Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych z dziećmi z problemami w nauce matematyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-JM-9071S |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych z dziećmi z problemami w nauce matematyki |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr IX, tryb stacjonarny |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Wymagania wstępne i dodatkowe: Wiedza, umiejętności i kompetencje z zakresu edukacji matematycznej, uzyskanej w toku realizacji przedmiotów takich, jak: Podstawy edukacji matematycznej, Metodyka edukacji matematycznej; wymagana znajomość obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, jako podstaw do kontynuowania edukacji matematycznej. Celem udziału w zajęciach jest kształtowanie kompetencji z zakresu organizowania, realizowania i ewaluowania zajęć korekcyjno - kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych w edukacji wczesnoszkolnej, służących pokonywaniu trudności z zakresu edukacji matematycznej. |
Pełny opis: |
1. Rodzaje, przyczyny, przejawy trudności w uczeniu się matematyki oraz wybrane teorie na ten temat, np. E. Gruszczyk -Kolczyńskiej i E. Zielińskiej, U. Oszwy i innych autorów 2. Podstawy metodyki zajęć korekcyjno - kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych; cele, zadania, zasady wspomagania rozwoju umiejętności matematycznych dzieci i młodszych uczniów 3. Psychologiczno-pedagogiczne aspekty indywidualizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego podczas oddziaływań terapeutycznych 4. Korekcja i kompensacja jako oddziaływania terapeutyczne wobec dziecka ze specyficznymi i specjalnymi trudnościami w uczeniu się matematyki; w tym stosowanie TIK 5. Charakterystyka ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki - z brakiem dojrzałości w zakresie rozumowania operacyjnego, z trudnościami w opanowaniu pojęcia liczby i systemu liczbowego 6. Zasady korekcji i kompensacji wobec dziecka ze specyficznymi trudnościami w rozumieniu treści zadań tekstowych; ilustrowanie zadań, algorytmy 7., Ułatwienia stosowane w opanowaniu czterech działań matematycznych 8. Metodyka zajęć korekcyjno – kompensacyjnych – wymagania formalne, sposób dokumentowania realizacji zadań, ćwiczenia 9. Metodyka zajęć dydaktyczno-wyrównawczych - wymagania formalne, sposób dokumentowania realizacji zadań, ćwiczenia 10. Współpraca z rodzicami dziecka/ucznia z trudnościami w uczeniu się matematyki dot. wspomagania rozwoju przedszkolaków i młodszych uczniów. 11. Zagadnienia zgłoszone do omówienia przez studentów. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Baczała D., Jastrząb J., Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2011 2. Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, WSiP, Warszawa 1998 3. Gruszczyk -Kolczyńska E., Dziecięca matematyka. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. WSiP SA, Warszawa 1999 4. Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Wyd. Impuls, Kraków 2006 5. Skorek M. (red.), Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia. T. 1 i 2, PWN, Kraków 2003 (wybrane rozdziały) 6. Pakiety edukacyjne m. in. do ćwiczeń z zakresu doskonalenia umiejętności matematycznych 7. Wybrane przepisy prawa oświatowego, regulujące pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole/placówce 8. Publikacje E. Gruszczyk-Kolczyńskiej na temat wspomagania dzieci w rozwoju umiejętności matematycznych |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student zna i rozumie: - w pogłębionym stopniu metodykę prowadzenia zajęć korekcyjno - kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych z dziećmi z problemami w nauce czytania i pisania, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej , PPiW_W12, P7S_WG, [SKN W_1.1.10] - w stopniu zaawansowanym zasady organizacji, prowadzenia i ewaluowania zajęć korekcyjno - kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych, PPiW_W16, P7S_WG, P7S_WK, [SKN W_1.1.13] -w pogłębionym stopniu metody, treści, cele, formy i środki dydaktyczne terapii pedagogicznej i wspomagania; metodykę i modele nauczania indywidualizującego; rolę TIK, PPiW_W18, P7S_WG, P7S_W - w zaawansowanym stopniu różne rodzaje i funkcje oceniania, w tym w odniesieniu do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, PPiW_W19, P7S_WG, W_1.1.15 - zastosowanie podczas zajęć oraz dokumentowania ich realizacji technologii informacyjnej (TIK), w tym metod, narzędzi oraz technik pozyskiwania, przetwarzania i prezentowania danych, zgodnie z RODO, PPiW_W29, P7S_WG, P7S_WK UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi: --samodzielnie projektować i prowadzić zajęcia korekcyjno - kompensacyjne i dydaktyczno-wyrównawcze; również w grupie zróżnicowanej, indywidualizować oraz dostosowywać zadania metody i treści do potrzeb i możliwości, dokonywać ewaluacji oraz pracować nad doskonaleniem własnego warsztatu pracy, PPiW2_U04, P7S_UW, P7S_UU - podejmować pracę terapeutyczną z dziećmi i młodszymi uczniami, rozbudzając ich zainteresowania i rozwijając zdolności poznawcze, właściwie dobierać metody, treści, cele, zadania i formy oraz środki dydaktyczne, PPiW_U05, P7S_UU, P7S_UW - identyfikować i rozbudzać zainteresowania dzieci lub uczniów oraz odpowiednio dostosowywać sposoby i treści kształcenia do warunków nie w pełni przewidywalnych, PPiW_U08, P7S_UW, [U_1.1.6] - skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych wychowanków z wykorzystaniem różnych rodzajów zabaw, strategii, możliwości placówki oraz potrzeb wychowanków, PPiW_U10, P7S_UW, P7S_UO, [ U_1.1.8] KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student jest gotów do: -wykorzystania wiedzy w rozwiązywaniu problemów metodycznych, poznawczych i praktycznych, zasięgania opinii specjalistów (z zespołu) w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów diagnostycznych i terapeutycznych, PPiW_K09, P7S_KK -efektywnie pracować w środowiskach zróżnicowanych pod względem kulturowym oraz z dziećmi z doświadczeniem migracyjnym, m. in. z tymi, dla których język polski jest drugim językiem, wykorzystując kompetencje międzykulturowe i glottodydaktyczne, PPiW_U14, P7S_UW, P7S_UK , P7S_UU, [ SKN U_1.1.12] |
Metody i kryteria oceniania: |
WIEDZA i UMIEJĘTNOŚCI: Analiza opracowania konspektu zajęć oraz praktycznej realizacji w grupie studenckiej, np. charakterystyka zaburzenia (potrzeby specjalnej dziecka/ucznia) oraz przygotowanie adekwatnego programu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (zestawu ćwiczeń) lub dydaktyczno-wyrównawczych ; prezentacja wyników na forum grupy; dyskusja w grupie, umiejętność argumentowania swojego stanowiska połączona z odwołaniem się do literatury merytoryczno-metodycznej oraz z wykorzystaniem TIK KOMPETENCJE SPOŁECZNE: aktywność, obecność, współpraca w grupach, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, prezentacja wybranych treści oraz wyników zrealizowanego zadania: przydzielonego przez prowadzącą zajęcia, zaangażowanie edukacyjne, obserwacja pracy studenta i jego własnej aktywności. Zaliczenie-średnia arytmetyczna wynikająca z ocen uzyskanych za wykonywanie zadań cząstkowych. Egzamin Test/Karta pracy, sprawdzająca wiedzę, umiejętności i postawy studentów, złożone z pytań/zadań otwartych, wymagających rozbudowanych odpowiedzi, z wykorzystaniem posiadanej wiedzy, wykorzystania TIK oraz umiejętności projektowania ćwiczeń wspomagających zdolności matematyczne z wybranego zakresu, np. diagnozy, znajomości pojęć liczbowych, liczenia i innych zagadnień. Ocena stopnia znajomości i rozumienia zasad prowadzenia ww. zajęć, analizy i syntezy informacji oraz rozwiązywania problemów; w tym adekwatności doboru ćwiczeń do rodzaju matematycznej trudności. Poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5 Egzamin Karta pracy złożona z zadań praktyczno-teoretycznych. |
Praktyki zawodowe: |
Wskazana obserwacja zajęć (zdw, zkk) oraz dokumentacji potwierdzającej realizację zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ ĆW-P
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jagoda Przybysz | |
Prowadzący grup: | Jagoda Przybysz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Zajęcia przybliżające studentom szczegółowe, metodyczne działania skierowane do dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III w zakresie konstruowania i prowadzenia zajęć o charakterze dydaktyczno-wyrównawczym i korekcyjno-kompensacyjnym dla dzieci i uczniów z problemami w nauce matematyki. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1) Gruszczyk-Kolczyńska E., Dziecięca matematyka – program dla przedszkoli i placówek integracyjnych, WSiP, Warszawa 1999. 2) Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze, WSiP, Warszawa 1997. 3) Grabowska A., Rymarczyk K., Dysleksja. Od badań mózgu do praktyki, s. 291-302 – Dysleksja i inne zaburzenia w Europie, Instytut Badań Dydaktycznych PAN, Warszawa 2004. 4) Gwardys- Bartmańska M., Myślenie matematyczne. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w przedszkolu, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2017. 5) Jaworska M., Jędrzejewska M., Nawrocka-Skolimowksa K., Dziecinnie prosta matematyka, mFundacja, 2019. 6) Oszwa U., Dyskalkulia, Remedium 2002 nr 2, 8-9. 7) Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2005. 8) Oszwa U., Dziecko z trudnościami w uczeniu się matematyki w perspektywie międzynarodowej – próba syntezy, UMCS - Wydział Pedagogiki i Psychologii, Zakład Psychologii Klinicznej i Neuropsychologii, referat opublikowany na stronie www. Instytutu Edukacji Matematycznej ARS Mathematica. 9) Stryczniewicz B., Praca z uczniem mającym trudności z matematyką, Wydawnictwo Nowik, Opole 2004. 10) Tanajewska A., Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów klas I-III z trudnościami w liczeniu i zdobywaniu umiejętności matematycznych, Wydawnictwo harmonia, Gdańsk 2015. Literatura uzupełniająca: 1) Kosc L., Psychologia i patopsychologia zdolności matematycznych. Problem diagnozy i terapii, Wydawnictwa Radia i Telewizji, Warszawa 1982. 2) Kurczab M., Dyskalkulia w pytaniach i odpowiedziach. Podstawowe informacje dla nauczycieli, Instytut Edukacji Matematycznej ARS Mathematica ISBN, Warszawa 2005. 3) Kurczab M., Praca z uczniem z dysleksją, Fundacja Edukacyjna 4H w Polsce, Warszawa 2007. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT ĆW-P
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wskazane przywołanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu edukacji matematycznej, uzyskanej w toku realizacji przedmiotów takich, jak: Podstawy edukacji matematycznej, Metodyka edukacji matematycznej; wymagana znajomość obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, jako podstaw do kontynuowania edukacji matematycznej. Celem udziału w zajęciach jest kształtowanie kompetencji z zakresu organizowania, realizowania i ewaluowania zajęć korekcyjno - kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych w edukacji wczesnoszkolnej. |
|
Pełny opis: |
Wymagania wstępne: Powtórzenie wiedzy z zakresu Podstaw edukacji matematycznej oraz Metodyki edukacji matematycznej, w celu odwoływania się do realizowanych zagadnień i opracowywania ćwiczeń: 1. Rodzaje, przyczyny, przejawy trudności w uczeniu się matematyki oraz wybrane teorie na ten temat, np. E. Gruszczyk -Kolczyńskiej i E. Zielińskiej, U. Oszwy i innych specjalistów 2. Podstawy metodyki zajęć korekcyjno - kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych; cele, zadania, zasady wspomagania rozwoju umiejętności matematycznych dzieci i młodszych uczniów 3. Psychologiczno-pedagogiczne aspekty indywidualizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego podczas oddziaływań terapeutycznych 4. Korekcja i kompensacja jako oddziaływania terapeutyczne wobec dziecka ze specyficznymi i specjalnymi trudnościami w uczeniu się matematyki; w tym stosowanie TIK 5. Charakterystyka ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki - z brakiem dojrzałości w zakresie rozumowania operacyjnego, z trudnościami w opanowaniu pojęcia liczby i systemu liczbowego 6. Zasady korekcji i kompensacji wobec dziecka ze specyficznymi trudnościami w rozumieniu treści zadań tekstowych; ilustrowanie zadań, algorytmy 7., Ułatwienia stosowane w opanowaniu czterech działań matematycznych 8. Metodyka zajęć korekcyjno – kompensacyjnych – wymagania formalne, sposób dokumentowania realizacji zadań, ćwiczenia 9. Metodyka zajęć dydaktyczno-wyrównawczych - wymagania formalne, sposób dokumentowania realizacji zadań, ćwiczenia 10. Współpraca z rodzicami dziecka/ucznia z trudnościami w uczeniu się matematyki dot. wspomagania rozwoju przedszkolaków i młodszych uczniów. 11. Zagadnienia zgłoszone do omówienia przez studentów. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Baczała D., Jastrząb J., Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2011 2. Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, WSiP, Warszawa 1998 3. Gruszczyk -Kolczyńska E., Dziecięca matematyka. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. WSiP SA, Warszawa 1999 4. Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Wyd. Impuls, Kraków 2006 5. Skorek M. (red.), Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia. T. 1 i 2, PWN, Kraków 2003 (wybrane rozdziały) 6. Pakiety edukacyjne m. in. do ćwiczeń z zakresu doskonalenia umiejętności matematycznych 7. Wybrane przepisy prawa oświatowego, regulujące pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole/placówce 8. Publikacje E. Gruszczyk-Kolczyńskiej na temat wspomagania dzieci w rozwoju umiejętności matematycznych |
|
Uwagi: |
Wskazana obserwacja zajęć (zdw, zkk) oraz dokumentacji potwierdzającej realizację zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".