Współpraca nauczyciela z rodziną i środowiskiem społecznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-JM-8101N |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Współpraca nauczyciela z rodziną i środowiskiem społecznym |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr VIII, tryb niestacjonarny |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
W wyniku udziału w zajęciach student będzie potrafił opisać rolę nauczyciela (i innych specjalistów, zatrudnionych w placówce) w organizacji opieki i wychowania, wspomagania edukacyjnego i społecznego rodziców dzieci/młodszych uczniów. Student uświadomi sobie konieczność samokształcenia i refleksyjnego oceniania własnych kompetencji w zakresie współpracy z innymi podmiotami-rodziną, poradnią, gminą, domem kultury i innymi instytucjami. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przekazanie wiedzy, dotyczącej rodziny, współpracy nauczyciela i rodziny, postaw rodzicielskich, na temat instytucji w środowisku społecznym i lokalnym. Zakłada się, że student będzie umiał analizować jakość środowiska społecznego, środowiska życia dziecka, organizację opieki i wychowania dziecka/młodszego ucznia, informować rodzinę o możliwościach uzyskania pomocy i wsparcia. Student określi zakres współpracy nauczyciela z rodziną, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, z jst, GOPS-em i MOPS-em, instytucjami kultury i innymi. Udział w zajęciach będzie służył inicjowaniu i podejmowaniu profesjonalnych działań pedagogicznych w szkole/placówce/środowisku, dokształcaniu się, samokształceniu i rozwoju osobistym na temat współpracy z rodziną i środowiskiem. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Cęcelek G., Potoczna M., Przybysz-Zaremba M. (red.), Rodzina-Szkoła-Środowisko społeczne-obszary kształtowania kreatywności i twórczości dziecka (ucznia), Wyd. PWSZ, Skierniewice 2016 (wybrane rozdziały) 2. Janicka-Panek T., Dialog dorosłego z dzieckiem jako źródło wiedzy o rozwoju wychowanka oraz jego środowisku wychowawczym, [w:] E. Stokowska-Zagdan, E. Woźnicka, G. Cęcelek (red.), Szkoła jako przestrzeń budowania edukacyjnego dialogu, Difin, Warszawa 2021(wybrane rozdziały) 3. Kwaśniewska G., Interdyscyplinarność procesu wczesnej interwencji wobec dziecka i jego rodziny, UMCS, Lublin 2007(wybrane rozdziały) 4. Piotrowicz R. ( red.), Małe dziecko. Troska , akceptacja, bezpieczeństwo uczenia, Wyd. APS, Warszawa 2017(wybrane rozdziały) 5. Piotrowicz R. (red.), Małe dziecko. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka, Wyd. APS, Warszawa 2017(wybrane rozdziały) 6. Twardowski A., Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym. Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2012(wybrane rozdziały) Uzupełniająca: 1. Czasopisma pedagogiczne (wybrane artykuły) 2. Wybrane przepisy prawa oświatowego dot. współpracy placówek oświatowych z rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka oraz środowiskiem społecznym. 3. Czasopisma branżowe : DYREKTOR PRZEDSZKOLA, DYREKTOR SZKOŁY, BLIŻEJ PRZEDSZKOLA i inne. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student zna i rozumie: -w stopniu pogłębionym wiedzę dotyczącą rodziny, współpracy nauczyciela i rodziny, wiedzę na temat postaw rodzicielskich, na temat instytucji w środowisku społecznym i lokalnym, -zna i rozumie zasady organizacji współpracy nauczyciela z rodziną oraz środowiskiem społecznym, -zna możliwości i sposoby zastosowania uznanego modelu pracy z dzieckiem i rodziną; zadań specjalistów na etapie diagnozy, planowania oraz realizowania UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi: - profesjonalnie wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu wsparcia dla rodziny dziecka oraz wykorzystania inspirującego rozwój środowiska społecznego i lokalnego - analizować jakość środowiska społecznego, środowiska życia dziecka, organizacji opieki i wychowania dziecka/młodszego ucznia; w tym rolę rodziny, informować rodzinę o możliwościach uzyskania pomocy i wsparcia, -trafnie analizować działania w zakresie własnego rozwoju oraz samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych oraz technologii informacyjno-komunikacyjnych KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student jest gotów do: -realizacji zadań i podejmowania odpowiedzialności oraz wypełniania zobowiązań wobec rodziny, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach w otoczeniu społecznym, realizujących działania oświatowo-wychowawcze - inicjowania i podejmowania profesjonalnych działań pedagogicznych w szkole/placówce/środowisku, do dokształcania się, samokształcenia i rozwoju osobistego na temat współpracy z rodziną i środowiskiem. |
Metody i kryteria oceniania: |
WIEDZA i UMIEJĘTNOŚCI: - realizacja zadań, np. samodzielne , krytyczne i twórcze prezentowanie zagadnień, przydzielonych do opracowania przez prowadzącego, np. obszary współpracy nauczycieli z rodzicami dzieci/uczniów oraz ze środowiskiem lokalnym, -prezentacja wyników pracy własnej lub grupowej na forum grupy; dyskusja, umiejętność argumentowania swojego stanowiska połączona z odwołaniem się do literatury merytoryczno-metodycznej, przepisów prawa oświatowego oraz z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, stopień zrozumienia omówionych podczas zajęć zagadnień. -wkład pracy własnej, innowacyjność KOMPETENCJE SPOŁECZNE: -aktywność, obecność, współpraca w grupach, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, prezentacja wybranych treści oraz wyników zrealizowanych zadań, zaangażowanie edukacyjne, obserwacja pracy studenta i jego własnej aktywności. |
Praktyki zawodowe: |
Podczas praktyk warto zebrać dane na temat współpracy kadry zarządzającej oświatą, nauczycieli przedszkoli/edukacji wczesnoszkolnej z rodzicami dzieci/uczniów oraz środowiskiem społecznym i lokalnym samorządem. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-09-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO ĆW-P
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W wyniku udziału w zajęciach student będzie potrafił opisać rolę nauczyciela (i innych specjalistów, zatrudnionych w placówce) w organizacji opieki i wychowania, wspomagania edukacyjnego i społecznego rodziców dzieci/młodszych uczniów. Student uświadomi sobie konieczność samokształcenia i refleksyjnego oceniania własnych kompetencji w zakresie współpracy z innymi podmiotami-rodziną, poradnią, gminą, domem kultury i innymi instytucjami. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przekazanie wiedzy, dotyczącej rodziny, współpracy nauczyciela i rodziny, postaw rodzicielskich, na temat instytucji w środowisku społecznym i lokalnym. Zakłada się, że student będzie umiał analizować jakość środowiska społecznego, środowiska życia dziecka, organizację opieki i wychowania dziecka/młodszego ucznia, informować rodzinę o możliwościach uzyskania pomocy i wsparcia. Student określi zakres współpracy nauczyciela z rodziną, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, z jst, GOPS-em i MOPS-em, instytucjami kultury i innymi. Udział w zajęciach będzie służył inicjowaniu i podejmowaniu profesjonalnych działań pedagogicznych w szkole/placówce/środowisku, dokształcaniu się, samokształceniu i rozwoju osobistym na temat współpracy z rodziną i środowiskiem. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Cęcelek G., Potoczna M., Przybysz-Zaremba M. (red.), Rodzina-Szkoła-Środowisko społeczne-obszary kształtowania kreatywności i twórczości dziecka (ucznia), Wyd. PWSZ, Skierniewice 2016 (wybrane rozdziały) 2. Janicka-Panek T., Dialog dorosłego z dzieckiem jako źródło wiedzy o rozwoju wychowanka oraz jego środowisku wychowawczym, [w:] E. Stokowska-Zagdan, E. Woźnicka, G. Cęcelek (red.), Szkoła jako przestrzeń budowania edukacyjnego dialogu, Difin, Warszawa 2021(wybrane rozdziały) 3. Kwaśniewska G., Interdyscyplinarność procesu wczesnej interwencji wobec dziecka i jego rodziny, UMCS, Lublin 2007(wybrane rozdziały) 4. Piotrowicz R. ( red.), Małe dziecko. Troska , akceptacja, bezpieczeństwo uczenia, Wyd. APS, Warszawa 2017(wybrane rozdziały) 5. Piotrowicz R. (red.), Małe dziecko. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka, Wyd. APS, Warszawa 2017(wybrane rozdziały) 6. Twardowski A., Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym. Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2012(wybrane rozdziały) Uzupełniająca: 1. Czasopisma pedagogiczne (wybrane artykuły) 2. Wybrane przepisy prawa oświatowego dot. współpracy placówek oświatowych z rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka oraz środowiskiem społecznym. 3. Czasopisma branżowe : DYREKTOR PRZEDSZKOLA, DYREKTOR SZKOŁY, BLIŻEJ PRZEDSZKOLA i inne(wybrane artykuły) |
|
Uwagi: |
Warto zbierać dane na temat współpracy kadry zarządzającej oświatą, nauczycieli przedszkoli/edukacji wczesnoszkolnej z rodzicami dzieci/uczniów oraz środowiskiem społecznym i lokalnym samorządem. |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".