"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji matematycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-JM-6051N
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji matematycznej
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot jest kontynuacją zajęć (poprzednie semestry poświęcone były wychowaniu przedszkolnemu w zakresie kształtowania pojęć liczbowych i zabaw matematycznych oraz treściom realizowanym w klasie I). Praca w tym semestrze nastawiona będzie na wzbogacanie pojęć i umiejętności matematycznych, szczególnie przydatnych do pracy pedagogicznej i osiągania efektów z podstawy programowej/programu nauczania przypisanych dla edukacji matematycznej, klas II i III edukacji wczesnoszkolnej.

Ten semestr zajęć pozwoli przygotować studentów na tyle, by Ci Państwo z kolei przygotowali w przyszłości uczniów/absolwentów edukacji wczesnoszkolnej do uczenia się matematyki w nauczaniu systematycznym, od klasy IV poczynając. Układ treści przedmiotu we wszystkich semestrach odzwierciedla logikę rozkładu materiału w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej.

Pełny opis:

Ćwiczenia wprowadzające-powtórzenie

1. Interpretacja podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej. Analiza kompetencji matematycznych absolwenta edukacji wczesnoszkolnej.

2. Kształtowanie umiejętności matematycznych (prostych i złożonych), potrzebnych w sytuacjach życiowych; algorytmy, intuicje i heurystyki.

3. Tok metodyczny wprowadzenia dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia; pojęcie formuł matematycznych

Ćwiczenia ( zajęcia – 2 - 4godz.)

1. Rodzaje zadań i sposoby ich rozwiązywania; znaczenie rozwiązywania zadań z treścią. Algorytm rozwiązywania zadań z treścią.

2. Rozwiązywanie zadań tekstowych; w tym na porównywanie różnicowe i ilorazowe.

3. Układanie i przekształcanie zadań z treścią; równania matematyczne.

4. Metoda kruszenia i jej walory edukacyjne.

5. Zadania niestandardowe w teorii i praktyce nauczania w klasach I-III.

6. Pojęcia związane z czasem: godzina, minuta, sekunda, doba.

7. Obliczenia kalendarzowe: tydzień, miesiąc, rok

8. Obliczenia dotyczące długości.

9. Obliczenia dotyczące wagi/ważenia.

10. Obliczenia dotyczące pojemności.

11. Rozwijanie zaciekawienia/uzdolnień matematycznych.

12. Ocena postępów edukacyjnych uczniów w zakresie edukacji matematycznej; ewaluacja pracy nauczyciela; wnioski i rekomendacje do dalszego doskonalenia zawodowego.

13. Trudności w nauczaniu i uczeniu się matematyki: przyczyny, przejawy i sposoby wspomagania w pokonywaniu trudności.

14. Przygotowanie uczniów do dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia sposobem pisemnym; dziesiątkowy układ pozycyjny.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Dąbrowski M., Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów. Wyd. CKE, Warszawa 2007

2. Dąbrowski M., (Za)trudne, bo trzeba myśleć? O efektach nauczania matematyki na I etapie kształcenia. IBE, Warszawa 2013

3. Janicka-Panek T. O równaniach w klasie pierwszej raz jeszcze. „ Życie Szkoły”, 1998 nr 6

4. Janicka Panek T., Program nauczania dla klas I-III; Elementarz Odkrywców, Wyd. Nowa Era, Warszawa 2017

5. Semadeni Z., Gruszczyk-Kolczyńska E., Treliński G. I in., Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Wyd. Pedagogiczne ZNP Spółka z o.o., Kielce 2015

6. Rozporządzenie MEN w sprawie podstawy programowej …(Dz. U. z 2017r.)

7. Programy nauczania, podręczniki, przewodniki metodyczne, pakiety edukacyjne, multibooki, zbiory zadań dla klas I-III.

Literatura uzupełniająca

1. Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Impuls, Kraków 2006

2. Semadeni Z. (red.), Nauczanie początkowe matematyki. WSiP, Warszawa 1988

Uwagi:

Zaliczenie i egzamin

Wiedza

Czytanie literatury, powtarzanie materiału, przygotowywanie się do zajęć, aktywność podczas zajęć (obecność/lista obecności i aktywności); opracowanie konspektu zajęć matematycznych/projektu edukacyjnego dla uczniów klasy II lub III; PED2_W03, PED2_W04.

Umiejętności

Prezentacja efektów pracy indywidualnej i grupowej; aktywny udział w realizacji ćwiczeń podczas zajęć/asystowanie; symulacje matematyczne studentów; udział w dyskusji, obserwacja aktywności studentów podczas dyskusji i popierania swojego stanowiska argumentacją merytoryczną, ewaluacja zajęć w grupie, opracowanie wniosków i rekomendacji, PED2_U02, PED2_U03, PED2_U08, PED2_U09, PED2_U13, PED2_U23.

Kompetencje społeczne

Współpraca w grupie, określenie swoich mocnych i słabych stron oraz obszarów do doskonalenia

Ocena końcowa – zaliczenie - zostanie ustalona jako średnia arytmetyczna z uzyskanych w trakcie trwania semestru ocen cząstkowych ( z poszczególnych zadań przydzielonych studentom) oraz rozwiązanie sprawdzianu dla uczniów klasy III; PED2_K07, PED2_K09, PED2_K10.

E - opracowanie kartoteki badanych efektów do wykonanego sprawdzianu oraz rozwiązanie przydzielonego losowo zadania z treścią z wykorzystaniem obowiązującego algorytmu.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)