"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-JM-8081N
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Seminarium magisterskie
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr VIII, tryb niestacjonarny
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przygotowanie przez studentów w formie pisemnej pracy magisterskiej, na podstawie autorskiej koncepcji badawczej.

Pełny opis:

Celem zajęć seminaryjnych, trwających trzy semestry, jest przygotowanie pracy awansowej, magisterskiej, zgodnie z obowiązującym kanonem.

Harmonogram prac poda prowadząca zajęcia na pierwszym seminarium.

Semestr letni (2024-2025) służył będzie omówieniu: 1) podstaw teoretycznych podejmowanej w badaniach problematyki i 2) metodologii badań pedagogicznych.

Literatura:

Podstawowa

1. Babbie Earl , Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2008 (wybrane rozdziały)

2. Janicka-Panek Teresa, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Łukasiewicz- Instytut Technologii Eksploatacji, Skierniewice-Radom 2020 (wybrane rozdziały)

3. Rubacha Krzysztof., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008(wybrane rozdziały)

4. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011(wybrane rozdziały)

5. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, Strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2010(wybrane rozdziały)

6.Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, WSiP, Warszawa 1997 (wybrane rozdziały)

Uzupełniająca

1.Szlosek F (red.), Badanie-Dojrzewanie-Rozwój, Trafność i rzetelność badań naukowych, Łukasiewicz- Instytut Technologii Eksploatacji, Warszawa-Radom 2023 (wybrane rozdziały)

2. Welskop W., Jak napisać pracę licencjacką i magisterską? Poradnik dla studentów, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Łódź, 2014

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student zna i rozumie

1. w pogłębionym stopniu pojęcia i definicje z obszaru metodologii badań pedagogicznych i społecznych niezbędne do opracowania teoretycznego podejmowanej problematyki, zaprojektowania oraz przeprowadzenia badań pedagogicznych oraz zaproponowania wniosków optymalizacyjnych dla teorii i praktyki edukacyjnej;

2. w pogłębionym stopniu procedurę projektowania koncepcji oraz prowadzenia badań pedagogicznych, nastawionych na diagnozowanie różnych sytuacji wychowawczych oraz dydaktycznych; sposoby pomiaru w badaniach pedagogicznych, zasady interpretowania wyników danych źródłowych oraz formy prezentacji uzyskanych wyników badań;

3. w pogłębionym stopniu typologię badań pedagogicznych, ilościowe oraz jakościowe procedury badań pedagogicznych; problematykę metodologicznej komplementarności badań ilościowych i jakościowych; organizację, podstawowe strategie oraz etapy badań naukowych, podstawowe założenia metodologii prowadzenia badań naukowych; procedurę formułowania problemów i hipotez badawczych, doboru metod, technik i narzędzi badawczych - ukierunkowaną na wybrany obszar działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej lub pomocowej; narzędzia oraz techniki pozyskiwania i prezentowania danych z wybranego obszaru działalności pedagogicznej;

4. uporządkowaną i usystematyzowaną wiedzę z zakresu nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych z ukierunkowaniem na metody, techniki i narzędzia służące do pozyskiwania, przetwarzania oraz prezentowania danych empirycznych oraz rezultatów przeprowadzonych badań własnych;

UMIEJĘTNOŚCI

Student potrafi:

1. profesjonalnie opracować koncepcję badań pedagogicznych, skonstruować narzędzia badawcze niezbędne dla zgromadzenia odpowiedniego materiału empirycznego, sformułować cel badań wyrażony w kategorii poznawczej, praktycznej oraz teoretycznej, określić przedmiot zaprojektowanych badań pedagogicznych oraz sformułować problemy i hipotezy badawcze, skonstruować narzędzia badawcze, przeprowadzić badania pedagogiczne o charakterze jakościowym oraz ilościowym, zaprezentować wyniki badań, dokonać analizy zgromadzonych danych empirycznych, dokonać interpretacji wyników badań; korzystać w wymienionych działaniach z możliwości oferowanych przez nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne;

2. wyciągnąć trafne i rzetelne wnioski z przeprowadzonych badań oraz dokonanych analiz, opracować zalecenia i postulaty dla praktyki i teorii oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych, edukacyjnych, profilaktycznych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych;

3. zaprezentować publicznie rezultaty przeprowadzonych badań ze wskazaniem uzasadnienia treści i kształtu problematyki badawczej oraz wykorzystanych metod i procedur badawczych, dokonać merytorycznego oraz metodologicznego uzasadnienia ich przydatności z wykorzystaniem ewaluacji cząstkowej, a także wprowadzić niezbędne zmiany w procedurze badawczej, jeśli zostaną uznane za słuszne; dokonać trafnego argumentowania, prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, zaprezentować propozycję wniosków dla teorii i [praktyki pedagogicznej z wywołaniem dyskusji i debaty wśród uczestników grupy seminaryjnej;

4. przygotować w formie pisemnej pracę dyplomową magisterska na bazie przeprowadzonych badań empirycznych oraz zaprezentować ustnie jej założenia, cele i treść; w precyzyjny sposób wypowiadać się na ten użytek w mowie i piśmie;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student jest gotów do:

1. obiektywnej i rzetelnej oceny swoich możliwości w zakresie prowadzenia naukowej działalności badawczej i diagnostycznej oraz poziomu swojego warsztatu naukowo-badawczego, podnoszenia jego jakości i efektywności, permanentnego doskonalenia własnej wiedzy i umiejętności zawodowych, poszukiwania nowych, alternatywnych rozwiązań w obszarze działań pedagogicznych; ciągłego aktualizowania swojej wiedzy, dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego;

2. profesjonalnego przygotowania się do prowadzenia badań naukowych, posługiwania się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej i realizowanej działalności badawczej, dostrzegania otaczających go problemów społecznych, zaangażowania w projektowanie, planowanie i realizowanie zamierzeń badawczych, ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane oraz realizowane działania służące realizacji badań pedagogicznych;

3. efektywnej współpracy w zespole i budowania więzi międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji, skutecznego działania na gruncie obowiązujących norm i wartości; wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz porządkowania ich.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena dokonywana jest na podstawie pisemnych fragmentów pracy oraz ustnej ich prezentacji na zajęciach; istotne jest argumentowanie oraz dyskusja w grupie seminaryjnej.

Harmonogram prac i warunków zaliczeń:

I etap - sem. letni 2024-2025, przygotowanie i zaprezentowanie w grupie seminaryjnej problematyki badań oraz założeń teoretycznych badań własnych

II etap - sem. zimowy 2025-2026, przygotowanie i zaprezentowanie w grupie seminaryjnej koncepcji badawczej oraz autorskich narzędzi

III etap - sem. letni 2025-2026, opracowanie i zaprezentowanie w grupie seminaryjnej wyników badań, wniosków i rekomendacji, przygotowanie do obrony.

Ocenie podlega - w każdym z etapów - poziom opracowania merytorycznego, trafność wybranych metod realizacji pracy magisterskiej, rzetelność procesu badawczego, umiejętność planowania i wykonania działań (w przypadku semestru, któremu jest przypisany etap).

Praktyki zawodowe:

Mogą służyć gromadzeniu danych w procesie badań.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marlena Kowalczyk
Prowadzący grup: Marlena Kowalczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Wymagania wstępne: wiedza z zakresu metodologii badań pedagogicznych i społecznych, elementarne umiejętności badawcze,

umiejętności formułowania wypowiedzi ustnych oraz pisemnych

Wymiar godzin: stacjonarne

1. Podstawowe założenia oraz struktura projektu dyplomowego. Omówienie części teoretycznej, diagnostycznej, naprawczej oraz

wdrożeniowej projektu –

4 godz.

2. Omówienie zakresu merytorycznego projektu (wybrane teorie, koncepcje, kategorie i pojęcia dotyczące zdiagnozowanego problemu

oraz proponowanych działań naprawczych) –

4 godz.

3. Cele ogólne i szczegółowe projektu w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych–

4 godz.

4. Opis procedury badawczej/diagnostycznej wraz z założeniami metodologicznymi zaplanowanych badań –

4 godz.

5. Elementy wiedzy o nauce i poznaniu naukowym. Cechy i zasady poznania naukowego. Cele badań naukowych. Etyczne ograniczenia i

wymogi wobec badań pedagogicznych –

4 godz.

6. Typologia badań pedagogicznych. Ilościowe i jakościowe procedury badania zjawisk społecznych oraz ich historyczna zmienność.

Metodologiczna komplementarność badań ilościowych i jakościowych –

4 godz.

7. Organizacja i etapy badań naukowych. Schematy organizacji badań. Procedura opracowywania koncepcji badań pedagogicznych.

Struktura koncepcji –

4 godz.

8. Określanie przedmiotu i celu badań. Kategorie celów badań (poznawczy, praktyczny, teoretyczny). Formułowanie problemów

badawczych i hipotez roboczych – 3 godz.

9. Dobór metod i technik badawczych jako warunek rzetelności w poznawaniu prawdy naukowej – 3 godz.

10. Narzędzia badawcze. Konstrukcja i zastosowanie. Reguły technicznej i poznawczej poprawności budowy narzędzi badawczych.

Narzędzia socjometrii oraz ich zastosowanie w badaniach pedagogicznych –

3 godz.

11. Pomiar w badaniach pedagogicznych. Zasady interpretowania wyników danych źródłowych. Formy prezentacji wyników badań

pedagogicznych –

3 godz.

12. Procedura formułowania wniosków z badań z uwzględnieniem odniesienia do postawionych celów pracy – 3 godz.

13. Formalne i pozaformalne warunki poprawności pedagogicznych badań naukowych. Wnioskowanie jako sztuka i cel – 3 godz.

14. Analiza możliwości implementowania projektu do praktyki pedagogicznej (edukacyjnej, wychowawczej, kompensacyjnej,

resocjalizacyjnej, profilaktycznej, opiekuńczej, animacyjnej, aktywizacyjnej) – 3 godz.

15. Harmonogram przebiegu zaplanowanych działań. Wnioski, rekomendacje i zalecenia do wdrożenia – 3 godz.

Metody dydaktyczne i pomoce naukowe

– oparte na słowie: wykład analityczny, wykład konwersatoryjny, wykład syntetyczny, dyskusja dydaktyczna, pogadanka, praca z tekstem

USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 0101-PED-JM-8081S, w cyklu: 2023L, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak>

Strona 2 z 4

28.12.2023 22:58

– oparte na praktycznej działalności studentów: metody aktywizujące, metoda problemowa, burza mózgów, ćwiczenia audytoryjne

– z wykorzystaniem komputera: prezentacja multimedialna

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Chałas K., Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce : w poszukiwaniu strategii edukacyjnych zreformowanej szkoły, Nowa Era,

Warszawa 2000.

2. Chałas K., Metoda projektów, [w:] E. Rózycka (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Tom III, Wydawnictwo Akademickie „Żak”,

2004.

3. Dymara B. (red.) Dziecko w świecie szkoły: szkice o wychowaniu, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.

4. Gnitecki J., Wstęp do metod i przetwarzania wyników badań w naukach pedagogicznych, Poznań 2004.

5. Łobocki, Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006.

6. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006.

7. Mikina A., Metoda projektów a oczekiwania rynku pracy, Wojewódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego w

Łodzi, Łódź 2000.

8. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, Strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa

2010.

9. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

10. Sałata E., Metoda projektów w teorii i praktyce, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2004.

11. Waloszek D., Program w edukacji dzieci : geneza, istota, kryteria, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 2005.

12. Szymański M. S., O metodzie projektów : z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia, Wydawnictwo Akademickie Żak,

Warszawa 2010.

13. Widawski M., O projekcie edukacyjnym i nie tylko... : metoda projektu edukacyjnego w praktyce szkolnej, Łódzkie Centrum

Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, Łódź 2012.

14. Zaczyński W. P., Praca badawcza nauczyciela, WSiP, Warszawa 2000.

Literatura uzupełniająca:

1. Babbie E., Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2008.

2. Dutkiewicz W., Podstawy metodologii badań do pracy magisterskiej i licencjackiej z pedagogiki, Wydawca „Stachurski”. Kielce 2001.

3. Bogusławy Doroty Gołębniak B. D. (red.) Uczenie metodą projektów, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2002.

4. Guziuk-Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice.. Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 2011.

5. Kubiczek B., Metody aktywizujące. Jak nauczyć uczniów uczenia się? Wydawnictwo Nowik, Opole 2009.

6. Maszke A. W., Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2004..

7. Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2012.

8. Palka S., Metodologia badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006.

9. Palka S., Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1998.

10. Pieter J., Ogólna metodologia pracy naukowej, Ossolineum, Wrocław 1971.

11. Pułło A., Prace magisterskie i licencjackie. Wskazówki dla studentów, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2004.

12. Puślecki W., Model pedagogicznej pracy naukowej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2001.

13. Rau K., Ziętkiewicz E., Jak aktywizować uczniów. „Burza mózgów” i inne techniki w edukacji, G&P Poznań 2000.

14. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, „Śląsk”, Katowice 1995

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-09-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

(1) Opis: Celem przedmiotu jest przygotowanie przez studentów w formie pisemnej pracy magisterskiej, na podstawie autorskiej koncepcji badawczej.

(2) Wymagania wstępne: wiedza na temat metodologii badań pedagogicznych; elementarne umiejętności badawcze pozwalające na konstruowanie narzędzi badawczych i prowadzenie prostych badań pedagogicznych, umiejętności formułowania wypowiedzi ustnych oraz pisemnych.

Pełny opis:

Zadaniem studentów będzie samodzielne i pod kierunkiem analizowanie, wnioskowanie, prezentowanie wyników badań, a także opracowywanie i wdrażanie działań, służących optymalizacji diagnozowanej rzeczywistości edukacyjnej i społecznej; umiejętności formułowania i rozwiązywania problemów pedagogicznych oraz wszechstronnej analizy i syntezy uwarunkowań pracy twórczej.

Oczekuje się, że student wykaże gotowość do efektywnego komunikowania się z grupą oraz z promotorem pracy magisterskiej, dokona syntezy dotychczasowej wiedzy i umiejętności, będzie otwarty na współczesne doświadczenia badawcze.

Literatura:

Podstawowa

1. Babbie Earl , Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2008 (wybrane rozdziały)

2. Janicka-Panek Teresa, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Łukasiewicz- Instytut Technologii Eksploatacji, Skierniewice-Radom 2020 (wybrane rozdziały)

3. Rubacha Krzysztof., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008(wybrane rozdziały)

4. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011(wybrane rozdziały)

5. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, Strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2010(wybrane rozdziały)

6.Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, WSiP, Warszawa 1997 (wybrane rozdziały)

Uzupełniająca

1.Szlosek F (red.), Badanie-Dojrzewanie-Rozwój, Trafność i rzetelność badań naukowych, Łukasiewicz- Instytut Technologii Eksploatacji, Warszawa-Radom 2023 (wybrane rozdziały)

2. Welskop W., Jak napisać pracę licencjacką i magisterską? Poradnik dla studentów, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Łódź, 2014

Uwagi:

Duże znaczenie ma indywidualizacja wymagań, by wspólnie ze studentem w drodze konsultacji indywidualnych określić tempo pracy nad założeniami teoretycznymi i badawczymi pracy magisterskiej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)