Planowanie i ewaluacja pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej w przedszkolu i klasach 1-3
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-JM-9011S |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Planowanie i ewaluacja pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej w przedszkolu i klasach 1-3 |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr IX, tryb stacjonarny |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
W wyniku udziału w zajęciach praktycznych student zdobędzie przygotowanie do planowania i ewaluacji pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej w przedszkolu oraz w klasach I-III, zgodnie z obowiązującymi standardami i przepisami prawa oświatowego oraz wymogami etycznymi. |
Pełny opis: |
Treści realizowane podczas zajęć: 1. Wyjaśnienie terminów m.in. planowanie, ewaluacja, przedszkole, klasy 1-3. 2. Kompetencje nauczyciela. 3. Zadania nauczycieli w zakresie realizacji podstawy programowej. 4. Zadania dyrektora w zakresie realizacja podstawy programowej. 5. Organizacja pracy w przedszkolu i klasach 1-3. 6. Analiza podstawy programowej w kontekście planowania pracy dydaktyczno-wychowawczej w przedszkolu i klasach 1-3. 7. Kompetencje kluczowe – ich analiza oraz warunki oraz sposoby ich kształtowania u dzieci/uczniów. 8. Po co planować pracę dydaktyczną? – rodzaje planowania dydaktycznego. 9. Metody i techniki nauczania i różnice między nimi. 10. Dokumenty obowiązujące w pracy nauczyciela-praktyka: - plan wynikowy/rozkład materiału - plan pracy wychowawcy - program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych - dziennik lekcyjny - arkusze diagnostyczne np. wychowania przedszkolnego - karty oceny opisowej i na zebrania cykliczne - wymagania edukacyjne/kryteria oceniania i warunki oceny 11. Innowacja w wychowaniu przedszkolnem i edukacji wczesnoszkolnej. 12. Sposoby diagnozy i ewaluacji wykorzystywane w pracy nauczyciela. 13. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i WWR. 14. Awans zawodowy nauczyciela. 15. Plany, programy nauczyciela obowiązujące w przedszkolu i szkole. 16. Zagadnienia zgłoszone przez studentów z obszaru problematyki planowania i ewaluacji |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Ustawa Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016r., poz. 59 z późn. zmianami 2. Ustawa Karta Nauczyciela (wybrane regulacje prawne) 3. Ustawa o systemie oświaty(wybrane regulacje prawne) 4. Wprowadzenie do dydaktyki bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp), Wyd. III zm., Radom 2018 5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej, Dz. U. z 2017r., poz. 356, Dz.U z 2024r., poz.996 6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2017r., poz. 1591 7.Planowanie, realizacja i ewaluacja pracy nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej. Materiały szkoleniowe ORE (2015) https://www.ore.edu.pl, data dodania: 2015-02-02 Uzupełniająca: 1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli (…), Dz. U. z 2022r., poz. 1610 2. Rozporządzenie MEiN ws. ramowych planów nauczania 3. Rozporządzenia ws. bhp w szkołach i placówkach oświatowych; wersja aktualna 4. Rozporządzenia ws. organizacji turystyki i krajoznawstwa (…);wersja aktualna 5. Strony internetowe, np. www CIOP, ZUS, MEiN, Kuratorium Oświaty i inne 6. Czasopisma branżowe, np. Dyrektor Szkoły, Bliżej przedszkola, ATEST i inne |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student zna i rozumie: - w stopniu zaawansowanym kluczowe zagadnienia obejmujące rolę innowacji pedagogicznych w obszarze wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, inspirujących do planowania i organizacji własnej pracy -uzasadnione i odpowiednio dobrane procedury projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne, w tym zakres i jakość wsparcia społecznego, -w zaawansowanym stopniu różne rodzaje i funkcje oceniania, planować ich zastosowanie, analizować skuteczność; w tym w odniesieniu do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi UMIEJĘTNOŚCI („Student potrafi…”): -obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów i innowacyjnie realizować zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych, -w procesie planowania zajęć brać pod uwagę rozwijanie kompetencji kluczowych dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów oraz inspirować do uczenia się -tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące dzieci lub uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować własne działania do realizowania zadań i rozwiązywania różnych nietypowych problemów w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia - samodzielnie analizować, twórczo interpretować oraz prezentować własne poglądy pomysły, wątpliwości, popierając je argumentacją w odniesieniu do planowania i ewaluacji pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej w przedszkolu i klasach I-III KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student jest gotów do: -- zaangażowania się w doskonalenie procesu planowania i ewaluacji pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej w przedszkolu i klasach I-III, w pracy w zespole w tym celu i współpracy z nauczycielami, -wykorzystania wiedzy w rozwiązywaniu problemów z zakresu planowania i ewaluacji, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty w zakresie: 1. WIEDZY weryfikuje się poprzez: - przygotowanie (portfolio w formie projektu) zawierającego: test diagnostyczny w wychowaniu przedszkolnym, sprawdzian po klasie 1,2,3 z edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej, konspekt lekcji, fragment planu wynikowego z uwzględnieniem kręgu tematycznego, tematów dnia, wymagań, kryteriów na poszczególne oceny, plan pracy wychowawcy, karta ewaluacji. 2.UMIEJĘTNOŚCI weryfikowane są poprzez: - obecność i aktywna postawa studenta na zajęciach; obserwacja pracy studenta podczas zajęć, zadania cząstkowe studentów. 3.KOMPETENCJE SPOŁECZNE weryfikowane są poprzez: - ocenę postawy i aktywności studenta podczas zajęć. Na ocenę końcową przedmiotu składa się średnia arytmetyczna z ocen uzyskanych na podstawie prac i działań realizowanych przez studentów z omawianych zagadnień. Kryteria oceniania zadań WIEDZA i UMIEJĘTNOŚCI: - realizacja ćwiczeń, np. samodzielne, krytyczne i twórcze prezentowanie wypracowanych materiałów z uwzględnieniem treści, metod, form i środków dydaktycznych, stosownie do zróżnicowanych (indywidualnych) potrzeb dzieci i uczniów, -prezentacja wyników pracy własnej lub grupowej na forum grupy; dyskusja, umiejętność argumentowania swojego stanowiska połączona z odwołaniem się do literatury merytoryczno-metodycznej oraz z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, -wkład pracy własnej, innowacyjność. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: -aktywność, obecność, współpraca w grupach, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, prezentacja wybranych treści oraz wyników zrealizowanych zadań, zaangażowanie edukacyjne, obserwacja pracy studenta i jego własnej aktywności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT ĆW-P
ĆW-P
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W wyniku udziału w zajęciach praktycznych student zdobędzie przygotowanie do planowania i ewaluacji pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej w przedszkolu oraz w klasach I-III, zgodnie z obowiązującymi standardami i przepisami prawa oświatowego oraz wymogami etycznymi. |
|
Pełny opis: |
Treści/Zagadnienia 1. Organizacja pracy w przedszkolu-funkcje i zadania placówki; rekomendacje do planowania i ewaluowania bezpiecznie zorganizowanej pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej w przedszkolu; potrzeby dziecka 2. Organizacja pracy w edukacji wczesnoszkolnej - funkcje i zadania tego etapu edukacyjnego; rekomendacje do planowania i ewaluowania bezpiecznie zorganizowanej pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej w w klasach I-III; potrzeby młodszego ucznia 3. Podstawa programowa i jej znaczenie w procesie planowania pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej w przedszkolu oraz w klasach I-III 4. Projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym; sposoby oceniania postępów edukacyjnych dziecka/ucznia/nauczyciela/wychowawcy 5. Kompetencje kluczowe oraz warunki ich kształtowania u dzieci i młodszych uczniów 6. Ramowe plany dnia w przedszkolach; psychopedagogiczne zasady organizacji aktywności dzieci w różnych grupach wiekowych 7. Ramowe plany nauczania a organizacja zajęć w szkole (klasy I-III); w tym dla uczniów ze SPE 8. Integralne ujęcie wychowania w przedszkolu- wymagania, dobre praktyki, programy, projekty zajęć 9. Kształcenie systemem zintegrowanym – wymagania, dobre praktyki, programy, projekty zajęć 10. Zadania przedszkola i szkoły w zakresie organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz WWR 11. Współpraca przedszkola i szkoły z rodzicami dzieci/uczniów oraz środowiskiem lokalnym; w tym kulturotwórcza rola placówki oświatowej 12. Kalendarz imprez i uroczystości oraz wycieczek-znaczenie w pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej w przedszkolu i w klasach I-III 13. Rola innowacji pedagogicznych w obszarze wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej 14. Zagadnienia zgłoszone przez studentów; analiza zdarzeń pedagogicznych z obszaru problematyki planowania i ewaluacji |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Ustawa Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016r., poz. 59 z późn. zmianami 2. Ustawa Karta Nauczyciela (wybrane regulacje prawne) 3. Ustawa o systemie oświaty(wybrane regulacje prawne) 4. Wprowadzenie do dydaktyki bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp), Wyd. III zm., Radom 2018 5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej, Dz. U. z 2017r., poz. 356 6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2017r., poz. 1591 Uzupełniająca: 1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli (…), Dz. U. z 2022r., poz. 1610 2. Rozporządzenie MEiN ws. ramowych planów nauczania 3. Rozporządzenia ws. bhp w szkołach i placówkach oświatowych; wersja aktualna 4. Rozporządzenia ws. organizacji turystyki i krajoznawstwa (…);wersja aktualna 5. Strony internetowe, np. www CIOP, ZUS, MEiN, Kuratorium Oświaty i inne 6. Czasopisma branżowe, np. Dyrektor Szkoły, Bliżej przedszkola, ATEST i inne |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania zadań WIEDZA i UMIEJĘTNOŚCI: - realizacja ćwiczeń, np. samodzielne, krytyczne i twórcze prezentowanie zagadnień, przydzielonych do opracowania przez prowadzącego (ramowy plan dnia w przedszkolu, projekt edukacyjny/ scenariusz zajęć całodniowych), z refleksyjną adaptacją treści, metod, form i środków dydaktycznych, stosownie do zróżnicowanych (indywidualnych )potrzeb dzieci i uczniów; -prezentacja wyników pracy własnej lub grupowej na forum grupy; dyskusja, umiejętność argumentowania swojego stanowiska połączona z odwołaniem się do literatury merytoryczno-metodycznej oraz z wykorzystaniem nowoczesnych technologii -wkład pracy własnej, innowacyjność KOMPETENCJE SPOŁECZNE: -aktywność, obecność, współpraca w grupach, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, prezentacja wybranych treści oraz wyników zrealizowanych zadań, zaangażowanie edukacyjne, obserwacja pracy studenta i jego własnej aktywności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ ĆW-P
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Gołębieska-Wesołowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gołębieska-Wesołowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W wyniku udziału w zajęciach praktycznych student zdobędzie przygotowanie do planowania i ewaluacji pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej w przedszkolu oraz w klasach I-III, zgodnie z obowiązującymi standardami i przepisami prawa oświatowego oraz wymogami etycznymi. |
|
Pełny opis: |
Treści realizowane podczas zajęć: 1. Wyjaśnienie terminów m.in. planowanie, ewaluacja, przedszkole, klasy 1-3. 2. Kompetencje nauczyciela. 3. Zadania nauczycieli w zakresie realizacji podstawy programowej. 4. Zadania dyrektora w zakresie realizacja podstawy programowej. 5. Organizacja pracy w przedszkolu i klasach 1-3. 6. Analiza podstawy programowej w kontekście planowania pracy dydaktyczno-wychowawczej w przedszkolu i klasach 1-3. 7. Kompetencje kluczowe – ich analiza oraz warunki oraz sposoby ich kształtowania u dzieci/uczniów. 8. Po co planować pracę dydaktyczną? – rodzaje planowania dydaktycznego. 9. Metody i techniki nauczania i różnice między nimi. 10. Dokumenty obowiązujące w pracy nauczyciela-praktyka: - plan wynikowy/rozkład materiału - plan pracy wychowawcy - program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych - dziennik lekcyjny - arkusze diagnostyczne np. wychowania przedszkolnego - karty oceny opisowej i na zebrania cykliczne - wymagania edukacyjne/kryteria oceniania i warunki oceny 11. Innowacja w wychowaniu przedszkolnem i edukacji wczesnoszkolnej. 12. Sposoby diagnozy i ewaluacji wykorzystywane w pracy nauczyciela. 13. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i WWR. 14. Awans zawodowy nauczyciela. 15. Plany, programy nauczyciela obowiązujące w przedszkolu i szkole. 16. Zagadnienia zgłoszone przez studentów z obszaru problematyki planowania i ewaluacji |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Ustawa Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016r., poz. 59 z późn. zmianami 2. Ustawa Karta Nauczyciela (wybrane regulacje prawne) 3. Ustawa o systemie oświaty(wybrane regulacje prawne) 4. Wprowadzenie do dydaktyki bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp), Wyd. III zm., Radom 2018 5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej, Dz. U. z 2017r., poz. 356, Dz.U z 2024r., poz.996 6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2017r., poz. 1591 7.Planowanie, realizacja i ewaluacja pracy nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej. Materiały szkoleniowe ORE (2015) https://www.ore.edu.pl, data dodania: 2015-02-02 Uzupełniająca: 1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli (…), Dz. U. z 2022r., poz. 1610 2. Rozporządzenie MEiN ws. ramowych planów nauczania 3. Rozporządzenia ws. bhp w szkołach i placówkach oświatowych; wersja aktualna 4. Rozporządzenia ws. organizacji turystyki i krajoznawstwa (…);wersja aktualna 5. Strony internetowe, np. www CIOP, ZUS, MEiN, Kuratorium Oświaty i inne 6. Czasopisma branżowe, np. Dyrektor Szkoły, Bliżej przedszkola, ATEST i inne |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".