"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-JM-9081S
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr IX, tryb stacjonarny
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje zganienia z zakresu podstaw prawnych i organizacyjnych upracowywaniu WOPFU orz IPET.

Pełny opis:

Treści/Zagadnienia

1. Sytuacja prawna dziecka/wychowanka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz jego rodziców/prawnych opiekunów w polskim prawie oświatowym; funkcje i zadania odpowiedzialnych podmiotów oraz instytucji

2. Zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu/szkole/rodzinie/środowisku

3. Pojęcie WOPFU, IPET, WWR i uwarunkowania opracowywania; znaczenie i struktury dokumentów

4. Zasady, treści, cele, metody, formy i narzędzia w procesie przygotowywania IPET

5. Zasady organizacji wspomagania, terapii pedagogicznej oraz rewalidacji indywidualnej (na wybranych przykładach); w tym WOPFU i IPET

6. Zadania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju (WWR)

7. Metody wspomagania dziecka w rozwoju a jego potrzeby specjalne; wykorzystanie nowoczesnych technologii

8. Podmioty realizujące zadania z zakresu diagnostyki i terapii pedagogicznej; w tym rewalidacji indywidualnej w instytucjach oświatowych i pozaszkolnych

9. Rola poradni psychologiczno-pedagogicznych; znaczenie dokumentów typu orzeczenie lub/i opinia, a także danych innych instytucji

10. Znaczenie terapii /wspomagania w organizacji i udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu/szkole/rodzinie/środowisku; wybrane przykłady z praktyki pedagogicznej

11. Praca zawodowa specjalistów z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz edukacji włączającej

12. Warsztat pracy wybranych specjalistów, analiza wybranych dokumentów: IPET, narzędzi diagnozy, dokumentacji działań z zakresu WWR/terapii, rodzaje dokumentacji i inne zagadnienia

13. Prezentacje autorskich rozwiązań metodycznych dedykowanych dziecku/uczniowi/wychowankowi ze specjalnymi i specyficznymi potrzebami edukacyjnymi

14. Omawianie zdarzeń pedagogicznych, zagadnień zgłaszanych przez studentów, na podstawie obserwacji z praktyki pedagogicznej (studium przypadku)

Literatura:

Podstawowa:

1. Bobik B., Stymulacja dziecka ze sprzężoną niepełnosprawnością w elastycznym systemie edukacji. Zalecany model a rzeczywistość, Uniwersytet Śląski, ,,Niepełnosprawność-zagadnienia, problemy, rozwiązania”, 2017/nr III (24)

2. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli, Warszawa, Wyd. MEN, 2010

3. Stelmaszewska A., Indywidualny pogram edukacyjno-terapeutyczny (IPET) dla dziecka z niepełnosprawnością

sprzężoną w edukacji przedszkolnej, ORE, Warszawa 2014

4. Skorek E. M. (red.), Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia. T. 1 i 2, PWN, Kraków 2003 (wybrane rozdziały)

5. Szurowska B.(red.), Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Difin, Warszawa 2019 (wybrane rozdziały, w których opisano przypadki dzieci ze SPE)

Uzupełniająca:

6. Janicka-Panek T., Znaczenie diagnozy przedszkolnej w pracy pedagogicznej nauczyciela, [w:]Estetyka i Etyka pedagogicznej działalności, Zbiór Naukowych Prac, Zeszyt 19, 2019, Naukowa Akademia Pedagogicznych Nauk Ukrainy, Instytut Pedagogicznej Oświaty i Oświaty Dorosłych NAPN Ukrainy, Narodowy Pedagogiczny Uniwersytet w Połtawie

7. Janicka-Panek T., Kompetencje kluczowe jako zadanie i cel kształcenia – szanse, możliwości

i zagrożenia w kontekście niepełnosprawności wychowanka, [w:] SZKOŁA – NAUCZYCIEL – UCZEŃ w przestrzeni edukacyjnej, M. Przybysz-Zaremba, J. Stepaniuk, A. Szczygieł (red.), Difin SA, Warszawa 2020

8. Czasopisma: BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, ŻYCIE SZKOŁY, WYCHOWAWCA i inne

9. Akty prawne (wybrane fragmenty, dot. pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu/szkole)

Efekty uczenia się:

Zakładane efekty

W zakresie wiedzy:

Student opanuje elementarną i uporządkowaną wiedzę z zakresu konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-pedagogicznych(IPET)

W zakresie umiejętności:

Student będzie umiał wyszukiwać pożądane informacje, z zakresu z zakresu konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-pedagogicznych (IPET)

W zakresie kompetencji społecznych:

Student będzie miał świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności metodycznych, potrzeby kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, będzie dostrzegał potrzebę współpracy w zespole ds. WWR, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w grupie (radzie pedagogicznej) oraz doskonalenia i samokształcenia.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania zadań

WIEDZA i UMIEJĘTNOŚCI:

 realizacja ćwiczeń, np. opracowywanie celów edukacyjno-terapeutycznych, analiza i porównywanie udostępnionych IPET-zdolność krytycznej refleksji, projektowanie ćwiczeń dla podmiotu z określoną potrzebą specjalną (zaburzeniem/mi), na podstawie orzeczenia lub/i opinii p p-p, prezentacja wyników na forum grupy; dyskusja w grupie, umiejętność argumentowania swojego stanowiska połączona z odwołaniem się do literatury merytoryczno-metodycznej, przepisów prawa oświatowego oraz z wykorzystaniem TIK

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

 aktywność, obecność, współpraca w grupach, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, prezentacja wybranych treści oraz wyników zrealizowanego zadania: przydzielonego przypadku z propozycją ćwiczeń, zaangażowanie edukacyjne, obserwacja pracy studenta i jego własnej aktywności.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztat - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zakładane efekty

W zakresie wiedzy:

Student opanuje elementarną i uporządkowaną wiedzę z zakresu konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-pedagogicznych(IPET)

W zakresie umiejętności:

Student będzie umiał wyszukiwać pożądane informacje, z zakresu z zakresu konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-pedagogicznych (IPET)

W zakresie kompetencji społecznych:

Student będzie miał świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności metodycznych, potrzeby kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, będzie dostrzegał potrzebę współpracy w zespole ds. WWR, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w grupie (radzie pedagogicznej) oraz doskonalenia i samokształcenia.

Pełny opis:

Treści/Zagadnienia

1. Sytuacja prawna dziecka/wychowanka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz jego rodziców/prawnych opiekunów w polskim prawie oświatowym; funkcje i zadania odpowiedzialnych podmiotów oraz instytucji

2. Zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu/szkole/rodzinie/środowisku

3. Pojęcie WOPFU, IPET, WWR i uwarunkowania opracowywania; znaczenie i struktury dokumentów

4. Zasady, treści, cele, metody, formy i narzędzia w procesie przygotowywania IPET

5. Zasady organizacji wspomagania, terapii pedagogicznej oraz rewalidacji indywidualnej (na wybranych przykładach); w tym WOPFU i IPET

6. Zadania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju (WWR)

7. Metody wspomagania dziecka w rozwoju a jego potrzeby specjalne; wykorzystanie nowoczesnych technologii

8. Podmioty realizujące zadania z zakresu diagnostyki i terapii pedagogicznej; w tym rewalidacji indywidualnej w instytucjach oświatowych i pozaszkolnych

9. Rola poradni psychologiczno-pedagogicznych; znaczenie dokumentów typu orzeczenie lub/i opinia, a także danych innych instytucji

10. Znaczenie terapii /wspomagania w organizacji i udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu/szkole/rodzinie/środowisku; wybrane przykłady z praktyki pedagogicznej

11. Praca zawodowa specjalistów z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz edukacji włączającej

12. Warsztat pracy wybranych specjalistów, analiza wybranych dokumentów: IPET, narzędzi diagnozy, dokumentacji działań z zakresu WWR/terapii, rodzaje dokumentacji i inne zagadnienia

13. Prezentacje autorskich rozwiązań metodycznych dedykowanych dziecku/uczniowi/wychowankowi ze specjalnymi i specyficznymi potrzebami edukacyjnymi

14. Omawianie zdarzeń pedagogicznych, zagadnień zgłaszanych przez studentów, na podstawie obserwacji z praktyki pedagogicznej (studium przypadku)

Literatura:

Podstawowa:

1. Bobik B., Stymulacja dziecka ze sprzężoną niepełnosprawnością w elastycznym systemie edukacji. Zalecany model a rzeczywistość, Uniwersytet Śląski, ,,Niepełnosprawność-zagadnienia, problemy, rozwiązania”, 2017/nr III (24)

2. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli, Warszawa, Wyd. MEN, 2010

3. Stelmaszewska A., Indywidualny pogram edukacyjno-terapeutyczny (IPET) dla dziecka z niepełnosprawnością

sprzężoną w edukacji przedszkolnej, ORE, Warszawa 2014

4. Skorek E. M. (red.), Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia. T. 1 i 2, PWN, Kraków 2003 (wybrane rozdziały)

5. Szurowska B.(red.), Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Difin, Warszawa 2019 (wybrane rozdziały, w których opisano przypadki dzieci ze SPE)

Uzupełniająca:

6. Janicka-Panek T., Znaczenie diagnozy przedszkolnej w pracy pedagogicznej nauczyciela, [w:]Estetyka i Etyka pedagogicznej działalności, Zbiór Naukowych Prac, Zeszyt 19, 2019, Naukowa Akademia Pedagogicznych Nauk Ukrainy, Instytut Pedagogicznej Oświaty i Oświaty Dorosłych NAPN Ukrainy, Narodowy Pedagogiczny Uniwersytet w Połtawie

7. Janicka-Panek T., Kompetencje kluczowe jako zadanie i cel kształcenia – szanse, możliwości

i zagrożenia w kontekście niepełnosprawności wychowanka, [w:] SZKOŁA – NAUCZYCIEL – UCZEŃ w przestrzeni edukacyjnej, M. Przybysz-Zaremba, J. Stepaniuk, A. Szczygieł (red.), Difin SA, Warszawa 2020

8. Czasopisma: BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, ŻYCIE SZKOŁY, WYCHOWAWCA i inne

9. Akty prawne (wybrane fragmenty, dot. pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu/szkole)

Uwagi:

Kryteria oceniania zadań

WIEDZA i UMIEJĘTNOŚCI:

 realizacja ćwiczeń, np. opracowywanie celów edukacyjno-terapeutycznych, analiza i porównywanie udostępnionych IPET-zdolność krytycznej refleksji, projektowanie ćwiczeń dla podmiotu z określoną potrzebą specjalną (zaburzeniem/mi), na podstawie orzeczenia lub/i opinii p p-p, prezentacja wyników na forum grupy; dyskusja w grupie, umiejętność argumentowania swojego stanowiska połączona z odwołaniem się do literatury merytoryczno-metodycznej, przepisów prawa oświatowego oraz z wykorzystaniem TIK

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

 aktywność, obecność, współpraca w grupach, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, prezentacja wybranych treści oraz wyników zrealizowanego zadania: przydzielonego przypadku z propozycją ćwiczeń, zaangażowanie edukacyjne, obserwacja pracy studenta i jego własnej aktywności.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Woźnicka
Prowadzący grup: Elżbieta Woźnicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztat - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zakładane efekty

W zakresie wiedzy:

Student opanuje elementarną i uporządkowaną wiedzę z zakresu konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-pedagogicznych(IPET)

W zakresie umiejętności:

Student będzie umiał wyszukiwać pożądane informacje, z zakresu z zakresu konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-pedagogicznych (IPET)

W zakresie kompetencji społecznych:

Student będzie miał świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności metodycznych, potrzeby kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, będzie dostrzegał potrzebę współpracy w zespole ds. WWR, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w grupie (radzie pedagogicznej) oraz doskonalenia i samokształcenia.

Pełny opis:

Treści/Zagadnienia

1. Sytuacja prawna dziecka/wychowanka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz jego rodziców/prawnych opiekunów w polskim prawie oświatowym; funkcje i zadania odpowiedzialnych podmiotów oraz instytucji

2. Zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu/szkole/rodzinie/środowisku

3. Pojęcie WOPFU, IPET, WWR i uwarunkowania opracowywania; znaczenie i struktury dokumentów

4. Zasady, treści, cele, metody, formy i narzędzia w procesie przygotowywania IPET

5. Zasady organizacji wspomagania, terapii pedagogicznej oraz rewalidacji indywidualnej (na wybranych przykładach); w tym WOPFU i IPET

6. Zadania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju (WWR)

7. Metody wspomagania dziecka w rozwoju a jego potrzeby specjalne; wykorzystanie nowoczesnych technologii

8. Podmioty realizujące zadania z zakresu diagnostyki i terapii pedagogicznej; w tym rewalidacji indywidualnej w instytucjach oświatowych i pozaszkolnych

9. Rola poradni psychologiczno-pedagogicznych; znaczenie dokumentów typu orzeczenie lub/i opinia, a także danych innych instytucji

10. Znaczenie terapii /wspomagania w organizacji i udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu/szkole/rodzinie/środowisku; wybrane przykłady z praktyki pedagogicznej

11. Praca zawodowa specjalistów z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz edukacji włączającej

12. Warsztat pracy wybranych specjalistów, analiza wybranych dokumentów: IPET, narzędzi diagnozy, dokumentacji działań z zakresu WWR/terapii, rodzaje dokumentacji i inne zagadnienia

13. Prezentacje autorskich rozwiązań metodycznych dedykowanych dziecku/uczniowi/wychowankowi ze specjalnymi i specyficznymi potrzebami edukacyjnymi

14. Omawianie zdarzeń pedagogicznych, zagadnień zgłaszanych przez studentów, na podstawie obserwacji z praktyki pedagogicznej (studium przypadku)

Literatura:

Podstawowa:

1. Bobik B., Stymulacja dziecka ze sprzężoną niepełnosprawnością w elastycznym systemie edukacji. Zalecany model a rzeczywistość, Uniwersytet Śląski, ,,Niepełnosprawność-zagadnienia, problemy, rozwiązania”, 2017/nr III (24)

2. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli, Warszawa, Wyd. MEN, 2010

3. Stelmaszewska A., Indywidualny pogram edukacyjno-terapeutyczny (IPET) dla dziecka z niepełnosprawnością

sprzężoną w edukacji przedszkolnej, ORE, Warszawa 2014

4. Skorek E. M. (red.), Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia. T. 1 i 2, PWN, Kraków 2003 (wybrane rozdziały)

5. Szurowska B.(red.), Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Difin, Warszawa 2019 (wybrane rozdziały, w których opisano przypadki dzieci ze SPE)

Uzupełniająca:

6. Janicka-Panek T., Znaczenie diagnozy przedszkolnej w pracy pedagogicznej nauczyciela, [w:]Estetyka i Etyka pedagogicznej działalności, Zbiór Naukowych Prac, Zeszyt 19, 2019, Naukowa Akademia Pedagogicznych Nauk Ukrainy, Instytut Pedagogicznej Oświaty i Oświaty Dorosłych NAPN Ukrainy, Narodowy Pedagogiczny Uniwersytet w Połtawie

7. Janicka-Panek T., Kompetencje kluczowe jako zadanie i cel kształcenia – szanse, możliwości

i zagrożenia w kontekście niepełnosprawności wychowanka, [w:] SZKOŁA – NAUCZYCIEL – UCZEŃ w przestrzeni edukacyjnej, M. Przybysz-Zaremba, J. Stepaniuk, A. Szczygieł (red.), Difin SA, Warszawa 2020

8. Czasopisma: BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, ŻYCIE SZKOŁY, WYCHOWAWCA i inne

9. Akty prawne (wybrane fragmenty, dot. pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu/szkole)

Uwagi:

Kryteria oceniania zadań

WIEDZA i UMIEJĘTNOŚCI:

 realizacja ćwiczeń, np. opracowywanie celów edukacyjno-terapeutycznych, analiza i porównywanie udostępnionych IPET-zdolność krytycznej refleksji, projektowanie ćwiczeń dla podmiotu z określoną potrzebą specjalną (zaburzeniem/mi), na podstawie orzeczenia lub/i opinii p p-p, prezentacja wyników na forum grupy; dyskusja w grupie, umiejętność argumentowania swojego stanowiska połączona z odwołaniem się do literatury merytoryczno-metodycznej, przepisów prawa oświatowego oraz z wykorzystaniem TIK

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

 aktywność, obecność, współpraca w grupach, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, prezentacja wybranych treści oraz wyników zrealizowanego zadania: przydzielonego przypadku z propozycją ćwiczeń, zaangażowanie edukacyjne, obserwacja pracy studenta i jego własnej aktywności.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)