"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca z dzieckiem uzdolnionym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-JM-7121N
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Praca z dzieckiem uzdolnionym
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr VII, tryb niestacjonarny
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do rozumienia, na czym polega psychofizyczny rozwój dziecka, diagnozowanie uzdolnień, wprowadzenie do organizowania działalności twórczej na miarę możliwości dzieci w wieku przedszkolnym i młodszych uczniów oraz do rozwijania kreatywności. Niezbędna będzie znajomość obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w zakresie twórczości dziecięcej; analiza aktualnie obowiązujących, wybranych programów wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, korzystanie z zasobów Internetu (specjalistycznych portali i platform edukacyjnych). W sposób bezpośredni studenci doświadczą poszukiwania niekonwencjonalnych rozwiązań .

Pełny opis:

Wymagania wstępne:

Powtórzenie wiedzy z zakresu psychologii w celu odwoływania się do realizowanych zagadnień i opracowywania ćwiczeń:

1. Pojęcie zdolności i uzdolnień w literaturze zagadnienia; pedagogika twórczości; wybrane koncepcje i główne założenia

2. Przejawy uzdolnień dziecięcych; w tym sposoby diagnozowania

3. Rola inspirującego środowiska wychowawczego i edukacyjnego (Kraina Ruchu Twórczego, Kraina Bajki, Kraina Wiedzy, Kraina Wyobraźni, Dziecięce Ośrodki Zainteresowań)

4. Metody i formy rozwijania twórczości dziecięcej

5. Metoda projektów w pracy z małymi dziećmi; Metoda design thinking

6. Kierowanie projektami dla małych dzieci

7. Wybrane sposoby promocji działań dzieci w przedszkolu i klasach I-III

8. Regionalizm i turystyka szkolna jako inspiracje do twórczej działalności dziecka

9. Dziecko konstruktorem i wynalazcą; analiza wytworów pracy dzieci i młodszych uczniów, formułowanie wniosków

10. Współpraca z rodzicami dzieci/młodszych uczniów oraz instytucjami a rozwój postaw twórczych

11. Twórczość dziecięca epizodem integrującym oddziaływania wychowawcze i edukacyjne

12. Zagadnienia zgłoszone przez studentów a wynikające z obserwacji praktyki pedagogicznej oraz własnych zainteresowań

Literatura:

Podstawowa

1. Gajak-Toczek M., Rozwijanie postaw twórczych uczniów. Wybrane aspekty, [w:]Uczeń w przestrzeni społecznej i medialnej, G. Cęcelek, P. Miller, P. Klimczyk (red.), Difin, Warszawa 2024, ss.17-37

2. Helm J. H., Katz L.G., Mali badacze; Metoda projektu w edukacji elementarnej. Wyd. CODN, Warszawa2003

3. Jelinek J. A., Dziecko konstruktorem. Bliżej Przedszkola. Wyd. CEBP, Sp. z o.o., Kraków 2018

4. Janicka-Panek T., Wzbogacanie szans edukacyjnych dzieci i młodszych uczniów z wykorzystaniem profilu inteligencji wielorakich, [w:] Uczeń w szkolnej przestrzeni uczenia się i wyrównywania szans edukacyjnych, T. I, E. Stokowska-Zagdan, E. Woźnicka, G. Cęcelek (red.), Difin, Warszawa 2024, ss. 156-174

5. Szmidt K. J., Pedagogika twórczości. GWP, Gdańsk, 2020 (wybrane rozdziały)

6. Szmidt K.J., Bonar J., Żywioły. Lekcje twórczości w nauczaniu zintegrowanym, WSiP, Warszawa 1998 (wybrane rozdziały)

7. Szmidt K.J., Przewodnik metodyczny dla nauczycieli: Porządek i Przygoda. Lekcje twórczości, WSiP, Warszawa 1997(wybrane rozdziały)

Uzupełniająca

1. Gardner H., Inteligencje wielorakie. Wyd. Laurum, Warszawa 2009 (wybrane rozdziały)

2. Grochmal-Bach B., Diagnostyczna i terapeutyczna rola zabaw twórczych.[w:] Funkcje zabaw w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. K. Duraj-Nowakowa, B. Muchacka (red.), Wyd. Naukowe WSP, Kraków 1998, ss. 141-148

3. Kopik A., Zatorska A., Wielorakie podróże-edukacja dla dziecka. Europejska Agencja Rozwoju Sp. J. , Kielce 2010 (wybrane rozdziały)

4. Zamecka-Zalas O., Metoda design thinking na poziomie planowania i prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych z uczniami, [w:] Uczeń w szkolnej przestrzeni uczenia się i wyrównywania szans edukacyjnych, T. I, E. Stokowska-Zagdan, E. Woźnicka, G. Cęcelek (red.), Difin, Warszawa 2024, ss.240-260

5. Artykuły wybrane z czasopism: Bliżej Przedszkola, Wychowanie Przedszkolne, Życie Szkoły i inne

6. Podstawa programowa (Dz. U z 2017r., poz. 356; zał.1 - wych. przedszkolne oraz z zał. 2-edukacja wczesnoszkolna), pakiety edukacyjne.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student zna:

-w stopniu pogłębionym pojęcia związane z aktywnością twórczą w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej: kreatywność, twórczość, heurystyki, myślenie konwergencyjne i dywergencyjne, PPiW_W03

-cele rozwijania postaw twórczych w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej, PPiW_W04

-potrzebę wdrażania dzieci i młodszych uczniów do świadomego, planowego, bezpiecznego oraz efektywnego twórczego działania oraz oceniania wytworów własnej pracy, PPiW_W04

UMIEJĘTNOŚCI

Student potrafi:

-trafnie rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dzieci/uczniów oraz projektować i prowadzić działania pedagogiczne, w tym także do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów technicznych, planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy/projekty; korzystać z informacji technicznej; stosować wybraną technologię przy wykonywaniu przedmiotów użytkowych i montowaniu wybranych modeli urządzeń technicznych, PPiW_U03

- rozpoznawać wybrane materiały i dobierać je do prac wytwórczych – określać ich własności fizyczne i zastosowanie w życiu codziennym, PPiW_U05

- posługiwać się różnymi materiałami i przedmiotami w sposób niekonwencjonalny, PPiW_U04

- wdrażać efektywne programy zwiększające umiejętności poznawcze, twórcze i kompetencje społeczne uczniów oraz wychowanków oraz programy poprawiające ich integrację i współpracę, PPiW_U06

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student jest gotów do:

- realizacji twórczy w sposób wybranych zadań w zespole (w parze) formowania właściwych zachowań i postaw twórczych dzieci; w tym wobec kultury i sztuki, PPiW_K08

- rozwijania zainteresowań własnych z uwzględnieniem ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz pozytywnej postawy wobec własnej pracy i poczucia odpowiedzialności za jej wykonanie oraz doceniania pracy innych, PPiW_K09

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa

WIEDZA (czytanie literatury, powtarzanie materiału, sprawozdanie z krytycznej i samodzielnej analizy wybranej książki z zakresu dziecięcej twórczości, wykorzystanie wiedzy teoretycznej do projektowania innowacyjnych zadań, wykonywanych indywidualnie lub w parach;

UMIEJĘTNOŚCI (wyszukiwanie materiałów, korzystanie z informacji i zasobów Internetu, Wikipedii lub/i portali edukacyjnych, np. SCHOLARIS, wykonanie wybranego projektu/konspektu zajęć, prezentacja w grupie studentów (symulacja zajęć), pokaz umiejętności związanych z planowaniem, wdrażaniem, wykonaniem niekonwencjonalnego zadania i ewaluowaniem (prezentacją ) projektu, dyskusja nad projektem, argumentowanie swojego stanowiska;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE ( obserwacja pracy studenta w trakcie semestru, ocena postawy w trakcie zajęć, ocena aktywności w trakcie zajęć, informacja zwrotna od wykładowcy, informacja zwrotna od innych studentów, udział w dyskusji nad zadaniem i jego jakością, wykazanie się konkretnymi kompetencjami społecznymi w trakcie realizacji konkretnego autorskiego projektu, realizacji wyznaczonych przez prowadzącego zadań w trakcie zajęć, informacja zwrotna z ewaluacji zajęć w grupie, interpretacja wniosków i rekomendacji).

Ocena końcowa zostanie ustalona jako średnia arytmetyczna z uzyskanych w trakcie trwania semestru ocen cząstkowych ( z poszczególnych zadań przydzielonych studentom, kart samooceny i innych);

Zadania-prezentacja treści oraz wykonanych z różnych materiałów prac: wybrane treści z obszaru kształcenia technicznego (realizacja w parach wybranych zadań) – ocena merytoryczna opracowanych treści /zadań technicznych oraz ocena umiejętności prezentowania tych treści i projektów zajęć/konspektów w grupie studentów, w tym przekonywania, animowania dyskusji, uzasadniania własnego stanowiska, korzystania z literatury oraz dostępnych źródeł.

Postawa na zajęciach – obecność i czynny udział w zajęciach oraz przy realizacji twórczych projektów, uczestnictwo w dyskusji dydaktycznej, informacja zwrotna od studentów w grupie - podczas ewaluacji.

Ocena końcowa obliczana jest jako średnia arytmetyczna ocen, uzyskanych m.in. z testów, ćwiczeń, prac projektowych i aktywności podczas zajęć.

Skala ocen:

bardzo dobry (5)

dobry plus (4,5)

dobry (4)

dostateczny plus (3,5)

dostateczny (3)

niedostateczny (2)

Ocena ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

Praktyki zawodowe:

Wskazane zbieranie danych na temat sposobów rozwijania uzdolnień w szkole/placówce oświatowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do rozumienia, na czym polega psychofizyczny rozwój dziecka, diagnozowanie uzdolnień, wprowadzenie do organizowania działalności twórczej na miarę możliwości dzieci w wieku przedszkolnym i młodszych uczniów oraz do rozwijania kreatywności. Niezbędna będzie znajomość obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w zakresie twórczości dziecięcej; analiza aktualnie obowiązujących, wybranych programów wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, korzystanie z zasobów Internetu (specjalistycznych portali i platform edukacyjnych). W sposób bezpośredni studenci doświadczą poszukiwania niekonwencjonalnych rozwiązań .

Pełny opis:

1. Pojęcie zdolności i uzdolnień w literaturze zagadnienia; pedagogika twórczości; wybrane koncepcje i główne założenia

2. Przejawy uzdolnień dziecięcych; w tym sposoby diagnozowania

3. Rola inspirującego środowiska wychowawczego i edukacyjnego (Kraina Ruchu Twórczego, Kraina Bajki, Kraina Wiedzy, Kraina Wyobraźni, Dziecięce Ośrodki Zainteresowań)

4. Metody i formy rozwijania twórczości dziecięcej

5. Metoda projektów w pracy z małymi dziećmi; Metoda design thinking

6. Kierowanie projektami dla małych dzieci

7. Wybrane sposoby promocji działań dzieci w przedszkolu i klasach I-III

8. Regionalizm i turystyka szkolna jako inspiracje do twórczej działalności dziecka

9. Dziecko konstruktorem i wynalazcą; analiza wytworów pracy dzieci i młodszych uczniów, formułowanie wniosków

10. Współpraca z rodzicami dzieci/młodszych uczniów oraz instytucjami a rozwój postaw twórczych

11. Twórczość dziecięca epizodem integrującym oddziaływania wychowawcze i edukacyjne

12. Zagadnienia zgłoszone przez studentów a wynikające z obserwacji praktyki pedagogicznej oraz własnych zainteresowań

Literatura:

Podstawowa

1. Gajak-Toczek M., Rozwijanie postaw twórczych uczniów. Wybrane aspekty, [w:]Uczeń w przestrzeni społecznej i medialnej, G. Cęcelek, P. Miller, P. Klimczyk (red.), Difin, Warszawa 2024, ss.17-37

2. Helm J. H., Katz L.G., Mali badacze; Metoda projektu w edukacji elementarnej. Wyd. CODN, Warszawa2003

3. Jelinek J. A., Dziecko konstruktorem. Bliżej Przedszkola. Wyd. CEBP, Sp. z o.o., Kraków 2018

4. Janicka-Panek T., Wzbogacanie szans edukacyjnych dzieci i młodszych uczniów z wykorzystaniem profilu inteligencji wielorakich, [w:] Uczeń w szkolnej przestrzeni uczenia się i wyrównywania szans edukacyjnych, T. I, E. Stokowska-Zagdan, E. Woźnicka, G. Cęcelek (red.), Difin, Warszawa 2024, ss. 156-174

5. Szmidt K. J., Pedagogika twórczości. GWP, Gdańsk, 2020 (wybrane rozdziały)

6. Szmidt K.J., Bonar J., Żywioły. Lekcje twórczości w nauczaniu zintegrowanym, WSiP, Warszawa 1998 (wybrane rozdziały)

7. Szmidt K.J., Przewodnik metodyczny dla nauczycieli: Porządek i Przygoda. Lekcje twórczości, WSiP, Warszawa 1997(wybrane rozdziały)

Uzupełniająca

1. Gardner H., Inteligencje wielorakie. Wyd. Laurum, Warszawa 2009 (wybrane rozdziały)

2. Grochmal-Bach B., Diagnostyczna i terapeutyczna rola zabaw twórczych.[w:] Funkcje zabaw w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. K. Duraj-Nowakowa, B. Muchacka (red.), Wyd. Naukowe WSP, Kraków 1998, ss. 141-148

3. Kopik A., Zatorska A., Wielorakie podróże-edukacja dla dziecka. Europejska Agencja Rozwoju Sp. J. , Kielce 2010 (wybrane rozdziały)

4. Zamecka-Zalas O., Metoda design thinking na poziomie planowania i prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych z uczniami, [w:] Uczeń w szkolnej przestrzeni uczenia się i wyrównywania szans edukacyjnych, T. I, E. Stokowska-Zagdan, E. Woźnicka, G. Cęcelek (red.), Difin, Warszawa 2024, ss.240-260

5. Artykuły wybrane z czasopism: Bliżej Przedszkola, Wychowanie Przedszkolne, Życie Szkoły i inne

6. Podstawa programowa (Dz. U z 2017r., poz. 356; zał.1 - wych. przedszkolne oraz z zał. 2-edukacja wczesnoszkolna), pakiety edukacyjne.

Uwagi:

Przewiduje się samokształcenie studentów oraz dzielenie się wiedzą na temat wskazanych do opracowania zagadnień.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)