"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza i terapia dzieci ze spektrum autyzmu z metodyką zajęć

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-JM-7101S
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Diagnoza i terapia dzieci ze spektrum autyzmu z metodyką zajęć
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr VII, tryb stacjonarny
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

(1) Wymagania wstępne:

brak

(2) Treści kształcenia

WYKŁADY

1. Podstawowe pojęcia dotyczące spektrum autyzmu.

2. Diagnoza spektrum autyzmu z ICD-11.

3. Symptomy zaburzeń ze spektrum autyzmu u niemowląt.

4. Symptomy zaburzeń ze spektrum autyzmu u dzieci w wieku przedszkolnym.

5. Symptomy zaburzeń ze spektrum autyzmu u młodzieży.

6. Zaburzenia sensoryczne u dzieci z ASD

7. Rodzaje metod pracy z dziećmi z ASD, w tym metoda behawioralna, metoda dobrego startu, metoda Weroniki Sherbone

8. Alternatywne metody komunikacji jako wsparcie terapii dzieci z ASD

9. Rola kontaktu wzrokowego w terapii dzieci z ASD

10. Zespół Aspergera – cechy charakterystyczne

11. Dorastanie z ASD – emocje

12. Funkcjonowanie dziecka z ASD w świecie osób neurotypowych

ĆWICZENIA

1. Metodyka działań diagnostycznych dzieci z ASD

2. Sposoby diagnozowania, dostępne narzędzia diagnostyczne

3. Jak obserwować dziecko z ASD – rozpoznawanie pierwszych symptomów

4. Terapia behawioralna – dyskusja dotycząca jej zalet i wad

5. Metody budowania relacji z dziećmi z ASD

6. Poczucie bezpieczeństwa jako priorytet terapii – jak pomóc dziecku poczuć się pewnie

7. Sposoby budowania wspólnego pola uwagi

8. Metody nauki kontaktu wzrokowego

9. Nauka poprawnego interpretowania emocji

10. Przykłady alternatywnych form komunikacji – dyskusja nad zasadnością wprowadzania PCSów, Makatonu lub Mówika

11. Możliwe problemy związane z diagnozą i terapią dzieci z ASD – dyskusja i wspólne szukanie rozwiązań

12. „Moje cechy autystyczne” – dyskusja nad tym, kiedy kończy się neurotypowość a zaczyna ASD

(3) Pomoce naukowe i metody dydaktyczne:

Metody oparte na działalności praktycznej studentów, problemowe, podające, dyskusja

Literatura:

1. Błeszczyński J.(red), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Kraków 2006.

2. Nason B., Porozmawiajmy o autyzmie. Przewodnik dla rodziców i specjalistów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017.

3. Jaklewicz H., Autyzm wczesnodziecięcy. Diagnoza, przebieg, leczenie, Gdańsk 1993.

4. Krystyna B. (red), Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły, Rzeszów 2015, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

5. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2010, Oficyna

Wydawnicza Impuls.

6. Pisula E., Autyzm i przywiązanie, Studia nad interakcjami dzieci z autyzmem i ich matek, Gdańsk 2003, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.

7. Pisula E., Autyzm u dzieci. Diagnoza, klasyfikacja, etiologia, Warszawa 2000, Wydawnictwo Naukowe PWN.

8. Prokopiak A., Uczeń z autyzmem, Lublin 2017, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Literatura uzupełniająca:

1. Jackson L., Świry, dziwadła i Zespół Aspergera, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2005.

2. McClannahan L., Krantz P., Plany aktywności dla dzieci z autyzmem. Uczenie samodzielności, Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka, Gdańsk 2016.

3. Schmidt P., Chłopiec z Saturna. Jak dziecko autystyczne widzi świat, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2015.

4. G. Pate, The Changing Faces of Autism: Parents' Guide To The New Criteria Changes And Misdiagosis, 2013.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student zna i rozumie

teorię diagnozy i terapii pedagogicznej dzieci z ASD w przedszkolu oraz edukacji wczesnoszkolnej PED2_W03

metodykę diagnozy i terapii pedagogicznej dzieci ze spektrum autyzmu PED2_W04

wpływ grup społecznych i relacji międzyludzkich na dziecko ze spektrum autyzmu PED2_W07

etapy rozwoju i jego możliwe nieprawidłowości dziecka niezbędne do postawienia diagnozy spektrum autyzmu PED2_W09

koncepcje funkcjonowania, w tym zachowania i budowania relacji wychowanków ze spektrum autyzmu PED2_W11

zasady funkcjonowania środowisk wychowawczych, ich specyfikę, procesy w nich zachodzące i ich znaczenie dla rozwoju dzieci ze spektrum autyzmu PED2_W12

zasady projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych dzieci ze spektrum autyzmu PED2_W19

Możliwość wykorzystywania zabawy jako elementu procesu diagnostycznego i terapeutycznego PED2_W23

UMIEJĘTNOŚCI

Student potrafi

posługiwać się ujęciami teoretycznymi z zakresu pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem terminów dotyczących spektrum autyzmu PED2_U01

samodzielnie sporządzać diagnozę i prowadzić terapię ze spektrum autyzmu PED2_U02

analizować, wyciągać wnioski oraz prezentować diagnozę dziecka ze spektrum autyzmu PED2_U08

aktualizować i rozwijać swoją wiedzę o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w tym spektrum autyzmu PED2_U09

pracować w zespole – współpracować i dzielić się zadaniami PED2_U17

w procesie diagnozy korzystać z informacji zdobytych podczas wywiadu z rodzicami lub uzyskanych innych specjalistów PED2_U19

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student jest gotów do:

krytycznej oceny poziomu posiadanej wiedzy i umiejętności związanych z diagnozą pedagogiczną dzieci ze spektrum autyzmu PED2_K01

Multidyscyplinarnej współpracy z innymi specjalistami w celu przeprowadzenia trafnej diagnozy

PED2_K02, PED2_K10

Budowania relacji z wychowankiem i jego opiekunami w celu trafniejszej diagnozy dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych PED2_K09

tworzenia atmosfery dobrej dla komunikacji i rozmowy z osobami z różnych środowisk w celu prawidłowego sformułowania diagnozy dziecka ze spektrum autyzmu PED2_K11

Metody i kryteria oceniania:

Wykład:

• opracowanie studium przypadku dziecka ze spektrum autyzmu, omówienie go podczas zajęć, zaproponowanie metod terapii i dyskusja (PED2_W03, PED2_W04, PED2_W07, PED2_W09, PED2_W11, PED2_W12, PED2_W19, PED2_W23)

Ćwiczenia

• recenzja filmu o tematyce autyzmu, własne przemyślenia dotyczące spektrum autyzmu i cech ze spektrum autyzmu widocznych u nas samych (PED2_U01, PED2_U02, PED2_U08, PED2_U09, PED2_U17, PED2_U19)

• Ocena kompetencji społecznych poprzez obserwację aktywności studenta podczas dyskusji i wspólnego rozwiązywania problemów związanych z tematyką zajęć (PED2_K01, PED2_K02, PED2_K10, PED2_K09, PED2_K11)

Ocena końcowa, to średnia arytmetyczna wyżej wymienionych ocen:

Skala ocen:

bardzo dobry (5)

dobry plus (4,5)

dobry (4)

dostateczny plus (3,5)

dostateczny (3)

niedostateczny (2)

Ocena ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Karowicz
Prowadzący grup: Anna Karowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

W zakresie wiedzy:

Student posiada elementarną i uporządkowaną wiedzę z zakresu prawidłowości rozwojowych jednostek w różnym wieku oraz podstaw kształcenia, wychowania i opieki.

W zakresie umiejętności:

Student analizuje literaturę i wyszukuje informacje potrzebne do projektowania własnych działań z zakresu diagnozy i terapii pedagogicznej dzieci ze spektrum autyzmu

W zakresie kompetencji społecznych:

Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności diagnostyczno-terapeutycznych, rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, dostrzega potrzebę współpracy w grupie oraz samokształcenia.

Pełny opis:

1. Autyzm i jego spektrum-pojęcia, terminy i definicje oraz teorie.

2. Charakterystyka dziecka/ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

3. Zaburzenia komunikacyjne i społeczne - pojęcia, terminy i definicje

4. Pojęcie diagnozy oraz terapii pedagogicznej dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu; zasady, treści, cele, metody, formy i narzędzia diagnozowania, planowanie procesu diagnostycznego oraz terapeutycznego.

5. Analiza dokumentacji (orzecznictwa) poradni psychologiczno-pedagogicznej-autyzm i zespół Aspergera; planowanie pracy terapeutycznej: WOPFU, IPET

6. Zasady organizacji procesu diagnostycznego oraz terapeutycznego (na wybranych przykładach)

7. Podmioty realizujące zadania z zakresu diagnostyki i terapii pedagogicznej w instytucjach oświatowych i pozaszkolnych; w tym rola pedagoga specjalnego, psychologa, specjalistów oraz poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych instytucji

8. Znaczenie diagnozy oraz terapii w organizacji i udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu/szkole podstawowej (klasach I-III)/rodzinie/środowisku

9. Zadania diagnostyczne oraz terapeutyczne a praca zawodowa specjalistów z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz edukacji włączającej; warsztat pracy wybranych specjalistów; w tym pedagoga specjalnego, analiza wybranych dokumentów, rodzaje dokumentacji i inne zagadnienia

10. Rodzaje i formy terapii pedagogicznej

11. Prezentacja ćwiczeń z zakresu metodyki prowadzenia zajęć terapeutycznych dla dzieci ze spektrum autyzmu.

Literatura:

Podstawowa:

1. Błeszyński J. J., Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju, Skala Oceny Zachowań Autystycznych, Harmonia Universalis, Gdańsk 2016

2. Inglot-Kulas J., Proces diagnozowania potrzeb rozwojowych i poziomu osiągnięć uczniów kluczem do sprzyjającego i wspierającego środowiska, [w:] J. Szempruch, J. Smyła, J. Miko-Giedyk (red.), Wyzwania, dylematy i perspektywy edukacyjne. Konteksty zmian, Wyd. Kieleckie Towarzystwo Naukowe, Kielce 2021, s. 315-3221.

3. B. Stemplewska, Wybrane problemy społeczno-emocjonalne dzieci z zespołem ADHD i Zespołem Aspergera, [w:] Marek E., Łuczak J. (red.), Diagnoza i terapia pedagogiczna w edukacji dziecka, Wyd. UJK Filia w Piotrkowie Trybunalskim, Piotrków Trybunalski 2010

4. M. Wichrowski, Diagnoza zachowań aspołecznych dzieci w młodszym wieku szkolnym, [w:] Marek E., Łuczak J. (red.), Diagnoza i terapia pedagogiczna w edukacji dziecka, Wyd. UJK Filia w Piotrkowie Trybunalskim, Piotrków Trybunalski 2010

5. Skorek M. (red.), Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia. T. 1 i 2, IMPULS, Kraków 2015 (wybrane rozdziały)

Uzupełniająca:

1. Janicka-Panek T., Znaczenie diagnozy przedszkolnej w pracy pedagogicznej nauczyciela, [w:]Estetyka i Etyka pedagogicznej działalności, Zbiór Naukowych Prac, Zeszyt 19, 2019, Naukowa Akademia Pedagogicznych Nauk Ukrainy, Instytut Pedagogicznej Oświaty i Oświaty Dorosłych NAPN Ukrainy, Narodowy Pedagogiczny Uniwersytet w Połtawie

2. Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Impuls, Kraków 2013 (wybrane fragmenty)

3.Czasopisma: BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, ŻYCIE SZKOŁY, WYCHOWAWCA i inne

4. Akty prawne (wybrane fragmenty)

Uwagi:

Metody i kryteria oceniania:

WIEDZA i UMIEJĘTNOŚCI:

 realizacja ćwiczeń, np. opracowanie ćwiczeń/sposobów wspomagania rozwoju, adekwatnie do wskazanego przypadku dziecka ze spektrum autyzmu, wyników diagnozy formalnej (orzeczenie p p-p lub opinia) lub nieformalnej ( z nominacji nauczycielskiej), karta pracy do udostępnionego tekstu o charakterze naukowym; prezentacja wyników na forum grupy; dyskusja w grupie, umiejętność argumentowania swojego stanowiska połączona z odwołaniem się do literatury merytoryczno-metodycznej oraz z wykorzystaniem TIK

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

 aktywność, obecność, współpraca w grupach, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, prezentacja wybranych treści oraz wyników zrealizowanego zadania: przydzielonego przypadku z propozycją ćwiczeń terapeutycznych/socjoterapeutycznych, zaangażowanie edukacyjne, obserwacja pracy studenta i jego własnej aktywności.

Waga mająca wpływ na ocenę końcową:

ĆWICZENIA

Ocena końcowa jest obliczona według następujących zasad:

Oćw= Z * 0,6 + P * 0,4

Oćw – ocena końcowa ćwiczeń

Z – praca własna studenta (wykonane zadania cząstkowe); waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,6

P – postawa na zajęciach: (czynny udział w zajęciach, udział w dyskusji dydaktycznej, zaangażowanie edukacyjne, informacja zwrotna od uczestników grupy/ewaluacja, portfolio złożone z materiałów z zajęć oraz samokształcenia i inne działania); waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,4

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)