Praca z dzieckiem uzdolnionym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-JM-7121N |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Praca z dzieckiem uzdolnionym |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr VII, tryb niestacjonarny |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do rozumienia, na czym polega psychofizyczny rozwój dziecka, diagnozowanie uzdolnień, wprowadzenie do organizowania działalności twórczej na miarę możliwości dzieci w wieku przedszkolnym i młodszych uczniów oraz do rozwijania kreatywności. Niezbędna będzie znajomość obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w zakresie twórczości dziecięcej; analiza aktualnie obowiązujących, wybranych programów wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, korzystanie z zasobów Internetu (specjalistycznych portali i platform edukacyjnych). W sposób bezpośredni studenci doświadczą poszukiwania niekonwencjonalnych rozwiązań . |
Pełny opis: |
Wymagania wstępne: Powtórzenie wiedzy z zakresu psychologii w celu odwoływania się do realizowanych zagadnień i opracowywania ćwiczeń: 1. Pojęcie zdolności i uzdolnień w literaturze zagadnienia; pedagogika twórczości; wybrane koncepcje i główne założenia 2. Przejawy uzdolnień dziecięcych; w tym sposoby diagnozowania 3. Rola inspirującego środowiska wychowawczego i edukacyjnego (Kraina Ruchu Twórczego, Kraina Bajki, Kraina Wiedzy, Kraina Wyobraźni, Dziecięce Ośrodki Zainteresowań) 4. Metody i formy rozwijania twórczości dziecięcej 5. Metoda projektów w pracy z małymi dziećmi; Metoda design thinking 6. Kierowanie projektami dla małych dzieci 7. Wybrane sposoby promocji działań dzieci w przedszkolu i klasach I-III 8. Regionalizm i turystyka szkolna jako inspiracje do twórczej działalności dziecka 9. Dziecko konstruktorem i wynalazcą; analiza wytworów pracy dzieci i młodszych uczniów, formułowanie wniosków 10. Współpraca z rodzicami dzieci/młodszych uczniów oraz instytucjami a rozwój postaw twórczych 11. Twórczość dziecięca epizodem integrującym oddziaływania wychowawcze i edukacyjne 12. Zagadnienia zgłoszone przez studentów a wynikające z obserwacji praktyki pedagogicznej oraz własnych zainteresowań |
Literatura: |
Podstawowa 1. Gajak-Toczek M., Rozwijanie postaw twórczych uczniów. Wybrane aspekty, [w:]Uczeń w przestrzeni społecznej i medialnej, G. Cęcelek, P. Miller, P. Klimczyk (red.), Difin, Warszawa 2024, ss.17-37 2. Helm J. H., Katz L.G., Mali badacze; Metoda projektu w edukacji elementarnej. Wyd. CODN, Warszawa2003 3. Jelinek J. A., Dziecko konstruktorem. Bliżej Przedszkola. Wyd. CEBP, Sp. z o.o., Kraków 2018 4. Janicka-Panek T., Wzbogacanie szans edukacyjnych dzieci i młodszych uczniów z wykorzystaniem profilu inteligencji wielorakich, [w:] Uczeń w szkolnej przestrzeni uczenia się i wyrównywania szans edukacyjnych, T. I, E. Stokowska-Zagdan, E. Woźnicka, G. Cęcelek (red.), Difin, Warszawa 2024, ss. 156-174 5. Szmidt K. J., Pedagogika twórczości. GWP, Gdańsk, 2020 (wybrane rozdziały) 6. Szmidt K.J., Bonar J., Żywioły. Lekcje twórczości w nauczaniu zintegrowanym, WSiP, Warszawa 1998 (wybrane rozdziały) 7. Szmidt K.J., Przewodnik metodyczny dla nauczycieli: Porządek i Przygoda. Lekcje twórczości, WSiP, Warszawa 1997(wybrane rozdziały) Uzupełniająca 1. Gardner H., Inteligencje wielorakie. Wyd. Laurum, Warszawa 2009 (wybrane rozdziały) 2. Grochmal-Bach B., Diagnostyczna i terapeutyczna rola zabaw twórczych.[w:] Funkcje zabaw w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. K. Duraj-Nowakowa, B. Muchacka (red.), Wyd. Naukowe WSP, Kraków 1998, ss. 141-148 3. Kopik A., Zatorska A., Wielorakie podróże-edukacja dla dziecka. Europejska Agencja Rozwoju Sp. J. , Kielce 2010 (wybrane rozdziały) 4. Zamecka-Zalas O., Metoda design thinking na poziomie planowania i prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych z uczniami, [w:] Uczeń w szkolnej przestrzeni uczenia się i wyrównywania szans edukacyjnych, T. I, E. Stokowska-Zagdan, E. Woźnicka, G. Cęcelek (red.), Difin, Warszawa 2024, ss.240-260 5. Artykuły wybrane z czasopism: Bliżej Przedszkola, Wychowanie Przedszkolne, Życie Szkoły i inne 6. Podstawa programowa (Dz. U z 2017r., poz. 356; zał.1 - wych. przedszkolne oraz z zał. 2-edukacja wczesnoszkolna), pakiety edukacyjne. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student zna: -w stopniu pogłębionym pojęcia związane z aktywnością twórczą w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej: kreatywność, twórczość, heurystyki, myślenie konwergencyjne i dywergencyjne, PPiW_W03 -cele rozwijania postaw twórczych w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej, PPiW_W04 -potrzebę wdrażania dzieci i młodszych uczniów do świadomego, planowego, bezpiecznego oraz efektywnego twórczego działania oraz oceniania wytworów własnej pracy, PPiW_W04 UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi: -trafnie rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dzieci/uczniów oraz projektować i prowadzić działania pedagogiczne, w tym także do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów technicznych, planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy/projekty; korzystać z informacji technicznej; stosować wybraną technologię przy wykonywaniu przedmiotów użytkowych i montowaniu wybranych modeli urządzeń technicznych, PPiW_U03 - rozpoznawać wybrane materiały i dobierać je do prac wytwórczych – określać ich własności fizyczne i zastosowanie w życiu codziennym, PPiW_U05 - posługiwać się różnymi materiałami i przedmiotami w sposób niekonwencjonalny, PPiW_U04 - wdrażać efektywne programy zwiększające umiejętności poznawcze, twórcze i kompetencje społeczne uczniów oraz wychowanków oraz programy poprawiające ich integrację i współpracę, PPiW_U06 KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student jest gotów do: - realizacji twórczy w sposób wybranych zadań w zespole (w parze) formowania właściwych zachowań i postaw twórczych dzieci; w tym wobec kultury i sztuki, PPiW_K08 - rozwijania zainteresowań własnych z uwzględnieniem ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz pozytywnej postawy wobec własnej pracy i poczucia odpowiedzialności za jej wykonanie oraz doceniania pracy innych, PPiW_K09 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa WIEDZA (czytanie literatury, powtarzanie materiału, sprawozdanie z krytycznej i samodzielnej analizy wybranej książki z zakresu dziecięcej twórczości, wykorzystanie wiedzy teoretycznej do projektowania innowacyjnych zadań, wykonywanych indywidualnie lub w parach; UMIEJĘTNOŚCI (wyszukiwanie materiałów, korzystanie z informacji i zasobów Internetu, Wikipedii lub/i portali edukacyjnych, np. SCHOLARIS, wykonanie wybranego projektu/konspektu zajęć, prezentacja w grupie studentów (symulacja zajęć), pokaz umiejętności związanych z planowaniem, wdrażaniem, wykonaniem niekonwencjonalnego zadania i ewaluowaniem (prezentacją ) projektu, dyskusja nad projektem, argumentowanie swojego stanowiska; KOMPETENCJE SPOŁECZNE ( obserwacja pracy studenta w trakcie semestru, ocena postawy w trakcie zajęć, ocena aktywności w trakcie zajęć, informacja zwrotna od wykładowcy, informacja zwrotna od innych studentów, udział w dyskusji nad zadaniem i jego jakością, wykazanie się konkretnymi kompetencjami społecznymi w trakcie realizacji konkretnego autorskiego projektu, realizacji wyznaczonych przez prowadzącego zadań w trakcie zajęć, informacja zwrotna z ewaluacji zajęć w grupie, interpretacja wniosków i rekomendacji). Ocena końcowa zostanie ustalona jako średnia arytmetyczna z uzyskanych w trakcie trwania semestru ocen cząstkowych ( z poszczególnych zadań przydzielonych studentom, kart samooceny i innych); Zadania-prezentacja treści oraz wykonanych z różnych materiałów prac: wybrane treści z obszaru kształcenia technicznego (realizacja w parach wybranych zadań) – ocena merytoryczna opracowanych treści /zadań technicznych oraz ocena umiejętności prezentowania tych treści i projektów zajęć/konspektów w grupie studentów, w tym przekonywania, animowania dyskusji, uzasadniania własnego stanowiska, korzystania z literatury oraz dostępnych źródeł. Postawa na zajęciach – obecność i czynny udział w zajęciach oraz przy realizacji twórczych projektów, uczestnictwo w dyskusji dydaktycznej, informacja zwrotna od studentów w grupie - podczas ewaluacji. Ocena końcowa obliczana jest jako średnia arytmetyczna ocen, uzyskanych m.in. z testów, ćwiczeń, prac projektowych i aktywności podczas zajęć. Skala ocen: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) Ocena ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5 |
Praktyki zawodowe: |
Wskazane zbieranie danych na temat sposobów rozwijania uzdolnień w szkole/placówce oświatowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N ĆW-P
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do rozumienia, na czym polega psychofizyczny rozwój dziecka, diagnozowanie uzdolnień, wprowadzenie do organizowania działalności twórczej na miarę możliwości dzieci w wieku przedszkolnym i młodszych uczniów oraz do rozwijania kreatywności. Niezbędna będzie znajomość obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w zakresie twórczości dziecięcej; analiza aktualnie obowiązujących, wybranych programów wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, korzystanie z zasobów Internetu (specjalistycznych portali i platform edukacyjnych). W sposób bezpośredni studenci doświadczą poszukiwania niekonwencjonalnych rozwiązań . |
|
Pełny opis: |
1. Pojęcie zdolności i uzdolnień w literaturze zagadnienia; pedagogika twórczości; wybrane koncepcje i główne założenia 2. Przejawy uzdolnień dziecięcych; w tym sposoby diagnozowania 3. Rola inspirującego środowiska wychowawczego i edukacyjnego (Kraina Ruchu Twórczego, Kraina Bajki, Kraina Wiedzy, Kraina Wyobraźni, Dziecięce Ośrodki Zainteresowań) 4. Metody i formy rozwijania twórczości dziecięcej 5. Metoda projektów w pracy z małymi dziećmi; Metoda design thinking 6. Kierowanie projektami dla małych dzieci 7. Wybrane sposoby promocji działań dzieci w przedszkolu i klasach I-III 8. Regionalizm i turystyka szkolna jako inspiracje do twórczej działalności dziecka 9. Dziecko konstruktorem i wynalazcą; analiza wytworów pracy dzieci i młodszych uczniów, formułowanie wniosków 10. Współpraca z rodzicami dzieci/młodszych uczniów oraz instytucjami a rozwój postaw twórczych 11. Twórczość dziecięca epizodem integrującym oddziaływania wychowawcze i edukacyjne 12. Zagadnienia zgłoszone przez studentów a wynikające z obserwacji praktyki pedagogicznej oraz własnych zainteresowań |
|
Literatura: |
Podstawowa 1. Gajak-Toczek M., Rozwijanie postaw twórczych uczniów. Wybrane aspekty, [w:]Uczeń w przestrzeni społecznej i medialnej, G. Cęcelek, P. Miller, P. Klimczyk (red.), Difin, Warszawa 2024, ss.17-37 2. Helm J. H., Katz L.G., Mali badacze; Metoda projektu w edukacji elementarnej. Wyd. CODN, Warszawa2003 3. Jelinek J. A., Dziecko konstruktorem. Bliżej Przedszkola. Wyd. CEBP, Sp. z o.o., Kraków 2018 4. Janicka-Panek T., Wzbogacanie szans edukacyjnych dzieci i młodszych uczniów z wykorzystaniem profilu inteligencji wielorakich, [w:] Uczeń w szkolnej przestrzeni uczenia się i wyrównywania szans edukacyjnych, T. I, E. Stokowska-Zagdan, E. Woźnicka, G. Cęcelek (red.), Difin, Warszawa 2024, ss. 156-174 5. Szmidt K. J., Pedagogika twórczości. GWP, Gdańsk, 2020 (wybrane rozdziały) 6. Szmidt K.J., Bonar J., Żywioły. Lekcje twórczości w nauczaniu zintegrowanym, WSiP, Warszawa 1998 (wybrane rozdziały) 7. Szmidt K.J., Przewodnik metodyczny dla nauczycieli: Porządek i Przygoda. Lekcje twórczości, WSiP, Warszawa 1997(wybrane rozdziały) Uzupełniająca 1. Gardner H., Inteligencje wielorakie. Wyd. Laurum, Warszawa 2009 (wybrane rozdziały) 2. Grochmal-Bach B., Diagnostyczna i terapeutyczna rola zabaw twórczych.[w:] Funkcje zabaw w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. K. Duraj-Nowakowa, B. Muchacka (red.), Wyd. Naukowe WSP, Kraków 1998, ss. 141-148 3. Kopik A., Zatorska A., Wielorakie podróże-edukacja dla dziecka. Europejska Agencja Rozwoju Sp. J. , Kielce 2010 (wybrane rozdziały) 4. Zamecka-Zalas O., Metoda design thinking na poziomie planowania i prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych z uczniami, [w:] Uczeń w szkolnej przestrzeni uczenia się i wyrównywania szans edukacyjnych, T. I, E. Stokowska-Zagdan, E. Woźnicka, G. Cęcelek (red.), Difin, Warszawa 2024, ss.240-260 5. Artykuły wybrane z czasopism: Bliżej Przedszkola, Wychowanie Przedszkolne, Życie Szkoły i inne 6. Podstawa programowa (Dz. U z 2017r., poz. 356; zał.1 - wych. przedszkolne oraz z zał. 2-edukacja wczesnoszkolna), pakiety edukacyjne. |
|
Uwagi: |
Przewiduje się samokształcenie studentów oraz dzielenie się wiedzą na temat wskazanych do opracowania zagadnień. |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".