"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Badania marketingowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0102-ZARZ-1-2081S
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0413) Zarządzanie i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Badania marketingowe
Jednostka: Instytut Nauk Ekonomicznych i o Zarządzaniu
Grupy: Zarzadzanie, semestr II, tryb stacjonarny
Punkty ECTS i inne: 5.00 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest rozwijanie wiedzy i umiejętności w zakresie skutecznych, efektywnych i optymalnych technik i narzędzi badań marketingowych. W szczególności przedmiotem zainteresowania będą zagadnienia współczesnego wymiaru i charakteru badań marketingowych na tle zmian w zachowaniach konsumenckich, rozwoju technologii i nowych metod projektowania produktów i usług oraz budowania propozycji wartości. W trakcie zajęć uczestnicy zachęcani są to aktywnego uczestnictwa w obu formach zajęciowych poprzez dyskusje, realizację ćwiczeń, prezentacji tematycznych/ problemowych, prace nad studiami przypadków i wielu innych ćwiczeń o charakterze głównie zespołowym. Zajęcia mają charakter praktyczny, wzbogacany wiedzą teoretyczną stanowiącą nadbudowę pojęciową dla omawianych zagadnień, z wykorzystaniem webinarów. Podczas zajęć wymagana i rozwijana będzie postawa refleksyjności, krytycznej analizy i ciekawości poznawczej.

Pełny opis:

Badania marketingowe to przedmiot w dużej mierze interdyscyplinarny, wymagający szerokiego spojrzenia na organizację, tak w wymiarze procesów wewnętrznych, jak i w relacji z otoczeniem. Wynika to ze złożoności zagadnienia badań, w których wykorzystuje się obecnie bardzo różne metody badawcze, związane z nimi techniki i narzędzia. Wynika to ze wzrastającej ilości i jakości wiedzy o samym człowieku, jego motywach działania ale i nieracjonalności w postępowaniu, jak i z i postępu w rozwijaniu narzędzi badawczych. Wymagać to będzie od uczestników zajęć przyjmowania postawy otwartej na nową wiedzę, zdolności do krytycznego, ale konstruktywnego podjęcia do omawianych zagadnień umiejętności spojrzenia na nie ze swojej perspektywy, ale i z perspektywy innych, uwzględniając różnice kulturowe, różnice pokoleniowe, między płciami, geograficzne i wiele innych. Szczególnie ceniona będzie umiejętność czerpania wiedzy z innych, wcześniej wykładanych lub równolegle nauczanych przedmiotów (np podstawy marketingu , podstawy przedsiębiorczości, podstawy zarządzania ) i postawa gotowości do samodzielnego zgłębiania wiedzy oraz formułowania i zadawania pytań, na które w toku zajęć zarówno prowadzący, jak i grupa, będą starali się poszukiwać odpowiedzi. Ceniona będzie postawa do dzielenia się wiedzą, współpracy zespołowej i inicjowania przedsięwzięć – np. w wymiarze lokalnym, lub na Uczelni, które pozwalą na praktyczną weryfikację nabywanych umiejętności badawczych, lub uczestniczenia w tego typu inicjatywach/ projektach organizowanych przez innych.

Wymagania wstępne dotyczące przedmiotu w podziale na wiedze, umiejętności i kompetencje społeczne (postawy) :

Wiedza:

• ukończony przedmiot Podstawy zarządzania/ Podstawy zarządzania i nauka o organizacji

• ogólna orientacja w procesach społecznych i gospodarczych

• znajomość pojęć – MSP, przedsiębiorstwo duże, organizacja pozarządowe, korporacje, system organizacyjny, otoczenie organizacji.

Umiejętności:

• refleksyjność, umiejętność krytycznego myślenia i gotowość do pracy zespołowej,

• umiejętność do interdyscyplinarnego spojrzenia i analizy dotyczącej omawianych zagadnień,

• zdolność do syntetycznego wyrażania własnych myśli

• podstawy języka angielskiego,

• znajomość obsługi platformy MS Teams

Postawy:

• otwartości, ciekawości poznawczej i zaangażowania w uczeniu się oraz przyswajaniu nowej wiedzy, gotowość do pracy samodzielnej i zespołowej,

• gotowość do wychodzenia poza schematy w rozwiązywaniu problemów i poszukiwania niestandardowych sposobów analizy zagadnień marketingowych, związanych z badaniami rynku

• gotowość do aktywizacji myślenia dywergencyjnego.

Literatura:

Literatura podstawowa*

1. Maison D., Jakościowe metody badań marketingowych, PWN, Warszawa 2010.

2. Popławski w., Skawińska E. (red.), Badania marketingowe w zarządzaniu organizacją, PWE, Warszawa 2012;

Literatura uzupełniająca*

1. Chłodnicki M., Service Design po polsku, PWN, Warszawa 2018;

2. Jabłoński A., Piasek M., Zrozumieć marketing, Wolves Den, Gdynia 2020.

3. Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe, tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012;

4. Kalińska – Kula M., Gregor B., Badania marketingowe na użytek decyzji menadżerskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014;

5. Kozielski R., Wskaźniki marketingowe, Wyd. 5, Wolters Kluwer, Warszawa 2016;

6. Lutostański M.J., Łebkowska A., Protasiuk M.(red.), Badanie rynku , PWN, Warszawa 2021

7. Mazurek – Łopacińska K., Badania marketingowe. Metody, techniki i obszary aplikacji na współczesnym rynku, PWN, Warszawa 2016;

8. Maison D., Noga-Bogomilski A., Badania marketingowe. Od teorii do praktyki, GWP, Gdańsk 2007;

9. Mościchowska I., Rogoś – Turek B., Badania jako podstawa projektowania User Experience, PWN, Warszawa 2015;

10. Nunnally B., Farkas D., Badanie UX. Praktyczne techniki projektowania bezkonkurencyjnych produktów, Helion, Gliwice 2018;

11. Osterwalder A., Pigneur Y., Bernarda G., Smith A., Projektowanie propozycji wartości, ICAN Institute, Warszawa 2015.

12. Revella A., Buyer Persona. Poznaj i zrozum decyzje zakupowe swoich klientów, MTBiznes, Warszawa 2021.

13. Sobocińska M., Mazurek – Łopacińska K., Badania marketingowe. Zmiany w metodologii

i technikach badawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2016;

14. Weinschenk S.M., 100 rzeczy, które każdy projektant powinien wiedzieć o swoich klientach, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013.

Dodatkowo – artykuły fachowe polecane przez prowadzącego z takich czasopism jak: Harvard Business Review Polska, Marketer +, Marketing w praktyce, Forbes, Nowa sprzedaż i inne.

*W przypadku wskazanych pozycji prowadzący zajęcia wskazuje w toku zajęć wybrane rozdziały/ fragmenty wymagane do zapoznania się lub poleca je celem poszerzenia wiedzy. W przypadku braku danej pozycji w zasobach bibliotecznych lub źródłach open source prowadzący udostępnia kserokopie/ zdjęcia w formie elektronicznej fragmentów polecanych pozycji, artykuły lub całe wydania magazynów.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się wskazane dla obu form zajęciowych, gdyż przedmiot stanowi całość. Brak potrzeby oddzielania efektów uczenia sie osobno na cwiczenia i warsztaty, gdyż są to bardzo zbliżone formy zajęć.

Wiedza „Student zna i rozumie…”

• współzależności między różnymi dziedzinami wiedzy jako podstawy rozumień zjawisk organizacyjnych oraz zagadnień stanowiących przedmiot badań marketingowych, w szczególności relacje między naukami o zarządzaniu i naukami społecznymi (W_Z01)

• rolę badań marketingowych w procesie rozpoznawania zmiennych różnych wymiarów otoczenia zewnętrznego organizacji, koniecznych do uwzględniania w procesie kierunkowania działań marketingowych, w szczególności doboru metod, narzędzi i instrumentów marketingowych (W_Z05)

• rolę i znaczenie danych rynkowych, w szczególności w procesach analizy zachowań nabywców, zarówno poprzez metody jakościowe, jak i ilościowe, w tym również znaczenia analizy big data, jako narzędzi wspierających wydobywanie i analizę danych (W_Z08)

• współczesne standardy i oczekiwania, a także potencjalne zagrożenia związane z prowadzeniem badań marketingowych w sferze ingerencji w prywatność, analizy danych i ich wykorzystywania w praktyce działania przedsiębiorstw a także innych organizacji (W_Z13)

• podstawowe instrumentarium analityczne, diagnostyczne zarządzania organizacjami oraz miejsce badań marketingowych w strukturze działań związanych z zarządzaniem organizacją

Umiejętności „Student potrafi…”

• dokonywać refleksyjnej, opartej na danych źródłowych analizy zjawisk w otoczeniu organizacji, mających istotnych wpływ na wybór metod, technik i narzędzi badań marketingowych związanych z ich dogłębną analizą i wyjaśnianiem w kontekście wyboru późniejszych działań marketingowych (U_Z02,U_Z03)

• rozróżniać, dobierać i sprawnie wykorzystywać instrumenty technik i narzędzi badań marketingowych, zarówno związanych z badaniami ilościowymi, jak i jakościowymi w stosunku do obszaru i przedmiotu badań oraz rodzaju informacji potrzebnych do prowadzenia działań marketingowych (U_Z04, U_Z05)

• znajdować praktyczne zastosowanie instrumentarium badań marketingowych w organizacji w rozwiązywaniu problemów na różnych szczeblach i wymiarach funkcjonowania organizacji w relacjach wewnętrznych jak i w relacjach zewnętrznych (U_Z11)

• wykorzystując odpowiednie techniki badań marketingowych wskazywać, identyfikować, wyjaśniać przyczyny i konsekwencje zmian w zachowaniach konsumenckich, kreśląc ich specyfikę i charakter, wskazując praktyczne sposoby i narzędzia projektowania produktów i usług (U_Z11; U_Z04)

Kompetencje społeczne „Student jest gotów do…”

• wykazywania i uzasadniania podejmowanych działań z obszaru badań marketingowych jako zgodnych z zasadami etycznymi i zasadami współżycia społecznego, z uwzględnieniem ochrony prywatności i zgodności z obowiązującym prawem (K_Z04)

• podejmowania oraz inicjowania proaktywnych działań związanych z wykorzystaniem badań marketingowych zarówno podczas zajęć jak i uczestnictwa w praktykach zawodowych, a także w miejscu pracy, związanych z dostrzeżonymi problemami i możliwościami realizacji inicjatyw / projektów mogących przyczyniać się do ich minimalizacji lub rozwiązywania. (K_Z05; K_Z06; K_Z08; K_Z10)

• samodzielnego lub zespołowego inicjowana przedsięwzięć lub aktywnego uczestniczenia w ich realizacji oraz wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności marketingowych , w tym w szczególności z związanych z technikami i narzędziami badań marketingowych. (K_Z06)

• refleksyjnego i zarazem konstruktywnego wyrażania własnego zdania i opinii w oparciu o posiadaną wiedzę i/lub doświadczenie praktyczne w zakresie analizowanych podczas zajęć zagadnień oraz omawianych case study (K_Z08)

• samodzielnego pogłębiania wiedzy i śledzenia dorobku dziedziny badań marketingowych oraz badań rynku, zgodnie z własnymi zainteresowaniami lub wskazówkami prowadzącego, a także dzielenia się tak zdobyta wiedzą na forum grupy i/lub w realizacji samodzielnych lub zespołowych projektów/ inicjatyw (K_Z10; K_Z08)

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ogólna ustalana jest na podstawie średniej z ocen poszczególnych form zajęciowych. Na ocenę końcową składa się:

• Ocena aktywności studenta na zajęciach, pracy na zajęciach oraz prezentowanej postawy (czy wykonuje powierzone zadania, czy współpracuje z innymi członkami grupy - 25%,

• Ocena z przygotowywanych wystąpień - 25%,

• Ocena z kolokwium zaliczeniowego - 50%.

Poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

Ocena niedostateczna z prac (zadań) indywidualnych oznacza brak zaliczenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-15 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Warsztat, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Jarczyński
Prowadzący grup: Jacek Jarczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Warsztat - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Warsztat, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Konrad Rokoszewski
Prowadzący grup: Konrad Rokoszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Warsztat - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Badania marketingowe to przedmiot w dużej mierze interdyscyplinarny, wymagający szerokiego spojrzenia na organizację, tak w wymiarze procesów wewnętrznych, jak i w relacji z otoczeniem. Wynika to ze złożoności zagadnienia badań, w których wykorzystuje się obecnie bardzo różne metody badawcze, związane z nimi techniki i narzędzia. Wynika to ze wzrastającej ilości i jakości wiedzy o samym człowieku, jego motywach działania ale i nieracjonalności w postępowaniu, jak i z i postępu w rozwijaniu narzędzi badawczych. Wymagać to będzie od uczestników zajęć przyjmowania postawy otwartej na nową wiedzę, zdolności do krytycznego, ale konstruktywnego podjęcia do omawianych zagadnień umiejętności spojrzenia na nie ze swojej perspektywy, ale i z perspektywy innych, uwzględniając różnice kulturowe, różnice pokoleniowe, między płciami, geograficzne i wiele innych. Szczególnie ceniona będzie umiejętność czerpania wiedzy z innych, wcześniej wykładanych lub równolegle nauczanych przedmiotów (np podstawy marketingu , podstawy przedsiębiorczości, podstawy zarządzania ) i postawa gotowości do samodzielnego zgłębiania wiedzy oraz formułowania i zadawania pytań, na które w toku zajęć zarówno prowadzący, jak i grupa, będą starali się poszukiwać odpowiedzi. Ceniona będzie postawa do dzielenia się wiedzą, współpracy zespołowej i inicjowania przedsięwzięć – np. w wymiarze lokalnym, lub na Uczelni, które pozwalą na praktyczną weryfikację nabywanych umiejętności badawczych, lub uczestniczenia w tego typu inicjatywach/ projektach organizowanych przez innych.

Wymagania wstępne dotyczące przedmiotu w podziale na wiedze, umiejętności i kompetencje społeczne (postawy) :

Wiedza:

• ukończony przedmiot Podstawy zarządzania/ Podstawy zarządzania i nauka o organizacji

• ogólna orientacja w procesach społecznych i gospodarczych

• znajomość pojęć – MSP, przedsiębiorstwo duże, organizacja pozarządowe, korporacje, system organizacyjny, otoczenie organizacji.

Umiejętności:

• refleksyjność, umiejętność krytycznego myślenia i gotowość do pracy zespołowej,

• umiejętność do interdyscyplinarnego spojrzenia i analizy dotyczącej omawianych zagadnień,

• zdolność do syntetycznego wyrażania własnych myśli

• podstawy języka angielskiego,

• znajomość obsługi platformy MS Teams

Postawy:

• otwartości, ciekawości poznawczej i zaangażowania w uczeniu się oraz przyswajaniu nowej wiedzy, gotowość do pracy samodzielnej i zespołowej,

• gotowość do wychodzenia poza schematy w rozwiązywaniu problemów i poszukiwania niestandardowych sposobów analizy zagadnień marketingowych, związanych z badaniami rynku

• gotowość do aktywizacji myślenia dywergencyjnego.

Literatura:

Literatura podstawowa*

1. Maison D., Jakościowe metody badań marketingowych, PWN, Warszawa 2010.

2. Popławski w., Skawińska E. (red.), Badania marketingowe w zarządzaniu organizacją, PWE, Warszawa 2012;

Literatura uzupełniająca*

1. Chłodnicki M., Service Design po polsku, PWN, Warszawa 2018;

2. Jabłoński A., Piasek M., Zrozumieć marketing, Wolves Den, Gdynia 2020.

3. Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe, tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012;

4. Kalińska – Kula M., Gregor B., Badania marketingowe na użytek decyzji menadżerskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014;

5. Kozielski R., Wskaźniki marketingowe, Wyd. 5, Wolters Kluwer, Warszawa 2016;

6. Lutostański M.J., Łebkowska A., Protasiuk M.(red.), Badanie rynku , PWN, Warszawa 2021

7. Mazurek – Łopacińska K., Badania marketingowe. Metody, techniki i obszary aplikacji na współczesnym rynku, PWN, Warszawa 2016;

8. Maison D., Noga-Bogomilski A., Badania marketingowe. Od teorii do praktyki, GWP, Gdańsk 2007;

9. Mościchowska I., Rogoś – Turek B., Badania jako podstawa projektowania User Experience, PWN, Warszawa 2015;

10. Nunnally B., Farkas D., Badanie UX. Praktyczne techniki projektowania bezkonkurencyjnych produktów, Helion, Gliwice 2018;

11. Osterwalder A., Pigneur Y., Bernarda G., Smith A., Projektowanie propozycji wartości, ICAN Institute, Warszawa 2015.

12. Revella A., Buyer Persona. Poznaj i zrozum decyzje zakupowe swoich klientów, MTBiznes, Warszawa 2021.

13. Sobocińska M., Mazurek – Łopacińska K., Badania marketingowe. Zmiany w metodologii

i technikach badawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2016;

14. Weinschenk S.M., 100 rzeczy, które każdy projektant powinien wiedzieć o swoich klientach, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013.

Dodatkowo – artykuły fachowe polecane przez prowadzącego z takich czasopism jak: Harvard Business Review Polska, Marketer +, Marketing w praktyce, Forbes, Nowa sprzedaż i inne.

*W przypadku wskazanych pozycji prowadzący zajęcia wskazuje w toku zajęć wybrane rozdziały/ fragmenty wymagane do zapoznania się lub poleca je celem poszerzenia wiedzy. W przypadku braku danej pozycji w zasobach bibliotecznych lub źródłach open source prowadzący udostępnia kserokopie/ zdjęcia w formie elektronicznej fragmentów polecanych pozycji, artykuły lub całe wydania magazynów.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Warsztat, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Cezary Gradowicz
Prowadzący grup: Cezary Gradowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Warsztat - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest rozwijanie wiedzy i umiejętności w zakresie skutecznych, efektywnych i optymalnych technik i narzędzi badań marketingowych. W szczególności przedmiotem zainteresowania będą zagadnienia współczesnego wymiaru i charakteru badań marketingowych na tle zmian w zachowaniach konsumenckich, rozwoju technologii i nowych metod projektowania produktów i usług oraz budowania propozycji wartości. W trakcie zajęć uczestnicy zachęcani są to aktywnego uczestnictwa w obu formach zajęciowych poprzez dyskusje, realizację ćwiczeń, prezentacji tematycznych/ problemowych, prace nad studiami przypadków i wielu innych ćwiczeń o charakterze głównie zespołowym. Zajęcia mają charakter praktyczny, wzbogacany wiedzą teoretyczną stanowiącą nadbudowę pojęciową dla omawianych zagadnień, z wykorzystaniem webinarów. Podczas zajęć wymagana i rozwijana będzie postawa refleksyjności, krytycznej analizy i ciekawości poznawczej.

Pełny opis:

Badania marketingowe to przedmiot w dużej mierze interdyscyplinarny, wymagający szerokiego spojrzenia na organizację, tak w wymiarze procesów wewnętrznych, jak i w relacji z otoczeniem. Wynika to ze złożoności zagadnienia badań, w których wykorzystuje się obecnie bardzo różne metody badawcze, związane z nimi techniki i narzędzia. Wynika to ze wzrastającej ilości i jakości wiedzy o samym człowieku, jego motywach działania ale i nieracjonalności w postępowaniu, jak i z i postępu w rozwijaniu narzędzi badawczych. Wymagać to będzie od uczestników zajęć przyjmowania postawy otwartej na nową wiedzę, zdolności do krytycznego, ale konstruktywnego podjęcia do omawianych zagadnień umiejętności spojrzenia na nie ze swojej perspektywy, ale i z perspektywy innych, uwzględniając różnice kulturowe, różnice pokoleniowe, między płciami, geograficzne i wiele innych. Szczególnie ceniona będzie umiejętność czerpania wiedzy z innych, wcześniej wykładanych lub równolegle nauczanych przedmiotów (np podstawy marketingu , podstawy przedsiębiorczości, podstawy zarządzania ) i postawa gotowości do samodzielnego zgłębiania wiedzy oraz formułowania i zadawania pytań, na które w toku zajęć zarówno prowadzący, jak i grupa, będą starali się poszukiwać odpowiedzi. Ceniona będzie postawa do dzielenia się wiedzą, współpracy zespołowej i inicjowania przedsięwzięć – np. w wymiarze lokalnym, lub na Uczelni, które pozwalą na praktyczną weryfikację nabywanych umiejętności badawczych, lub uczestniczenia w tego typu inicjatywach/ projektach organizowanych przez innych.

Wymagania wstępne dotyczące przedmiotu w podziale na wiedze, umiejętności i kompetencje społeczne (postawy) :

Wiedza:

• ukończony przedmiot Podstawy zarządzania/ Podstawy zarządzania i nauka o organizacji

• ogólna orientacja w procesach społecznych i gospodarczych

• znajomość pojęć – MSP, przedsiębiorstwo duże, organizacja pozarządowe, korporacje, system organizacyjny, otoczenie organizacji.

Umiejętności:

• refleksyjność, umiejętność krytycznego myślenia i gotowość do pracy zespołowej,

• umiejętność do interdyscyplinarnego spojrzenia i analizy dotyczącej omawianych zagadnień,

• zdolność do syntetycznego wyrażania własnych myśli

• podstawy języka angielskiego,

• znajomość obsługi platformy MS Teams

Postawy:

• otwartości, ciekawości poznawczej i zaangażowania w uczeniu się oraz przyswajaniu nowej wiedzy, gotowość do pracy samodzielnej i zespołowej,

• gotowość do wychodzenia poza schematy w rozwiązywaniu problemów i poszukiwania niestandardowych sposobów analizy zagadnień marketingowych, związanych z badaniami rynku

• gotowość do aktywizacji myślenia dywergencyjnego.

Literatura:

Literatura podstawowa*

1. Maison D., Jakościowe metody badań marketingowych, PWN, Warszawa 2010.

2. Popławski w., Skawińska E. (red.), Badania marketingowe w zarządzaniu organizacją, PWE, Warszawa 2012;

Literatura uzupełniająca*

1. Chłodnicki M., Service Design po polsku, PWN, Warszawa 2018;

2. Jabłoński A., Piasek M., Zrozumieć marketing, Wolves Den, Gdynia 2020.

3. Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe, tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012;

4. Kalińska – Kula M., Gregor B., Badania marketingowe na użytek decyzji menadżerskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014;

5. Kozielski R., Wskaźniki marketingowe, Wyd. 5, Wolters Kluwer, Warszawa 2016;

6. Lutostański M.J., Łebkowska A., Protasiuk M.(red.), Badanie rynku , PWN, Warszawa 2021

7. Mazurek – Łopacińska K., Badania marketingowe. Metody, techniki i obszary aplikacji na współczesnym rynku, PWN, Warszawa 2016;

8. Maison D., Noga-Bogomilski A., Badania marketingowe. Od teorii do praktyki, GWP, Gdańsk 2007;

9. Mościchowska I., Rogoś – Turek B., Badania jako podstawa projektowania User Experience, PWN, Warszawa 2015;

10. Nunnally B., Farkas D., Badanie UX. Praktyczne techniki projektowania bezkonkurencyjnych produktów, Helion, Gliwice 2018;

11. Osterwalder A., Pigneur Y., Bernarda G., Smith A., Projektowanie propozycji wartości, ICAN Institute, Warszawa 2015.

12. Revella A., Buyer Persona. Poznaj i zrozum decyzje zakupowe swoich klientów, MTBiznes, Warszawa 2021.

13. Sobocińska M., Mazurek – Łopacińska K., Badania marketingowe. Zmiany w metodologii

i technikach badawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2016;

14. Weinschenk S.M., 100 rzeczy, które każdy projektant powinien wiedzieć o swoich klientach, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013.

Dodatkowo – artykuły fachowe polecane przez prowadzącego z takich czasopism jak: Harvard Business Review Polska, Marketer +, Marketing w praktyce, Forbes, Nowa sprzedaż i inne.

*W przypadku wskazanych pozycji prowadzący zajęcia wskazuje w toku zajęć wybrane rozdziały/ fragmenty wymagane do zapoznania się lub poleca je celem poszerzenia wiedzy. W przypadku braku danej pozycji w zasobach bibliotecznych lub źródłach open source prowadzący udostępnia kserokopie/ zdjęcia w formie elektronicznej fragmentów polecanych pozycji, artykuły lub całe wydania magazynów.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Warsztat, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Cezary Brzeziński
Prowadzący grup: Cezary Brzeziński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Warsztat - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest rozwijanie wiedzy i umiejętności w zakresie skutecznych, efektywnych i optymalnych technik i narzędzi badań marketingowych. W szczególności przedmiotem zainteresowania będą zagadnienia współczesnego wymiaru i charakteru badań marketingowych na tle zmian w zachowaniach konsumenckich, rozwoju technologii i nowych metod projektowania produktów i usług oraz budowania propozycji wartości. W trakcie zajęć uczestnicy zachęcani są to aktywnego uczestnictwa w obu formach zajęciowych poprzez dyskusje, realizację ćwiczeń, prezentacji tematycznych/ problemowych, prace nad studiami przypadków i wielu innych ćwiczeń o charakterze głównie zespołowym. Zajęcia mają charakter praktyczny, wzbogacany wiedzą teoretyczną stanowiącą nadbudowę pojęciową dla omawianych zagadnień, z wykorzystaniem webinarów. Podczas zajęć wymagana i rozwijana będzie postawa refleksyjności, krytycznej analizy i ciekawości poznawczej.

Pełny opis:

Badania marketingowe to przedmiot w dużej mierze interdyscyplinarny, wymagający szerokiego spojrzenia na organizację, tak w wymiarze procesów wewnętrznych, jak i w relacji z otoczeniem. Wynika to ze złożoności zagadnienia badań, w których wykorzystuje się obecnie bardzo różne metody badawcze, związane z nimi techniki i narzędzia. Wynika to ze wzrastającej ilości i jakości wiedzy o samym człowieku, jego motywach działania ale i nieracjonalności w postępowaniu, jak i z i postępu w rozwijaniu narzędzi badawczych. Wymagać to będzie od uczestników zajęć przyjmowania postawy otwartej na nową wiedzę, zdolności do krytycznego, ale konstruktywnego podjęcia do omawianych zagadnień umiejętności spojrzenia na nie ze swojej perspektywy, ale i z perspektywy innych, uwzględniając różnice kulturowe, różnice pokoleniowe, między płciami, geograficzne i wiele innych. Szczególnie ceniona będzie umiejętność czerpania wiedzy z innych, wcześniej wykładanych lub równolegle nauczanych przedmiotów (np podstawy marketingu , podstawy przedsiębiorczości, podstawy zarządzania ) i postawa gotowości do samodzielnego zgłębiania wiedzy oraz formułowania i zadawania pytań, na które w toku zajęć zarówno prowadzący, jak i grupa, będą starali się poszukiwać odpowiedzi. Ceniona będzie postawa do dzielenia się wiedzą, współpracy zespołowej i inicjowania przedsięwzięć – np. w wymiarze lokalnym, lub na Uczelni, które pozwalą na praktyczną weryfikację nabywanych umiejętności badawczych, lub uczestniczenia w tego typu inicjatywach/ projektach organizowanych przez innych.

Wymagania wstępne dotyczące przedmiotu w podziale na wiedze, umiejętności i kompetencje społeczne (postawy) :

Wiedza:

• ukończony przedmiot Podstawy zarządzania/ Podstawy zarządzania i nauka o organizacji

• ogólna orientacja w procesach społecznych i gospodarczych

• znajomość pojęć – MSP, przedsiębiorstwo duże, organizacja pozarządowe, korporacje, system organizacyjny, otoczenie organizacji.

Umiejętności:

• refleksyjność, umiejętność krytycznego myślenia i gotowość do pracy zespołowej,

• umiejętność do interdyscyplinarnego spojrzenia i analizy dotyczącej omawianych zagadnień,

• zdolność do syntetycznego wyrażania własnych myśli

• podstawy języka angielskiego,

• znajomość obsługi platformy MS Teams

Postawy:

• otwartości, ciekawości poznawczej i zaangażowania w uczeniu się oraz przyswajaniu nowej wiedzy, gotowość do pracy samodzielnej i zespołowej,

• gotowość do wychodzenia poza schematy w rozwiązywaniu problemów i poszukiwania niestandardowych sposobów analizy zagadnień marketingowych, związanych z badaniami rynku

• gotowość do aktywizacji myślenia dywergencyjnego.

Literatura:

Literatura podstawowa*

1. Maison D., Jakościowe metody badań marketingowych, PWN, Warszawa 2010.

2. Popławski w., Skawińska E. (red.), Badania marketingowe w zarządzaniu organizacją, PWE, Warszawa 2012;

Literatura uzupełniająca*

1. Chłodnicki M., Service Design po polsku, PWN, Warszawa 2018;

2. Jabłoński A., Piasek M., Zrozumieć marketing, Wolves Den, Gdynia 2020.

3. Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe, tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012;

4. Kalińska – Kula M., Gregor B., Badania marketingowe na użytek decyzji menadżerskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014;

5. Kozielski R., Wskaźniki marketingowe, Wyd. 5, Wolters Kluwer, Warszawa 2016;

6. Lutostański M.J., Łebkowska A., Protasiuk M.(red.), Badanie rynku , PWN, Warszawa 2021

7. Mazurek – Łopacińska K., Badania marketingowe. Metody, techniki i obszary aplikacji na współczesnym rynku, PWN, Warszawa 2016;

8. Maison D., Noga-Bogomilski A., Badania marketingowe. Od teorii do praktyki, GWP, Gdańsk 2007;

9. Mościchowska I., Rogoś – Turek B., Badania jako podstawa projektowania User Experience, PWN, Warszawa 2015;

10. Nunnally B., Farkas D., Badanie UX. Praktyczne techniki projektowania bezkonkurencyjnych produktów, Helion, Gliwice 2018;

11. Osterwalder A., Pigneur Y., Bernarda G., Smith A., Projektowanie propozycji wartości, ICAN Institute, Warszawa 2015.

12. Revella A., Buyer Persona. Poznaj i zrozum decyzje zakupowe swoich klientów, MTBiznes, Warszawa 2021.

13. Sobocińska M., Mazurek – Łopacińska K., Badania marketingowe. Zmiany w metodologii

i technikach badawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2016;

14. Weinschenk S.M., 100 rzeczy, które każdy projektant powinien wiedzieć o swoich klientach, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013.

Dodatkowo – artykuły fachowe polecane przez prowadzącego z takich czasopism jak: Harvard Business Review Polska, Marketer +, Marketing w praktyce, Forbes, Nowa sprzedaż i inne.

*W przypadku wskazanych pozycji prowadzący zajęcia wskazuje w toku zajęć wybrane rozdziały/ fragmenty wymagane do zapoznania się lub poleca je celem poszerzenia wiedzy. W przypadku braku danej pozycji w zasobach bibliotecznych lub źródłach open source prowadzący udostępnia kserokopie/ zdjęcia w formie elektronicznej fragmentów polecanych pozycji, artykuły lub całe wydania magazynów.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-09-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Warsztat, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Cezary Brzeziński
Prowadzący grup: Cezary Brzeziński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Warsztat - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest rozwijanie wiedzy i umiejętności w zakresie skutecznych, efektywnych i optymalnych technik i narzędzi badań marketingowych. W szczególności przedmiotem zainteresowania będą zagadnienia współczesnego wymiaru i charakteru badań marketingowych na tle zmian w zachowaniach konsumenckich, rozwoju technologii i nowych metod projektowania produktów i usług oraz budowania propozycji wartości. W trakcie zajęć uczestnicy zachęcani są to aktywnego uczestnictwa w obu formach zajęciowych poprzez dyskusje, realizację ćwiczeń, prezentacji tematycznych/ problemowych, prace nad studiami przypadków i wielu innych ćwiczeń o charakterze głównie zespołowym. Zajęcia mają charakter praktyczny, wzbogacany wiedzą teoretyczną stanowiącą nadbudowę pojęciową dla omawianych zagadnień, z wykorzystaniem webinarów. Podczas zajęć wymagana i rozwijana będzie postawa refleksyjności, krytycznej analizy i ciekawości poznawczej.

Pełny opis:

Badania marketingowe to przedmiot w dużej mierze interdyscyplinarny, wymagający szerokiego spojrzenia na organizację, tak w wymiarze procesów wewnętrznych, jak i w relacji z otoczeniem. Wynika to ze złożoności zagadnienia badań, w których wykorzystuje się obecnie bardzo różne metody badawcze, związane z nimi techniki i narzędzia. Wynika to ze wzrastającej ilości i jakości wiedzy o samym człowieku, jego motywach działania ale i nieracjonalności w postępowaniu, jak i z i postępu w rozwijaniu narzędzi badawczych. Wymagać to będzie od uczestników zajęć przyjmowania postawy otwartej na nową wiedzę, zdolności do krytycznego, ale konstruktywnego podjęcia do omawianych zagadnień umiejętności spojrzenia na nie ze swojej perspektywy, ale i z perspektywy innych, uwzględniając różnice kulturowe, różnice pokoleniowe, między płciami, geograficzne i wiele innych. Szczególnie ceniona będzie umiejętność czerpania wiedzy z innych, wcześniej wykładanych lub równolegle nauczanych przedmiotów (np podstawy marketingu , podstawy przedsiębiorczości, podstawy zarządzania ) i postawa gotowości do samodzielnego zgłębiania wiedzy oraz formułowania i zadawania pytań, na które w toku zajęć zarówno prowadzący, jak i grupa, będą starali się poszukiwać odpowiedzi. Ceniona będzie postawa do dzielenia się wiedzą, współpracy zespołowej i inicjowania przedsięwzięć – np. w wymiarze lokalnym, lub na Uczelni, które pozwalą na praktyczną weryfikację nabywanych umiejętności badawczych, lub uczestniczenia w tego typu inicjatywach/ projektach organizowanych przez innych.

Wymagania wstępne dotyczące przedmiotu w podziale na wiedze, umiejętności i kompetencje społeczne (postawy) :

Wiedza:

• ukończony przedmiot Podstawy zarządzania/ Podstawy zarządzania i nauka o organizacji

• ogólna orientacja w procesach społecznych i gospodarczych

• znajomość pojęć – MSP, przedsiębiorstwo duże, organizacja pozarządowe, korporacje, system organizacyjny, otoczenie organizacji.

Umiejętności:

• refleksyjność, umiejętność krytycznego myślenia i gotowość do pracy zespołowej,

• umiejętność do interdyscyplinarnego spojrzenia i analizy dotyczącej omawianych zagadnień,

• zdolność do syntetycznego wyrażania własnych myśli

• podstawy języka angielskiego,

• znajomość obsługi platformy MS Teams

Postawy:

• otwartości, ciekawości poznawczej i zaangażowania w uczeniu się oraz przyswajaniu nowej wiedzy, gotowość do pracy samodzielnej i zespołowej,

• gotowość do wychodzenia poza schematy w rozwiązywaniu problemów i poszukiwania niestandardowych sposobów analizy zagadnień marketingowych, związanych z badaniami rynku

• gotowość do aktywizacji myślenia dywergencyjnego.

Literatura:

Literatura podstawowa*

1. Maison D., Jakościowe metody badań marketingowych, PWN, Warszawa 2010.

2. Popławski w., Skawińska E. (red.), Badania marketingowe w zarządzaniu organizacją, PWE, Warszawa 2012;

Literatura uzupełniająca*

1. Chłodnicki M., Service Design po polsku, PWN, Warszawa 2018;

2. Jabłoński A., Piasek M., Zrozumieć marketing, Wolves Den, Gdynia 2020.

3. Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe, tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012;

4. Kalińska – Kula M., Gregor B., Badania marketingowe na użytek decyzji menadżerskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014;

5. Kozielski R., Wskaźniki marketingowe, Wyd. 5, Wolters Kluwer, Warszawa 2016;

6. Lutostański M.J., Łebkowska A., Protasiuk M.(red.), Badanie rynku , PWN, Warszawa 2021

7. Mazurek – Łopacińska K., Badania marketingowe. Metody, techniki i obszary aplikacji na współczesnym rynku, PWN, Warszawa 2016;

8. Maison D., Noga-Bogomilski A., Badania marketingowe. Od teorii do praktyki, GWP, Gdańsk 2007;

9. Mościchowska I., Rogoś – Turek B., Badania jako podstawa projektowania User Experience, PWN, Warszawa 2015;

10. Nunnally B., Farkas D., Badanie UX. Praktyczne techniki projektowania bezkonkurencyjnych produktów, Helion, Gliwice 2018;

11. Osterwalder A., Pigneur Y., Bernarda G., Smith A., Projektowanie propozycji wartości, ICAN Institute, Warszawa 2015.

12. Revella A., Buyer Persona. Poznaj i zrozum decyzje zakupowe swoich klientów, MTBiznes, Warszawa 2021.

13. Sobocińska M., Mazurek – Łopacińska K., Badania marketingowe. Zmiany w metodologii

i technikach badawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2016;

14. Weinschenk S.M., 100 rzeczy, które każdy projektant powinien wiedzieć o swoich klientach, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013.

Dodatkowo – artykuły fachowe polecane przez prowadzącego z takich czasopism jak: Harvard Business Review Polska, Marketer +, Marketing w praktyce, Forbes, Nowa sprzedaż i inne.

*W przypadku wskazanych pozycji prowadzący zajęcia wskazuje w toku zajęć wybrane rozdziały/ fragmenty wymagane do zapoznania się lub poleca je celem poszerzenia wiedzy. W przypadku braku danej pozycji w zasobach bibliotecznych lub źródłach open source prowadzący udostępnia kserokopie/ zdjęcia w formie elektronicznej fragmentów polecanych pozycji, artykuły lub całe wydania magazynów.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)