"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współpraca nauczyciela z rodziną i środowiskiem społecznym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-JM-8101N
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Współpraca nauczyciela z rodziną i środowiskiem społecznym
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr VIII, tryb niestacjonarny
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

W wyniku udziału w zajęciach student będzie potrafił opisać rolę nauczyciela (i innych specjalistów, zatrudnionych w placówce) w organizacji opieki i wychowania, wspomagania edukacyjnego i społecznego rodziców dzieci/młodszych uczniów.

Student uświadomi sobie konieczność samokształcenia i refleksyjnego oceniania własnych kompetencji w zakresie współpracy z innymi podmiotami-rodziną, poradnią, gminą, domem kultury i innymi instytucjami.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przekazanie wiedzy, dotyczącej rodziny, współpracy nauczyciela i rodziny, postaw rodzicielskich, na temat instytucji w środowisku społecznym i lokalnym. Zakłada się, że student będzie umiał analizować jakość środowiska społecznego, środowiska życia dziecka, organizację opieki i wychowania dziecka/młodszego ucznia, informować rodzinę o możliwościach uzyskania pomocy i wsparcia.

Student określi zakres współpracy nauczyciela z rodziną, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, z jst, GOPS-em i MOPS-em, instytucjami kultury i innymi.

Udział w zajęciach będzie służył inicjowaniu i podejmowaniu profesjonalnych działań pedagogicznych w szkole/placówce/środowisku, dokształcaniu się, samokształceniu i rozwoju osobistym na temat współpracy z rodziną i środowiskiem.

Literatura:

Podstawowa:

1. Cęcelek G., Potoczna M., Przybysz-Zaremba M. (red.), Rodzina-Szkoła-Środowisko społeczne-obszary kształtowania kreatywności i twórczości dziecka (ucznia), Wyd. PWSZ, Skierniewice 2016 (wybrane rozdziały)

2. Janicka-Panek T., Dialog dorosłego z dzieckiem jako źródło wiedzy o rozwoju wychowanka oraz jego środowisku wychowawczym, [w:] E. Stokowska-Zagdan, E. Woźnicka, G. Cęcelek (red.), Szkoła jako przestrzeń budowania edukacyjnego dialogu, Difin, Warszawa 2021(wybrane rozdziały)

3. Kwaśniewska G., Interdyscyplinarność procesu wczesnej interwencji wobec dziecka i jego rodziny, UMCS, Lublin 2007(wybrane rozdziały)

4. Piotrowicz R. ( red.), Małe dziecko. Troska , akceptacja, bezpieczeństwo uczenia, Wyd. APS, Warszawa 2017(wybrane rozdziały)

5. Piotrowicz R. (red.), Małe dziecko. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka, Wyd. APS, Warszawa 2017(wybrane rozdziały)

6. Twardowski A., Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym. Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2012(wybrane rozdziały)

Uzupełniająca:

1. Czasopisma pedagogiczne (wybrane artykuły)

2. Wybrane przepisy prawa oświatowego dot. współpracy placówek oświatowych z rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka oraz środowiskiem społecznym.

3. Czasopisma branżowe : DYREKTOR PRZEDSZKOLA, DYREKTOR SZKOŁY, BLIŻEJ PRZEDSZKOLA i inne.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student zna i rozumie:

-w stopniu pogłębionym wiedzę dotyczącą rodziny, współpracy nauczyciela i rodziny, wiedzę na temat postaw rodzicielskich, na temat instytucji w środowisku społecznym i lokalnym,

-zna i rozumie zasady organizacji współpracy nauczyciela z rodziną oraz środowiskiem społecznym,

-zna możliwości i sposoby zastosowania uznanego modelu pracy z dzieckiem i rodziną; zadań specjalistów na etapie diagnozy, planowania oraz realizowania

UMIEJĘTNOŚCI

Student potrafi:

- profesjonalnie wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu wsparcia dla rodziny dziecka oraz wykorzystania inspirującego rozwój środowiska społecznego i lokalnego

- analizować jakość środowiska społecznego, środowiska życia dziecka, organizacji opieki i wychowania dziecka/młodszego ucznia; w tym rolę rodziny, informować rodzinę o możliwościach uzyskania pomocy i wsparcia,

-trafnie analizować działania w zakresie własnego rozwoju oraz samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych oraz technologii informacyjno-komunikacyjnych

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student jest gotów do:

-realizacji zadań i podejmowania odpowiedzialności oraz wypełniania zobowiązań wobec rodziny, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach w otoczeniu społecznym, realizujących działania oświatowo-wychowawcze

- inicjowania i podejmowania profesjonalnych działań pedagogicznych w szkole/placówce/środowisku, do dokształcania się, samokształcenia i rozwoju osobistego na temat współpracy z rodziną i środowiskiem.

Metody i kryteria oceniania:

WIEDZA i UMIEJĘTNOŚCI:

- realizacja zadań, np. samodzielne , krytyczne i twórcze prezentowanie zagadnień, przydzielonych do opracowania przez prowadzącego, np. obszary współpracy nauczycieli z rodzicami dzieci/uczniów oraz ze środowiskiem lokalnym,

-prezentacja wyników pracy własnej lub grupowej na forum grupy; dyskusja, umiejętność argumentowania swojego stanowiska połączona z odwołaniem się do literatury merytoryczno-metodycznej, przepisów prawa oświatowego oraz z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, stopień zrozumienia omówionych podczas zajęć zagadnień.

-wkład pracy własnej, innowacyjność

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

-aktywność, obecność, współpraca w grupach, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, prezentacja wybranych treści oraz wyników zrealizowanych zadań, zaangażowanie edukacyjne, obserwacja pracy studenta i jego własnej aktywności.

Praktyki zawodowe:

Podczas praktyk warto zebrać dane na temat współpracy kadry zarządzającej oświatą, nauczycieli przedszkoli/edukacji wczesnoszkolnej z rodzicami dzieci/uczniów oraz środowiskiem społecznym i lokalnym samorządem.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-09-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W wyniku udziału w zajęciach student będzie potrafił opisać rolę nauczyciela (i innych specjalistów, zatrudnionych w placówce) w organizacji opieki i wychowania, wspomagania edukacyjnego i społecznego rodziców dzieci/młodszych uczniów.

Student uświadomi sobie konieczność samokształcenia i refleksyjnego oceniania własnych kompetencji w zakresie współpracy z innymi podmiotami-rodziną, poradnią, gminą, domem kultury i innymi instytucjami.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przekazanie wiedzy, dotyczącej rodziny, współpracy nauczyciela i rodziny, postaw rodzicielskich, na temat instytucji w środowisku społecznym i lokalnym. Zakłada się, że student będzie umiał analizować jakość środowiska społecznego, środowiska życia dziecka, organizację opieki i wychowania dziecka/młodszego ucznia, informować rodzinę o możliwościach uzyskania pomocy i wsparcia.

Student określi zakres współpracy nauczyciela z rodziną, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, z jst, GOPS-em i MOPS-em, instytucjami kultury i innymi.

Udział w zajęciach będzie służył inicjowaniu i podejmowaniu profesjonalnych działań pedagogicznych w szkole/placówce/środowisku, dokształcaniu się, samokształceniu i rozwoju osobistym na temat współpracy z rodziną i środowiskiem.

Literatura:

Podstawowa:

1. Cęcelek G., Potoczna M., Przybysz-Zaremba M. (red.), Rodzina-Szkoła-Środowisko społeczne-obszary kształtowania kreatywności i twórczości dziecka (ucznia), Wyd. PWSZ, Skierniewice 2016 (wybrane rozdziały)

2. Janicka-Panek T., Dialog dorosłego z dzieckiem jako źródło wiedzy o rozwoju wychowanka oraz jego środowisku wychowawczym, [w:] E. Stokowska-Zagdan, E. Woźnicka, G. Cęcelek (red.), Szkoła jako przestrzeń budowania edukacyjnego dialogu, Difin, Warszawa 2021(wybrane rozdziały)

3. Kwaśniewska G., Interdyscyplinarność procesu wczesnej interwencji wobec dziecka i jego rodziny, UMCS, Lublin 2007(wybrane rozdziały)

4. Piotrowicz R. ( red.), Małe dziecko. Troska , akceptacja, bezpieczeństwo uczenia, Wyd. APS, Warszawa 2017(wybrane rozdziały)

5. Piotrowicz R. (red.), Małe dziecko. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka, Wyd. APS, Warszawa 2017(wybrane rozdziały)

6. Twardowski A., Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym. Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2012(wybrane rozdziały)

Uzupełniająca:

1. Czasopisma pedagogiczne (wybrane artykuły)

2. Wybrane przepisy prawa oświatowego dot. współpracy placówek oświatowych z rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka oraz środowiskiem społecznym.

3. Czasopisma branżowe : DYREKTOR PRZEDSZKOLA, DYREKTOR SZKOŁY, BLIŻEJ PRZEDSZKOLA i inne(wybrane artykuły)

Uwagi:

Warto zbierać dane na temat współpracy kadry zarządzającej oświatą, nauczycieli przedszkoli/edukacji wczesnoszkolnej z rodzicami dzieci/uczniów oraz środowiskiem społecznym i lokalnym samorządem.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)