Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-JM-9081S |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr IX, tryb stacjonarny |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje zganienia z zakresu podstaw prawnych i organizacyjnych upracowywaniu WOPFU orz IPET. |
Pełny opis: |
Treści/Zagadnienia 1. Sytuacja prawna dziecka/wychowanka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz jego rodziców/prawnych opiekunów w polskim prawie oświatowym; funkcje i zadania odpowiedzialnych podmiotów oraz instytucji 2. Zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu/szkole/rodzinie/środowisku 3. Pojęcie WOPFU, IPET, WWR i uwarunkowania opracowywania; znaczenie i struktury dokumentów 4. Zasady, treści, cele, metody, formy i narzędzia w procesie przygotowywania IPET 5. Zasady organizacji wspomagania, terapii pedagogicznej oraz rewalidacji indywidualnej (na wybranych przykładach); w tym WOPFU i IPET 6. Zadania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju (WWR) 7. Metody wspomagania dziecka w rozwoju a jego potrzeby specjalne; wykorzystanie nowoczesnych technologii 8. Podmioty realizujące zadania z zakresu diagnostyki i terapii pedagogicznej; w tym rewalidacji indywidualnej w instytucjach oświatowych i pozaszkolnych 9. Rola poradni psychologiczno-pedagogicznych; znaczenie dokumentów typu orzeczenie lub/i opinia, a także danych innych instytucji 10. Znaczenie terapii /wspomagania w organizacji i udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu/szkole/rodzinie/środowisku; wybrane przykłady z praktyki pedagogicznej 11. Praca zawodowa specjalistów z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz edukacji włączającej 12. Warsztat pracy wybranych specjalistów, analiza wybranych dokumentów: IPET, narzędzi diagnozy, dokumentacji działań z zakresu WWR/terapii, rodzaje dokumentacji i inne zagadnienia 13. Prezentacje autorskich rozwiązań metodycznych dedykowanych dziecku/uczniowi/wychowankowi ze specjalnymi i specyficznymi potrzebami edukacyjnymi 14. Omawianie zdarzeń pedagogicznych, zagadnień zgłaszanych przez studentów, na podstawie obserwacji z praktyki pedagogicznej (studium przypadku) |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Bobik B., Stymulacja dziecka ze sprzężoną niepełnosprawnością w elastycznym systemie edukacji. Zalecany model a rzeczywistość, Uniwersytet Śląski, ,,Niepełnosprawność-zagadnienia, problemy, rozwiązania”, 2017/nr III (24) 2. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli, Warszawa, Wyd. MEN, 2010 3. Stelmaszewska A., Indywidualny pogram edukacyjno-terapeutyczny (IPET) dla dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną w edukacji przedszkolnej, ORE, Warszawa 2014 4. Skorek E. M. (red.), Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia. T. 1 i 2, PWN, Kraków 2003 (wybrane rozdziały) 5. Szurowska B.(red.), Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Difin, Warszawa 2019 (wybrane rozdziały, w których opisano przypadki dzieci ze SPE) Uzupełniająca: 6. Janicka-Panek T., Znaczenie diagnozy przedszkolnej w pracy pedagogicznej nauczyciela, [w:]Estetyka i Etyka pedagogicznej działalności, Zbiór Naukowych Prac, Zeszyt 19, 2019, Naukowa Akademia Pedagogicznych Nauk Ukrainy, Instytut Pedagogicznej Oświaty i Oświaty Dorosłych NAPN Ukrainy, Narodowy Pedagogiczny Uniwersytet w Połtawie 7. Janicka-Panek T., Kompetencje kluczowe jako zadanie i cel kształcenia – szanse, możliwości i zagrożenia w kontekście niepełnosprawności wychowanka, [w:] SZKOŁA – NAUCZYCIEL – UCZEŃ w przestrzeni edukacyjnej, M. Przybysz-Zaremba, J. Stepaniuk, A. Szczygieł (red.), Difin SA, Warszawa 2020 8. Czasopisma: BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, ŻYCIE SZKOŁY, WYCHOWAWCA i inne 9. Akty prawne (wybrane fragmenty, dot. pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu/szkole) |
Efekty uczenia się: |
Zakładane efekty W zakresie wiedzy: Student opanuje elementarną i uporządkowaną wiedzę z zakresu konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-pedagogicznych(IPET) W zakresie umiejętności: Student będzie umiał wyszukiwać pożądane informacje, z zakresu z zakresu konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-pedagogicznych (IPET) W zakresie kompetencji społecznych: Student będzie miał świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności metodycznych, potrzeby kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, będzie dostrzegał potrzebę współpracy w zespole ds. WWR, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w grupie (radzie pedagogicznej) oraz doskonalenia i samokształcenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania zadań WIEDZA i UMIEJĘTNOŚCI: realizacja ćwiczeń, np. opracowywanie celów edukacyjno-terapeutycznych, analiza i porównywanie udostępnionych IPET-zdolność krytycznej refleksji, projektowanie ćwiczeń dla podmiotu z określoną potrzebą specjalną (zaburzeniem/mi), na podstawie orzeczenia lub/i opinii p p-p, prezentacja wyników na forum grupy; dyskusja w grupie, umiejętność argumentowania swojego stanowiska połączona z odwołaniem się do literatury merytoryczno-metodycznej, przepisów prawa oświatowego oraz z wykorzystaniem TIK KOMPETENCJE SPOŁECZNE: aktywność, obecność, współpraca w grupach, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, prezentacja wybranych treści oraz wyników zrealizowanego zadania: przydzielonego przypadku z propozycją ćwiczeń, zaangażowanie edukacyjne, obserwacja pracy studenta i jego własnej aktywności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WAR
WAR
WAR
|
Typ zajęć: |
Warsztat, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztat - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zakładane efekty W zakresie wiedzy: Student opanuje elementarną i uporządkowaną wiedzę z zakresu konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-pedagogicznych(IPET) W zakresie umiejętności: Student będzie umiał wyszukiwać pożądane informacje, z zakresu z zakresu konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-pedagogicznych (IPET) W zakresie kompetencji społecznych: Student będzie miał świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności metodycznych, potrzeby kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, będzie dostrzegał potrzebę współpracy w zespole ds. WWR, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w grupie (radzie pedagogicznej) oraz doskonalenia i samokształcenia. |
|
Pełny opis: |
Treści/Zagadnienia 1. Sytuacja prawna dziecka/wychowanka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz jego rodziców/prawnych opiekunów w polskim prawie oświatowym; funkcje i zadania odpowiedzialnych podmiotów oraz instytucji 2. Zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu/szkole/rodzinie/środowisku 3. Pojęcie WOPFU, IPET, WWR i uwarunkowania opracowywania; znaczenie i struktury dokumentów 4. Zasady, treści, cele, metody, formy i narzędzia w procesie przygotowywania IPET 5. Zasady organizacji wspomagania, terapii pedagogicznej oraz rewalidacji indywidualnej (na wybranych przykładach); w tym WOPFU i IPET 6. Zadania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju (WWR) 7. Metody wspomagania dziecka w rozwoju a jego potrzeby specjalne; wykorzystanie nowoczesnych technologii 8. Podmioty realizujące zadania z zakresu diagnostyki i terapii pedagogicznej; w tym rewalidacji indywidualnej w instytucjach oświatowych i pozaszkolnych 9. Rola poradni psychologiczno-pedagogicznych; znaczenie dokumentów typu orzeczenie lub/i opinia, a także danych innych instytucji 10. Znaczenie terapii /wspomagania w organizacji i udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu/szkole/rodzinie/środowisku; wybrane przykłady z praktyki pedagogicznej 11. Praca zawodowa specjalistów z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz edukacji włączającej 12. Warsztat pracy wybranych specjalistów, analiza wybranych dokumentów: IPET, narzędzi diagnozy, dokumentacji działań z zakresu WWR/terapii, rodzaje dokumentacji i inne zagadnienia 13. Prezentacje autorskich rozwiązań metodycznych dedykowanych dziecku/uczniowi/wychowankowi ze specjalnymi i specyficznymi potrzebami edukacyjnymi 14. Omawianie zdarzeń pedagogicznych, zagadnień zgłaszanych przez studentów, na podstawie obserwacji z praktyki pedagogicznej (studium przypadku) |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Bobik B., Stymulacja dziecka ze sprzężoną niepełnosprawnością w elastycznym systemie edukacji. Zalecany model a rzeczywistość, Uniwersytet Śląski, ,,Niepełnosprawność-zagadnienia, problemy, rozwiązania”, 2017/nr III (24) 2. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli, Warszawa, Wyd. MEN, 2010 3. Stelmaszewska A., Indywidualny pogram edukacyjno-terapeutyczny (IPET) dla dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną w edukacji przedszkolnej, ORE, Warszawa 2014 4. Skorek E. M. (red.), Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia. T. 1 i 2, PWN, Kraków 2003 (wybrane rozdziały) 5. Szurowska B.(red.), Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Difin, Warszawa 2019 (wybrane rozdziały, w których opisano przypadki dzieci ze SPE) Uzupełniająca: 6. Janicka-Panek T., Znaczenie diagnozy przedszkolnej w pracy pedagogicznej nauczyciela, [w:]Estetyka i Etyka pedagogicznej działalności, Zbiór Naukowych Prac, Zeszyt 19, 2019, Naukowa Akademia Pedagogicznych Nauk Ukrainy, Instytut Pedagogicznej Oświaty i Oświaty Dorosłych NAPN Ukrainy, Narodowy Pedagogiczny Uniwersytet w Połtawie 7. Janicka-Panek T., Kompetencje kluczowe jako zadanie i cel kształcenia – szanse, możliwości i zagrożenia w kontekście niepełnosprawności wychowanka, [w:] SZKOŁA – NAUCZYCIEL – UCZEŃ w przestrzeni edukacyjnej, M. Przybysz-Zaremba, J. Stepaniuk, A. Szczygieł (red.), Difin SA, Warszawa 2020 8. Czasopisma: BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, ŻYCIE SZKOŁY, WYCHOWAWCA i inne 9. Akty prawne (wybrane fragmenty, dot. pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu/szkole) |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania zadań WIEDZA i UMIEJĘTNOŚCI: realizacja ćwiczeń, np. opracowywanie celów edukacyjno-terapeutycznych, analiza i porównywanie udostępnionych IPET-zdolność krytycznej refleksji, projektowanie ćwiczeń dla podmiotu z określoną potrzebą specjalną (zaburzeniem/mi), na podstawie orzeczenia lub/i opinii p p-p, prezentacja wyników na forum grupy; dyskusja w grupie, umiejętność argumentowania swojego stanowiska połączona z odwołaniem się do literatury merytoryczno-metodycznej, przepisów prawa oświatowego oraz z wykorzystaniem TIK KOMPETENCJE SPOŁECZNE: aktywność, obecność, współpraca w grupach, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, prezentacja wybranych treści oraz wyników zrealizowanego zadania: przydzielonego przypadku z propozycją ćwiczeń, zaangażowanie edukacyjne, obserwacja pracy studenta i jego własnej aktywności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WAR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Woźnicka | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Woźnicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztat - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zakładane efekty W zakresie wiedzy: Student opanuje elementarną i uporządkowaną wiedzę z zakresu konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-pedagogicznych(IPET) W zakresie umiejętności: Student będzie umiał wyszukiwać pożądane informacje, z zakresu z zakresu konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-pedagogicznych (IPET) W zakresie kompetencji społecznych: Student będzie miał świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności metodycznych, potrzeby kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, będzie dostrzegał potrzebę współpracy w zespole ds. WWR, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w grupie (radzie pedagogicznej) oraz doskonalenia i samokształcenia. |
|
Pełny opis: |
Treści/Zagadnienia 1. Sytuacja prawna dziecka/wychowanka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz jego rodziców/prawnych opiekunów w polskim prawie oświatowym; funkcje i zadania odpowiedzialnych podmiotów oraz instytucji 2. Zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu/szkole/rodzinie/środowisku 3. Pojęcie WOPFU, IPET, WWR i uwarunkowania opracowywania; znaczenie i struktury dokumentów 4. Zasady, treści, cele, metody, formy i narzędzia w procesie przygotowywania IPET 5. Zasady organizacji wspomagania, terapii pedagogicznej oraz rewalidacji indywidualnej (na wybranych przykładach); w tym WOPFU i IPET 6. Zadania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju (WWR) 7. Metody wspomagania dziecka w rozwoju a jego potrzeby specjalne; wykorzystanie nowoczesnych technologii 8. Podmioty realizujące zadania z zakresu diagnostyki i terapii pedagogicznej; w tym rewalidacji indywidualnej w instytucjach oświatowych i pozaszkolnych 9. Rola poradni psychologiczno-pedagogicznych; znaczenie dokumentów typu orzeczenie lub/i opinia, a także danych innych instytucji 10. Znaczenie terapii /wspomagania w organizacji i udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu/szkole/rodzinie/środowisku; wybrane przykłady z praktyki pedagogicznej 11. Praca zawodowa specjalistów z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz edukacji włączającej 12. Warsztat pracy wybranych specjalistów, analiza wybranych dokumentów: IPET, narzędzi diagnozy, dokumentacji działań z zakresu WWR/terapii, rodzaje dokumentacji i inne zagadnienia 13. Prezentacje autorskich rozwiązań metodycznych dedykowanych dziecku/uczniowi/wychowankowi ze specjalnymi i specyficznymi potrzebami edukacyjnymi 14. Omawianie zdarzeń pedagogicznych, zagadnień zgłaszanych przez studentów, na podstawie obserwacji z praktyki pedagogicznej (studium przypadku) |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Bobik B., Stymulacja dziecka ze sprzężoną niepełnosprawnością w elastycznym systemie edukacji. Zalecany model a rzeczywistość, Uniwersytet Śląski, ,,Niepełnosprawność-zagadnienia, problemy, rozwiązania”, 2017/nr III (24) 2. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli, Warszawa, Wyd. MEN, 2010 3. Stelmaszewska A., Indywidualny pogram edukacyjno-terapeutyczny (IPET) dla dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną w edukacji przedszkolnej, ORE, Warszawa 2014 4. Skorek E. M. (red.), Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia. T. 1 i 2, PWN, Kraków 2003 (wybrane rozdziały) 5. Szurowska B.(red.), Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Difin, Warszawa 2019 (wybrane rozdziały, w których opisano przypadki dzieci ze SPE) Uzupełniająca: 6. Janicka-Panek T., Znaczenie diagnozy przedszkolnej w pracy pedagogicznej nauczyciela, [w:]Estetyka i Etyka pedagogicznej działalności, Zbiór Naukowych Prac, Zeszyt 19, 2019, Naukowa Akademia Pedagogicznych Nauk Ukrainy, Instytut Pedagogicznej Oświaty i Oświaty Dorosłych NAPN Ukrainy, Narodowy Pedagogiczny Uniwersytet w Połtawie 7. Janicka-Panek T., Kompetencje kluczowe jako zadanie i cel kształcenia – szanse, możliwości i zagrożenia w kontekście niepełnosprawności wychowanka, [w:] SZKOŁA – NAUCZYCIEL – UCZEŃ w przestrzeni edukacyjnej, M. Przybysz-Zaremba, J. Stepaniuk, A. Szczygieł (red.), Difin SA, Warszawa 2020 8. Czasopisma: BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, ŻYCIE SZKOŁY, WYCHOWAWCA i inne 9. Akty prawne (wybrane fragmenty, dot. pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu/szkole) |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania zadań WIEDZA i UMIEJĘTNOŚCI: realizacja ćwiczeń, np. opracowywanie celów edukacyjno-terapeutycznych, analiza i porównywanie udostępnionych IPET-zdolność krytycznej refleksji, projektowanie ćwiczeń dla podmiotu z określoną potrzebą specjalną (zaburzeniem/mi), na podstawie orzeczenia lub/i opinii p p-p, prezentacja wyników na forum grupy; dyskusja w grupie, umiejętność argumentowania swojego stanowiska połączona z odwołaniem się do literatury merytoryczno-metodycznej, przepisów prawa oświatowego oraz z wykorzystaniem TIK KOMPETENCJE SPOŁECZNE: aktywność, obecność, współpraca w grupach, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, prezentacja wybranych treści oraz wyników zrealizowanego zadania: przydzielonego przypadku z propozycją ćwiczeń, zaangażowanie edukacyjne, obserwacja pracy studenta i jego własnej aktywności. |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".