"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Planowanie i ewaluacja pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej w przedszkolu i klasach 1-3

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-JM-9011S
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Planowanie i ewaluacja pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej w przedszkolu i klasach 1-3
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr IX, tryb stacjonarny
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

W wyniku udziału w zajęciach praktycznych student zdobędzie przygotowanie do planowania i ewaluacji pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej w przedszkolu oraz w klasach I-III, zgodnie z obowiązującymi standardami i przepisami prawa oświatowego oraz wymogami etycznymi.

Pełny opis:

Treści realizowane podczas zajęć:

1. Wyjaśnienie terminów m.in. planowanie, ewaluacja, przedszkole, klasy 1-3.

2. Kompetencje nauczyciela.

3. Zadania nauczycieli w zakresie realizacji podstawy programowej.

4. Zadania dyrektora w zakresie realizacja podstawy programowej.

5. Organizacja pracy w przedszkolu i klasach 1-3.

6. Analiza podstawy programowej w kontekście planowania pracy dydaktyczno-wychowawczej w przedszkolu i klasach 1-3.

7. Kompetencje kluczowe – ich analiza oraz warunki oraz sposoby ich kształtowania u dzieci/uczniów.

8. Po co planować pracę dydaktyczną? – rodzaje planowania dydaktycznego.

9. Metody i techniki nauczania i różnice między nimi.

10. Dokumenty obowiązujące w pracy nauczyciela-praktyka:

- plan wynikowy/rozkład materiału

- plan pracy wychowawcy

- program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych

- dziennik lekcyjny

- arkusze diagnostyczne np. wychowania przedszkolnego

- karty oceny opisowej i na zebrania cykliczne

- wymagania edukacyjne/kryteria oceniania i warunki oceny

11. Innowacja w wychowaniu przedszkolnem i edukacji wczesnoszkolnej.

12. Sposoby diagnozy i ewaluacji wykorzystywane w pracy nauczyciela.

13. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i WWR.

14. Awans zawodowy nauczyciela.

15. Plany, programy nauczyciela obowiązujące w przedszkolu i szkole.

16. Zagadnienia zgłoszone przez studentów z obszaru problematyki planowania i ewaluacji

Literatura:

Podstawowa:

1. Ustawa Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016r., poz. 59 z późn. zmianami

2. Ustawa Karta Nauczyciela (wybrane regulacje prawne)

3. Ustawa o systemie oświaty(wybrane regulacje prawne)

4. Wprowadzenie do dydaktyki bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp), Wyd. III zm., Radom 2018

5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej, Dz. U. z 2017r., poz. 356, Dz.U z 2024r., poz.996

6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2017r., poz. 1591

7.Planowanie, realizacja i ewaluacja pracy nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej. Materiały szkoleniowe ORE (2015) https://www.ore.edu.pl, data dodania: 2015-02-02

Uzupełniająca:

1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli (…), Dz. U. z 2022r., poz. 1610

2. Rozporządzenie MEiN ws. ramowych planów nauczania

3. Rozporządzenia ws. bhp w szkołach i placówkach oświatowych; wersja aktualna

4. Rozporządzenia ws. organizacji turystyki i krajoznawstwa (…);wersja aktualna

5. Strony internetowe, np. www CIOP, ZUS, MEiN, Kuratorium Oświaty i inne

6. Czasopisma branżowe, np. Dyrektor Szkoły, Bliżej przedszkola, ATEST i inne

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student zna i rozumie:

- w stopniu zaawansowanym kluczowe zagadnienia obejmujące rolę innowacji pedagogicznych w obszarze wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, inspirujących do planowania i organizacji własnej pracy

-uzasadnione i odpowiednio dobrane procedury projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne, w tym zakres i jakość wsparcia społecznego,

-w zaawansowanym stopniu różne rodzaje i funkcje oceniania, planować ich zastosowanie, analizować skuteczność; w tym w odniesieniu do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

UMIEJĘTNOŚCI („Student potrafi…”):

-obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów i innowacyjnie realizować zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych,

-w procesie planowania zajęć brać pod uwagę rozwijanie kompetencji kluczowych dzieci lub uczniów,

w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów oraz inspirować do uczenia się

-tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące dzieci lub uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować własne działania do realizowania zadań i rozwiązywania różnych nietypowych problemów w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia

- samodzielnie analizować, twórczo interpretować oraz prezentować własne poglądy pomysły, wątpliwości, popierając je argumentacją w odniesieniu do planowania i ewaluacji pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej w przedszkolu i klasach I-III

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student jest gotów do:

-- zaangażowania się w doskonalenie procesu planowania i ewaluacji pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej w przedszkolu i klasach I-III, w pracy w zespole w tym celu i współpracy z nauczycielami,

-wykorzystania wiedzy w rozwiązywaniu problemów z zakresu planowania i ewaluacji, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności

Metody i kryteria oceniania:

Efekty w zakresie:

1. WIEDZY weryfikuje się poprzez:

- przygotowanie (portfolio w formie projektu) zawierającego: test diagnostyczny w wychowaniu przedszkolnym, sprawdzian po klasie 1,2,3 z edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej, konspekt lekcji, fragment planu wynikowego z uwzględnieniem kręgu tematycznego, tematów dnia, wymagań, kryteriów na poszczególne oceny, plan pracy wychowawcy, karta ewaluacji.

2.UMIEJĘTNOŚCI weryfikowane są poprzez:

- obecność i aktywna postawa studenta na zajęciach; obserwacja pracy studenta podczas zajęć, zadania cząstkowe studentów.

3.KOMPETENCJE SPOŁECZNE weryfikowane są poprzez:

- ocenę postawy i aktywności studenta podczas zajęć.

Na ocenę końcową przedmiotu składa się średnia arytmetyczna z ocen uzyskanych na podstawie prac i działań realizowanych przez studentów z omawianych zagadnień.

Kryteria oceniania zadań

WIEDZA i UMIEJĘTNOŚCI:

- realizacja ćwiczeń, np. samodzielne, krytyczne i twórcze prezentowanie wypracowanych materiałów z uwzględnieniem treści, metod, form i środków dydaktycznych, stosownie do zróżnicowanych (indywidualnych) potrzeb dzieci i uczniów,

-prezentacja wyników pracy własnej lub grupowej na forum grupy; dyskusja, umiejętność argumentowania swojego stanowiska połączona z odwołaniem się do literatury merytoryczno-metodycznej oraz z wykorzystaniem nowoczesnych technologii,

-wkład pracy własnej, innowacyjność.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

-aktywność, obecność, współpraca w grupach, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, prezentacja wybranych treści oraz wyników zrealizowanych zadań, zaangażowanie edukacyjne, obserwacja pracy studenta i jego własnej aktywności.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W wyniku udziału w zajęciach praktycznych student zdobędzie przygotowanie do planowania i ewaluacji pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej w przedszkolu oraz w klasach I-III, zgodnie z obowiązującymi standardami i przepisami prawa oświatowego oraz wymogami etycznymi.

Pełny opis:

Treści/Zagadnienia

1. Organizacja pracy w przedszkolu-funkcje i zadania placówki; rekomendacje do planowania i ewaluowania bezpiecznie zorganizowanej pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej w przedszkolu; potrzeby dziecka

2. Organizacja pracy w edukacji wczesnoszkolnej - funkcje i zadania tego etapu edukacyjnego; rekomendacje do planowania i ewaluowania bezpiecznie zorganizowanej pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej w w klasach I-III; potrzeby młodszego ucznia

3. Podstawa programowa i jej znaczenie w procesie planowania pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej w przedszkolu oraz w klasach I-III

4. Projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym; sposoby oceniania postępów edukacyjnych dziecka/ucznia/nauczyciela/wychowawcy

5. Kompetencje kluczowe oraz warunki ich kształtowania u dzieci i młodszych uczniów

6. Ramowe plany dnia w przedszkolach; psychopedagogiczne zasady organizacji aktywności dzieci w różnych grupach wiekowych

7. Ramowe plany nauczania a organizacja zajęć w szkole (klasy I-III); w tym dla uczniów ze SPE

8. Integralne ujęcie wychowania w przedszkolu- wymagania, dobre praktyki, programy, projekty zajęć

9. Kształcenie systemem zintegrowanym – wymagania, dobre praktyki, programy, projekty zajęć

10. Zadania przedszkola i szkoły w zakresie organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz WWR

11. Współpraca przedszkola i szkoły z rodzicami dzieci/uczniów oraz środowiskiem lokalnym; w tym kulturotwórcza rola placówki oświatowej

12. Kalendarz imprez i uroczystości oraz wycieczek-znaczenie w pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej w przedszkolu i w klasach I-III

13. Rola innowacji pedagogicznych w obszarze wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej

14. Zagadnienia zgłoszone przez studentów; analiza zdarzeń pedagogicznych z obszaru problematyki planowania i ewaluacji

Literatura:

Podstawowa:

1. Ustawa Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016r., poz. 59 z późn. zmianami

2. Ustawa Karta Nauczyciela (wybrane regulacje prawne)

3. Ustawa o systemie oświaty(wybrane regulacje prawne)

4. Wprowadzenie do dydaktyki bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp), Wyd. III zm., Radom 2018

5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej, Dz. U. z 2017r., poz. 356

6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2017r., poz. 1591

Uzupełniająca:

1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli (…), Dz. U. z 2022r., poz. 1610

2. Rozporządzenie MEiN ws. ramowych planów nauczania

3. Rozporządzenia ws. bhp w szkołach i placówkach oświatowych; wersja aktualna

4. Rozporządzenia ws. organizacji turystyki i krajoznawstwa (…);wersja aktualna

5. Strony internetowe, np. www CIOP, ZUS, MEiN, Kuratorium Oświaty i inne

6. Czasopisma branżowe, np. Dyrektor Szkoły, Bliżej przedszkola, ATEST i inne

Uwagi:

Kryteria oceniania zadań

WIEDZA i UMIEJĘTNOŚCI:

- realizacja ćwiczeń, np. samodzielne, krytyczne i twórcze prezentowanie zagadnień, przydzielonych do opracowania przez prowadzącego (ramowy plan dnia w przedszkolu, projekt edukacyjny/ scenariusz zajęć całodniowych), z refleksyjną adaptacją treści, metod, form i środków dydaktycznych, stosownie do zróżnicowanych (indywidualnych )potrzeb dzieci i uczniów;

-prezentacja wyników pracy własnej lub grupowej na forum grupy; dyskusja, umiejętność argumentowania swojego stanowiska połączona z odwołaniem się do literatury merytoryczno-metodycznej oraz z wykorzystaniem nowoczesnych technologii

-wkład pracy własnej, innowacyjność

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

-aktywność, obecność, współpraca w grupach, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, prezentacja wybranych treści oraz wyników zrealizowanych zadań, zaangażowanie edukacyjne, obserwacja pracy studenta i jego własnej aktywności.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gołębieska-Wesołowska
Prowadzący grup: Agnieszka Gołębieska-Wesołowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W wyniku udziału w zajęciach praktycznych student zdobędzie przygotowanie do planowania i ewaluacji pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej w przedszkolu oraz w klasach I-III, zgodnie z obowiązującymi standardami i przepisami prawa oświatowego oraz wymogami etycznymi.

Pełny opis:

Treści realizowane podczas zajęć:

1. Wyjaśnienie terminów m.in. planowanie, ewaluacja, przedszkole, klasy 1-3.

2. Kompetencje nauczyciela.

3. Zadania nauczycieli w zakresie realizacji podstawy programowej.

4. Zadania dyrektora w zakresie realizacja podstawy programowej.

5. Organizacja pracy w przedszkolu i klasach 1-3.

6. Analiza podstawy programowej w kontekście planowania pracy dydaktyczno-wychowawczej w przedszkolu i klasach 1-3.

7. Kompetencje kluczowe – ich analiza oraz warunki oraz sposoby ich kształtowania u dzieci/uczniów.

8. Po co planować pracę dydaktyczną? – rodzaje planowania dydaktycznego.

9. Metody i techniki nauczania i różnice między nimi.

10. Dokumenty obowiązujące w pracy nauczyciela-praktyka:

- plan wynikowy/rozkład materiału

- plan pracy wychowawcy

- program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych

- dziennik lekcyjny

- arkusze diagnostyczne np. wychowania przedszkolnego

- karty oceny opisowej i na zebrania cykliczne

- wymagania edukacyjne/kryteria oceniania i warunki oceny

11. Innowacja w wychowaniu przedszkolnem i edukacji wczesnoszkolnej.

12. Sposoby diagnozy i ewaluacji wykorzystywane w pracy nauczyciela.

13. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i WWR.

14. Awans zawodowy nauczyciela.

15. Plany, programy nauczyciela obowiązujące w przedszkolu i szkole.

16. Zagadnienia zgłoszone przez studentów z obszaru problematyki planowania i ewaluacji

Literatura:

Podstawowa:

1. Ustawa Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016r., poz. 59 z późn. zmianami

2. Ustawa Karta Nauczyciela (wybrane regulacje prawne)

3. Ustawa o systemie oświaty(wybrane regulacje prawne)

4. Wprowadzenie do dydaktyki bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp), Wyd. III zm., Radom 2018

5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej, Dz. U. z 2017r., poz. 356, Dz.U z 2024r., poz.996

6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2017r., poz. 1591

7.Planowanie, realizacja i ewaluacja pracy nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej. Materiały szkoleniowe ORE (2015) https://www.ore.edu.pl, data dodania: 2015-02-02

Uzupełniająca:

1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli (…), Dz. U. z 2022r., poz. 1610

2. Rozporządzenie MEiN ws. ramowych planów nauczania

3. Rozporządzenia ws. bhp w szkołach i placówkach oświatowych; wersja aktualna

4. Rozporządzenia ws. organizacji turystyki i krajoznawstwa (…);wersja aktualna

5. Strony internetowe, np. www CIOP, ZUS, MEiN, Kuratorium Oświaty i inne

6. Czasopisma branżowe, np. Dyrektor Szkoły, Bliżej przedszkola, ATEST i inne

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)