"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Tworzenie modeli biznesowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0102-MSEP-2-4041S
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0400) Biznes, administracja i prawo nieokreślone dalej Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Tworzenie modeli biznesowych
Jednostka: Instytut Nauk Ekonomicznych i o Zarządzaniu
Grupy: Menedżerskie studia ekonomiczno-prawne, semestr IV, tryb stacjonarny
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Ze względu na możliwe zmiany treści kształcenia, zmiany przepisów (stosownie do sytuacji), szczegółowe treści kształcenia znajdują się w polu opis - informacja zamieszczona jest w polu "informacje o zajęciach w cyklu"

Pełny opis:

Treści kształcenia:

1. Proces zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem i jego rola w kształtowaniu modeli biznesowych

2. Charakterystyka modeli biznesowych

3. Ewolucja modeli biznesowych i przykłady ich klasyfikacji

4. Model biznesowy a strategia przedsiębiorstwa

5. Determinanty wyboru modelu biznesowego

6. Projektowanie modeli biznesowych

7. Identyfikacja modeli biznesowych współczesnych przedsiębiorstw

8. Analiza przykładowych modeli biznesowych

Literatura:

Obowiązkowa:

Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych. Poradnik wizjonera, OnePress, Gliwice 2012

Pijl P., Lokitz J., Solomon L.K., "Nowoczesne projektowanie modeli biznesowych", Helion 2018

Efekty uczenia się:

Efekty w zakresie WIEDZY weryfikuje się poprzez przygotowanie i zaliczenie eseju na zadany temat - waga 20% w całościowym wymiarze oceny oraz zaliczenie kolokwiów – waga 40% w całościowym wymiarze oceny.

UMIEJĘTNOŚCI weryfikowane są poprzez samodzielne i zespołowe wykonanie na kolejnych ćwiczeniach/projektu na zadany temat - waga 40% w całościowym wymiarze oceny.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE ocenia się poprzez: ocenę aktywności studenta w trakcie zajęć oraz podczas realizacji zadań w trakcie zajęć

Metody i kryteria oceniania:

WIEDZA efekty weryfikowane będą na podstawie zaliczenia testowego,

UMIEJĘTNOŚCI efekty weryfikowane będą na przygotowanej przez studenta prezentacji,

KOMPETENCJE SPOŁECZNE. Efekty weryfikowane będą na podstawie obserwacji pracy studenta w trakcie semestru, ocena postawy i aktywności w trakcie zajęć

Ocena końcowa wystawiana na podstawie wyników zaliczenia testowego (70%) oraz przygotowanej prezentacji (30%):

Skala ocen:

bardzo dobry (5)

dobry plus (4,5)

dobry (4)

dostateczny plus (3,5)

dostateczny (3)

niedostateczny (2)

Ocena ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-15 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 50 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Zmysłowski
Prowadzący grup: Dariusz Zmysłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Treści kształcenia

1. Współczesne trendy w zarządzaniu

2. Proces – określenie, cechy procesów, typy procesów. Zarządzanie bazujące na procesach.

3. Modelownie biznesowe– podstawowe pojęcia, potrzeby modelowania, model biznesowy, mapa procesów biznesowych, mapa przepływu pracy, ewolucja modeli biznesowych

4. Struktura modelu biznesowego

5. Metodyka RUP

6. Podstawowe pojęcia oraz notacja graficzna modeli biznesowych w UML

7. Zasady modelowania w UML.

8. Modele biznesowe UML – diagramy przypadków użycia.

9. Modele biznesowe UML – diagramy klas,

10. Modele biznesowe UML – diagramy czynności,

11. Modele biznesowe UML – diagramy sekwencji,

12. Modele biznesowe UML – diagramy pakietów.

13. IDEF w modelowaniu biznesowym.

14. BPMN i jej zastosowania.

Literatura:

Podstawowa:

– Kisielnicki J. – Wstęp do informatyki w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytety Warszawskiego, Warszawa 2011 r., ISBN – 83-914975-3-4

– Wrycza S. – informatyka ekonomiczna, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2010 r. ISBN 978-83-208-1863-5

– Wrycza S., Analiza i projektowanie systemów informatycznych zarządzania. Metodyki, techniki, narzędzia, PWN, Warszawa 2007

– Piotrowski M.: Business Process Modelling Notation – notacja modelowania procesów biznesowych, podstawy, Wydawnictwo btc, Warszawa 2007,

– Kisielnicki J., Zarządzanie projektami, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2011.

– Kozielski R., Biznes nowych możliwości, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2015.

– Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych podręcznik wizjonera, Wydawnictwo Onepress, Warszawa 2012.

Uzupełniająca:

– Andrew J.P., Sirkin H.L., Od pomysłu do zysku, MT Biznes Ltd, Warszawa 2008.

– Bessant J, Tidd J., Zarządzanie innowacjami, Wolters Kluwer, Warszawa 2011.

– Głodek P., Pietras P., Finansowanie komercjalizacji technologii i przedsięwzięć innowacyjnych opartych na wiedzy, PARP, Warszawa 2011.

– Gogołek W. – Technologie informacyjne mediów, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2006 r., ISBN- 83-89964-80-5

– Nowicki A. – Technologie informacyjne dla ekonomistów, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2008 r., ISBN-978-83-7011-914-0

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Stasiak
Prowadzący grup: Jacek Stasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ze względu na możliwe zmiany treści kształcenia, zmiany przepisów (stosownie do sytuacji), szczegółowe treści kształcenia znajdują się w polu opis - informacja zamieszczona jest w polu "informacje o zajęciach w cyklu"

Pełny opis:

Treści kształcenia:

1. Proces zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem i jego rola w kształtowaniu modeli biznesowych

2. Charakterystyka modeli biznesowych

3. Ewolucja modeli biznesowych i przykłady ich klasyfikacji

4. Model biznesowy a strategia przedsiębiorstwa

5. Determinanty wyboru modelu biznesowego

6. Projektowanie modeli biznesowych

7. Identyfikacja modeli biznesowych współczesnych przedsiębiorstw

8. Analiza przykładowych modeli biznesowych

Literatura:

Obowiązkowa:

Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych. Poradnik wizjonera, OnePress, Gliwice 2012

Pijl P., Lokitz J., Solomon L.K., "Nowoczesne projektowanie modeli biznesowych", Helion 2018

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-09-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Stasiak
Prowadzący grup: Jacek Stasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ze względu na możliwe zmiany treści kształcenia, zmiany przepisów (stosownie do sytuacji), szczegółowe treści kształcenia znajdują się w polu opis - informacja zamieszczona jest w polu "informacje o zajęciach w cyklu"

Pełny opis:

Treści kształcenia:

1. Proces zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem i jego rola w kształtowaniu modeli biznesowych

2. Charakterystyka modeli biznesowych

3. Ewolucja modeli biznesowych i przykłady ich klasyfikacji

4. Model biznesowy a strategia przedsiębiorstwa

5. Determinanty wyboru modelu biznesowego

6. Projektowanie modeli biznesowych

7. Identyfikacja modeli biznesowych współczesnych przedsiębiorstw

8. Analiza przykładowych modeli biznesowych

Literatura:

Obowiązkowa:

Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych. Poradnik wizjonera, OnePress, Gliwice 2012

Pijl P., Lokitz J., Solomon L.K., "Nowoczesne projektowanie modeli biznesowych", Helion 2018

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)