"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji matematycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-JM-6051S
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji matematycznej
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr VI, tryb stacjonarny
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Podstawą realizacji treści są wcześniej realizowane przedmioty o nazwie: Podstawy edukacji matematycznej oraz Dydaktyka i Metodyka.

Pełny opis:

Ćwiczenia ( zajęcia – 2 - 4godz.)

1. Rodzaje zadań i sposoby ich rozwiązywania; znaczenie rozwiązywania zadań z treścią. Algorytm rozwiązywania zadań z treścią.

2. Rozwiązywanie zadań tekstowych; w tym na porównywanie różnicowe i ilorazowe.

3. Układanie i przekształcanie zadań z treścią; równania matematyczne.

4. Metoda kruszenia i jej walory edukacyjne.

5. Zadania niestandardowe w teorii i praktyce nauczania w klasach I-III.

6. Pojęcia związane z czasem: godzina, minuta, sekunda, doba.

7. Obliczenia kalendarzowe: tydzień, miesiąc, rok

8. Obliczenia dotyczące długości.

9. Obliczenia dotyczące wagi/ważenia.

10. Obliczenia dotyczące pojemności.

11. Rozwijanie zaciekawienia/uzdolnień matematycznych.

12. Ocena postępów edukacyjnych uczniów w zakresie edukacji matematycznej; ewaluacja pracy nauczyciela; wnioski i rekomendacje do dalszego doskonalenia zawodowego.

13. Trudności w nauczaniu i uczeniu się matematyki: przyczyny, przejawy i sposoby wspomagania w pokonywaniu trudności.

14. Przygotowanie uczniów do dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia sposobem pisemnym; dziesiątkowy układ pozycyjny.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Dąbrowski M., Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów. Wyd. CKE, Warszawa 2007

2. Dąbrowski M., (Za)trudne, bo trzeba myśleć? O efektach nauczania matematyki na I etapie kształcenia. IBE, Warszawa 2013

3. Janicka-Panek T. O równaniach w klasie pierwszej raz jeszcze. „ Życie Szkoły”, 1998 nr 6

4. Janicka Panek T., Program nauczania dla klas I-III; Elementarz Odkrywców, Wyd. Nowa Era, Warszawa 2017

5. Semadeni Z., Gruszczyk-Kolczyńska E., Treliński G. I in., Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Wyd. Pedagogiczne ZNP Spółka z o.o., Kielce 2015

6. Rozporządzenie MEN w sprawie podstawy programowej …(Dz. U. z 2017r.)

7. Programy nauczania, podręczniki, przewodniki metodyczne, pakiety edukacyjne, multibooki, zbiory zadań dla klas I-III.

Literatura uzupełniająca

1. Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Impuls, Kraków 2006

2. Semadeni Z. (red.), Nauczanie początkowe matematyki. WSiP, Warszawa 1988

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student zna i rozumie

w stopniu pogłębionym wiedzę na temat zasad, treści, celów, metod, form i środków w nauczaniu – uczeniu się matematyki, stosowanych w klasach I-III

PED2_W04

poglądy różnych autorów (Z. Semadeni, H. Moroz, E. Gruszczyk – Kolczyńska, T. Jóźwicki, G. Treliński, B. Bugajska – Jaszczołt, M. Czajkowska, U. Oszwa i innych ) na temat wybranych zagadnień wczesnoszkolnej edukacji matematycznej

PED2_W03

UMIEJĘTNOŚCI

Student potrafi

diagnozować, planować i organizować (poprowadzić) zajęcia matematyczne; także z wykorzystaniem zabaw i gier, w klasie II i III PED2_U02

animować prace nad rozwojem zdolności matematycznych uczniów klas II - III, z wykorzystaniem celowo dobranych środków dydaktycznych

PED2_U03

PED2_U13

właściwie zastosować algorytmy czterech działań matematycznych oraz algorytm rozwiązywania zadań z treścią, przewidywanych dla młodszych uczniów PED2_U08

planować kierunki własnego rozwoju zawodowego i uczenia się przez całe życie w zakresie edukacji matematycznej PED2_U09

PED2_U23

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student jest gotów do

pracy w zespole, przygotowując konspekty lub/i projekty zajęć matematycznych dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej

PED2_K10

tworzenia optymalnych warunków do nauczania - uczenia się matematyki (w sposób odpowiadający możliwościom psychofizycznym młodszych uczniów) PED2_K09

ma świadomość potrzeby ciągłego doskonalenia zawodowego z zakresu metodyki nauczania - uczenia się matematyki; w tym kształcenia w sposób innowacyjny, kreatywny i przedsiębiorczy PED2_K07

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza

Czytanie literatury, powtarzanie materiału, przygotowywanie się do zajęć, aktywność podczas zajęć (obecność/lista obecności i aktywności); opracowanie konspektu zajęć matematycznych/projektu edukacyjnego dla uczniów klasy II lub III; PED2_W03, PED2_W04.

Umiejętności

Prezentacja efektów pracy indywidualnej i grupowej; aktywny udział w realizacji ćwiczeń podczas zajęć/asystowanie; symulacje matematyczne studentów; udział w dyskusji, obserwacja aktywności studentów podczas dyskusji i popierania swojego stanowiska argumentacją merytoryczną, ewaluacja zajęć w grupie, opracowanie wniosków i rekomendacji, PED2_U02, PED2_U03, PED2_U08, PED2_U09, PED2_U13, PED2_U23.

Kompetencje społeczne

Współpraca w grupie, określenie swoich mocnych i słabych stron oraz obszarów do doskonalenia

Ocena końcowa – zaliczenie - zostanie ustalona jako średnia arytmetyczna z uzyskanych w trakcie trwania semestru ocen cząstkowych ( z poszczególnych zadań przydzielonych studentom) oraz rozwiązanie sprawdzianu dla uczniów klasy III; PED2_K07, PED2_K09, PED2_K10.

E - opracowanie kartoteki badanych efektów do wykonanego sprawdzianu oraz rozwiązanie przydzielonego losowo zadania z treścią z wykorzystaniem obowiązującego algorytmu.

Praktyki zawodowe:

Treści przedmiotu są uwzględniane podczas praktyk, zgodnie z programem ramowym i szczegółowym.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)