"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Logistyka jako źródło przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0102-ZARZ-1-4061N
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0413) Zarządzanie i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Logistyka jako źródło przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa
Jednostka: Instytut Nauk Ekonomicznych i o Zarządzaniu
Grupy: Zarzadzanie, semestr IV, tryb niestacjonarny
Zarządzanie, semestr IV, tryb niestacjonarny ZUTSL
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Przedmiot traktujący o osiąganiu przewagi konkurencyjnej poprzez wykorzystanie działań logistycznych.

Pełny opis:

Wymagania wstępne:

Przedmiot wprowadzający bez wymagań wstępnych (prerekwizytów).

Treści kształcenia:

1. Wiadomości wstępne związane z konkurencją rynkową

2. Logistyka w ogniwach łańcucha dostaw

3. Podstawowe typy konkurencji w gospodarce rynkowej

4. Istota przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa

5. Rola logistycznej obsługi klienta w osiąganiu przewagi konkurencyjnej

6. Elementy (etapy) obsługi klienta

7. Strategie obsługi klienta w celu w osiąganiu przewagi konkurencyjnej

8. Budowa strategii obsługi klienta

9. Strategie logistyczne w dystrybucji

Pomoce naukowe i metody dydaktyczne:

Metody:

• Wykłady z prezentacjami multimedialnymi,

• Ćwiczenia z wykorzystaniem metod aktywizujących,

• Opisy przypadków i ich analiza,

• Aktywność w grupach i współpraca (praca w grupach/ burza mózgów),

Pomoce:

• Laptop,

• Projektor komputerowy,

• Internet,

• Tablica,

• Materiały piśmiennicze.

Literatura:

A. Łapko, N. Wagner, Logistyka dystrybucji – trendy – wyzwania - przykłady, Warszawa 2021.

M. K. Gąsowska, Logistyka a konkurencyjność przedsiębiorstwa, Warszawa 2018.

A. Knauf, A. Tłuczak. Logistyczna obsługa klienta, Warszawa 2018.

J. Majchrzak-Lepczyk, Logistyczna obsługa klientów handlu elektronicznego, Poznań 2019.

D. Skurpel, Obłsuga logistyczna w handlu elektrnicznym, wartość dla klienta, Łódź 2019.

M. Kramarz, Elementy logistyczne obsługi klienta w sieciach dystrybucji, Warszawa 2014.

P. Banaszczyk, Logistyka w biznesie międzynarodowym, WNT, Warszawa 2015.

R. Matwiejczuk, Kompetencje logistyki w tworzeniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, Opole 2014.

B. Słowiński, Inżynieria zarządzania procesami logistycznymi, PK, Koszalin 2009.

P. Blaik, Efektywność logistyki, PWE, Warszawa 2015.

B. Słowiński, Inżynieria zarządzania procesami logistycznymi, PK, Koszalin 2009.

K. Ritkowski, Logistyka dystrybucji, Warszawa 2005.

Literatura uzupełniająca:

J. Różański, Współczesne przedsiębiorstwo a wyzwania gospodarki światowej, wyd. UŁ, Łódź 2016;

Czasopisma branżowe: „Logistyka”, „Gospodarka Materiałowa i Logistyka”, „Logistyka a Jakość”, „Eurologistics” i inne;

Efekty uczenia się:

WIEDZA

w zaawansowanym stopniu elementy składowe systemu konkurencyjnego przedsiębiorstwa

mechanizm osiągania sukcesu rynkowego przez przedsiębiorstwo

fundamentalne cechy gospodarki światowej XXI wieku oraz ich praktyczne odzwierciedlenie w realiach współczesnych podmiotów gospodarczych

UMIEJĘTNOŚCI

posługiwać się terminologią fachową w interpretacji zagadnień z obszaru metodyki zarządzania logistycznego

dobrać źródło, opracować informację w nim zawartą, dokonując analizy i syntezy wybranego aspektu roli logistyki w osiąganiu przewagi i potencjału konkurencyjnego przedsiębiorstwa

analizować wybrany aspekt, wyzwanie lub trend gospodarczy występujący w otoczeniu firmy, w kontekście koncepcji zarządzania logistycznego w przedsiębiorstwie

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

postępowania zgodnego z wyznaczonym mu celem/zadaniem uwzględniając podstawowe priorytety służące skutecznej jego realizacji

wykazywania się zdolnością do doskonalenia swojego rozwoju zawodowego poszarzając go o wiedzę z zakresu zarządzania logistycznego

uznawania znaczenia wiedzy i etyki zawodowej w analizowaniu dążeń przedsiębiorstwa do sukcesu rynkowego

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składa się:

• Ocena aktywności studenta na zajęciach, pracy na zajęciach oraz prezentowanej postawy (czy wykonuje powierzone zadania, czy współpracuje z innymi członkami grupy - 25%,

• Ocena z przygotowywanych wystąpień - 25%,

• Ocena z egzaminu na koniec semestru - 50%.

Poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

Ocena niedostateczna z pracy semestralnej oznacza brak zaliczenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-15 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 23 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Idrian
Prowadzący grup: Piotr Idrian
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Cezary Gradowicz
Prowadzący grup: Cezary Gradowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-09-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Cezary Brzeziński
Prowadzący grup: Cezary Brzeziński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Egzamin
Pełny opis:

Treści kształcenia:

1. Wiadomości wstępne związane z konkurencją rynkową

2. Logistyka w ogniwach łańcucha dostaw

3. Podstawowe typy konkurencji w gospodarce rynkowej

4. Istota przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa

5. Rola logistycznej obsługi klienta w osiąganiu przewagi konkurencyjnej

6. Elementy (etapy) obsługi klienta

7. Strategie obsługi klienta w celu w osiąganiu przewagi konkurencyjnej

8. Budowa strategii obsługi klienta

9. Strategie logistyczne w dystrybucji

Pomoce naukowe i metody dydaktyczne:

Metody:

• Wykłady z prezentacjami multimedialnymi,

• Ćwiczenia z wykorzystaniem metod aktywizujących,

• Opisy przypadków i ich analiza,

• Aktywność w grupach i współpraca (praca w grupach/ burza mózgów),

Pomoce:

• Laptop,

• Projektor komputerowy,

• Internet,

• Tablica,

• Materiały piśmiennicze.

Literatura:

A. Łapko, N. Wagner, Logistyka dystrybucji – trendy – wyzwania - przykłady, Warszawa 2021.

M. K. Gąsowska, Logistyka a konkurencyjność przedsiębiorstwa, Warszawa 2018.

A. Knauf, A. Tłuczak. Logistyczna obsługa klienta, Warszawa 2018.

J. Majchrzak-Lepczyk, Logistyczna obsługa klientów handlu elektronicznego, Poznań 2019.

D. Skurpel, Obłsuga logistyczna w handlu elektrnicznym, wartość dla klienta, Łódź 2019.

M. Kramarz, Elementy logistyczne obsługi klienta w sieciach dystrybucji, Warszawa 2014.

P. Banaszczyk, Logistyka w biznesie międzynarodowym, WNT, Warszawa 2015.

R. Matwiejczuk, Kompetencje logistyki w tworzeniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, Opole 2014.

B. Słowiński, Inżynieria zarządzania procesami logistycznymi, PK, Koszalin 2009.

P. Blaik, Efektywność logistyki, PWE, Warszawa 2015.

B. Słowiński, Inżynieria zarządzania procesami logistycznymi, PK, Koszalin 2009.

K. Ritkowski, Logistyka dystrybucji, Warszawa 2005.

Literatura uzupełniająca:

J. Różański, Współczesne przedsiębiorstwo a wyzwania gospodarki światowej, wyd. UŁ, Łódź 2016;

Czasopisma branżowe: „Logistyka”, „Gospodarka Materiałowa i Logistyka”, „Logistyka a Jakość”, „Eurologistics” i inne;

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)