"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Finanse publiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0102-FIR-1-2071S
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0411) Rachunkowość i podatki Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Finanse publiczne
Jednostka: Instytut Nauk Ekonomicznych i o Zarządzaniu
Grupy: Finanse i rachunkowość, semestr II, tryb stacjonarny
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Student uczestniczący w konwersatorium powinien posiadać wiedzę z zakresu mikroekonomii, makroekonomii na poziomie właściwym studiom pierwszego stopnia.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami związanymi ze społecznymi i gospodarczymi zadaniami państwa wykonywanymi z wykorzystaniem środków publicznych, przygotowanie studentów do dokonania podbudowanej teoretycznie oceny roli państwa i możliwości skutecznego wypełniania przez sektor publiczny przypisanej mu roli, a także do zrozumienia zakłóceń w gospodarce wynikających z obciążeń fiskalnych i wydatków publicznych. Wiedza i umiejętności nabyte w trakcie zajęć powinny wzbogacać praktyczną znajomość zagadnień finansów publicznych właściwych studiom pierwszego stopnia, w szczególności zapewniając ich ujęcie silniej oparte w teorii oraz uporządkowane wokół zagadnień podstawowej, ogólnej natury. Student powinien zdobyć umiejętność formułowania prawidłowych i umotywowanych wypowiedzi z zakresu przedmiotu zajęć. Student powinien umieć wyjaśnić podstawowe zjawiska ekonomiczne i społeczne związane z funduszami publicznymi, zidentyfikować związki przyczynowo skutkowe zachodzące między gromadzeniem i wydatkowaniem środków publicznych a zjawiskami ekonomicznymi, społecznymi i politycznymi , które mają miejsce w gospodarce rynkowej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Alińska A. Woźniak B., Współczesne finanse publiczne, Difin, Warszawa 2016.

2. Owsiak S., Finanse publiczne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016. i kolejne wydania.

3. Finanse publiczne i prawo finansowe / red. C. Kosikowski, E. Ruśkowski; Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2008.

4. Współczesne koncepcje zarządzania publicznego: Wyzwania modernizacyjne sektora publicznego, red M. Ćwiklicki, M. Jabłoński, S. Mazur, Kraków 2016, Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej.

5.Finanse publiczne i prawo finansowe 2020 red. A. Nowak Far, Wyd. Studia Prawnicze

Literatura uzupełniająca:

1. Buchanan J.M., Musgrave R. A., Finanse publiczne a wybór publiczny. Dwie odmienne wizje państwa, Wyd. Sejmowe, Warszawa 2005.

2. Kleer J. (red.), Sektor publiczny w Polsce i na świecie. Między upadkiem a rozkwitem, CeDeWu, Warszawa 2007.

3. Szewczuk A., Zioło M., Zarys ekonomiki sektora publicznego, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2008.

4. Brol M., Zarys ekonomii sektora publicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2010.

5. Postuła M. Finanse publiczne w architekturze globalnej gospodarki, Difin, Warszawa 2017.

Aktualna literatura przedmiotu z artykułów naukowych dostępnych w internecie.

Aktualne akty prawne i rozporządzenia.

Efekty uczenia się:

W2 Posiada rozszerzoną, teoretycznie podbudowaną i systematyczną wiedzę o relacjach pomiędzy sektorem finansów publicznych a prywatnym.

W5 Rozumie wpływ obciążeń fiskalnych i wydatków publicznych na procesy gospodarcze oraz przepisy regulujące te procesy.

W10 Posiada rozszerzoną wiedzę o poglądach na temat roli sektora publicznego oraz jego wpływu na obywateli, podmioty gospodarcze i procesy rynkowe mikro i makroekonomiczne oraz posiada wiedzę co do używanej terminologii w tym sektorze.

U1 Wykorzystuje rozszerzoną wiedzę teoretyczną z zakresu dziedziny do opisu oraz analizowania i formułowania poprawnych ocen znaczenia sektora publicznego, jego właściwego zakresu oraz konsekwencji obciążeń fiskalnych i wydatków publicznych.

U3 Potrafi prawidłowo rozpoznawać, określać oraz analizować przyczyny i skutki procesów zachodzących w sektorze finansów publicznych i w jego relacjach z sektorem prywatnym oraz posługiwać się systemami normatywnymi w tym obszarze.

U9 Posiada umiejętności rozumienia, formułowania i analizowania procesów i zjawisk gospodarczych oraz formułowania problemów/zagadnień badawczych w odniesieniu do zjawisk zachodzących w relacjach sektora publicznego i sektora prywatnego. Posiada pogłębioną teoretycznie umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społeczno-gospodarczych w obszarze sektora publicznego.

K5 Potrafi wnieść wkład w przygotowaniu projektów społecznych (gospodarczych, politycznych, obywatelskich), uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne.

K6 Potrafi samodzielnie uzupełniać nabytą wiedzę oraz pogłębiać i doskonalić umiejętności w zakresie nauk ekonomicznych oraz społecznych i o rozszerzonym wymiarze interdyscyplinarnym.

K8 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób również w kontekście uwarunkować sektora publicznego oraz potrafi korzystać z opinii ekspertów w tej dziedzinie.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania kompetencji studenta

Poniżej w formie syntetycznej przedstawiono wymagania minimalne dla trzech grup efektów uczenia się, jakie Student musi uzyskać, aby zaliczyć dany przedmiot. Aby Student zaliczył dany przedmiot wszystkie efekty uczenia się opisane w sylabusie muszą być pozytywnie zweryfikowane przez osobę(y) prowadzącą(e) zajęcia w ramach danego przedmiotu

W - WIEDZA Ocena:

Dostateczny/Dostateczny + – Student zapamiętuje i odtwarza wiedzę przewidzianą do opanowania w ramach przedmiotu

Dobry/Dobry + – Student dodatkowo interpretuje zjawiska/problemy i potrafi rozwiązać typowy problem

Bardzo dobry –Student potrafi rozwiązywać nawet złożone problemy z danej dziedziny, potrafi dokonać syntezy, przeprowadzić wszechstronną ocenę, stworzyć dzieło oryginalne, inspirujące innych.

U - UMIEJĘTNOŚCI Ocena:

Dostateczny/Dostateczny + – Student orientuje się w charakterze czynności, potrafi pod kierunkiem nauczyciela akademickiego wykonać czynności/rozwiązać problemy dotyczące treści przedmiotu

Dobry/Dobry + – Student potrafi samodzielnie wykonać czynności/zadania/rozwiązać typowe problemy dotyczące treści przedmiotu

Bardzo dobry – Student posiada w pełni opanowaną umiejętność/zdolność wykonania przewidzianych w treściach przedmiotu czynności/zadań/problemów także w bardziej złożonych przypadkach.

K - KOMPETENCJE SPOŁECZNE Ocena:

Dostateczny/Dostateczny + – Student biernie przyswaja treści przedmiotu z wykazaniem zdolności do koncentracji uwagi i słuchania

Dobry/Dobry + – Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, dokonuje ocen wartościujących według kryteriów przyjętych w danej dziedzinie, potrafi aktywnie współdziałać w obrębie grupy

Bardzo dobry – Student dokonuje integracji postawy zgodnie z sugerowanym wzorcem, rozwija własny system wartości zawodowych i społecznych, potrafi przyjąć odpowiedzialność za działanie grupy, obejmując w niej przewodnictwo.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-15 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 25 godzin więcej informacji
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Burzyńska
Prowadzący grup: Dorota Burzyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Student uczestniczący w konwersatorium powinien posiadać wiedzę z zakresu mikroekonomii, makroekonomii na poziomie właściwym studiom pierwszego stopnia.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami związanymi ze społecznymi i gospodarczymi zadaniami państwa wykonywanymi z wykorzystaniem środków publicznych, przygotowanie studentów do dokonania podbudowanej teoretycznie oceny roli państwa i możliwości skutecznego wypełniania przez sektor publiczny przypisanej mu roli, a także do zrozumienia zakłóceń w gospodarce wynikających z obciążeń fiskalnych i wydatków publicznych. Wiedza i umiejętności nabyte w trakcie zajęć powinny wzbogacać praktyczną znajomość zagadnień finansów publicznych właściwych studiom pierwszego stopnia, w szczególności zapewniając ich ujęcie silniej oparte w teorii oraz uporządkowane wokół zagadnień podstawowej, ogólnej natury. Student powinien zdobyć umiejętność formułowania prawidłowych i umotywowanych wypowiedzi z zakresu przedmiotu zajęć. Student powinien umieć wyjaśnić podstawowe zjawiska ekonomiczne i społeczne związane z funduszami publicznymi, zidentyfikować związki przyczynowo skutkowe zachodzące między gromadzeniem i wydatkowaniem środków publicznych a zjawiskami ekonomicznymi, społecznymi i politycznymi , które mają miejsce w gospodarce rynkowej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Alińska A. Woźniak B., Współczesne finanse publiczne, Difin, Warszawa 2016.

2. Owsiak S., Finanse publiczne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016. i kolejne wydania.

3. Finanse publiczne i prawo finansowe / red. C. Kosikowski, E. Ruśkowski; Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2008.

4. Współczesne koncepcje zarządzania publicznego: Wyzwania modernizacyjne sektora publicznego, red M. Ćwiklicki, M. Jabłoński, S. Mazur, Kraków 2016, Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej.

5.Finanse publiczne i prawo finansowe 2020 red. A. Nowak Far, Wyd. Studia Prawnicze

Literatura uzupełniająca:

1. Buchanan J.M., Musgrave R. A., Finanse publiczne a wybór publiczny. Dwie odmienne wizje państwa, Wyd. Sejmowe, Warszawa 2005.

2. Kleer J. (red.), Sektor publiczny w Polsce i na świecie. Między upadkiem a rozkwitem, CeDeWu, Warszawa 2007.

3. Szewczuk A., Zioło M., Zarys ekonomiki sektora publicznego, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2008.

4. Brol M., Zarys ekonomii sektora publicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2010.

5. Postuła M. Finanse publiczne w architekturze globalnej gospodarki, Difin, Warszawa 2017.

Aktualna literatura przedmiotu z artykułów naukowych dostępnych w internecie.

Aktualne akty prawne i rozporządzenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 38 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Burzyńska
Prowadzący grup: Dorota Burzyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Egzamin
Skrócony opis:

Student uczestniczący w konwersatorium powinien posiadać wiedzę z zakresu mikroekonomii, makroekonomii na poziomie właściwym studiom pierwszego stopnia.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami związanymi ze społecznymi i gospodarczymi zadaniami państwa wykonywanymi z wykorzystaniem środków publicznych, przygotowanie studentów do dokonania podbudowanej teoretycznie oceny roli państwa i możliwości skutecznego wypełniania przez sektor publiczny przypisanej mu roli, a także do zrozumienia zakłóceń w gospodarce wynikających z obciążeń fiskalnych i wydatków publicznych. Wiedza i umiejętności nabyte w trakcie zajęć powinny wzbogacać praktyczną znajomość zagadnień finansów publicznych właściwych studiom pierwszego stopnia, w szczególności zapewniając ich ujęcie silniej oparte w teorii oraz uporządkowane wokół zagadnień podstawowej, ogólnej natury. Student powinien zdobyć umiejętność formułowania prawidłowych i umotywowanych wypowiedzi z zakresu przedmiotu zajęć. Student powinien umieć wyjaśnić podstawowe zjawiska ekonomiczne i społeczne związane z funduszami publicznymi, zidentyfikować związki przyczynowo skutkowe zachodzące między gromadzeniem i wydatkowaniem środków publicznych a zjawiskami ekonomicznymi, społecznymi i politycznymi , które mają miejsce w gospodarce rynkowej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Alińska A. Woźniak B., Współczesne finanse publiczne, Difin, Warszawa 2016.

2. Owsiak S., Finanse publiczne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016. i kolejne wydania.

3. Finanse publiczne i prawo finansowe / red. C. Kosikowski, E. Ruśkowski; Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2008.

4. Współczesne koncepcje zarządzania publicznego: Wyzwania modernizacyjne sektora publicznego, red M. Ćwiklicki, M. Jabłoński, S. Mazur, Kraków 2016, Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej.

5.Finanse publiczne i prawo finansowe 2020 red. A. Nowak Far, Wyd. Studia Prawnicze

Literatura uzupełniająca:

1. Buchanan J.M., Musgrave R. A., Finanse publiczne a wybór publiczny. Dwie odmienne wizje państwa, Wyd. Sejmowe, Warszawa 2005.

2. Kleer J. (red.), Sektor publiczny w Polsce i na świecie. Między upadkiem a rozkwitem, CeDeWu, Warszawa 2007.

3. Szewczuk A., Zioło M., Zarys ekonomiki sektora publicznego, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2008.

4. Brol M., Zarys ekonomii sektora publicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2010.

5. Postuła M. Finanse publiczne w architekturze globalnej gospodarki, Difin, Warszawa 2017.

Aktualna literatura przedmiotu z artykułów naukowych dostępnych w internecie.

Aktualne akty prawne i rozporządzenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 38 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Burzyńska
Prowadzący grup: Dorota Burzyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Egzamin
Skrócony opis:

Student uczestniczący w konwersatorium powinien posiadać wiedzę z zakresu mikroekonomii, makroekonomii na poziomie właściwym studiom pierwszego stopnia.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami związanymi ze społecznymi i gospodarczymi zadaniami państwa wykonywanymi z wykorzystaniem środków publicznych, przygotowanie studentów do dokonania podbudowanej teoretycznie oceny roli państwa i możliwości skutecznego wypełniania przez sektor publiczny przypisanej mu roli, a także do zrozumienia zakłóceń w gospodarce wynikających z obciążeń fiskalnych i wydatków publicznych. Wiedza i umiejętności nabyte w trakcie zajęć powinny wzbogacać praktyczną znajomość zagadnień finansów publicznych właściwych studiom pierwszego stopnia, w szczególności zapewniając ich ujęcie silniej oparte w teorii oraz uporządkowane wokół zagadnień podstawowej, ogólnej natury. Student powinien zdobyć umiejętność formułowania prawidłowych i umotywowanych wypowiedzi z zakresu przedmiotu zajęć. Student powinien umieć wyjaśnić podstawowe zjawiska ekonomiczne i społeczne związane z funduszami publicznymi, zidentyfikować związki przyczynowo skutkowe zachodzące między gromadzeniem i wydatkowaniem środków publicznych a zjawiskami ekonomicznymi, społecznymi i politycznymi , które mają miejsce w gospodarce rynkowej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Alińska A. Woźniak B., Współczesne finanse publiczne, Difin, Warszawa 2016.

2. Owsiak S., Finanse publiczne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016. i kolejne wydania.

3. Finanse publiczne i prawo finansowe / red. C. Kosikowski, E. Ruśkowski; Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2008.

4. Współczesne koncepcje zarządzania publicznego: Wyzwania modernizacyjne sektora publicznego, red M. Ćwiklicki, M. Jabłoński, S. Mazur, Kraków 2016, Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej.

5.Finanse publiczne i prawo finansowe 2020 red. A. Nowak Far, Wyd. Studia Prawnicze

Literatura uzupełniająca:

1. Buchanan J.M., Musgrave R. A., Finanse publiczne a wybór publiczny. Dwie odmienne wizje państwa, Wyd. Sejmowe, Warszawa 2005.

2. Kleer J. (red.), Sektor publiczny w Polsce i na świecie. Między upadkiem a rozkwitem, CeDeWu, Warszawa 2007.

3. Szewczuk A., Zioło M., Zarys ekonomiki sektora publicznego, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2008.

4. Brol M., Zarys ekonomii sektora publicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2010.

5. Postuła M. Finanse publiczne w architekturze globalnej gospodarki, Difin, Warszawa 2017.

Aktualna literatura przedmiotu z artykułów naukowych dostępnych w internecie.

Aktualne akty prawne i rozporządzenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 38 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Burzyńska
Prowadzący grup: Dorota Burzyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Egzamin
Skrócony opis:

Student uczestniczący w konwersatorium powinien posiadać wiedzę z zakresu mikroekonomii, makroekonomii na poziomie właściwym studiom pierwszego stopnia.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami związanymi ze społecznymi i gospodarczymi zadaniami państwa wykonywanymi z wykorzystaniem środków publicznych, przygotowanie studentów do dokonania podbudowanej teoretycznie oceny roli państwa i możliwości skutecznego wypełniania przez sektor publiczny przypisanej mu roli, a także do zrozumienia zakłóceń w gospodarce wynikających z obciążeń fiskalnych i wydatków publicznych. Wiedza i umiejętności nabyte w trakcie zajęć powinny wzbogacać praktyczną znajomość zagadnień finansów publicznych właściwych studiom pierwszego stopnia, w szczególności zapewniając ich ujęcie silniej oparte w teorii oraz uporządkowane wokół zagadnień podstawowej, ogólnej natury. Student powinien zdobyć umiejętność formułowania prawidłowych i umotywowanych wypowiedzi z zakresu przedmiotu zajęć. Student powinien umieć wyjaśnić podstawowe zjawiska ekonomiczne i społeczne związane z funduszami publicznymi, zidentyfikować związki przyczynowo skutkowe zachodzące między gromadzeniem i wydatkowaniem środków publicznych a zjawiskami ekonomicznymi, społecznymi i politycznymi , które mają miejsce w gospodarce rynkowej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Alińska A. Woźniak B., Współczesne finanse publiczne, Difin, Warszawa 2016.

2. Owsiak S., Finanse publiczne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016. i kolejne wydania.

3. Finanse publiczne i prawo finansowe / red. C. Kosikowski, E. Ruśkowski; Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2008.

4. Współczesne koncepcje zarządzania publicznego: Wyzwania modernizacyjne sektora publicznego, red M. Ćwiklicki, M. Jabłoński, S. Mazur, Kraków 2016, Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej.

5.Finanse publiczne i prawo finansowe 2020 red. A. Nowak Far, Wyd. Studia Prawnicze

Literatura uzupełniająca:

1. Buchanan J.M., Musgrave R. A., Finanse publiczne a wybór publiczny. Dwie odmienne wizje państwa, Wyd. Sejmowe, Warszawa 2005.

2. Kleer J. (red.), Sektor publiczny w Polsce i na świecie. Między upadkiem a rozkwitem, CeDeWu, Warszawa 2007.

3. Szewczuk A., Zioło M., Zarys ekonomiki sektora publicznego, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2008.

4. Brol M., Zarys ekonomii sektora publicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2010.

5. Postuła M. Finanse publiczne w architekturze globalnej gospodarki, Difin, Warszawa 2017.

Aktualna literatura przedmiotu z artykułów naukowych dostępnych w internecie.

Aktualne akty prawne i rozporządzenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-09-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 38 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Burzyńska
Prowadzący grup: Dorota Burzyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)