Diagnoza i terapia dzieci ze spektrum autyzmu z metodyką zajęć
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-JM-7071N |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza i terapia dzieci ze spektrum autyzmu z metodyką zajęć |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr VII, tryb niestacjonarny |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO ĆW-P
W
ĆW-P
W
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
W zakresie wiedzy: Student posiada elementarną i uporządkowaną wiedzę z zakresu prawidłowości rozwojowych jednostek w różnym wieku oraz podstaw kształcenia, wychowania i opieki. W zakresie umiejętności: Student analizuje literaturę i wyszukuje informacje potrzebne do projektowania własnych działań z zakresu diagnozy i terapii pedagogicznej dzieci ze spektrum autyzmu W zakresie kompetencji społecznych: Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności diagnostyczno-terapeutycznych, rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, dostrzega potrzebę współpracy w grupie oraz samokształcenia. |
|
Pełny opis: |
1. Autyzm i jego spektrum-pojęcia, terminy i definicje oraz teorie. 2. Charakterystyka dziecka/ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 3. Zaburzenia komunikacyjne i społeczne - pojęcia, terminy i definicje 4. Pojęcie diagnozy oraz terapii pedagogicznej dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu; zasady, treści, cele, metody, formy i narzędzia diagnozowania, planowanie procesu diagnostycznego oraz terapeutycznego. 5. Analiza dokumentacji (orzecznictwa) poradni psychologiczno-pedagogicznej-autyzm i zespół Aspergera; planowanie pracy terapeutycznej: WOPFU, IPET 6. Zasady organizacji procesu diagnostycznego oraz terapeutycznego (na wybranych przykładach) 7. Podmioty realizujące zadania z zakresu diagnostyki i terapii pedagogicznej w instytucjach oświatowych i pozaszkolnych; w tym rola pedagoga specjalnego, psychologa, specjalistów oraz poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych instytucji 8. Znaczenie diagnozy oraz terapii w organizacji i udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu/szkole podstawowej (klasach I-III)/rodzinie/środowisku 9. Zadania diagnostyczne oraz terapeutyczne a praca zawodowa specjalistów z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz edukacji włączającej; warsztat pracy wybranych specjalistów; w tym pedagoga specjalnego, analiza wybranych dokumentów, rodzaje dokumentacji i inne zagadnienia 10. Rodzaje i formy terapii pedagogicznej 11. Prezentacja ćwiczeń z zakresu metodyki prowadzenia zajęć terapeutycznych dla dzieci ze spektrum autyzmu. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Błeszyński J. J., Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju, Skala Oceny Zachowań Autystycznych, Harmonia Universalis, Gdańsk 2016 2. Inglot-Kulas J., Proces diagnozowania potrzeb rozwojowych i poziomu osiągnięć uczniów kluczem do sprzyjającego i wspierającego środowiska, [w:] J. Szempruch, J. Smyła, J. Miko-Giedyk (red.), Wyzwania, dylematy i perspektywy edukacyjne. Konteksty zmian, Wyd. Kieleckie Towarzystwo Naukowe, Kielce 2021, s. 315-3221. 3. B. Stemplewska, Wybrane problemy społeczno-emocjonalne dzieci z zespołem ADHD i Zespołem Aspergera, [w:] Marek E., Łuczak J. (red.), Diagnoza i terapia pedagogiczna w edukacji dziecka, Wyd. UJK Filia w Piotrkowie Trybunalskim, Piotrków Trybunalski 2010 4. M. Wichrowski, Diagnoza zachowań aspołecznych dzieci w młodszym wieku szkolnym, [w:] Marek E., Łuczak J. (red.), Diagnoza i terapia pedagogiczna w edukacji dziecka, Wyd. UJK Filia w Piotrkowie Trybunalskim, Piotrków Trybunalski 2010 5. Skorek M. (red.), Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia. T. 1 i 2, IMPULS, Kraków 2015 (wybrane rozdziały) Uzupełniająca: 1. Janicka-Panek T., Znaczenie diagnozy przedszkolnej w pracy pedagogicznej nauczyciela, [w:]Estetyka i Etyka pedagogicznej działalności, Zbiór Naukowych Prac, Zeszyt 19, 2019, Naukowa Akademia Pedagogicznych Nauk Ukrainy, Instytut Pedagogicznej Oświaty i Oświaty Dorosłych NAPN Ukrainy, Narodowy Pedagogiczny Uniwersytet w Połtawie 2. Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Impuls, Kraków 2013 (wybrane fragmenty) 3.Czasopisma: BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, ŻYCIE SZKOŁY, WYCHOWAWCA i inne 4. Akty prawne (wybrane fragmenty) |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".