"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych z dziećmi z problemami w nauce matematyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-JM-9071N
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych z dziećmi z problemami w nauce matematyki
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr IX, tryb niestacjonarny
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Wymagania wstępne i dodatkowe:

Wiedza, umiejętności i kompetencje z zakresu edukacji matematycznej, uzyskanej w toku realizacji przedmiotów takich, jak: Podstawy edukacji matematycznej, Metodyka edukacji matematycznej; wymagana znajomość obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, jako podstaw do kontynuowania edukacji matematycznej.

Pełny opis:

1. Rodzaje, przyczyny, przejawy trudności w uczeniu się matematyki oraz wybrane teorie na ten temat, np. E. Gruszczyk -Kolczyńskiej, E. Zielińskiej

2. Podstawy metodyki zajęć korekcyjno - kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych; cele, zadania, zasady wspomagania rozwoju umiejętności matematycznych dzieci i młodszych uczniów

3. Psychologiczno-pedagogiczne aspekty indywidualizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego podczas oddziaływań

terapeutycznych

4. Korekcja i kompensacja jako oddziaływania terapeutyczne wobec dziecka ze specyficznymi i specjalnymi trudnościami w uczeniu się matematyki; w tym stosowanie TIK

5. Charakterystyka ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki - z brakiem dojrzałości w zakresie rozumowania operacyjnego, z trudnościami w opanowaniu pojęcia liczby i systemu liczbowego

6. Zasady korekcji i kompensacji wobec dziecka ze specyficznymi trudnościami w rozumieniu treści zadań tekstowych; ilustrowanie zadań, algorytmy

7., Ułatwienia stosowane w opanowaniu czterech działań matematycznych

8. Metodyka zajęć korekcyjno – kompensacyjnych – wymagania formalne, sposób dokumentowania realizacji zadań, ćwiczenia

9. Metodyka zajęć dydaktyczno-wyrównawczych - wymagania formalne, sposób dokumentowania realizacji zadań, ćwiczenia

10. Współpraca z rodzicami dziecka/ucznia z trudnościami w uczeniu się matematyki dot. wspomagania rozwoju przedszkolaków i młodszych uczniów.

11. Zagadnienia zgłoszone do omówienia przez studentów.

Literatura:

Podstawowa:

1. Baczała D., Jastrząb J., Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2011

2. Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, WSiP, Warszawa 1998

3. Gruszczyk -Kolczyńska E., Dziecięca matematyka. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. WSiP SA, Warszawa 1999

4. Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Wyd. Impuls, Kraków 2006

5. Skorek M. (red.), Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia. T. 1 i 2, PWN, Kraków 2003 (wybrane rozdziały)

6. Pakiety edukacyjne m. in. do ćwiczeń z zakresu doskonalenia umiejętności matematycznych

7. Wybrane przepisy prawa oświatowego, regulujące pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole/placówce

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student zna i rozumie:

- w pogłębionym stopniu metodykę prowadzenia zajęć korekcyjno - kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych z dziećmi z problemami w nauce czytania i pisania, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej , PPiW_W12, P7S_WG, [SKN W_1.1.10]

- w stopniu zaawansowanym zasady organizacji, prowadzenia i ewaluowania zajęć korekcyjno - kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych, PPiW_W16, P7S_WG, P7S_WK, [SKN W_1.1.13]

-w pogłębionym stopniu metody, treści, cele, formy i środki dydaktyczne terapii pedagogicznej i wspomagania; metodykę i modele nauczania indywidualizującego; rolę TIK, PPiW_W18, P7S_WG, P7S_W

- w zaawansowanym stopniu różne rodzaje i funkcje oceniania, w tym w odniesieniu do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, PPiW_W19, P7S_WG, W_1.1.15

- zastosowanie podczas zajęć oraz dokumentowania ich realizacji technologii informacyjnej (TIK), w tym metod, narzędzi oraz technik pozyskiwania, przetwarzania i prezentowania danych, zgodnie z RODO, PPiW_W29, P7S_WG, P7S_WK

UMIEJĘTNOŚCI

Student potrafi:

--samodzielnie projektować i prowadzić zajęcia korekcyjno - kompensacyjne i dydaktyczno-wyrównawcze; również w grupie zróżnicowanej, indywidualizować oraz dostosowywać zadania metody i treści do potrzeb i możliwości, dokonywać ewaluacji oraz pracować nad doskonaleniem własnego warsztatu pracy, PPiW2_U04, P7S_UW, P7S_UU

- podejmować pracę terapeutyczną z dziećmi i młodszymi uczniami, rozbudzając ich zainteresowania i rozwijając zdolności poznawcze, właściwie dobierać metody, treści, cele, zadania i formy oraz środki dydaktyczne, PPiW_U05, P7S_UU, P7S_UW

- identyfikować i rozbudzać zainteresowania dzieci lub uczniów oraz odpowiednio dostosowywać sposoby i treści kształcenia do warunków nie w pełni przewidywalnych, PPiW_U08, P7S_UW, [U_1.1.6]

- skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych wychowanków z wykorzystaniem różnych rodzajów zabaw, strategii, możliwości placówki oraz potrzeb wychowanków, PPiW_U10, P7S_UW, P7S_UO, [

U_1.1.8]

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student jest gotów do:

-wykorzystania wiedzy w rozwiązywaniu problemów metodycznych, poznawczych i praktycznych, zasięgania opinii specjalistów (z zespołu) w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów diagnostycznych i terapeutycznych, PPiW_K09, P7S_KK

-efektywnie pracować w środowiskach zróżnicowanych pod względem kulturowym oraz z dziećmi z doświadczeniem migracyjnym, m. in. z tymi, dla których język polski jest drugim językiem, PPiW_U14, P7S_UW, P7S_UK , P7S_UU, [ SKN U_1.1.12]

Metody i kryteria oceniania:

„ocena ogólna ustalana jest na podstawie średniej z ocen poszczególnych form zajęciowych”.WIEDZA i UMIEJĘTNOŚCI:

 Analiza opracowania konspektu zajęć oraz praktycznej realizacji w grupie studenckiej, np. charakterystyka zaburzenia (potrzeby specjalnej dziecka/ucznia) oraz przygotowanie adekwatnego programu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (zestawu ćwiczeń) lub dydaktyczno-wyrównawczych ; prezentacja wyników na forum grupy; dyskusja w grupie, umiejętność argumentowania swojego stanowiska połączona z odwołaniem się do literatury merytoryczno-metodycznej oraz z wykorzystaniem TIK

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

 aktywność, obecność, współpraca w grupach, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, prezentacja wybranych treści oraz wyników zrealizowanego zadania: przydzielonego przez prowadzącą zajęcia, zaangażowanie edukacyjne, obserwacja pracy studenta i jego własnej aktywności.

Zaliczenie-średnia arytmetyczna wynikająca z ocen uzyskanych za wykonywanie zadań cząstkowych.

Egzamin

Test/Karta pracy, sprawdzająca wiedzę, umiejętności i postawy studentów, złożone z pytań/zadań otwartych, wymagających rozbudowanych odpowiedzi, z wykorzystaniem posiadanej wiedzy, wykorzystania TIK oraz umiejętności projektowania ćwiczeń wspomagających zdolności matematyczne z wybranego zakresu, np. diagnozy, znajomości pojęć liczbowych, liczenia i innych zagadnień. Ocena stopnia znajomości i rozumienia zasad prowadzenia ww. zajęć, analizy i syntezy informacji oraz rozwiązywania problemów; w tym adekwatności doboru ćwiczeń do rodzaju matematycznej trudności.

Poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

Praktyki zawodowe:

Wskazana obserwacja zajęć dydaktyczno-wyrównawczych i korekcyjno-kompensacyjnych oraz sposobów ich dokumentowania podczas praktyk zawodowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Egzamin
Skrócony opis:

Wskazane przywołanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu edukacji matematycznej, uzyskanej w toku realizacji przedmiotów takich, jak: Podstawy edukacji matematycznej, Metodyka edukacji matematycznej; wymagana znajomość obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, jako podstaw do kontynuowania edukacji matematycznej.

Celem udziału w zajęciach jest kształtowanie kompetencji z zakresu organizowania, realizowania i ewaluowania zajęć korekcyjno - kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych w edukacji wczesnoszkolnej.

Pełny opis:

Wymagania wstępne:

Powtórzenie wiedzy z zakresu Podstaw edukacji matematycznej oraz Metodyki edukacji matematycznej, w celu odwoływania się do realizowanych zagadnień i opracowywania ćwiczeń:

1. Rodzaje, przyczyny, przejawy trudności w uczeniu się matematyki oraz wybrane teorie na ten temat, np. E. Gruszczyk -Kolczyńskiej, E. Zielińskiej

2. Podstawy metodyki zajęć korekcyjno - kompensacyjnych i dydaktyczno-wyrównawczych; cele, zadania, zasady wspomagania rozwoju umiejętności matematycznych dzieci i młodszych uczniów

3. Psychologiczno-pedagogiczne aspekty indywidualizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego podczas oddziaływań

terapeutycznych

4. Korekcja i kompensacja jako oddziaływania terapeutyczne wobec dziecka ze specyficznymi i specjalnymi trudnościami w uczeniu się matematyki; w tym stosowanie TIK

5. Charakterystyka ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki - z brakiem dojrzałości w zakresie rozumowania operacyjnego, z trudnościami w opanowaniu pojęcia liczby i systemu liczbowego

6. Zasady korekcji i kompensacji wobec dziecka ze specyficznymi trudnościami w rozumieniu treści zadań tekstowych; ilustrowanie zadań, algorytmy

7., Ułatwienia stosowane w opanowaniu czterech działań matematycznych

8. Metodyka zajęć korekcyjno – kompensacyjnych – wymagania formalne, sposób dokumentowania realizacji zadań, ćwiczenia

9. Metodyka zajęć dydaktyczno-wyrównawczych - wymagania formalne, sposób dokumentowania realizacji zadań, ćwiczenia

10. Współpraca z rodzicami dziecka/ucznia z trudnościami w uczeniu się matematyki dot. wspomagania rozwoju przedszkolaków i młodszych uczniów.

11. Zagadnienia zgłoszone do omówienia przez studentów.

Literatura:

Podstawowa:

1. Baczała D., Jastrząb J., Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2011

2. Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, WSiP, Warszawa 1998

3. Gruszczyk -Kolczyńska E., Dziecięca matematyka. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. WSiP SA, Warszawa 1999

4. Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Wyd. Impuls, Kraków 2006

5. Skorek M. (red.), Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia. T. 1 i 2, PWN, Kraków 2003 (wybrane rozdziały)

6. Pakiety edukacyjne m. in. do ćwiczeń z zakresu doskonalenia umiejętności matematycznych

7. Wybrane przepisy prawa oświatowego, regulujące pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole/placówce

Uwagi:

Wskazana obserwacja zajęć dydaktyczno-wyrównawczych i korekcyjno-kompensacyjnych oraz sposobów ich dokumentowania podczas praktyk zawodowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)