Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-JM-5071N |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr V, tryb niestacjonarny |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Wyposażenie studentów w zasób wiadomości teoretycznych i umiejętności praktycznych, metodycznych niezbędnych do prawidłowego prowadzenia metodyki edukacji społeczno-przyrodniczej. |
Pełny opis: |
Ze względu na możliwe zmiany treści kształcenia, zmiany przepisów (stosownie do sytuacji), szczegółowe treści kształcenia znajdują się w polu „Opis” – informacja zamieszczona jest w polu „Informacje o zajęciach w cyklu”. |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Budniak A.: Edukacja społeczno – przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, Kraków 2017. 2. Parlak M., Edukacja przyrodniczo-ekologiczna dziecinw wieku przedszkolnym. Warszawa 2019. 3. Sawicki M. : Edukacja środowiskowa w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa 1997. 4. Tuszyńska I. : Edukacja ekologiczna dla nauczycieli i studentów. Warszawa 2006. 5. Żuchelkowska K., Edukacja przyrodnicza w przedszkolu. Bydgoszcz 2015. Literatura uzupełniająca 1. Braun D. : Badanie i odkrywanie świata z dziećmi. Wyd. Jedność. Kielce 2002. 2. Brown S.E. : Robimy eksperymenty. Wyd. K. E. Liber. Warszawa 2005. 3. Flanz J. : Wdrażanie uczniów klas I-III do samokształcenia –aspekty teoretyczne i praktyczne. Toruń 2008. 4. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia zintegrowanego, wybrane programy edukacyjne. 5. Walosik A. (red.):Edukacja przyrodnicza drogą podwyższania świadomości środowiskowej społeczeństwa. Kraków 2017. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA (znajomość wybranych zagadnień metodycznych z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej i jej wykorzystanie w projektowaniu praktycznych rozwiązań). UMIEJĘTNOŚCI (projektowanie i prezentowanie konspektów zajęć z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej). KOMPETENCJE SPOŁECZNE (ocena postawy i aktywności w trakcie zajęć). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody problemowe, praktyczne, eksponujące, podające. Pomoce naukowe: slajdy, podręczniki, płyty, plansze edukacyjne, dokumenty MEN. KRYTERIA OCENIANIA projektowanie i prezentowanie zadań z zakresu edukacji społeczno- przyrodniczej (prezentacje), - test egzaminacyjny, ocena postawy i aktywności w trakcie zajęć- obserwacja, rozmowy ze studentem. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO ĆW-P
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Flanz | |
Prowadzący grup: | Jolanta Flanz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Egzamin |
|
Pełny opis: |
1. Cele i zadania edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach 1-3. 2. Treści programowe edukacji społeczno-przyrodniczej na poziomie przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz ich układ; . analiza podstawy programowej MEN dotyczącej edukacji społeczno-przyrodniczej w zakresie I etapu edukacyjnego. 3. Psychologiczne i pedagogiczne uwarunkowania edukacji społeczno-przyrodniczej. Podmiotowość dziecka w środowiskowej edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. 4. Edukacja społeczno-przyrodnicza jako czynnik integrujący w edukacji elementarnej. 5. Metody realizacji treści edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach 1-3. 6. Metody kształtowania pojęć z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej. 7. Projektowanie i prezentowanie scenariuszy zajęć z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Budniak A.: Edukacja społeczno – przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, Kraków 2017. 2. Parlak M., Edukacja przyrodniczo-ekologiczna dziecinw wieku przedszkolnym. Warszawa 2019. 3. Sawicki M. : Edukacja środowiskowa w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa 1997. 4. Tuszyńska I. : Edukacja ekologiczna dla nauczycieli i studentów. Warszawa 2006. 5. Żuchelkowska K., Edukacja przyrodnicza w przedszkolu. Bydgoszcz 2015. Literatura uzupełniająca 1. Braun D. : Badanie i odkrywanie świata z dziećmi. Wyd. Jedność. Kielce 2002. 2. Brown S.E. : Robimy eksperymenty. Wyd. K. E. Liber. Warszawa 2005. 3. Flanz J. : Wdrażanie uczniów klas I-III do samokształcenia –aspekty teoretyczne i praktyczne. Toruń 2008. 4. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia zintegrowanego, wybrane programy edukacyjne. 5. Walosik A. (red.):Edukacja przyrodnicza drogą podwyższania świadomości środowiskowej społeczeństwa. Kraków 2017. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N ĆW-P
ĆW-P
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Flanz | |
Prowadzący grup: | Jolanta Flanz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Egzamin |
|
Pełny opis: |
1. Cele i zadania edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach 1-3. 2. Treści programowe edukacji społeczno-przyrodniczej na poziomie przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz ich układ; . analiza podstawy programowej MEN dotyczącej edukacji społeczno-przyrodniczej w zakresie I etapu edukacyjnego. 3. Psychologiczne i pedagogiczne uwarunkowania edukacji społeczno-przyrodniczej. Podmiotowość dziecka w środowiskowej edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. 4. Edukacja społeczno-przyrodnicza jako czynnik integrujący w edukacji elementarnej. 5. Metody realizacji treści edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach 1-3. 6. Metody kształtowania pojęć z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej. 7. Projektowanie i prezentowanie scenariuszy zajęć z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Budniak A.: Edukacja społeczno – przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, Kraków 2017. 2. Parlak M., Edukacja przyrodniczo-ekologiczna dziecinw wieku przedszkolnym. Warszawa 2019. 3. Sawicki M. : Edukacja środowiskowa w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa 1997. 4. Tuszyńska I. : Edukacja ekologiczna dla nauczycieli i studentów. Warszawa 2006. 5. Żuchelkowska K., Edukacja przyrodnicza w przedszkolu. Bydgoszcz 2015. Literatura uzupełniająca 1. Braun D. : Badanie i odkrywanie świata z dziećmi. Wyd. Jedność. Kielce 2002. 2. Brown S.E. : Robimy eksperymenty. Wyd. K. E. Liber. Warszawa 2005. 3. Flanz J. : Wdrażanie uczniów klas I-III do samokształcenia –aspekty teoretyczne i praktyczne. Toruń 2008. 4. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia zintegrowanego, wybrane programy edukacyjne. 5. Walosik A. (red.):Edukacja przyrodnicza drogą podwyższania świadomości środowiskowej społeczeństwa. Kraków 2017. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO ĆW-P
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Flanz | |
Prowadzący grup: | Jolanta Flanz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wyposażenie studentów w zasób wiadomości teoretycznych i umiejętności praktycznych, metodycznych niezbędnych do prawidłowego prowadzenia metodyki edukacji społeczno-przyrodniczej. |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".