"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-JM-5071N
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr V, tryb niestacjonarny
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Wyposażenie studentów w zasób wiadomości teoretycznych i umiejętności praktycznych, metodycznych niezbędnych do prawidłowego prowadzenia metodyki edukacji społeczno-przyrodniczej.

Pełny opis:

Ze względu na możliwe zmiany treści kształcenia, zmiany przepisów (stosownie do sytuacji), szczegółowe treści kształcenia znajdują się w polu „Opis” – informacja zamieszczona jest w polu „Informacje o zajęciach w cyklu”.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Budniak A.: Edukacja społeczno – przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, Kraków 2017.

2. Parlak M., Edukacja przyrodniczo-ekologiczna dziecinw wieku przedszkolnym. Warszawa 2019.

3. Sawicki M. : Edukacja środowiskowa w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa 1997.

4. Tuszyńska I. : Edukacja ekologiczna dla nauczycieli i studentów. Warszawa 2006.

5. Żuchelkowska K., Edukacja przyrodnicza w przedszkolu. Bydgoszcz 2015.

Literatura uzupełniająca

1. Braun D. : Badanie i odkrywanie świata z dziećmi. Wyd. Jedność. Kielce 2002.

2. Brown S.E. : Robimy eksperymenty. Wyd. K. E. Liber. Warszawa 2005.

3. Flanz J. : Wdrażanie uczniów klas I-III do samokształcenia –aspekty teoretyczne i praktyczne. Toruń 2008.

4. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia zintegrowanego, wybrane programy edukacyjne.

5. Walosik A. (red.):Edukacja przyrodnicza drogą podwyższania świadomości środowiskowej społeczeństwa. Kraków 2017.

Efekty uczenia się:

WIEDZA (znajomość wybranych zagadnień metodycznych z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej i jej wykorzystanie w projektowaniu praktycznych rozwiązań).

UMIEJĘTNOŚCI (projektowanie i prezentowanie konspektów zajęć z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej).

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (ocena postawy i aktywności w trakcie zajęć).

Metody i kryteria oceniania:

Metody problemowe, praktyczne, eksponujące, podające.

Pomoce naukowe: slajdy, podręczniki, płyty, plansze edukacyjne, dokumenty MEN.

KRYTERIA OCENIANIA

projektowanie i prezentowanie zadań z zakresu edukacji społeczno- przyrodniczej (prezentacje),

- test egzaminacyjny,

ocena postawy i aktywności w trakcie zajęć- obserwacja, rozmowy ze studentem.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Flanz
Prowadzący grup: Jolanta Flanz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Egzamin
Pełny opis:

1. Cele i zadania edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach 1-3.

2. Treści programowe edukacji społeczno-przyrodniczej na poziomie przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz ich układ; . analiza podstawy programowej MEN dotyczącej edukacji społeczno-przyrodniczej w zakresie I etapu edukacyjnego.

3. Psychologiczne i pedagogiczne uwarunkowania edukacji społeczno-przyrodniczej. Podmiotowość dziecka w środowiskowej edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

4. Edukacja społeczno-przyrodnicza jako czynnik integrujący w edukacji elementarnej.

5. Metody realizacji treści edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach 1-3.

6. Metody kształtowania pojęć z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej.

7. Projektowanie i prezentowanie scenariuszy zajęć z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Budniak A.: Edukacja społeczno – przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, Kraków 2017.

2. Parlak M., Edukacja przyrodniczo-ekologiczna dziecinw wieku przedszkolnym. Warszawa 2019.

3. Sawicki M. : Edukacja środowiskowa w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa 1997.

4. Tuszyńska I. : Edukacja ekologiczna dla nauczycieli i studentów. Warszawa 2006.

5. Żuchelkowska K., Edukacja przyrodnicza w przedszkolu. Bydgoszcz 2015.

Literatura uzupełniająca

1. Braun D. : Badanie i odkrywanie świata z dziećmi. Wyd. Jedność. Kielce 2002.

2. Brown S.E. : Robimy eksperymenty. Wyd. K. E. Liber. Warszawa 2005.

3. Flanz J. : Wdrażanie uczniów klas I-III do samokształcenia –aspekty teoretyczne i praktyczne. Toruń 2008.

4. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia zintegrowanego, wybrane programy edukacyjne.

5. Walosik A. (red.):Edukacja przyrodnicza drogą podwyższania świadomości środowiskowej społeczeństwa. Kraków 2017.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 27 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Flanz
Prowadzący grup: Jolanta Flanz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Egzamin
Pełny opis:

1. Cele i zadania edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach 1-3.

2. Treści programowe edukacji społeczno-przyrodniczej na poziomie przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz ich układ; . analiza podstawy programowej MEN dotyczącej edukacji społeczno-przyrodniczej w zakresie I etapu edukacyjnego.

3. Psychologiczne i pedagogiczne uwarunkowania edukacji społeczno-przyrodniczej. Podmiotowość dziecka w środowiskowej edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

4. Edukacja społeczno-przyrodnicza jako czynnik integrujący w edukacji elementarnej.

5. Metody realizacji treści edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach 1-3.

6. Metody kształtowania pojęć z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej.

7. Projektowanie i prezentowanie scenariuszy zajęć z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Budniak A.: Edukacja społeczno – przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, Kraków 2017.

2. Parlak M., Edukacja przyrodniczo-ekologiczna dziecinw wieku przedszkolnym. Warszawa 2019.

3. Sawicki M. : Edukacja środowiskowa w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa 1997.

4. Tuszyńska I. : Edukacja ekologiczna dla nauczycieli i studentów. Warszawa 2006.

5. Żuchelkowska K., Edukacja przyrodnicza w przedszkolu. Bydgoszcz 2015.

Literatura uzupełniająca

1. Braun D. : Badanie i odkrywanie świata z dziećmi. Wyd. Jedność. Kielce 2002.

2. Brown S.E. : Robimy eksperymenty. Wyd. K. E. Liber. Warszawa 2005.

3. Flanz J. : Wdrażanie uczniów klas I-III do samokształcenia –aspekty teoretyczne i praktyczne. Toruń 2008.

4. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia zintegrowanego, wybrane programy edukacyjne.

5. Walosik A. (red.):Edukacja przyrodnicza drogą podwyższania świadomości środowiskowej społeczeństwa. Kraków 2017.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 27 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Flanz
Prowadzący grup: Jolanta Flanz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Egzamin
Skrócony opis:

Wyposażenie studentów w zasób wiadomości teoretycznych i umiejętności praktycznych, metodycznych niezbędnych do prawidłowego prowadzenia metodyki edukacji społeczno-przyrodniczej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-3 (2024-06-10)