Klasyczna i współczesna literatura dziecięca
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-JM-5021N |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Klasyczna i współczesna literatura dziecięca |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr V, tryb niestacjonarny |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi kształcenia literackiego w pedagogice wczesnoszkolnej, przedstawicielami klasycznej i współczesnej literatury dziecięcej oraz z rozwiązaniami metodycznymi w zakresie kształcenia literackiego dziecka. |
Pełny opis: |
1. Literatura dziecięca a dzieciństwo. Znaczenie literatury w rozwoju dziecka z perspektywy różnych dyscyplin naukowych. 2. Utwór dla dzieci jako komunikat literacki. Dziecko jako odbiorca literatury. Antynomie wczesnoszkolnej komunikacji literackiej. 3. Kompozycja i struktura utworu. Kryteria oceny i analizy tekstu literackiego. Środki stylistyczne. 4. Oswajanie dziecka ze sztuką słowa - świat realny i fikcja literacka, kompozycja wypowiedzi literackiej, inwencja językowa w literaturze dziecięcej, muzyka w utworze literackim, relacje osobowe w utworze literackim, subiektywizm świata przedstawiony w literaturze – przykłady rozwiązań metodycznych w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej. 5. Klasyczna i współczesna literatura dziecięca i jej przedstawiciele (XVII-XXI wiek). 6. Projektowanie scenariuszy zajęć z zastosowaniem przykładów literatury dziecięcej |
Literatura: |
Literatura podstawowa Adamczykowa Z.: Literatura dla dzieci. Funkcje, kategorie, gatunki. Warszawa 2004. Baluch Alicja : Książka jest światem : o literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków. Kraków 2005 Frycie S. , Ziółkowska - Sobecka M.: Kształcenie literackie w okresie wczesnoszkolnym. Warszawa 1998. Zabawa K.: Rozpoczęta opowieść. Polska literatura dziecięca po 1989 roku wobec kultury współczesnej, Kraków 2013. Literatura uzupełniająca Dyka F., Kida J.: Metodyczne opracowanie lektur dla uczniów klas początkowych. Rzeszów 2000. Kielar – Turska M., Dziecko jako odbiorca literatury. Warszawa 1992. Papuzińska J.: Dziecięce spotkania z literaturą. Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA („Student zna i rozumie...”) 1. przedmiot, cele i zadania przedmiotu klasyczna i współczesna literatura dziecięca, jej związek z procesami wychowywania i kształcenia w zakresie podstaw i metodyki edukacji polonistycznej 2. w stopniu pogłębionym pojęcia z zakresu teorii literatury, kultury oraz wiedzy o języku, a także klasyczną i współczesną literaturę dla dzieci ; 3. wiąże literaturę dziecięcą z obszarami zainteresowań (Childhood Studies) 4. wybrane, klasyczne i współczesne pozycje z zakresu literatury dziecięcej, rozumie potrzebę kształtowania wrażliwości estetycznej, emocjonalnej oraz poszanowania dla wartości wspólnego dziedzictwa kulturowego. UMIEJĘTNOŚCI („Student potrafi…”) 1. funkcjonalnie posługiwać się pojęciami z zakresu teorii literatury, kultury oraz wiedzy o języku; poprawnie posługiwać się językiem polskim oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci lub uczniów; 2. dokonać analizy i interpretacji ( w tym głosowej tekstu) zróżnicowanych formalnie dzieł literackich oraz kulturowych; 3. prowadzić zajęcia z zakresu literatury dziecięcej; dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia; KOMPETENCJE SPOŁECZNE („Student jest gotów do…”) 1. inicjowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, uczestniczenia w przygotowaniu projektów edukacyjnych lub/i społecznych dotyczących literatury dziecięcej 2. formowania właściwych zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec kultury i sztuki; kształtowania u dzieci wrażliwości na piękno żywego słowa |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: podające, poglądowe, eksponujące, praktyczne. WIEDZA (prezentacje indywidualne z zakresu teorii literatury dziecięcej UMIEJĘTNOŚCI (przygotowanie i prezentacja utworu literackiego - prezentacje indywidualne) KOMPETENCJE SPOŁECZNE (ocena postawy i aktywności w trakcie zajęć) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO ĆW-P
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Flanz | |
Prowadzący grup: | Jolanta Flanz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Wymagania wstępne -znajomość wybranych elementów wiedzy o języku. 1. Literatura dziecięca a dzieciństwo. Znaczenie literatury w rozwoju dziecka z perspektywy różnych dyscyplin naukowych. 2. Utwór dla dzieci jako komunikat literacki. Dziecko jako odbiorca literatury. Antynomie wczesnoszkolnej komunikacji literackiej. 3. Kompozycja i struktura utworu. Kryteria oceny i analizy tekstu literackiego. Środki stylistyczne. 4. Oswajanie dziecka ze sztuką słowa - świat realny i fikcja literacka, kompozycja wypowiedzi literackiej, inwencja językowa w literaturze dziecięcej, muzyka w utworze literackim, relacje osobowe w utworze literackim, subiektywizm świata przedstawiony w literaturze – przykłady rozwiązań metodycznych w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej. 5. Klasyczna i współczesna literatura dziecięca i jej przedstawiciele (XVII-XXI wiek). 6. Projektowanie scenariuszy zajęć z zastosowaniem przykładów literatury dziecięcej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Adamczykowa Z.: Literatura dla dzieci. Funkcje, kategorie, gatunki. Warszawa 2004. Frycie S. , Ziółkowska - Sobecka M.: Kształcenie literackie w okresie wczesnoszkolnym. Warszawa 1998. Lewandowska-Nosal G. Książki dla najmłodszych. Warszawa 2011 Smuszkiewicz A. Literatura dla dzieci: podręcznik dla studentów kierunków peZabawa K., Literatura dla dzieci w kontekstach edukacyjnych, Wyd. WAM, Kraków 2017.dagogicznych. Poznań 2015. Literatura uzupełniająca Baluch Alicja : Książka jest światem : o literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków. Kraków 2005 Dyka F., Kida J.: Metodyczne opracowanie lektur dla uczniów klas początkowych. Rzeszów 2000. Kielar – Turska M., Dziecko jako odbiorca literatury. Warszawa 1992. Papuzińska J.: Dziecięce spotkania z literaturą. Warszawa 2007. Zabawa K.: Rozpoczęta opowieść. Polska literatura dziecięca po 1989 roku wobec kultury współczesnej, Kraków 2013. |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".