie środowiska zawodowego i zasad etyki zawodowej. 6. Zebranie materiałów lub przeprowadzenie badań na poziomie wystarczającym do przygotowania projektu dyplomowego. 7. Kształcenie poczucia odpowiedzialności za wykonywaną pracę i podejmowane decyzje. Cele szczegółowe praktyk: 1. Zapoznanie się z celami, strukturą i organizacją instytucji, w której odbywana jest praktyka, a także z obowiązującymi na jej terenie przepisami BHP i przeciwpożarowymi. 2. Poznanie zadań i kompetencji instytucji, w której odbywana jest praktyka, ze szczególnym uwzględnieniem zadań realizowanych na poszczególnych stanowiskach. 3. Zapoznanie się w praktyce z prawami i obowiązkami pracowników instytucji, w której odbywana jest praktyka, a także z ich odpowiedzialnością porządkową lub dyscyplinarną. 4. Nabycie praktycznych umiejętności poprzez samodzielne wykonywanie przydzielonych zadań i obowiązków oraz wykazanie się odpowiednimi kompetencjami i zdolnościami typowymi dla pracowników instytucji, w której odbywana jest praktyka. 5. Zapoznanie się w praktyce z zasadami i trybem obsługi interesantów instytucji, w której odbywana jest praktyka. 6. Zapoznanie się z praktycznymi regułami tworzenia wewnętrznych projektów aktów prawnych obowiązujących w instytucji, w której odbywana jest praktyka. 7. Poznanie zasad etyki zawodowej w instytucjach, w których odbywana jest praktyka. 8. Poznanie zasad udostępniania określonym podmiotom dokumentów (informacji) wykorzystywanych w administracji oraz sposobów ich obiegu i archiwizowania, 9. Nabycie praktycznych umiejętności samodzielnego przygotowywania projektów podstawowych pism funkcjonujących w instytucji, w której odbywana jest praktyka, stosując przy tym odpowiednie przepisy prawa. 10. Nabycie umiejętności odnalezienia w systemie prawa i zastosowania (zinterpretowania) przepisów prawa dotyczycących funkcjonowania instytucji, w której odbywana jest praktyka. 11. Nabycie praktycznych umiejętności samodzielnego opracowywania raportów oraz sprawozdań sporządzanych w instytucji, w której odbywana jest praktyka. 12. Zapoznanie się w praktyce z informatycznymi systemami informacji prawnej lub innymi programami usprawniającymi działanie instytucji (np. programami dotyczącymi obiegu dokumentów), w której odbywana jest praktyka. |
| Literatura: |
Regulamin studenckich praktyk zawodowych. |
| Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zna i rozumie: zasady, podstawy prawne i podstawowe mechanizmy funkcjonowania podmiotu, w którym realizowana jest praktyka A_W02; zasady współpracy podmiotu, w którym realizowana jest praktyka, z instytucjami publiczno-prawnymi A_W02, A_W03; strukturę organizacyjną oraz zakres zadań podmiotu będącego miejscem realizacji praktyki A_W02 metody i narzędzia rozwiązywania zadań praktycznych z zakresu administracji lub w sferze organizacyjnej różnych form aktywności obywatelskiej A_W07 rodzaje dokumentów stosowanych w administracji, ich obieg i zasady archiwizowania w miejscu odbywania praktyk A_W03, A_W07; zasady przygotowywania dokumentów typowych dla działalności podmiotu będącego miejscem realizacji praktyki A_W03; zasady bezpieczeństwa pracy obowiązujące w miejscu realizacji praktyk, a w szczególności zasady BHP dla danego stanowiska A_W03; zmiany zachodzące w systemie prawa, a dotyczące działalności podmiotu, w którym realizuje praktykę A_W02; wymagane w organizacji zasady i normy postępowania, w tym: kultury, etyki i uprzejmości w kontaktach z interesantami A_W08. Umiejętności: Student potrafi: w środowisku zawodowym poprawnie komunikować się, stosując różne techniki i używając specjalistycznego słownictwa A_U02, A_U07; w miejscu realizacji praktyki wykonywać powierzone zadania zawodowe z zakresu administracji i omawiać ich wyniki A_U02, A_U05; przygotować szeroką informację z zakresu swojej działalności zawodowej na praktyce i przekazać ją innym pracownikom oraz opiekunom praktyk A_U02, A_U07; doskonalić i poszerzać swoje umiejętności zawodowe niezbędne w przyszłej pracy w administracji A_U06; interpretować zjawiska dotyczące funkcjonowania administracji w różnych podmiotach, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk: prawnych, ekonomicznych i organizacyjnych A_U02, A_U06; stosować zasady archiwizowania dokumentów, prowadzenia rejestru pism, zakładania i prowadzenia dokumentacji różnego rodzaju, obowiązujące w administracjiA_U02, A_U04; stosować przepisy prawa (w tym: gospodarczego, administracyjnego, podatkowego, pracy, cywilnego, międzynarodowego), związane z działalnością podmiotu będącego miejscem realizacji praktyk A_U04, A_U05; obsługiwać urządzenia biurowe i programy komputerowe wykorzystywane w praktyce gospodarczej i administracji A_U07; w miejscu realizacji praktyki wykonywać powierzone zadania zawodowe z zakresu administracji samorządowej, w tym dotyczące: - przygotowywania i formułowania projektów pism urzędowych, aktów normatywnych oraz projektów porozumień administracyjnych; - sporządzania dokumentów dla księgowości; - prowadzenia baz danych interesantów; - gospodarowania majątkiem samorządu; - prowadzenia spraw związanych z realizacją inwestycji lokalnych; - analiz budżetów jednostek samorządowych; - przygotowania projektów finansowanych z funduszy UE A_U02, A_U05; w miejscu realizacji praktyki wykonywać powierzone zadania zawodowe z zakresu administracji gospodarczej, w tym dotyczące: - przygotowywania i formułowania projektów pism w sprawach gospodarczych oraz projektów umów cywilnoprawnych; - sporządzania dokumentów dla księgowości; - prowadzenia baz danych pracowników; - zakupu i prowadzenia ewidencji środków trwałych; - prowadzenia spraw związanych z realizacją inwestycji i transportem; - rachunkowości finansowej; - rachunkowości budżetowej; - rachunkowości podatkowej A_U02, A_U05; sporządzać okresowe raporty, zestawienia, analizy statystyczne, wykorzystując odpowiednie dane oraz metody i narzędzia ich przetwarzania A_U02, A_U07. Kompetencje społeczne: Student jest gotów: postępowania zgodnie z przepisami BHP i przeciwpożarowymi obowiązującymi w organizacjach A_K06; wzięcia odpowiedzialności za swoje miejsce pracy i zadania powierzone do realizacji podczas praktyki A_K06; przestrzegania wymaganych w organizacji zasad i norm postępowania (w tym: zasad kultury, etyki i uprzejmości w kontaktach z interesantami), mając świadomość znaczenia współpracy A_K06; wykazywania inicjatywy w doskonaleniu i rozwoju swoich: umiejętności zawodowych, wiedzy, kompetencji w obszarze realizowanych praktyk oraz niezbędnych w przyszłej pracy zawodowej A_K05; krytycznej oceny swoich umiejętności zawodowych, wiedzy oraz kompetencji w obszarze realizowanych praktyk A_K05; kreatywnego zaangażowania się w identyfikowanie i rozwiązywanie problemów z obszaru administracji, występujących w podmiocie będącym miejscem realizacji praktyki A_K05. |
| Metody i kryteria oceniania: |
Efekty kształcenia dla praktyk są weryfikowane następująco: A. analiza Dziennika praktyk lub Wniosku o zaliczenie praktyk zawodowych (weryfikacja efektów praktyk w zakresie WIEDZA); B. analiza pisemnego Sprawozdania z realizacji praktyki lub analiza portfolio lub referencji załączonych do Wniosku o zaliczenie praktyk zawodowych (weryfikacja efektów praktyk w zakresie UMIEJĘTNOŚCI); C. przedłużona obserwacja przez opiekuna zakładowego – opinia lub ocena opisowa w Dzienniku praktyk studenta lub analiza portfolio lub referencji załączonych do Wniosku o zaliczenie praktyk zawodowych (weryfikacja efektów praktyk w zakresie KOMPETENCJE SPOŁECZNE). Z każdego obszaru efektów uczenia się: WIEDZA, UMIEJĘTNOŚCI, KOMPETENCJE SPOŁECZNE (A, B, C) wystawiane są odrębne oceny cząstkowe, składające się na ocenę końcową praktyk. Skala ocen cząstkowych: 2; 3; 3,5; 4; 4,5 i 5. Sposób obliczania oceny końcowej praktyk przedstawia się następująco: średnia arytmetyczna ocen cząstkowych: bardzo dobry: średnia 5,0-4,75 dobry plus 4,74-4,5 dobry 4,49-4,0 dostateczny plus 3,99-3,5 dostateczny 3,49-3,0. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
| Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 125 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Mateusz Kaczocha | |
| Prowadzący grup: | Mateusz Kaczocha | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
| Pełny opis: |
Cele ogólne praktyk: 1. Pogłębienie i poszerzenie umiejętności zdobytych przez studenta w czasie studiów, nabycie nowych umiejętności poprzez praktyczne rozwiązywanie rzeczywistych zadań zawodowych. Poszerzenie wiedzy zdobywanej w czasie studiów. 2. Nabycie umiejętności i kompetencji potrzebnych w środowisku pracy (praca w zespole, należyty stosunek do pracy i innych współuczestników, z którymi praca jest wykonywana). 3. Zapoznanie studentów – praktykantów z organizacją i funkcjonowaniem instytucji oraz jej komórek, związanych z realizacją zadań bezpośrednio powiązanych z kierunkiem i modułem studiów. 4. Zapoznanie z wyposażeniem technicznym, technologicznym i informatycznym podmiotów, w których realizowana jest praktyka. 5. Poznanie środowiska zawodowego i zasad etyki zawodowej. 6. Zebranie materiałów lub przeprowadzenie badań na poziomie wystarczającym do przygotowania projektu dyplomowego. 7. Kształcenie poczucia odpowiedzialności za wykonywaną pracę i podejmowane decyzje. Cele szczegółowe praktyk: 1. Zapoznanie się z celami, strukturą i organizacją instytucji, w której odbywana jest praktyka, a także z obowiązującymi na jej terenie przepisami BHP i przeciwpożarowymi. 2. Poznanie zadań i kompetencji instytucji, w której odbywana jest praktyka, ze szczególnym uwzględnieniem zadań realizowanych na poszczególnych stanowiskach. 3. Zapoznanie się w praktyce z prawami i obowiązkami pracowników instytucji, w której odbywana jest praktyka, a także z ich odpowiedzialnością porządkową lub dyscyplinarną. 4. Nabycie praktycznych umiejętności poprzez samodzielne wykonywanie przydzielonych zadań i obowiązków oraz wykazanie się odpowiednimi kompetencjami i zdolnościami typowymi dla pracowników instytucji, w której odbywana jest praktyka. 5. Zapoznanie się w praktyce z zasadami i trybem obsługi interesantów instytucji, w której odbywana jest praktyka. 6. Zapoznanie się z praktycznymi regułami tworzenia wewnętrznych projektów aktów prawnych obowiązujących w instytucji, w której odbywana jest praktyka. 7. Poznanie zasad etyki zawodowej w instytucjach, w których odbywana jest praktyka. 8. Poznanie zasad udostępniania określonym podmiotom dokumentów (informacji) wykorzystywanych w administracji oraz sposobów ich obiegu i archiwizowania, 9. Nabycie praktycznych umiejętności samodzielnego przygotowywania projektów podstawowych pism funkcjonujących w instytucji, w której odbywana jest praktyka, stosując przy tym odpowiednie przepisy prawa. 10. Nabycie umiejętności odnalezienia w systemie prawa i zastosowania (zinterpretowania) przepisów prawa dotyczycących funkcjonowania instytucji, w której odbywana jest praktyka. 11. Nabycie praktycznych umiejętności samodzielnego opracowywania raportów oraz sprawozdań sporządzanych w instytucji, w której odbywana jest praktyka. 12. Zapoznanie się w praktyce z informatycznymi systemami informacji prawnej lub innymi programami usprawniającymi działanie instytucji (np. programami dotyczącymi obiegu dokumentów), w której odbywana jest praktyka. |
|
| Literatura: |
Regulamin studenckich praktyk zawodowych. |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
| Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 125 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Anna Wiktorowicz | |
| Prowadzący grup: | Anna Wiktorowicz | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
| Skrócony opis: |
praktyka kierunkowa- podstawowa, , sumaryczne obciążenie pracą studenta 125 godzin dydaktycznych, rozkład praktyki w poszczególnych semestrach: w całym cyklu kształcenia na kierunku Administracja do realizacji jest łącznie 750 godzin praktyk- w tym 125 godzin w semestrze II, 125 godzin w semestrze III- praktyka kierunkowa - podstawowa, 125 godzin w semestrze IV, 125 godzin w semestrze V- praktyka kierunkowa-pogłębiająca, 250 godzin w semestrze VI- praktyka dyplomowa. ze względu na możliwe zmiany treści uczenia się, zmiany przepisów- stosownie do sytuacji- szczegółowe treści uczenia się, efekty uczenia się oraz metody i kryteria oceniania podane są na poziomie" zajęcia w cyklu" oraz na stronie Uczelni w dokumencie "Szczegółowy program praktyk zawodowych" |
|
| Pełny opis: |
Cele ogólne praktyk: 1. pogłębienie i poszerzenie umiejętności zdobytych przez studenta w czasie studiów, nabycie nowych umiejętności poprzez praktyczne rozwiązywanie rzeczywistych zadań zawodowych. Poszerzenie wiedzy zdobywanej w czasie studiów. 2. nabycie umiejętności i kompetencji potrzebnych w środowisku pracy (praca w zespole, należyty stosunek do pracy i innych współuczestników, z którymi praca jest wykonywana). 3. zapoznanie studentów - praktykantów z organizacją i funkcjonowaniem instytucji oraz jej komórek, związanych z realizacją zadań bezpośrednio powiązanych z kierunkiem i modułem studiów. 4. zapoznanie z wyposażeniem technicznym, technologicznym i informatycznym podmiotów, w których realizowana jest praktyka. 5. poznanie środowiska zawodowego i zasad etyki zawodowej. 6. zebranie materiałów lub przeprowadzenie badań na poziomie wystarczającym do przygotowania projektu dyplomowego. 7. kształcenie poczucia odpowiedzialności za wykonywaną pracę i podejmowane decyzje. |
|
| Literatura: |
Regulamin Studenckich praktyk zawodowych |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 125 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Michał Soćko | |
| Prowadzący grup: | Michał Soćko | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 125 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Mateusz Kaczocha | |
| Prowadzący grup: | Mateusz Kaczocha | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
| Pełny opis: |
Cele ogólne praktyk: 1. pogłębienie i poszerzenie umiejętności zdobytych przez studenta w czasie studiów, nabycie nowych umiejętności poprzez praktyczne rozwiązywanie rzeczywistych zadań zawodowych oraz poszerzenie wiedzy zdobywanej w czasie studiów, 2. nabycie umiejętności i kompetencji potrzebnych w środowisku pracy (praca w zespole, należyty stosunek do pracy i innych współuczestników, z którymi praca jest wykonywana), 3. zapoznanie studentów odbywających praktykę z organizacją i funkcjonowaniem instytucji (zakładów pracy) oraz ich komórek związanych z realizacją zadań bezpośrednio wiążących się z kierunkiem i modułem studiów, 4. zapoznanie z wyposażeniem technicznym, technologicznym i informatycznym podmiotów, w których realizowana jest praktyka, 5. poznanie środowiska zawodowego i zasad etyki zawodowej, 6. zebranie materiałów lub przeprowadzenie badań na poziomie wystarczającym do przygotowania pracy projektowej, 7. kształtowanie poczucia odpowiedzialności za wykonywaną pracę i podejmowane decyzje. |
|
| Literatura: |
Regulamin studenckich praktyk zawodowych |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 125 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Anna Wiktorowicz | |
| Prowadzący grup: | Anna Wiktorowicz | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
