Diagnoza i terapia dzieci ze spektrum autyzmu z metodyką zajęć
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-JM-7101S |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza i terapia dzieci ze spektrum autyzmu z metodyką zajęć |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr VII, tryb stacjonarny |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
(1) Wymagania wstępne: brak (2) Treści kształcenia WYKŁADY 1. Podstawowe pojęcia dotyczące spektrum autyzmu. 2. Diagnoza spektrum autyzmu z ICD-11. 3. Symptomy zaburzeń ze spektrum autyzmu u niemowląt. 4. Symptomy zaburzeń ze spektrum autyzmu u dzieci w wieku przedszkolnym. 5. Symptomy zaburzeń ze spektrum autyzmu u młodzieży. 6. Zaburzenia sensoryczne u dzieci z ASD 7. Rodzaje metod pracy z dziećmi z ASD, w tym metoda behawioralna, metoda dobrego startu, metoda Weroniki Sherbone 8. Alternatywne metody komunikacji jako wsparcie terapii dzieci z ASD 9. Rola kontaktu wzrokowego w terapii dzieci z ASD 10. Zespół Aspergera – cechy charakterystyczne 11. Dorastanie z ASD – emocje 12. Funkcjonowanie dziecka z ASD w świecie osób neurotypowych ĆWICZENIA 1. Metodyka działań diagnostycznych dzieci z ASD 2. Sposoby diagnozowania, dostępne narzędzia diagnostyczne 3. Jak obserwować dziecko z ASD – rozpoznawanie pierwszych symptomów 4. Terapia behawioralna – dyskusja dotycząca jej zalet i wad 5. Metody budowania relacji z dziećmi z ASD 6. Poczucie bezpieczeństwa jako priorytet terapii – jak pomóc dziecku poczuć się pewnie 7. Sposoby budowania wspólnego pola uwagi 8. Metody nauki kontaktu wzrokowego 9. Nauka poprawnego interpretowania emocji 10. Przykłady alternatywnych form komunikacji – dyskusja nad zasadnością wprowadzania PCSów, Makatonu lub Mówika 11. Możliwe problemy związane z diagnozą i terapią dzieci z ASD – dyskusja i wspólne szukanie rozwiązań 12. „Moje cechy autystyczne” – dyskusja nad tym, kiedy kończy się neurotypowość a zaczyna ASD (3) Pomoce naukowe i metody dydaktyczne: Metody oparte na działalności praktycznej studentów, problemowe, podające, dyskusja |
Literatura: |
1. Błeszczyński J.(red), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Kraków 2006. 2. Nason B., Porozmawiajmy o autyzmie. Przewodnik dla rodziców i specjalistów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017. 3. Jaklewicz H., Autyzm wczesnodziecięcy. Diagnoza, przebieg, leczenie, Gdańsk 1993. 4. Krystyna B. (red), Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły, Rzeszów 2015, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. 5. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2010, Oficyna Wydawnicza Impuls. 6. Pisula E., Autyzm i przywiązanie, Studia nad interakcjami dzieci z autyzmem i ich matek, Gdańsk 2003, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne. 7. Pisula E., Autyzm u dzieci. Diagnoza, klasyfikacja, etiologia, Warszawa 2000, Wydawnictwo Naukowe PWN. 8. Prokopiak A., Uczeń z autyzmem, Lublin 2017, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Literatura uzupełniająca: 1. Jackson L., Świry, dziwadła i Zespół Aspergera, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2005. 2. McClannahan L., Krantz P., Plany aktywności dla dzieci z autyzmem. Uczenie samodzielności, Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka, Gdańsk 2016. 3. Schmidt P., Chłopiec z Saturna. Jak dziecko autystyczne widzi świat, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2015. 4. G. Pate, The Changing Faces of Autism: Parents' Guide To The New Criteria Changes And Misdiagosis, 2013. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student zna i rozumie teorię diagnozy i terapii pedagogicznej dzieci z ASD w przedszkolu oraz edukacji wczesnoszkolnej PED2_W03 metodykę diagnozy i terapii pedagogicznej dzieci ze spektrum autyzmu PED2_W04 wpływ grup społecznych i relacji międzyludzkich na dziecko ze spektrum autyzmu PED2_W07 etapy rozwoju i jego możliwe nieprawidłowości dziecka niezbędne do postawienia diagnozy spektrum autyzmu PED2_W09 koncepcje funkcjonowania, w tym zachowania i budowania relacji wychowanków ze spektrum autyzmu PED2_W11 zasady funkcjonowania środowisk wychowawczych, ich specyfikę, procesy w nich zachodzące i ich znaczenie dla rozwoju dzieci ze spektrum autyzmu PED2_W12 zasady projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych dzieci ze spektrum autyzmu PED2_W19 Możliwość wykorzystywania zabawy jako elementu procesu diagnostycznego i terapeutycznego PED2_W23 UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi z zakresu pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem terminów dotyczących spektrum autyzmu PED2_U01 samodzielnie sporządzać diagnozę i prowadzić terapię ze spektrum autyzmu PED2_U02 analizować, wyciągać wnioski oraz prezentować diagnozę dziecka ze spektrum autyzmu PED2_U08 aktualizować i rozwijać swoją wiedzę o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w tym spektrum autyzmu PED2_U09 pracować w zespole – współpracować i dzielić się zadaniami PED2_U17 w procesie diagnozy korzystać z informacji zdobytych podczas wywiadu z rodzicami lub uzyskanych innych specjalistów PED2_U19 KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student jest gotów do: krytycznej oceny poziomu posiadanej wiedzy i umiejętności związanych z diagnozą pedagogiczną dzieci ze spektrum autyzmu PED2_K01 Multidyscyplinarnej współpracy z innymi specjalistami w celu przeprowadzenia trafnej diagnozy PED2_K02, PED2_K10 Budowania relacji z wychowankiem i jego opiekunami w celu trafniejszej diagnozy dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych PED2_K09 tworzenia atmosfery dobrej dla komunikacji i rozmowy z osobami z różnych środowisk w celu prawidłowego sformułowania diagnozy dziecka ze spektrum autyzmu PED2_K11 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: • opracowanie studium przypadku dziecka ze spektrum autyzmu, omówienie go podczas zajęć, zaproponowanie metod terapii i dyskusja (PED2_W03, PED2_W04, PED2_W07, PED2_W09, PED2_W11, PED2_W12, PED2_W19, PED2_W23) Ćwiczenia • recenzja filmu o tematyce autyzmu, własne przemyślenia dotyczące spektrum autyzmu i cech ze spektrum autyzmu widocznych u nas samych (PED2_U01, PED2_U02, PED2_U08, PED2_U09, PED2_U17, PED2_U19) • Ocena kompetencji społecznych poprzez obserwację aktywności studenta podczas dyskusji i wspólnego rozwiązywania problemów związanych z tematyką zajęć (PED2_K01, PED2_K02, PED2_K10, PED2_K09, PED2_K11) Ocena końcowa, to średnia arytmetyczna wyżej wymienionych ocen: Skala ocen: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) Ocena ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT W
ĆW-P
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Karowicz | |
Prowadzący grup: | Anna Karowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT W
W
ĆW-P
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
W zakresie wiedzy: Student posiada elementarną i uporządkowaną wiedzę z zakresu prawidłowości rozwojowych jednostek w różnym wieku oraz podstaw kształcenia, wychowania i opieki. W zakresie umiejętności: Student analizuje literaturę i wyszukuje informacje potrzebne do projektowania własnych działań z zakresu diagnozy i terapii pedagogicznej dzieci ze spektrum autyzmu W zakresie kompetencji społecznych: Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności diagnostyczno-terapeutycznych, rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, dostrzega potrzebę współpracy w grupie oraz samokształcenia. |
|
Pełny opis: |
1. Autyzm i jego spektrum-pojęcia, terminy i definicje oraz teorie. 2. Charakterystyka dziecka/ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 3. Zaburzenia komunikacyjne i społeczne - pojęcia, terminy i definicje 4. Pojęcie diagnozy oraz terapii pedagogicznej dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu; zasady, treści, cele, metody, formy i narzędzia diagnozowania, planowanie procesu diagnostycznego oraz terapeutycznego. 5. Analiza dokumentacji (orzecznictwa) poradni psychologiczno-pedagogicznej-autyzm i zespół Aspergera; planowanie pracy terapeutycznej: WOPFU, IPET 6. Zasady organizacji procesu diagnostycznego oraz terapeutycznego (na wybranych przykładach) 7. Podmioty realizujące zadania z zakresu diagnostyki i terapii pedagogicznej w instytucjach oświatowych i pozaszkolnych; w tym rola pedagoga specjalnego, psychologa, specjalistów oraz poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych instytucji 8. Znaczenie diagnozy oraz terapii w organizacji i udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu/szkole podstawowej (klasach I-III)/rodzinie/środowisku 9. Zadania diagnostyczne oraz terapeutyczne a praca zawodowa specjalistów z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz edukacji włączającej; warsztat pracy wybranych specjalistów; w tym pedagoga specjalnego, analiza wybranych dokumentów, rodzaje dokumentacji i inne zagadnienia 10. Rodzaje i formy terapii pedagogicznej 11. Prezentacja ćwiczeń z zakresu metodyki prowadzenia zajęć terapeutycznych dla dzieci ze spektrum autyzmu. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Błeszyński J. J., Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju, Skala Oceny Zachowań Autystycznych, Harmonia Universalis, Gdańsk 2016 2. Inglot-Kulas J., Proces diagnozowania potrzeb rozwojowych i poziomu osiągnięć uczniów kluczem do sprzyjającego i wspierającego środowiska, [w:] J. Szempruch, J. Smyła, J. Miko-Giedyk (red.), Wyzwania, dylematy i perspektywy edukacyjne. Konteksty zmian, Wyd. Kieleckie Towarzystwo Naukowe, Kielce 2021, s. 315-3221. 3. B. Stemplewska, Wybrane problemy społeczno-emocjonalne dzieci z zespołem ADHD i Zespołem Aspergera, [w:] Marek E., Łuczak J. (red.), Diagnoza i terapia pedagogiczna w edukacji dziecka, Wyd. UJK Filia w Piotrkowie Trybunalskim, Piotrków Trybunalski 2010 4. M. Wichrowski, Diagnoza zachowań aspołecznych dzieci w młodszym wieku szkolnym, [w:] Marek E., Łuczak J. (red.), Diagnoza i terapia pedagogiczna w edukacji dziecka, Wyd. UJK Filia w Piotrkowie Trybunalskim, Piotrków Trybunalski 2010 5. Skorek M. (red.), Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia. T. 1 i 2, IMPULS, Kraków 2015 (wybrane rozdziały) Uzupełniająca: 1. Janicka-Panek T., Znaczenie diagnozy przedszkolnej w pracy pedagogicznej nauczyciela, [w:]Estetyka i Etyka pedagogicznej działalności, Zbiór Naukowych Prac, Zeszyt 19, 2019, Naukowa Akademia Pedagogicznych Nauk Ukrainy, Instytut Pedagogicznej Oświaty i Oświaty Dorosłych NAPN Ukrainy, Narodowy Pedagogiczny Uniwersytet w Połtawie 2. Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Impuls, Kraków 2013 (wybrane fragmenty) 3.Czasopisma: BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, ŻYCIE SZKOŁY, WYCHOWAWCA i inne 4. Akty prawne (wybrane fragmenty) |
|
Uwagi: |
Metody i kryteria oceniania: WIEDZA i UMIEJĘTNOŚCI: realizacja ćwiczeń, np. opracowanie ćwiczeń/sposobów wspomagania rozwoju, adekwatnie do wskazanego przypadku dziecka ze spektrum autyzmu, wyników diagnozy formalnej (orzeczenie p p-p lub opinia) lub nieformalnej ( z nominacji nauczycielskiej), karta pracy do udostępnionego tekstu o charakterze naukowym; prezentacja wyników na forum grupy; dyskusja w grupie, umiejętność argumentowania swojego stanowiska połączona z odwołaniem się do literatury merytoryczno-metodycznej oraz z wykorzystaniem TIK KOMPETENCJE SPOŁECZNE: aktywność, obecność, współpraca w grupach, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, prezentacja wybranych treści oraz wyników zrealizowanego zadania: przydzielonego przypadku z propozycją ćwiczeń terapeutycznych/socjoterapeutycznych, zaangażowanie edukacyjne, obserwacja pracy studenta i jego własnej aktywności. Waga mająca wpływ na ocenę końcową: ĆWICZENIA Ocena końcowa jest obliczona według następujących zasad: Oćw= Z * 0,6 + P * 0,4 Oćw – ocena końcowa ćwiczeń Z – praca własna studenta (wykonane zadania cząstkowe); waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,6 P – postawa na zajęciach: (czynny udział w zajęciach, udział w dyskusji dydaktycznej, zaangażowanie edukacyjne, informacja zwrotna od uczestników grupy/ewaluacja, portfolio złożone z materiałów z zajęć oraz samokształcenia i inne działania); waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,4 |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".